Jump to content

OpenCPN 3.0. Ny versjon sommeren 2012


Seastar

Recommended Posts

Hei

 

Har du behov for bl.a. å få vist "skjermbildet" av OpenCPN kartprogrammet ditt på flere posisjoner og på flere forskjellige typer enheter/dupeditter ombord i båten?

 

Hvis du har trådløst nett (Wi-Fi) om bord, så er det visst fullt mulig ved hjelp av f.eks nyeste versjon 8 av TeamViewer. (Ikke nødvendig med Internett-forbindelse)

 

Mere info i denne tråden på det originale OpenCPN-forumet, http://www.cruisersforum.com/forums/f134/teamviewer-and-opencpn-92329.html#post1077010 , startet av Tore (sinbad7), en utflyttet nordmann (fra sørlandet?), som nå er bosatt i Brazil.

 

Han er bl.a en ivrig båtmann, datamann og ikke minst en ihuga OpenCPN BETA-tester!

 

Jeg har nettopp fått meg nytt og enda raskere bredbånd hjemme, så jeg har i den forbindelse "pensjonert" min gamle gode Linksys WRT54 GL router (Linux Firmware), så nå kan den kanskje få et nytt liv i båten?

 

Dette skal bli spennende å teste ut her hjemme til å begynne med, mellom min NAV-pc og mot f.eks smarttelefon, nettbrett eller mot andre mindre pc-laptop-maskiner!

 

Vil det fungere bra i praksis?

Hører gjerne fra andre som har erfaring fra et eller annet slikt opplegg?

 

:thumbsup::sailing::flag:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen Frøken Fryd....

 

Ja, jeg er jo klar over flere av disse løsningene som har eksistert, men det nye i TeamViewer 8 versjonen, er at man ved en innstilling i programmet får til denne fjerstyringen internt på WLAN, altså uten å være avhengig av å gå ut på Internett, som dette programmet tidligere har vært avhengig av!

 

Det som virkelig gjorde dette interessant og fleksibelt er jo I tillegg at det nå eksisterer TeamViewer 8 programversjoner / apper for Linux, Mac, iPhone, iPad og smarttelefoner, nettbrett o.l. som kjører Android!

 

Dette kan lastes ned her i norsk språkdrakt:

http://www.teamviewer.com/no/download/windows.aspx

 

Det ble jo plutselig veldig enkelt for de som til tider har behov for å ta med seg f.eks et egnet nettbrett og fortsatt ha med favoritt-kartplotterprogrammet sitt, - til annen styreposisjon f.eks. ute bak i "skipet" eller oppe på "loftet"

 

I det flotte vinterværet vi har hatt nå, så har jeg hatt en "vedsjau" ute i skogen, og sikret brensel for flere vintrer fremover......., men innimellom så har jeg bl.a. fått testet ut dette med TeamViewer 8 og det fungerer jo over all forventning på de plattformer/dupeditter som jeg hittil har fått prøvd!

 

 

Frøken Fryd, -du må etterhvert fortelle oss hvordan OpenCPN 3.2 (som blir utgitt snart), eventuelt liker/ ikke liker "å bli foret" med nødvendige data til de forskjellige funksjoner i programmet/dashboard fra Furuno nettverket ditt? :seeya:

 

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nettopp av de grunnene du lister opp VNC er så populær, det er gratis, brukes svært lite resurser og har direktekobling fra en maskin til en annen. Trenger ingen mellomledd hverken på internet eller andre steder. Kan har ett lite serverprogram på maskinen man vil styre og ett klient program på maskinen man styrer fra. Alle mine maskiner får VNC installert som første programmet, da kan jeg nå de lokalt eller via internet, det samme gjelder i båten. Skal ikke dysse ned Teamviewer for en egenskap Teamviewer er bedre på er å komme seg gjennom rutere uten å måtte endre på noe i den, altså ett program som også fungerer for de som ikke kan så mye om data. Det støtter Windows, Apple, Symbian, Android og annet. Til og med produsenter av KVM switcher bruker VNC protokollen for overføring av bilde.

Ok, det var nok skryt av ett enkelt program som ikke bør undervurderes, i neste kapittel tar jeg for meg ett annet genialt program som fortjener høyere plassering på mest-brukte; Notepad.exe ! :wink: Vi som er trett av trege java programmer og fancy grafikk som bare gjør pcene seige er happy med slike programmer. Andre dresskledde lager gjerne en powerpointpresentasjon av handlelisten på Rema1000....

 

Jeg oppgraderer for tiden fra Furuno Navnet V1 til 3D, skal bli morro å se hva OpenCPN kan få ut av den.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det testes og testes......., spesielt av de som har et eller annet nettverk ombord, slik at den nye "inndata"- modulen i programmet virkelig får testet seg i flest mulige situasjoner, også for de som bruker bl.a. disse nye fleksible tilkoblingsmulighetene til "å fore" OpenCPN med GPS-signalene!

 

Jeg selv er fortsatt en enkel bruker av programmet, med kun en USB-tilkoblet GPS-mus (puck)!

Denne tilkoblingen har etter de forandringene som tidligere har blitt gjort i denne BETA-utviklingen, fungert helt topp nå i de seneste beta'ene....!

 

Dave (bdbcat) ser det som nødvendig, etter nye nødvendige forandringer fra siste RC, å komme med enda en ny RC-utgave 3.1.1417.

 

 

Hvis det er noen som har anledning til å teste ut disse funksjonene, så setter utviklerne stor pris på tilbakemeldingene....., før de sier seg fornøyd nok til å utgi den endelige utgaven, - som en offentlig utgivelse av stabil programversjon OpenCPN 3.2 :thumbsup:

 

Her er Changelog og kommentarer: http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-release-candidate-version-3-1-1417-released-98346.html#post1161164

 

:sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Hei :-)

 

Vi har fått en ny stabil offisiell utgivelse av OpenCPN, som er versjon 3.2.0

 

Anbefaler alle brukere av programvaren til å avinnstallere tidligere versjoner og ikke minst de som har en eller annen BETA- utgave av programmet.

 

Husk bare på å ta backup av dine slepestreker og ruter før eldre versjoner av programmet slettes!

 

Gled dere da til å få en ny meget bra versjon inn på maskina, med mange gode forbedringer og nye funksjoner.

 

Jeg har tidligere opprettet en ny tråd for denne nye versjon OpenCPN 3.2.0, som dere finner her :

 

https://baatplassen.no/i/topic/98139-opencpn-320-gratis-kartplotterprogram-utgitt-februar-2013/?view=findpost&p=1399379

 

Der er det også lenke til en meget god oversikt over nyhetene og ellers forandringene fra forrige stabile utgivelse som var versj. 3.02 fra i sommer/høst.

 

OBS!

Problemene som enkelte opplevde på Windows 7 , 64 bit OS, - med en ustabil GPS -forbindelse som datt ut i tide og utide, og bare i enkelte tilfeller med spesielle maskinkonfigurasjoner og enkelte typer GPS-puck (driver!) i kombinasjon er løst, og fungerer nå meget bra! :-)

 

Lykke til alle sammen :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...