Jump to content

OpenCPN 3.0. Ny versjon sommeren 2012


Seastar

Recommended Posts

var ut på ein foretning som selger div til båt og kjøpte meg ein til 700kr og noe, forsatt like langt, lasta ned driver og allt, regner med det er følg automatisk man skal klikke på så bør den vise hvor på kartet eg er,

Eg høgreklikka på kart og valgte flytt båt hit, så nå er den i rett fylke vertfall og ikke ved afrika, men den ligger der død forsatt der eg plaserte den søker seg ikke inn mot dit eg sitter. Kan det vere fordi eg sitter inne heime inne under eit gulv og tak?

og er det muligt og få opp stedsnavn osv på karte?

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei :smiley:

 

Det har i praksis vist seg at enkelte datamaskin-konfigurasjoner i kombinasjon med noen merker/modeller av GPS'er, har vært en heller dårlig kombinasjon.

 

Dette problemet er for de aller flestes tilfelle relatert til bruk av Win 7 i 64 bit versjon, og problemet enkelte da opplever er at GPS datastrømmen helt tilfeldig og uten noe fast mønster plutselig faller ut for kortere eller lengere perioder!

 

Det har også oppstått slike og lignende problemer i forskjellige kombinasjoner med maskiner /fabrikat / modell og enkelte GPS-muser / pucker også når man bruker et Windows 32-bit operativsystem, men ved å installere det lille programmet XPort til å ta seg av datastrømmen mellom GPS og OpenCPN så har dette blitt helt stabilt og velfungerende!

Så til dere som har 32-bit Windows OS, installer XPort som kan lastes ned her http://www.curioustech.net/xport.html , men vær oppmerksom på at programmet VIRKER KUN på 32-bit Win OS altså!

 

Når det gjelder Win 7, 64 bit OS så har jeg benyttet meg av noen spesielle "workarounds", men sjefsutvikleren for OpenCPN-prosjektet, Dave (bdbcat) har nå gått inn spesielt på dette problemet for å finne ut årsakssammenhenger...., for en gang for alle å løse dette problemet.

 

Se dette innlegget fra idag på det originale OpenCPN forumet:

(Google oversatt til "norsk")

 

Re: Windows 7 (64bit) og BU 353 GPS

Folkens ...

Vi har nettopp kjøpt (av svært sjenerøs donasjon) et Win7/64 system, og en Bu353 GPS-puck.

Testing har nettopp startet, men allerede har opplevd en frafall av GPS i OpenCPN Version 3.0.2.

Bare en gang, så langt, og jeg kan ikke pålitelig gjenskape problemet.

 

Men vi er på sporet av dette, og jeg har tillit til at vi vil sortere ut en gang for alle med OCPN Version 3.2 som slippes om en måned eller så.

Hvis noen har noen ideer om hvordan du raskt indusere problemet ( diagrammer ? multitasked bakgrunnsprogrammer?, etc), så dette vil i stor grad øke hastigheten på problemløsning.

I mellomtiden fortsetter testing ...

 

Takk Dave

 

 

Her forteller jo også Dave (bdbcat) samtidig at neste stabile og offisielle utgivelse av OpenCPN kommer mest sannsynlig i første halvdel av januar 2013! :thumbsup::yesnod::wink:

 

Dette har vi som er med som testere av BETA-build versjonene, som jo skal lede frem til den offisielle nye og stabile versjonen som blir hetende OpenCPN 3.2 sett frem til lenge nå!

 

Til dere som er nyskjerrig på alle de nye funksjonene og har lyst og anledning til å teste ut programmet, så kom det en meget godt fungerende BETA build igår, - OpenCPN BETA build 3.1.1206 :thumbsup: (Nå er vi kommet meget nær utgivelse ja, - for denne fungerer meget bra og stabilt!)

 

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og GPS driveren er innstalert.

 

Da antar jeg at du har WIN 7 64 bit.

Du kan instalere denne og se om den finner hvilken port GPS`n er tilkoplet.

Etterpå må du lukke XPort , da den bare virker i WIN 7 32 bit. Men den finner GPS`n i 64bit.

 

http://www.curioustech.net/xport.html , men vær oppmerksom på at programmet VIRKER KUN på 32-bit Win OS altså!

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei :santa:

BETA Build 3.1.1220 av OpenCPN er utgitt, med følgende forandringer i.f.t forrige BETA-utgivelse:

 

Google oversatt til norsk fra tråden i OpenCPN-forumet, http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-version-3-1-1220-released-94787.html#post1111815

 

 

OpenCPN Beta versjon 3.1.1220 Utgitt

Ahoy, OpenCPN'ers ...

OpenCPN vil versjon 3.1 Beta Build 1220 snart være tilgjengelig for nedlasting fra opencpn . org. Overvåk på opencpn.org Downloads for å finne og laste ned den nyeste Beta versjonen binærfiler ..... Kilde er tilgjengelig nå på github på: https://github.com/OpenCPN/OpenCPNBranch: beta31_stable

 

Changelog:

92. Riktig symbolization av BOYSPP i forenklet modus.

93. Riktig Rollover boksen fontstørrelse logikk.

94. Riktig Mac innledende dialog påkalling rekkefølge.

95. Riktig mangler AIS Target fokusert kontekstmenyen.

96. Konvertere Windows seriell port inngang til ikke-overlappende som eksperiment for å øke påliteligheten .

97. Riktig UDP motta feil med uspesifisert portnummer (FS # 922)

98. Forbedre standard katalog utvalg for Parallel installere oppgraderinger på Windows.

99. Forbedre Datastream intra-tråden melding pålitelighet .

100. Riktig SingleChartMode gruppe velger logikk for "klissete" Chart.

101. Forbedre AIS Toolbar ikondisplayet regler.

102. Gjøre siste GPS laste opp port vedvarende.

103. Riktig AIS ATON Utvidet Navn atferd (FS # 886)

104.Riktig AIS Msg24 håndtering med hensyn til klasse (FS # 902)

105. Korrigere noen oversettbare strenger, f.eks "In, Out"

106. Reaktivere RoutePoint kontekstmenyen (FS # 926)

107. Tillat NMEAmelding ekko tilbake til mottatt port.

108. Forbedre Dashboard PlugIn instrument etiketten rendering for små skrifter.

109. Forbedre AIS-området Notice Query display. Takk Roland

110. Riktige vattert raster kurs-opp modus beregninger.

111. Tillat "null" for kurs-Up modus gjennomsnittlig skjerm perioden.

112. Legg til "Aktiver / deaktiver" sjekkheftet for individuelle datastrømmer i Alternativer-> Tilkoblinger.

113. Riktig analyse av NMEA0183 Ver 2.3 RMC melding

114. Forbedre språk rundt Datastream filter definisjoner og innhold.

115. Riktig Dashboard layout utholdenhet på oppgradering.

 

Versjonsmerknader

 

Beta 3.1.1220

Merknader:

 

96. Dette kan være sølvkule som fikser Produktive USB-Serial-adaptere på Win7/64. Så langt har min lokale testing vært feilfri. Vennligst trykk denne konfigurasjonen vanskelig hvis du har Win7 og en Prolific USB-enhet. Dette gjelder også direkte til BU-353 GPS hockey puck . Hvis du opplever en drop-out svikt som ikke kobler automatisk, må du notere ditt Prolific driverversjonen som er oppført i Enhetsbehandling i Windows. Dette vil være viktig.

 

105/114. Nye oversettbare strenger innebygd. Vennligst oppdater po-filer som kan..

 

 

Status: Vi får svært nær frysepunktet funksjonssett for OCPN 3.2.

Nå ville være et godt tidspunkt å støte noen siste minutt funksjoner eller andre ideer som du føler sterkt om. undersøk flyspray oppgaver, og be om nedleggelse hvis du er fornøyd, eller la mer informasjon hvis ikke.

 

Vi må lukke de fleste, om ikke alle, av de Beta3.1 FlySpray-oppgavene før vi slipper den offisielle versjon 3.2.

 

Takk for at du fortsatt testing støtte!

 

Good Luck

Dave

 

Jeg ser nå frem til å få slutt-testet denne BETA-utgaven på vår "Julecruise"-tur med Hurtigruten nedover til Bergen og hjemover igjen til nyttårshelgen :santa:

Etter tester på forrige BETA, rapporterte bl.a. jeg direkte til Dave, 6 "trasige" feil, -som alle er nevnt som fix'et i oversikten fra Dave. (Changelog)

 

Dette ser totalt sett unektelig meget lovende ut, og bl.a. så virker jo Dave happy med at han antageligvis har funnet løsning (#96) på de tilfeldige GPS drop-outs, som noen opplevde ved enkelte maskin konfigurasjoner og spesielt fremtredende på "spesielle" maskiner med Win7/64bit! :thumbsup:

 

NB!

Veldig viktig for alle som har BETA-utgaver fra tidligere at de benytter den sist utgitte, og IKKE MINST at de nå på nyåret når den ferdige offisielle utgivelsen OpenCPN 3.2 kommer, med en gang får denne installert på maskinen(e)!

 

 

RIKTIG GOD JUL! :santa:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Navibe GPS-mottaker

Vær oppmerksom på at denne har magnet i bunnen som fester den til stål.
Pass på at den ikke kommer nær kompasser ombord. Geir :seeya:

 

Det er helt 'idiotisk' at noen lager maritime navigasjonsmidler med magnetholdere!! Det første man bør gjøre er å åpne denne og fjerne magneten.
Ellers har jeg selv brukt rikelig med vulkaniseringstape rundt den, og laget til et borrelåsopplegg på hyttetaket. Den fungerer meget bra!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Fortsatt God Jul :santa:

 

Til de som ønsker å teste ut /stressteste BETA-utgaven nå i romjulen og fremover før release av den kommende nye versjon OpenCPN 3.2, så er BETA Build 3.1.1220 allerede erstattet av ny BETA Build 3.1.1224 som kom på julaften.

 

På min tur nedover kysten før Jul, med god tid til testing under virkelige navigasjonforhold og ikke bare i GPS simulator, så fant blant andre jeg "trasigheter" og på grunn av "alvorlighetsgraden" på noen av de rapporterte feil/bugs vurderte Dave det slik at han fortest mulig ville rette det ...!

 

Denne siste feilrettede Build 3.1.1224 ser jeg frem til å "hardkjøre" på vei oppover kysten igjen om noen dager........

 

Link til Changelog og ellers omtale av forandringene i buildversjonen, http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-version-3-1-1224-released-94969.html#post1114875

 

Fortsatt God Jul! :santa:

 

NB!

Dere som er interessert i videre testing av BETA Build-utgaver kan følge med på forumet nevnt over her i den videre prosessen om ønskelig, så skal jeg heller gjøre oppmerksom på/starte en ny tråd her når den nye offisielle versjon 3.2 av OpenCPN blir utgitt etter planen ut mot midten av januar!

 

HUSK:

Bruk bare offisielle utgivelser av programmet når det kommer til navigeringsformål, - med tanke på sikkerheten og den generelle programstabiliteten :thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kan noen linke meg videre til hvor jeg kan betale og laste ned kart til programmet. Finner bare bestilling av kart på brikke. Om noen har en teskjeforklaring på hvordan skaffe dette gratis blir jeg også glad. Er ikke så flink med den piratbukta.

 

skal hente båt om en ukes tid og hadde vært gøy ha ha dette på plass.

Link to post
Share on other sites

ang at eg ikke fekk gps til og fungere på 3.0.2 men at den virka på nye betaen var foresten bare tilfeldigheter, hadde med dekningen og gjøre, testet jo innendørs heime og ble da dåreli signal slik at den til tider ikke fant gps,

fungerte ypperligt så snart gps kom oppi vinduet eller uti båten=) kjører det nå på ein liten 10 tommers mini laptop.


Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kan noen linke meg videre til hvor jeg kan betale og laste ned kart til programmet. Finner bare bestilling av kart på brikke. Om noen har en teskjeforklaring på hvordan skaffe dette gratis blir jeg også glad.

skal hente båt om en ukes tid og hadde vært gøy ha ha dette på plass.

Her

http://nyheter.seatronic.no/sjokart-paa-pc/

 

Slik får du gratis sjøkart på mobil og PC

 

 

Ny sjøkarttjenester på nett og mobilen er fine til planlegging og backup.

http://www.klikk.no/motor/baat/utstyr/article666293.ece

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk lastet ned cm93 som en rar fil som jeg la i en mappe og la den inn i kartprogrammet, men ingenting skjer. Noen som har forslag til hvorfor? Er filen i feil format eller noe slikt? (Har prøvd å lese meg opp, men finner ikke ut av det)

 

Fikk til å laste ned kart over puerto rico fra innstalasjonsveiledningen.

Link to post
Share on other sites

Bra kart til PC er NV sine kart kjøpes ikke i Norge da Nautisk Forlag er vekk,

 

Her er Navionics

http://www.tikinavigator.no/netshop/Pakke_priser.htm

 

eller NV fra Tyskland

her

http://www.nv-pedia.de/pedia/?q=node/1

 

http://www.nv-verlag.de/index.php/artikelliste/gruppe/Nordsee_Britische_Inseln.html

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...