Jump to content

OpenCPN 3.0. Ny versjon sommeren 2012


Seastar

Recommended Posts

Jeg er plaget med at "båten" går over i svart og slutter å fungere noen ganger. Det er ikke noe system på når det skjer, har vel skjedd 4-5 ganger tilsammen. Har mått restarte pc'en når det skjer, lukke og åpne OpenCPN hjelper ikke. Noen ideer?

Jeg bruker en ProAis S100 som GPS, har ikke brukt andre GPS'er til PC'en så det er ingen andre drivere installert. Når båten går i svart og jeg logger meg inn på AIS programmet så får jeg god respons fra GPS'en. Men OpenCPN nekter å ta den inn. Har AIS port på COM3 og GPS port på "AIS Shared" eller hva det nå står :) Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått installert alt fra scratch, med den nye driveren til Haicom gps.

Fikk ikke blåskjerm de timene jeg holdt på, men fikk svart "båt"

 

Lurer på om grunnen til det, og forsåvidt blåskjerm også. er at nema porthastighet var 4800 i Opencpn, og 9600 under enhetsbehandling.

Jeg så dette ved en tilfeldighet.

Kan dette ha endret automatisk i enhetsbehandling når windwows kjører sine oppdateringer?

 

Jeg fikk jo dette med blåskjerm på den bærbare også, men sjekket da ikke porthastigheten

Jeg skal ikke si at jeg har løst problemet ennå, vil bruke det noen timer til for og være sikker

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror nok at du må lete etter årsaken til krasj et annet sted enn bithastighten på com porten. Settingen i Enhetsbehandling i Windows er bare en fall back verdi om programvaren ikke setter bitraten selv. Settingen i openCPN overstyrer altså setting i Enhetsbehandling.

Det var teorien....

Korriger meg om jeg tar feil.

 

Drivere i Windows er kilde til mye frustrasjon.Det er ikke MS sin feil, men slett programmering fra device leverandør Som en generell regel bør man ikke bare oppdatere drivere, men alltid avinstallere gammel driver vha avinstalleringsprogrammet eller Enhetsbehandling. ikke bare slette filene på C: eller fjerne enheten i Enhetsbehandling. Heller ikke installere ny driver eller ny versjon rett over den gamle.

Er det allerede gjort, kan du forsøke å installre den GAMLE driveren på nytt, for så og avinstallre.

I værste fall må du inn og "peta" i registry.

 

Husk å reboote minst to ganger mellom hver driverendring.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Disken ble formatert før nyinstallering av alt, så da skal ikke det være noe problem.

Da vet jeg at bitraten ikke har noe og si.

 

Er spent på om den nye driveren til gps vil fungere bra over tid.

Hvordan er det med usb porter, oppstår det lett en konflikt mellom disse?

 

Jeg bruker 3 usb porter nå, gps, ice modem og trådløs overføring til tastatur/mus

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg har løst mitt problem med blåskjerm, lurer på om det ble for mye usbkontakter som krever strøm.

Fikk blåskerm når jeg startet modemet, fra før av så er det også tastaur/mus og gps tilkoblet via usb.

,

Jeg koblet til en Magellan gps, den har jo ekstern strømforsyning, og da klarte jeg ikke og fremprovosere blåskjerm

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

OpenCPN 3.0.2, som er den gjeldende stabile utgivelse per dato, - virker meget bra i praktisk bruk:-) Jeg har ihvertfall bare gode erfaringer og likedan tilbakemeldinger fra "kameratbåter" som jeg har assistert med OpenCPN-installasjonen / oppsettet!

 

Man bør satse på anerkjente GPS-modeller med drivere som er tilpasset det OS man benytter.

Ellers kan det for enkelte maskiner med Win7 være en liten utfordring med å konfigurere dvale-/strømsparingsfunksjoner o.l. som event. kan påvirke USB tilkoblingene........!

 

For dere som har litt spesielle problemstillinger med utstyr/installasjonen, - så har jeg ved flere tidligere anledninger henvist til det originale offisielle OpenCPN -forumet, der utviklerne og alle de mest ihuga testerne forsøker å finne ut av eventuelle problemstillinger.......!

 

Så til dere som har problemstillinger som ikke kan løses ved tips her på forumet, så vil jeg igjen oppfordre til å følge med på eksisterende tråder og/eller starte nye tråder på dette engelskspråklige offisielle OpenCPN-forumet http://www.cruisersf...om/forums/f134/

 

NB!

Hvis man bruker Chrome nettleseren, så kan man jo velge å få innleggene/forumet oversatt til "Google-norsk"

 

Fortsatt God sommer og ferie.......!

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå brukt OpenCPN 3.0.2 på en tre ukers tur til Orkney, Shetland og tilbake og den har fungert utmerket. Bruker den sammen med Navibe GPS-mus på en Windows 7 maskin og Nasa AIS mottaker. Gribfiler laster jeg ned fra Ugrib og alt sammen fungerer bare lekkert. PCen har jeg permanent tilkoblet med en 12V stromforsyning og har slått av alle dvale og stromsparmodus. Dette fungerer utmerket for meg.

 

Setter spesiell pris på å kunne dele og merge slepestreker. Det ble en bra logg med litt etterabeid.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører i år som i fjor både Maxsea (v10) og OpenCPN, men i år har OpenCPN blitt hovedverktøyet, først og fremst pga AIS støtten i OpenCPN. Det er noen få ting jeg derimot kunne tenke meg og det er mulighet for splitting av skjerm, det andre er mulighet for flere innganger og ikke minst netverkstøtte (udp/tcp). Bruker Fransom sin software for å gå rundt utfordringen.

Vil også nevne det Maxsea Time Zero som er ett dyrt og svært bra program, er sikker på at man kan plukke opp ideer fra Time Zero!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører kun på openCPN, og er meget godt fornøyd med unntak av en ting som har oppstått kun ved et par anledninger.

Det har skjedd at programmet ikke finner noe signal, at det ved oppstart av programmet kommer opp en melding om at com port 4 har et problem, og at jeg må lukke noen program.

 

Kan dette være et problem i programvaren?

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører kun på openCPN,

Det har skjedd at programmet ikke finner noe signal, at det ved oppstart av programmet kommer opp en melding om at com port 4 har et problem, og at jeg må lukke noen program.

Kan dette være et problem i programvaren?

Forsøk og laste ned X- port og la den styre gps`n

http://www.curioustech.net/xport.html

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har noen forslag til fornuftige innstillinger under denne fanen?

Under "Mariner`s Standard" har jeg krysset av for "Velg alt", men synes det er unødig mye informasjon i kartet.

Imidlertid er ikke kodene direkte selvforklarende. Er det noen som har forslag til en opprydning?

 

 

opencpn-kartinstillinger.jpg

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tilde...

 

Ta en titt på dette tidligere innlegget av medlem "sleipnern" https://baatplassen.n...ost__p__1300279 , og så kan du jo prøve deg frem litt.........., etter at du også i tillegg f.eks. skaffer deg relevant info vedr. dette i bruksanvisningen for versjon 3.0.2.

Den finnes jo i OpenCPN installasjonen under den "blå spørsmålstegn"- knappen i verktøylinjen, og så videre under "hjelp-flippen"

 

Medlem "roger-jo" har også google oversatt den til "norsk" og den ligger i dokumentarkivet her på Baatplassen som en pdf-fil.

Tillater meg å linke til et tidligere innlegg med bl.a. disse bruksanvisnings-linkene.......! https://baatplassen.n...ost__p__1310552

 

NB!

Det er alltid en fordel å gjøre seg godt kjent med den programvaren man benytter seg av.....!

 

Lykke til! :thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.........kunne tenke meg og det er mulighet for splitting av skjerm, det andre er mulighet for flere innganger og ikke minst netverkstøtte (udp/tcp). Bruker Fransom sin software for å gå rundt utfordringen.

 

Hei igjen Frøken Fryd

 

Siden den siste versjonen nå også kan kjøres "portabel" og ikke trenger installasjon i det tilfellet så er det ikke noe problem å dele skjermen med to helt uavhengig konfigurerte utgaver av programmet.........!

 

Se i bruksanvisningen der dette er omtalt og/eller sjekk på hovedforumet der det er mange tråder om dette.

 

Det du ellers etterlyser er "på gang" helt eller delvis kanskje allerede i neste offisielle stabile utgave....... en gang ut på høsten, - hvis det da ikke støtes på altfor store uforutsette problemer nå i omleggingen av enda flere grunleggende basic program-funksjoner til bedre og mere fremtidsrettede datatekniske/programmeringsmessige løsninger.

 

Obs!

Bare legg inn "portable"-utgaven av programmet i tillegg til din faste installasjon, slik at du kan ha f.eks. et oversiktskart i ønsket inn-/utzooming i tillegg til et mere detaljert kart.........!

 

Det blir spennende å høre om du blir fornøyd, - eller uansett så er utviklerne på hovedforumet interessert i tilbakemeldinger med ønsker om eventuelle nye/forbedrede funksjoner, ris og/eller kanskje også litt ros :wink::thumbsup::smiley:

 

Men nå er det Nordsjøfestival som gjelder og etterpå gleder vi oss til en uke hos barnebarn i Vestlandets hovedstad :wink:

 

 

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjører igrunn på en måte slik du foreslår, har Maxsea gående i bakgrunnen med oversiktskart, tab'er bare inn på det når jeg trenger oversikten. Kunne selvsagt kjørt to utgaver av OpenCPN som du foreslår. Særlig ais beregningene synes jeg er en fin ting, kan endre kurs noen grader og unngå situasjoner lenge før de oppstår, mye mer pålitelig enn å sikte på vindustolpen :smiley:

Nordsjøfestivalen blir for langt unna, kanskje det er en festival på Frøya istedet...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei mateco og andre! :smiley:

 

Håper dere alle har hatt en fin båtsommer og mange fine turer......! :sailing:

 

Som jeg har nevnt tidligere i tråden så er det viktig å ikke bruke beta-utgivelser av programmet som det eneste navigasjonshjelpemiddelet ombord.

 

De er ment for de som vil være med å bidra i utviklingen frem mot en ny offisiell utgivelse av en gjennomtestet og stabil programversjon.

 

Dagens gjeldende offisielle utgave heter fortsatt OpenCPN versjon 3.0.2, og den fungerer stabilt og helt topp! :thumbsup::yesnod:

 

 

Det arbeides fortløpende med utviklingen frem mot neste offisielle versjon, og det jeg foreløpig har testet og gitt tilbakemeldinger på av de forskjellige utgavene i BETA-serien 3.1.xxx , ser spennende ut med mange nyheter og gjennomgripende forandringer av funksjoner og ikke minst nye funksjoner i programvaren.

 

Men foreløpig er dette uferdige betaversjoner og langt fra å kunne anbefales til bruk som eneste hjelpemiddel til navigasjon om bord!

 

NB!

Til dere som er interessert i å delta i betauttestingen/-utviklingen så er det bare å engasjere seg på forumet til www.opencpn.org

 

 

Når den nye offisielle utgivelsen, som er tiltenkt "navnet" OpenCPN versjon 3.2.0, blir ferdig og offisielt utgis en gang på høsten, har jeg tenkt å lage en ny tråd her på baatplassen, - som skal omhandle denne kommende nye utgivelsen, der vi da kan videreformidle egne erfaringer og eventuelle nye problemstillinger knyttet til akkurat denne utgivelsen! :thumbsup::smiley::yesnod:

 

 

Så ja,- mateco, det er mye å glede seg til, og enda mere spennende nyheter i neste test-BETA, blant annet en helt ny modul med nye muligheter for signal inn/ut i programmet, som da intensivt skal testes ut for eventuelt feil og bugs også på dette området..........! :wink::sailing::thumbsup:

 

 

Men som sagt ...., så omhandler denne tråden OpenCPN versjon 3.0.2, som per dato fortsatt er den gjeldende siste offisielle utgivelsen!

 

 

Ship o'hoi og ha en fortsatt fin båt-høst med mange fine turer fremover....! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Enzo...

 

Den versjonen du henviser til er en av flere Beta-versjoner av programmet i en utviklingsprosess....!

 

Det sier seg selv at alle disse beta-versjonene har feil og ting som ikke fungerer optimalt og som skal rettes til neste beta-build utgivelse osv, osv, - og hele denne utviklerprosessen skal jo forhåpentligvis føre frem til en offisiell utgivelse av et ferdig og stabilt produkt!

 

DERFOR anbefaler jeg alle å bruke ferdige, stabile og offisielle utgivelser, og da heter den nyeste per dato OpenCPN versjon 3.0.2, og kan enkelt lastes ned http://opencpn.org/ocpn/download

 

Lykke til!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei, eg har versjon 3.0.2 og har kart og fått det opp i programmet og allt, CM93

Tester foreløbi på hjemme pc, men får eg dette til skal eg instalere pc i båt og bruke dette, problemet eg har er at det ikke vises hvor eg befinne meg på kartet,

trykker eg på Følg Automatisk ender eg opp eit sted ned med afrika.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...