Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Håper det er greit at vi lager en slik tråd for NW 900 og. Håper vi kan dele erfaringer og gode råd med hverandre.

Edited by Bjørn Løvjomås
Link to post

Som frimodig trådstarter fyrer jeg av det første spørsmål :-) hvordan legger dere vekk kalesja når været skinner fra sin beste side. Som ny eier har jeg ikke funnet den beste løsningen enda.. Men sikker på at dere mer erfarne nw eiere har tips...

Link to post

Er litt forskjellige type Kalesje.Noen kan du dele på tvers midt på,og noen har løse sider,/vegger.Disse har forskjellige fester for stengene,som igjen avgjør hvordan du kan "pakke" det sammen.Det er faktisk noen løsninger som gjør at du får et støttestag midt i inngangsluken i presenningen har jeg sett.Selv har jeg stengene festet på en skinne ,slik at de kan skyves litt fremover,og hele arrangementet balles i sammen og lenes mot akterenden av kabintaket om du skjønner hva jeg mener.Det synes jeg er en grei løsning,og noenlunde enkel.Kvir meg ikke for å ta den av selv for bare noen timer.

Link to post

Ser for meg den løsningen med skinner.som lur ja.. Bortsett fra, som du sier, stanga som kommer midt i innsteget. Kalesja mi er delt på midten med to fulle stenger. Liker godt at den kan deles på midten.

Link to post

Mulig jeg ikke uttrykte meg helt klart.Jeg har ikke den stangen midt i innsteget,og det er bare den ene (fremste stangen som er festet til en 20cm.lang skinne hos meg.Jeg ville for all del prøvd å unngå en stang midt i innsteget.

Link to post

Hva med enkleste løsninga og la den ligge på land? Båten har nok inneplass så det holder, men heller mindre uteplass. Ting blir bare trangere og mere brysomt med havnemanøver, fisking, dykking og alt annet om kalesja skal være med.

Link to post

Flott med en ny NW900 tråd :) Bra Bjørn.

 

Ja da var jeg også blitt NordWest eier. Jeg kjøpte den flyen som lå i Stavanger. En del saker å ta tak i, men ikke verre en at båten skal bli ferieklar :)

Jeg fikk desverre ingen gjennomgang av eier. Kun megler. Og det var heller skralt med opplysninger.

En ting som jeg lurer på er hylsa. Hvordan smøres denne? Jeg krabbet ned i kjellern og så en sort boks med 2 sorte slanger som gikk ned i dørken bakerst. Er dette smøringa? Og hvordan?

Ellers hadde det vært greit å vite hva dere drevne NW eiere ALLTID sjekker før/underveis på tur. Olje, kjølevann, osv... Men ikke bare motor, båten ellers også. Om dere har sånne sjekkpunkter da.

Båten min har Cummings 300hk.

 

Link to post

En annen ting: Er Nord West 900 klistermerket på sidene orginalt? Ser det er noen varianter ute å går. Det er plukket bort på min båt. Men jeg kunne tenkt meg å skaffet et nytt.

Hvilken font er brukt? Jeg kan nok få fikset to nye om jeg designer det selv også...

Link to post

Har liggjande 2stk Nord West klistremerker som følgte med når eg kjøpte båten ifjor. Den forrige eigaren hadde ein gang hatt planar om å skifte ut dei gamle merka, men hadde ikkje sett gang med det, skal sjølv ta ei vurdering om eg bryr meg med å gjera jobben. Ser for meg att det er ein del arbeid å fjerne dei gamle merka, og eg trur ikkje det vert fint å lima dei oppå dei gamle. Så i tilfelle har eg merker du kan få overta.

Link to post

Stemmer det idars. Det var meg ja. Har rett og slett glemt av å fotografere inne i skuta.. Flaut..:-) men får ta noen mobilbilder å legge inn. Passer godt i denne tråden det. Gjerne legg ut interiørbilder alle sammen så kan vi inspirere hverandre.

 

Svein Egil, godt poeng, den muligheten tenkte jeg slett ikke på.. Godt noen kan tenke...:-)

Link to post

Hei de som vet mye om NW900. Er det forskjell på undervannsskroget på norskbygd 900 og svenskbygd 900?

 

Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg husker Astor gikk på med sin 900 og fikk lekkasje. I går dro vi av en 900 som var usedvanlig sterkt bygd og tålte mye. Denne hadde en liten lekkasje fra roret etter en halvtimes tid i steinene. Den er svenskbygd

55a720ac-c854-d218.jpg

Edited by Bitteliten
Link to post

Jeg er ikke godt kvalifisert til å svare... Men det ble meg fortalt at det var noe forskjell på skrogene.. Noen av Nw 900 var beregnet på taxikjøring/skyssbåt. De var noe forsterket. Men slik jeg forsto på den karen, var det de norske båtene han snakket om. Hvor mye peiling karen jeg snakket med hadde? Aner ikke.. :-) men han hadde en tilsvarende Nw som meg. Med 255 hk...

Link to post

Fant litt info på finn

Norsk

55a720ac-d745-495a.jpg

Svensk

55a720ac-d753-5684.jpg

 

Samme skrog, men for meg ser det ut til at dimensjonene på kjøl og rorkonstruksjon er et par hakk kraftigere på den svenske

Edited by Bitteliten
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...