Jump to content

OpenCPN 3.0. Ny versjon sommeren 2012


Seastar

Recommended Posts

Prøv å laste ned CCleanerog reparer registerfiler se om det hjelper :wink:

 

Jeg har både Uniblue Registry Booster, og Paretologic Reg Cure Pro. Forsøkte begge disse, uten at det hjalp. Avinstalerte så Open CPN, og la den så inn på nytt. Fikk blå skjerm igjen, når jeg hadde koplet til GPS musen, men etter at jeg hadde fått pc-en igang igjen. fikk jeg startet programmet igjen, og nå ser det ut som det virker ok.

Har også lagt inn ver. 3.0.0. på den Asus Eee PC-en jeg bruker i båten. (Denne har win 7 Home Premium 32 Bits. Intel Atom 1.33 GHz, 2 GB ram og Intel Graphics Media Accelreator 500.)

Funker greit, fikk ikke noe blå skjerm her, men jeg kan ikke bruke OpenGL. Da stopper allt opp og ingenting virker lenger, dermed får jeg ikke snudd tekst rette vei når jeg bruker kurs opp. (Cm93)

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Knut T. ....

 

Har du sjekket om du har den siste driveren fra Intel for GMA 500?

 

Eventuelt at du går inn i 3D- instillingene for kortet og prøver med en "lavere" innstilling!

 

NB!

Mener nemlig bestemt at jeg fikk dette til å virke helt topp på en tilsvarende maskin her forleden, da jeg assisterte en båtkamerat med oppgraderingen til OpenCPN 3.0 :sailing:

Link to post
Share on other sites

TIL ORIENTERING!

 

Som jeg har nevnt i tidligere innlegg så har det i prosessen mot utgivelsen av den nye OpenCPN 3.0.0, vært mye ny kode til forbedringer og ikke minst nye funksjoner/muligheter.

På nedlastingssiden til www.opencpn.org - så er det jo en link til en oversikt som beskriver det som er nytt i denne versjonen i forhold til forrige versjon OpenCPN 2.5.0!

 

Men til tross for iherdige testinger underveis, så ble det ganske snart etter den offisielle utgivelsen, oppdaget at det var noen bugs som dukket opp i spesielle konfigurasjoner.......!

 

Jeg tok dette tidlig opp med Dave (bdbcat), som fortløpende har rettet innrapporterte "bugs" og samtidig allerede implementert flere nye funksjoner o.l. i det som skal bli neste BETA build - testprosessen frem mot en ny offisiell versjonsutgivelse utpå høsten!

 

Jeg "flagget" ganske heftig om det ikke var mulig å få en Vedlikeholds-utgivelse / Service release av OpenCPN 3.0.0, der bare kjente feil/bugs blir rettet.

Dette begrunnet jeg med at for veldig mange av de brukerne som jeg hjelper med installasjon og oppsett, så har versjon 3.0.0 de funksjoner og muligheter som de aller fleste har behov for og at det for veldig mange kanskje ikke er noe poeng i å skifte til nye versjoner så lenge den de har virker helt topp til deres behov!

 

 

DERFOR vil det nå ganske snart komme en Vedlikeholds-utgivelse med KUN bugfix'er, slik at det da blir en ny versjon 3.0.x (et eller annet tall?) som blir den versjonen vi alle i fortsettelsen skal anbefale som den siste offisielle utgivelsen per dato.

 

Da kan jo de som kan leve med og forstå/håndtere den "usikkerheten" det er å hele tiden forholde seg til uferdig BETA-build prosesser, være med i den neste kommende BETA Build-TESTINGEN frem mot stabile nye versjoner fremover i tid.

 

Takker derfor Dave (bdbcat) og resten av utviklerteamet for at de var villig til å ta ekstra-jobben med denne ekstra utgivelsen av en offisiell Service release av OpenCPN versjon 3.0.X., som da kommer om ganske kort tid! :yesnod::clap:

 

Kommer tilbake med nedlastingslink så snart den er klar!

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har OpenCPN 3.0.0, på Win 7 32bit, Win 7 64bit og på Wiv XP ikke hatt noen problemer med å følge opp med alle nye utgaver.

Men når jeg har av-installert gammel utgave SLETTER JEG ETTERPÅ MAPPEN OpenCPN i C:\Programfiler\OpenCPN.

Før nytt program legges inn.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Knut T. ....

 

Har du sjekket om du har den siste driveren fra Intel for GMA 500?

 

Eventuelt at du går inn i 3D- instillingene for kortet og prøver med en "lavere" innstilling!

 

NB!

Mener nemlig bestemt at jeg fikk dette til å virke helt topp på en tilsvarende maskin her forleden, da jeg assisterte en båtkamerat med oppgraderingen til OpenCPN 3.0 :sailing:

 

Jeg har sjekket driveren. Den skal være den siste.

Det med å finne en lavere innstilling i 3D finner jeg ikke ut av. Hvis du Seastar fikk dette til å virke hos en kompis, husker du om du måtte gjøre noe spesiellt der?

 

En annen ting jeg lurer litt på er denne:

 

 

thisleg.png

 

Disse 5 verdiene står forklart i bruksanvisningen, men om jeg trykker på Leg/Route, forandrer den øverste teksten seg til Route, og det øverste svarte feltet forandrer navn til ETA.

Hva står det for? Har ikke klart å finne det i bruksanvisningen.

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Du veksler mellom LEG/ROUTE (Legg/Rute).

 

Bildet du viser er den LEG'en du er på. Der RNG viser en avstand fra der du er (77.8 nm) til neste waypoint.

Når du Skifter til Route får du opp RNG som viser hvor langt det er igjen på hele turen (route) du har startet og ETA = Beregnet ankomst tid.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Knut T. ....

 

Vanskelig å huske alle disse forskjellige maskinene jeg er "borti" og hvilken maskinvare som utgjør en forskjell!

 

Kontaktet vedkommende jeg tenkte på, - der vi kun oppdaterte driveren til GMA 500 chip'en og alt fungerte helt topp, - men beklager at jeg tok feil......, han hadde Windows XP på denne maskinen!

 

Se her for litt mere info omkring valget og mulighetene for at OpenGL-mode skal virke til det bedre:

 

http://opencpn.org/ocpn/release3.0

 

Kopierer inn noe fra denne linken ved bruk av Chrome nettleseren som jo "Google oversetter" til f.eks noe tilnærmet norsk: :wink:

 

Hva er nytt i 3.0?

 

OpenGL visningsmodus

 

 

OpenGL er en åpen standard, cross platform, avansert grafisk bibliotek. Den bruker den grafiske kort prosessor (GPU) og minne, for å fremskynde applikasjoner. Med OpenCPN en bruker med en typisk moderne grafikk kortet vil ha en forbedret opplevelse.Mye raskere og smidigere zooming og panorering samt klarere og skarpere diagrammet rendering.

I OpenCPN OpenGL er et valg, er den gamle grafikk motor der fortsatt. OpenGL vil ikke fungere for alle. Ytelsen kan ikke bli bedre med innebygd grafikk chips, ofte funnet i eldre bærbare datamaskiner og netbooks.

Merknader om OpenGL-modus på bærbare datamaskiner og andre datamaskiner med Intels integrerte grafikk som kjører Windows: Den støtte OpenGL i driverne for disse grafikk kortene er kjent for å være problematisk. Hvis du opplever ytelse problemer med OpenCPN etter lengre tids bruk med vektorkart, er det to ting du kan gjøre, avhengig av hva driver du kjører.

Hvis du kjører den eldre Intel GMA sjåfør, vanligvis finner på netbooks og andre maskiner med Atom-prosessorer, gå inn i 3D-innstillingene under skjerminnstillinger / Avanserte / Intel Graphics, og prøve å endre innstilling som kalles "Device minne fotavtrykk" til "Low". Dette forbedrer ytelsen med vektorkart men kan påvirke muligheten til å vise rasterkart. Hvis du kjører nyere Intel HD Graphics driver, vanligvis finner på Core-iX bærbare datamaskiner, er det beste alternativet for å sørge for at du kjører den nyeste driveren versjon fra Intel. Merk at dette er noen ganger forskjellig fra sjåføren levert eller anbefalt av produsenten av datamaskinen, slik at du kan bli stenge deg ute fra deres støtte ved å installere denne. Du kan få den gjeldende versjonen fra http://downloadcenter.intel.com , under "Graphics"-familien. Les mer om OpenGL i dokumentasjonen . Mange funksjoner i 3.0 er avhengig av OpenGL-modus for å fungere . En langvarig forespørsel fra brukeren jobber nå i GL-modus. For ENC diagrammer, blir all tekst og tall alltid vises vannrett i "kurs opp" modus. Ta en titt på dette!

 

 

 

 

Det ser vel ut til at man må undersøke bedre/nærmere om de maskinene man ønsker å bruke og som f.eks. kjører Win Vista / Win 7 eller nyere i kombinasjon med de forskjellige integrerte Intel grafikk chip'ene, - har god nok støtte for OpenGL-mode eller ikke?

 

Som det står forklart fra link-oversettelsen om OpenGL-mode, så har jeg fått forskjellige andre maskinvare-konfigurasjoner til å fungere bra ved å forandre 3D -instillingene som beskrevet!

 

Lykke til!

 

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Se her for litt mere info omkring valget og mulighetene for at OpenGL-mode skal virke til det bedre:

 

http://opencpn.org/ocpn/release3.0

 

Kopierer inn noe fra denne linken ved bruk av Chrome nettleseren som jo "Google oversetter" til f.eks noe tilnærmet norsk:

 

Hva er nytt i 3.0?

 

Hele Hva er nytt i 3.0? ligger i arkiver Google oversatt til "norsk"

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

roger-jo... :thumbsup:

 

Takker for oversettelsen og konverteringen til PDF-dokument......!

 

Da har vi jo lett tilgjengelig alle de manualer og andre oversikter på norsk, slik at brukerne kan legge en kopi av dette på maskinene, og da blir det lettvint å slå opp på det man lurer på, - eller for andre å henvise til f.eks. aktuelle sidenummer i manualen :smiley:

 

 

Vedrørende AIS - moduler:

 

Jeg har ikke AIS-utstyr ombord, men har tenkt å anskaffe meg dette......., så hvis noen har noen anbefalinger, f.eks. produsent, modell, type, pris o.l. å komme med så vil jeg sette pris på det.

 

Har jo forstått at dette fungerer fint sammen med OpenCPN 3.0, så noen "skjermdumper" og tips/opplysninger om den praktiske nytten hadde vært fint.

 

Hjallis :sailing:

Link to post
Share on other sites

Kan rekommendera Digital Yacht AIT2000.

 

Fungerar fint med OpenCPN, och har flera utgångar så att Du kan föda flera datorer och/eller flera navprogram/plottrar samtidigt med både AIS och GPS data.

 

Men min erfarenhet är att Du skall satsa på en relativt skaplig VHF antenn till AIS-transpondern om Du vill synas, för AIS-B-transpondern sänder med låg effekt. Själv har jag kopplat över Princess originalmonterade 2,7 meter VHF-antennen till AIS-transpondern, och det har uppenbarligen gjort skillnad för nu ser jag båten någorlunda överallt på MarineTraffic.com

 

Praktisk nytta? Jo i trafikerade vatten vill man knappast vara utan om man en gång har provat.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde et innlegg i en annen tråd om dette men prøver her for å få mer respons.

 

Jeg har OpenCPN ombord, og kunne godt tenke meg å importere inn en liste med ankringsplasser som "waypoints". Som jeg skjønner kan det gjøres ved å importere en såkalt gpx-fil. Så spørsmålet mitt er om det finnes allerede tilgjengelige filer med slik info. Jeg lurer også på hvordan man kan editere en slik fil for å legge til nye waypoints etterhvert? Eller er det andre metoder som er bedre egnet?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hei Framtia !

 

Vedrørende GPX filer, waypoints, etc.

 

Du kan se litt i denne tråden i dokumentarkivet :

 

https://baatplassen.n.../70597-opencpn/

 

Denne siste oppdaterte kartmerke-filen finner du i innlegg#10.

Inneholder gjestehavner, uthavner, noen få bunkringsposisjoner.

 

Etter import så høyreklikk på waypoint i kartet og velg egenskaper.

Der finner du en kort nøkkelbeskrivelse av posisjonens beskaffenhet.

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

ebonita...

 

Takker for svar og god info!

 

Skal se nærmere på dette og den modellen du anbefalte......., forstår veldig godt nytten der det er veldig stor trafikk og kanskje trangere passasjer og rundt nes og hva som måtte skjule seg bakom "andre hindringer" og som plutselig kommer frem.......!

 

Det er vel ikke så store prisforskjellen mellom bare mottaker og den mottaker/senderen som du refererer til, men jeg har hørt at mange greier seg fint med å bare se andre båter "i nærheten" og da i hovedsak større nyttefartøyer ute i oppdrag! :sailing:

 

 

 

Framtia...

 

Se inn på "dokumenter" der roger-jo har lagret norsk dokumentasjon for OpenCPN 3.0,..........der finner du noen innlegg av bl.a. "mateco" med gpx-filer for uthavner , ankringsplasser, dieselfyllestasjoner o.l. på vestlandet/ Midtnorge/ romsdal og nordmøre og oppover i trøndelagen, hvis jeg husker sånn noenlunde riktig.

 

Dette er jo noe som sikkert finnes andre steder også, så kanskje vi kan vekke til liv dette initiativet......!

 

Jeg husker at det var noen som henviste til en eller annen side i Bergen og omegn kommunal regi, - over badeplasser og ankringsplasser o.l. i området Hordaland.

Enkelt å importere og enkelt å redigere til eget bruk, - slette og tilføye etter hva man lyster.

 

Se brukanvisningen for dette og så er det bare å teste ut i praksis og lære seg dette ved praktisk øving! :thumbsup::wink:

 

Kanskje noen tar opp hansken og prøver å samle det som er allerede tilgjengelig fra forskjellige kilder, samt lager nye ting fra sine respektive områder?

 

Lykke til med utforskningen :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Supert, Innlegg #3 og#4 der omhandler akkurat det jeg tenker på. Men slik jeg forstår finnes det ingen ferdig fil som f.eks inneholder alle posisjonene til de uthavner som er beskrevet i norske og svenske guider?. Det burde jo vært en kjekk felles ressurs å ha på deling :-)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Viser til mitt innlegg "TIL ORIENTERING" litt lenger opp i tråden.

 

Dave (bdbcat) kom nå nettopp med denne tråden/kunngjøringen:

http://www.cruisersf...html#post980141

 

 

OpenCPN Version 3.0.1 Beta Build 0625

Hello Beta testers....

 

We are Beta testing a Service Release for OpenCPN Version 3.0. This Service Release will correct several small bugs found in the recent 3.0.0 field release. It incorporates no new Features.

 

OpenCPN Version 3.0.1 Beta Build 0625 is now available for download from opencpn.org.

 

Source is available now on github at:

https://github.com/OpenCPN/OpenCPN

Branch: beta30_stable

 

 

Changelog

1. Correct definitions for libgps19 build environment.

2. Correct linux library linkage rules, adding libgtk+-2.0.

3. Correct single rotated chart rendering in OpenGL.

4. Correct plugin API 1.08 message broadcasting

5. Correct Dashboard PlugIn UTC time reporting

6. Correct High zoom (Polyconic) region intersection calculation (FS#826)

7. Correct ENC Update logic for the case with all cells and updates in one directory.

8. Change default Toolbox->Charts directory to Home location (FS#824)

9. Correct to remove PlugIn tool on Plugin disable. (FS#828)

10. Correct GRIB plugin tool logic (FS#828)

11. Correct AIS VDO ownship heading logic (FS#819)

12. Correct Windows chart canvas mouse capture logic.

13. Implement Red overlay on chartbar rollover for OpenGL (FS#827)

14. Correct Toolbar tooltip behavior for inactive application, Windows. (FS#820)

15. Correct lost chartbar on config file downgrade from 3.1 to 3.0 (FS#829)

16. Update Windows installer language files

17. Handle broken depth range attributes (DRVAL1 but no DRVAL2)

18. Correct frame initial sizing logic

 

Release 3.0.1 Build 0625

 

Our plan is to test this Release for a few days, then Release generally with little fanfare.

 

Good Luck on the testing, and please close your Flyspray issues if possible.

 

Dave

 

----------

 

Han har her listet opp hva som er fixet av feil og "bugs", og han understreker at det IKKE er tatt med forandringer av eller implementert noen nye funksjoner.

 

Som han også skriver så utgir han denne Service Release av versjon 3.0.0 som en beta build, som skal grundig testes i noen dager før den blir utgitt som offentlig release.

 

Så til alle som allerede har lagt inn OpenCPN versjon 3.0.0, - så skulle det nå være intensjonen å bare kunne installere denne nye versjonen over den eksisterende versjon 3.0.0 uten noen problemer.

 

Til dere som har andre tidligere versjoner som f.eks 2.5.0 og/eller betasyklusen 2.6.xxxx, så vil jeg, som også roger-jo nevne i et tidligere innlegg, sterkt anbefale å avinstallere alle tidligere installasjoner av OpenCPN og etterpå også gå inn manuelt og være sikker på å få slettet mappen "opencpn" i C:\ programfiler, - før man installerer OpenCPN på nytt.

 

Dette er spesielt viktig hvis man tidligere har brukt noen av de forskjellige extra plugins, siden det er en helt ny plugins - serie, som er laget for den nye OpenCPN versjon 3.0.0 , og følgelig vil de "gamle" skape bare krasj og alle slags problemer!!!!

 

Lykke til med testingen!

(Få se om dere greier å finne noe mere å rette på???) :wink::thumbsup::sailing:

 

Hjallis :smiley:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, da har jeg lastet ned versjon 3.0.1 og installert rett over tidligere fungerende versjon 3.0.0, og kan bekrefte at dette ser meget bra ut.

Ihvertfall er alt jeg "klaget" på rettet og fungerer glimrende..........!

 

Nedlasting av "gjeldende versjon per dato" OpenCPN 3.0.1, fra denne siden under Beta Release-overskriften:

 

http://opencpn.org/ocpn/download

 

 

Ship o'hoi :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei :smiley::thumbsup:

 

BETA testingen av den kommende Offisielle utgivelsen av en Service Release for OpenCPN 3.0, har kommet et steg videre ved at nye bugs er rettet og andre ting er korrigert/forbedret i denne utgivelsen:

 

OpenCPN 3.0.1. BETA Build 0703 som kan lastes ned fra downloadsiden til www.opencpn.org

 

Her er linken til aktuell tråd med changelog og opplysninger:

 

http://www.cruisersf...html#post982791

 

OBS!

Det går veldig greit å bare installere over tidligere offisiell utgivelse Versjon 3.0.0 og likedan over tidligere Service Release OpenCPN 3.0.1 BETA Build 0625(6)

Dette ser ut til å virke meget bra nå :thumbsup: ......., ihvertfall i alle de funksjoner/situasjoner/konfigurasjoner som jeg har testet så langt! :yesnod:

 

Vi tester videre...!

 

Ship o'hoi! :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har lagt inn versjon 3.01 på min maskin nå. Oppgradert fra 2.5, men jeg får ikke til å få paletten som jeg tidligere benyttet til å fungere. Den "svenske" looken funker fint, men skulle gjerne hatt tilbake den litt friske fargepaletten som før for å se bedre i dagslys. Noen som kan gi meg tips på hvordan dette løses i 3.0??

/Baard

Link to post
Share on other sites

Det lurer også jeg på !

 

Jeg kjører fortsatt med min 2.5 versjon, både under Ubuntu og Windows, og har en modifisert palettfil tilpasset min Olorin-skjerm.

 

Har enda ikke benyttet anledningen til å oppgradere min windows versjon. Ville vente til støvet hadde lagt seg litt.

Har jo allerede kommet to betautgaver med rettelser til "stabil"-versjon 3.0.

 

Jeg formoder at i versjon 3.0 ikke lengre er mulig å erstatt filen /S57DATA/S52RAZDS.RLE med en modifisert utgave som gir annen palett ?

Noen som vet ?

 

Uten en slik mulighet så går jeg for den tidligere versjonen (2.5) inntil det dukker opp en løsning !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Morning Björn/Mateco,

 

Jeg formoder at i versjon 3.0 ikke lengre er mulig å erstatt filen /S57DATA/S52RAZDS.RLE med en modifisert utgave som gir annen palett ?

Noen som vet ?

 

Jag har installerat 3.0 och ersatt S57DATA/S52RAZDS.RLE med den modifierade versionen och det fungerar bra.

 

Däremot är texterna på sjökorten inte längre 'rättvända' på skärmen i läge 'kurs upp' efter installation av 3.0 vilket jag menar att dom var tidigare. Någon som vet hur man fixar detta?

 

Ytterligare så tycker jag att inlagda egna waypoints, ankarplatser etc är väldigt små och obetydliga på skärmen (=svåra att hitta). Finns det någon möjlighet att justera detta?

Link to post
Share on other sites

Jag har installerat 3.0 och ersatt S57DATA/S52RAZDS.RLE med den modifierade versionen och det fungerar bra.

 

Däremot är texterna på sjökorten inte längre 'rättvända' på skärmen i läge 'kurs upp' efter installation av 3.0 vilket jag menar att dom var tidigare. Någon som vet hur man fixar detta?

................

 

Heisann Ebonita!

 

Takker så mye for svar! Da kan jeg installere siste versjonen uten å miste min egendefinerte palett til min Olorin-skjerm :yesnod:

 

Når det gjelder tekster på vektorkartene har de også tidligere vært "skjeve" eller "opp/ned" i kurs-opp modus.

 

Etter hva jeg har forstått så skal dette nå være løst ved at man benytter/aktiverer bruk av "OpenGL" !? Har ikke peil på hva "OpenGL" er for noe, men det er vist forbeholdt nyere PC-maskiner med grafikkort som takler denne utvidelsen!

 

Skal forsøke å installere windows versjonen i min stasjonære båt-PC for å teste ut bl.a. om jeg har denne muligheten eller ikke.

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

 

Det er et nydelig sommervær her på "Romsdals-kysten", så "Bøljan Blå" kaller igjen!

 

Jeg bruker (og tester) OpenCPN Service Release 3.0.1 BETA Build 0703, - med følgende forandringer fra forrige BETA:

 

Changelog:

19. Correct initial toolbar position logic.

20. Correct High zoom region intersection calculation, again.

21. Complete Turkish for the installer + little FR installer translation. Pavel

22. Improve memory management logic. (FS#833)

23. Correct handling of unknown RNC projections.

24. Update documentation. Thanks, Thomas.

25. Allow PlugIns to insert Separator in context menu (FS#839)

 

Release 3.0.1 0703

 

 

Thanks, and happy testing

Dave

 

Forandringene som nå er gjort i de hittil 2 Beta'ene i forhold til utgivelsen 3.0.0, - merkes selvfølgelig til det bedre...., bl.a. #22, - der minne-behandling-logikken er forbedret.

 

Jeg synes programmet fungerer meget bra nå, men jeg har for min egen del rapportert ønske om "fine-tuning" på et par funksjoner, slik at når den nye offisielle utgivelsen OpenCPN Versjon 3.0.2 kommer, så er jeg uansett sikker på at det vil bli et meget godt alternativ å bruke fremover for de aller fleste av oss! :thumbsup:

 

 

mateco:

 

Det er akkurat dette som er problemet med "uautoriserte hacks" av systemfiler i programmet, og det er grunnet til at jeg har ønsket å være restriktiv når det gjelder slike ting.

 

I et tidligere innlegg vedrørende dette, så husker jeg at jeg oppfordret deg/dere til å ta dette ønsket om en spesiell fargepalett (og bakgrunnen/årsaken for ønsket?) opp med de aktuelle utviklerne av OpenCPN......!

 

Jeg vet ikke om det ble gjort, - men jeg har ihvertfall tatt dette opp flere ganger for å få dette implementert som et valg i selve programmet, - og det ser vel ut til at vi nå får dette på en eller annen måte i neste betasyklus 3.1.xxxx til uttesting og eventuelle nye forbedringer/ønsker på dette området også!

 

Det eksisterer per idag, beregnet for versjon 3.0, - bl.a. et svensk/scandinavisk og et fransk alternativ til hvordan ENC- kart (vektorkart) skal se ut i visningen på skjermen....!

 

Filene for dette sletter/overskriver de originale filen i programmet, så det blir litt tungvint å velge frem og tilbake o.l.

 

Slik jeg har forstått det så arbeides det altså for å implementere dette som en funksjon der man kan velge alternative muligheter for kartvisnings-uttrykk uten at noe blir slettet av originalfiler og/eller andre uheldige problemstilinger i forbindelse med bruken av programmet for den vanlige bruker.

 

Hvis du ønsker en lignende løsning med farger o.l. som du har hatt tidligere, så vil jeg igjen oppfordre deg til å få "jobbet frem" en slik løsning sammen med de offisielle utviklerne av OpenCPN, som kan implementeres som valgfritt alternativ på linje med de andre som virker per idag i versjon 3.0

 

Som et forslag så kan du henvise til skjermdumper og hva som ble gjort i tidligere fil- forandringer og ellers forklare hva du ønsker og HVORFOR......., til JesperWe i utviklerteamet, han er svensk og mannen bak det svenske/scandinaviske alternativet for ENC-kartvisningen, og bl.a. hovedmannen bak de generelt store forandringene under panseret på OpenCPN når det gjelder teknikken for hvordan kartene generelt skal vises i programmet.

 

Det går jo an å spørre og event. be om assistanse til å lage dette alternativet du ønsker, for det verst tenkelige svaret du kan få er vel bare nei! :wink:

 

Lykke til :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...