Jump to content

OpenCPN 3.0. Ny versjon sommeren 2012


Seastar

Recommended Posts

Svart (redigert)

Baard, mateco,ebonita.........!

 

Jeg synes det er uheldig at det skapes "usikkerhet og virvar" når det gjelder hva som går an når det gjelder å "fikle" med programvare som de fleste skal bruke til seriøs navigerings-hjelp!

 

Å blande gamle filer beregnet for eldre og helt annerledes fungerende programversjoner med dagens utgaver er IKKE å anbefale!

 

Det er bare til å sette seg litt inn i de grunnleggende forandringene og MULIGHETENE som ligger i den nye teknologien som er utviklet for OpenCPN 3.0......, så kan vel alle som vil eksperimentere med løsninger etter eget ønske.

 

Som et grunnlag og rettesnor på fremgangsmåten og virkemåten kan dere se litt bl.a. i "Developers manual" på hovedsiden til www.opencpn.org

 

Her er et lite utdrag:

 

Vector Palette

 

OpenCPN 3.0.

There are considerable changes in the 3.0 vector chart rendering. A detailed explanation follows below, and as an example of how the default style can be changed you can download files that give the charts a Swedish look (new colors, soundings and underwater rocks). Unzip and move the two files into the s57data folder of your installation.........

 

---

 

Det eneste jeg ønsker med å påpeke dette, er å unngå forvirring og bruk av "uautoriserte hacks" beregnet for en helt annen og foreldet programversjon.

Dette kan nemlig få uante konsekvenser for brukere som i god tro setter sammen ting i programfilene, som i verste fall bl.a. kan ødelegge andre viktige funksjonen i dagens utgave av programmet, som er OpenCPN 3.0 - serien........!

 

Lykke til og ha en fortsatt fin helg på sjøen :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har et spørsmål til OpenGL. Jeg har nå installert OpenCPN 3.0.1, Når jeg haker av for å bruke OpenGL blokkeres panning og zoom.

 

Jeg har en HP Probook 5330m. Fant følgende spec på grafikkhardwaren min:

Windows 7 SP1, 4 GB minne, Min graphics memory: 32 MB, max graphics memory1690, Intel64 Familly 6 Model 42 Stepping 7, 2494 MHZ, Processor Graphics in Use Intel HD Graphics 3000.

 

Noen som vet om jeg få OpenGL til å funke med denne maskinen?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Har et spørsmål til OpenGL. Jeg har nå installert OpenCPN 3.0.1, Når jeg haker av for å bruke OpenGL blokkeres panning og zoom.

Noen som vet om jeg få OpenGL til å funke med denne maskinen?

Har du grøtete kart?

Hva er problemet? Hvorfor hake der? når jeg haker av for OpenGL må jeg velge kartfotmat helt nede. NV kart.

har du lest manualen? side 9 10

Har ikke problemer med en Compac fra 1999. uten og hake og heller ikke på nye PC`r.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nei har ikke grøtete kart. Har lest manualen. Fant ut at når jeg haker av for OpenGL så må jeg stenge ned OpenCPN og starte programmet på nytt. OpenGL er fortsatt haket av og så fungerer zoom og panning. Jeg opplever immidlertid overhode ingen forskjell mellom å ha OpenGL av eller på.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Fargepaletten som brukes er definert i filen chartsymbols.xml som ligger i S57data mappen.

Før du gjør noe, lag en kopi av orginal filen som du kaller chartsymbols_orig.xml

Deretter kan du endre orginalen med de nye verdiene.

 

I chartsymbols filen finner du i starten ett avsnitt som heter "Day-bright"

Se etter linjen som ser slik ut: <color name="LANDA" b="15" g="247" r="253"/> Den angir fargen på landmassen.

 

Bruk ett bilde redigering program, f.eks. Microsoft Paint og rediger farger funksjonen der.

Der vil du kunne finne/velge fargen du ønsker. Den vises med verdier for Rød, Grønn, Blå (tall fra 0-255).

 

palett.jpg

 

Når du har funnet fargen du vil ha på landmassen bytter du tallene på linjen (ovenfor) til de du leste av i redigerings programmet.

Det er sikkert andre linjer som endrer andre deler av kartet, men jeg har bare testet denne ene.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei!

 

Fra dags dato så er det OpenCPN versjon 3.0.2, som er den GJELDENDE offisielle stabile utgivelse!

 

Sjekk Web-siden til OpenCPN for nedlasting, - og ellers for alle relaterte viktige opplysninger:

 

http://opencpn.org/ocpn/download

 

Vil samtidig bare få minne om at alle nyttige opplysninger og brukerveiledninger beregnet for nedlasting, - også finnes her på hoved Web-sidene til OpenCPN, - og ja, selvfølgelig i oppdaterte utgaver.

 

Baatplassen medlem roger-jo har også tatt jobben med å oversette til google-norsk og konvertert til PDF-filer, - tre nyttige oversikter / brukerveiledninger for OpenCPN versjon 3.0 -utgivelsen! :clap::thumbsup:

 

https://baatplassen.no/i/topic/70597-opencpn/page__view__findpost__p__1306776

 

https://baatplassen.n...ost__p__1299312

 

 

Alle NYE og TIDLIGERE brukere av OpenCPN programvaren, oppfordres til å laste ned disse tre til en lett tilgjengelig plass på maskinen sin, - og ikke minst sette seg godt inn i virkemåten og de forskjellige valgfrie alternativene som er tilgjengelig. :thumbsup::smiley::yesnod:

 

Ship o'hoi :sailing: GOD Båt-Sommer :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei!

 

Da har jeg virkelig fått testet versjon 3.0.2 på flere installasjoner både igår og ikke minst idag i de havnemiljøene hvor jeg vanker, og har der bidratt med litt enkel "datahjelp" til de av mine kjenninger som holder på å klargjøre båtene for ferietur.

 

Jeg har i denne forbindelse erfart at det beste er å foreta en avinstallering av alle gamle versjoner der man huker av for å også slette alt av tidligere opencpn-filer og mapper, -inklusive opencpn.ini filen og alt annet i denne skjulte "opencpn" mappen.

På denne måten får man en frisk nyinstallasjon der man konfigurer og velger det oppsettet man ønsker!

 

NB!

Husk at det er VIKTIG å ta backup av alle waypoints og ruter o.l. som man vil beholde, før gamleversjonen blir avinstallert!

 

Backup'en importerer man så enkelt inn i den nye installasjonen av OpenCPN 3.0.2. (eller inn på en tilsvarende OpenCPN 3.0.2 - installasjon på f.eks. en helt annen maskin!)

 

Dave (bdbcat) og resten av utviklerteamet har her virkelig gjordt en god jobb, - og til og med de siste tilbakemeldingene til Dave har han greid å få fixet i denne stabile offisielle utgivelsen.

 

Jeg kan ikke annet enn å takke Dave (bdbcat) for et meget hyggelig og fruktbart samarbeid, og gleder meg nå til kun å bruke denne ferdige stabile utgaven fremover.

 

Som jeg har nevnt tidligere så begynner det også ganske snart en ny BETA-syklus 3.1.xxxx av OpenCPN i videre utvikling......., men jeg vil oppfordre dere til IKKE å bruke slik uferdig BETA-programvare som det eneste navigasjons-hjelpemiddelet ombord.

Jeg kommer derfor heller ikke til å følge den utviklingen ved å omtale stadig nye BETA Build utgaver i DENNE TRÅDEN, fordi jeg ønsker og ser det som fornuftig at vi her holder oss til brukerspørsmål og tips vedrørende OpenCPN VERSJON 3.0.2 i fortsettelsen.

 

De som ønsker det kan følge kommentarene og innspillende fra hovedforumet/ tråden opprettet av Dave (bdbcat) ved utgivelsen av OpenCPN Versjon 3.0.2:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-3-0-2-release-84876.html#post985779

 

KOPI av første innlegg:

 

OpenCPN Version 3.0.2 Release

ANNOUNCEMENT:

 

OpenCPN Version 3.0.2 is released, and available for immediate download.

This Service Release corrects several small bugs found in the recent 3.0.0 field release.

It incorporates no new features.

 

OpenCPN is a free and OpenSource navigation package running on Windows, linux, and Macintosh computers.

OpenCPN may be freely downloaded and installed without cost, registration, or time limits.

 

We hope you enjoy OpenCPN Version 3.0.2, and look forward to your continued feedback.

 

Download OpenCPN Version 3.0.2 at

OpenCPN | Free Science & Engineering software downloads at SourceForge.net

 

For PlugIns and other useful information, visit our support website at

OpenCPN | Official OpenCPN Homepage

 

The OpenCPN Development Team

Dave Register, Lead Developer

 

 

 

Da reiser jeg på noen ukers ferie........., GOD SOMMER til alle!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takk for tips, i dag fungerte Haicom uten problem i de timene jeg var i båten.

Må sjekke ut litt mere når jeg får tid.

 

Nå venter jeg på dongle fra Nautisk forlag,, så jeg får aktivert kartene mine fra nv verlag igjen.

Båtpc som jeg har bygd er nå oppe og går, med 16 tommer skjerm type billig.

Gjenstår og finne ett ordentlig beslag så jeg får vippet skjermen oppunder taket når den ikke er i bruk

 

baatpc7.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei M/S Bastard

Haicom mus og Win 7 fungerer helt prikkfritt på flere pc'er som jeg har installert!

 

Bruker denne samme driveren på flere av modellene til (eldre)Haicom også, og den fungerer fint både på XP og Vista.

 

Det er viktig å få avinstallert alle andre gamle GPS - USB drivere som er på maskinen ( spesielt andre typer for andre fabrikater o.l.) før du installerer denne til bruk for kun Haicom musene etterpå:

 

http://ftp.findthatf...r_v1417.zip.htm

 

Lykke til!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...