Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hekkport: Uten at jeg skal utrope meg til ekspert, så tror jeg ikke konstruksjonen svekkes av en hekk port. Det vil bli flere Hjørnekanter som må plastes på begge sider av laminatet som du fyller opp med

etter at du har gjort utskjæringene.

 

Innredning foran:

Flott med bilder av køya i bugen. Jeg går nok for en slik i vinter om tida strekker til. Av bildene dine ser det ut til at at dør åpningen er flyttet mot babord. stemmer det?

Har ikke tatt noen mål enda hos meg, men tipper at køya vil bli litt trang om man ikke skjøter på veggen litt i bredden. Ser også at åpningen er firkantet. Hos meg er det en bue.

Jeg har lest at noen senker dørken litt for å utnytte plassen, men der er jeg og usikker. Tilgangen til baugtrøster sitter der, og det ser ikke ut til å være noe særlig å gå på.

Blir spennende dette. Duffy har vel og i tankene å gjøre det samme.

 

Har kastet ut stolfestet til kaptein`s setet og har startet å lage et skap som skal erstatte dette og gi oss litt mer oppbevaring og avsettingsplass.

Blir ikke så stort, men alle monner drar.

Legger ut noen bilder etterhvert.

 

PS. Har hatt besøk av barnebarn i helga og vi har en liten navne konkuranse på gang. Fruen har lagt inn forslag om " Time taker ", mens fireåringen

tro til med " Dinos " uten å nøle. Har spurt han om igjen tre ganger i helga, og det er " Dinos " hver gang. Så, kan hende Nordwesten vår har fått seg et navn nå....

Redigert av Captain1911 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke meg som har utført denne ombyggingen, men det var et av kravene jeg hadde at det skulle være køy foran. Men med mulighet for å unnvike dersom resten av båten var en drøm. :)

Men jeg er veldig glad jeg fikk dobbelkøy foran. Det er nok riktig at ingangen er flyttet litt mot babord. Når jeg la inn ekstra overmadrass kutteg jeg den på 150*210 så det er ganske god plass i køya. Etter som jeg husker når jeg tillpasset den madrassen var det ikke mye jeg kuttet på langsiden for å få madrassen mest mulig lik senga, Men i endene måtte den jo skråkuttes en del..

 

ps, ramler du forbi Arendal er det bare å gi lyd så kan du se å måle alt du vil.. :)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Blir flott til slutt, stå på. Eg følger med.:-)

Takk for det, og jeg følger spent med prosjektet ditt :yesnod: . Er i "skap" modus nå, når dette er ferdig så skal kjøleskapet ut (byttes) Og så er det et skap i bak kant av pentry som bare er et hulrom. Der skal jeg få laget til bunn og vegger. Så blir det vel et

overskap, med lys ned på benken, og med dimmer til taklyset. Litt småtteri med omlegging av defroster slanger, bytte dusj kassetten på hekken ( deffekt lokk) Ville og gjerne fått testet stekeovn og koketopp ordentlig, men da må jeg demontere det først, ellers svir jeg hull i presenningen. Og så frister det veldig å gå løs på køya i baugen da. Skal ned og ta noen mål, tegne litt. så får vi se. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke meg som har utført denne ombyggingen, men det var et av kravene jeg hadde at det skulle være køy foran. Men med mulighet for å unnvike dersom resten av båten var en drøm. :)

Men jeg er veldig glad jeg fikk dobbelkøy foran. Det er nok riktig at ingangen er flyttet litt mot babord. Når jeg la inn ekstra overmadrass kutteg jeg den på 150*210 så det er ganske god plass i køya. Etter som jeg husker når jeg tillpasset den madrassen var det ikke mye jeg kuttet på langsiden for å få madrassen mest mulig lik senga, Men i endene måtte den jo skråkuttes en del..

 

ps, ramler du forbi Arendal er det bare å gi lyd så kan du se å måle alt du vil.. :)

Bare må ha!!!! Bjørn. :yesnod: må måle litt for å se om det lar seg gjøre uten å bygge om veggen. Tenkta da at køya smalner fra baugen mot doveggen. Men jeg fant noen tegninger fra NW, og der var veggen flyttet som hos deg. :smiley:

Redigert av Captain1911 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå kan det jo være hyggelig om senga smalner litt øverst, blir gjerne tett samarbeid om soveplasen da :blush: Men når det er sgt er det godt å kunne bevege seg litt og , uten at en forstyrrer partneren sin skjønnhetssøvn. Så noe smalere enn 150 cm bredde er nok trangt. :smiley: Men som jeg ser av prosjektene dine har du nok ingen problem med å flytte åpningen litt slik at du får ønsket plass. Jeg må si jeg ergodt fornøyd med at det er dør inn til kabinen.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Litt kaldt om dagen, men fant en fin sak på Seatronic i Moss, liten ovn som rommer 4l lampe olje til den nette sum av 316,- funker bra når du skal jobbe litt i kalde perioder. Måtte kaste jakka etter hvert :thumbsup:

 

20130110_182325_(1)_(600x800).jpg

 

 

Fikk testet plassering av skapet ombord. Snekker`n hadde sikkert hatt invendinger, men skitt au.

selvgjordt er vel fortsatt velgjordt... ????

20130110_183031_1_(600x800).jpg

Link to post
Share on other sites

Litt kaldt om dagen, men fant en fin sak på Seatronic i Moss, liten ovn som rommer 4l lampe olje til den nette sum av 316,- funker bra når du skal jobbe litt i kalde perioder.

Har hatt den ovnen noen år.......og alt etter hvor du kjøper lampeolje så kan glødegitteret sote ned.Europris hadde en bra olje tidligere, men så skiftet de merke(leverandør?) og da begynnte den å sote,ryke og lukte noe fryktelig. I det siste har jeg kjøpt olje på Hyttebutikken:

 

http://www.hyttebutikken.no/web-content/hosttilbud_2012/Høstkampanje%202012.html

 

type Laserolje - 25 liters kanne ( side 5 i høst/vinterkampanjen ). Denne har fungert helt fint.

Link to post
Share on other sites

Har hatt den ovnen noen år.......og alt etter hvor du kjøper lampeolje så kan glødegitteret sote ned.Europris hadde en bra olje tidligere, men så skiftet de merke(leverandør?) og da begynnte den å sote,ryke og lukte noe fryktelig. I det siste har jeg kjøpt olje på Hyttebutikken:

 

http://www.hyttebutikken.no/web-content/hosttilbud_2012/Høstkampanje%202012.html

 

type Laserolje - 25 liters kanne ( side 5 i høst/vinterkampanjen ). Denne har fungert helt fint.

Har nok ikke den store erfaringen etter en gang`s bruk. Kjøpte olje på impuls på Biltema. Ingen lukt under bruk, men det luktet litt når jeg stengte den. Men ble veldig overrasket over hvor godt den varmet :sweat:

Link to post
Share on other sites

Hei Captein 1911 . Jeg ser du har komfyr ombord så lurer jeg på hvor gassflaska står plassert.Jeg har satt inn komfyr hadde wallas koketopp før.

Har ikke plassert flaska i båten min ennå det er jo noen muligheter men ikke sikker på beste plassering ennå.

Ble forresten veldig flott med de nye bryterene i båten din. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Captein 1911 . Jeg ser du har komfyr ombord så lurer jeg på hvor gassflaska står plassert.Jeg har satt inn komfyr hadde wallas koketopp før.

Har ikke plassert flaska i båten min ennå det er jo noen muligheter men ikke sikker på beste plassering ennå.

Ble forresten veldig flott med de nye bryterene i båten din. :smiley:

Hei T&G. Takk for det, bryterne ble en grei og rimelig løning. :yesnod: Komfyren i båten er en Wallas, som koketoppen. Disse går på lampeolje, forsynt fra felles tank som står innerst i skapet under komfyren. Har ikke gass ombord, og vil forsøke å holde liv i Wallas`utstyret så lenge som mulig. En kollega har gassutstyr og har benyttet fiskekummen akter som fint rommer to fem kilos flasker. Der er det jo naturlig drenering også, så det burde være et bra utgangspkt.

Legger ved et bilde av installasjonen ombord i "Marikken". så kan du vurdere. :thumbsup:

gassbeholder1.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei!!

Har vært i kontakt med NW på Orust ang. et baugspyd. De kan nok skaffe det, men fikk et pris estimat jeg likte dårlig. ( ca. 10000 + moms). mer eller mindre.

Tenkte i mitt indre at det var ikke badeplatform jeg ba om pris på.

I påvente av endelig pris lurer på om noen på forumet vet om noen som lager slike til NW 900, evt har form for selvstøp?

Takker for tilbakemeldinger. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Captain. En annen mulighet til a lage baugspyd er hvis du har tilgang til en rørbøye å litt syrefast rør å lage en baugbøyle å legge treverk oppi .

Hei!! Har vært inne på tanken, men har ingen rørbøye. ( har sett de på nettauksjon) Og så synes jeg det er fint med det orginale NW spydet. Og om jeg

får tak i former så støper jeg gjerne selv. Alt. kan jeg ta mål og lage en mal til form selv. Vi får se etterhvert. Foreløpig har jeg nok med å produsere skapene og

planlegge dobbelt senga i baugen :confused::diving:

Link to post
Share on other sites

Når vi laget landgang i fjor brukte vi en rørbøyer fra Biltema som fungerte veldig bra. Det var riktignok aluminium, vet ikke så mye om å bøye syrefast.

Den så grei ut den duffy. :smiley: Men i morges fant jeg en link her på BP til en side med gode tips for å plaste spydet selv. Så det blir definitvt et NW prosjekt... om ikke så brått :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Var en snartur i båten i kveld. Det ble kortvarig da gradestokken viste -16. Brrrrrrrrr!!! Hadde laget en mal i papp til overskap og fikk tilpasset det sånn noenlunde.

Kjellerstua får duge som snekerbod til temperaturen stiger. Har tatt hjem en del innredning som jeg forsøker og friske opp litt. finner jo et og annet og ta tak i også.

på bildet er det trinnet inn til salongen som får litt stell. listene i bunn er limt fast og fått nye skruer. Og det ene hengslet på logkket var av. så der ble det et par nye.

.006_mekkeplassen_(800x600).jpg

Et par strøk til nå, så håper jeg det er bra. Bordet er ferdig, og skal bukes ute på akterdekk når sola skinner og vi sier: :cheers:

004_lakering_(600x800).jpg

 

Og skapet ser slik ut. litt arbeid med å lage lister, som limes og stiftes på platekantene.

005_skapstammen_(600x800).jpg

 

Her er døra ferdig limt. kantene skal pusses og så er det lakkering.

007_doera_begynner_aa_ta_form_(800x600).

 

Her er papp malen til overskapet. Var egentlig helt fikantet, men etter tilpassning i båten ble den seende slik ut.

Blir spennende og se om jeg får et overskap ut av dette... :giggle:

009_mal_til_overskap_2_(800x600).jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...