Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Kan skrive litt her jeg også da.

 

Har plukket på motoren i vinter og fått satt sammen det meste igjen. Vært travle tider med husbygging som har tatt det meste av tiden.

 

Men har også fått sett på baugpropellen i vinter. Børstene er sett over og de kan brukes en stund til.

Ellers er det satt inn eget batteri for baugpropellen + at jeg har byttet til 6 bladers propell. Blir spennende å se om jeg merker forskjell.

 

IMG_2216.jpg.834588df167be82339daec01c5587e40.jpg

 

IMG_2217.jpg.35220065b87cccad442aec3cba3a05d7.jpg

 

Har også fått byttet anker til Bruce kopi på 15kg og skaffet med en plotter nr 2 for å slippe å dra det ned og opp på FB hele tiden.

 

Nå er det snart flyttetid i heimen, og da er kravet fra fruen at madrasser og slikt skal i båt igjen. Så da er det bare å få ryddet og gjort klar til det.

 

Siste rest på motor siden i denne runden er motoroppretting. Står ikke optimalt nå.

 

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 25 minutter siden:

@torbiHvordan går det med motoren og motorrommet nå da?

Hvordan gjør du det med inspeksjonsluker for bytte av impeller og slikt på babord side?

Toppakningen og Topp er tatt på plass igjen, ferdig momenter.

Kom ikke lengre mer da eg er fortiden Paracet kur etter operasjonen, håper å fortsetter ferdig i påske eller etter påsken.

 

Har luke hvor stikk køye er, bare åpne luke så rett inn til motor på styrbord sia.

😊

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
Goddis77 skrev for 2 timer siden:

Hei.

 

På facebook gruppen for NW900 så har dette nettopp vært kommentert.

Mener siste innlegget viste at en fikk motor gjennom døren, men det tipper jeg avhenger hvilken modelltype av NW900 du har.


Takk, då skal eg sjekke der. Har ikkje NW forløpig, men vurderer å skaffe meg det. Hadde nyere båt før men valgte å selge for å frigjere litt midler til andre ting. Vurderer kjøp av eldre og billigere båt og syns NW 900 er veldig flotte. Er dog skeptisk til motorene som ein del av dei som har vore på markedet i det siste har. Kunne i sofall tenke meg å bytte til nyere og større motor hvis det kan gjerast uten at prisen for ut- og innmontering blir heilt tullete høg. 

Link to post
Share on other sites

Ser den.

 

Jeg har en NW900  med flybridge og høy akterkabin. Dette gjør at jeg er usikker på om motorbytte hadde gått gjennom døren. Andre versjoner med flybridge har vanlig dekk bak, og der tror jeg det er lettere.

Har også hørt at det ikke er så vanskelig å ta av taket på disse her, men det krever jo fasiliteter og tilgang på utstyr for å gjøre jobben.

 

I min og det som var vanlig er Perkins 6354 motoren på ca 217 hk. Flere har byttet ut denne med Yanmar 315kh, Cummins eller tilsvarene på rundt 300hk eller litt mer. Det sies at båten trives bedre med lit ekstra kraft her.

 

Når det er sagt så mener jeg det er et skille rundt 1985/86 på versjonene her, hvor noen er mer stabile enn andre i litt fart.

Vi ligger rundt 12-14 knop med vår, noe som fungerer helt fint. Men jeg kunne gjerne tenkt meg litt mer fart (15-16 knop), men usikker på om lommeboken tillater det. Både når det gjelder motorbytte og drivstoff utgifter. Er tinge båter som ploger og drikker en del.

 

Jeg endte opp med en NW900 nettopp pga denne tråden her på baatplassen, og ble nysgjerrig på den. Vi skulle egentlig være uten båt en stund, men endte opp med å kjøpe en likevel :smiley:  

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 54 minutter siden:

Ser den.

 

Jeg har en NW900  med flybridge og høy akterkabin. Dette gjør at jeg er usikker på om motorbytte hadde gått gjennom døren. Andre versjoner med flybridge har vanlig dekk bak, og der tror jeg det er lettere.

Har også hørt at det ikke er så vanskelig å ta av taket på disse her, men det krever jo fasiliteter og tilgang på utstyr for å gjøre jobben.

 

I min og det som var vanlig er Perkins 6354 motoren på ca 217 hk. Flere har byttet ut denne med Yanmar 315kh, Cummins eller tilsvarene på rundt 300hk eller litt mer. Det sies at båten trives bedre med lit ekstra kraft her.

 

Når det er sagt så mener jeg det er et skille rundt 1985/86 på versjonene her, hvor noen er mer stabile enn andre i litt fart.

Vi ligger rundt 12-14 knop med vår, noe som fungerer helt fint. Men jeg kunne gjerne tenkt meg litt mer fart (15-16 knop), men usikker på om lommeboken tillater det. Både når det gjelder motorbytte og drivstoff utgifter. Er tinge båter som ploger og drikker en del.

 

Jeg endte opp med en NW900 nettopp pga denne tråden her på baatplassen, og ble nysgjerrig på den. Vi skulle egentlig være uten båt en stund, men endte opp med å kjøpe en likevel :smiley:  

 

Takk for nyttig og fin info 🙂👍

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...