Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Hei. Jeg er nylig blitt NW 900 eier.En 85 mod. CC med Perkins. 185hk. Flott med en tråd om båten her!! Ser at jeg har samme utfordringer som mange andre her... Septik slanger, bryterpanel og plysj.. Så litt vinterarbeide blir det.

Har tenkt å begynne med bryterpanelet. Flere av bryterne har "heng" og jeg må dra de litt ut for at de skal virke. Har gått for "superswitch" hvor jeg kan bygge ut med det antall bryter jeg trenger.

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker meg et nytt vindu bak i cabinen. Det som kan åpnes. ( nest siste bildet til Bjørn Løvjomås) .

Det som står der i dag er bare et plexiglass som er montert sånn halveis...

Noen ide om dette kan skaffes?

Trodde det var orginalt. På min er vinduet hengslet i topp og åpnes med en vingemutter på hver side nede. Kanskje det kan skaffes hos Nord west på Orup?

Link to post
Share on other sites

Håper du fotograferer, og legger inn masse bilder i tråden her, vi er vel flere som er på tur til å måtte ta samme jobben.

 

Det skal jeg nok. Til å begynne med fjerner jeg en del gammelt. bla en deffekt temp måler fra biltema, 12v uttak, handsfrre kit til gammel Nokia osv.

Så har jeg gått for et "byggesett" fra superswitch hvor jeg kan sette sammen brytere til ønsket lengde i et panel. og montere dette på orginal plass.

Link to post
Share on other sites

Grattis med flotte båt, blå farge? er den i orginalt eller ble den malt av tidl eier .?

 

Det er nok ikke orginalt nei. Tidligere eier har brukt en slags folie som er lagt på den orginale fargen og holder nok ikke helt samme standard som lakk.

Men det gir en blank og fin finish, så får vi se hvor holbart det er i lengden. :-) Og så har jeg ikke sett noen som er lik og det er jo litt artig.

Link to post
Share on other sites

Captain1911; Gratulerer med ny skute. :thumbsup: Den så flott ut. Blir vel noe annet enn "Livredd" dette tenker jeg.

 

Takk for det, Unge mann. Var nokså vemodig :clap: å sende" Livredd" nordover. Men alt har sin tid og etter 12 sesonger var det dags å prøve noe nytt. Står i havna nå, så du får ta turen nedom å kikke en kveld.

Driver på litt jeg vet du. : :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er det lov å spørre hva du gav for den?

Skal vel være litt hemmelig det, men det ble godt under det som annonsen lød på. Men, jeg fikk nok en god del arbeide med på kjøpet, da frøkna nok ikke har vært prioritert

siste året grunnet hytte kjøp. Men det meste dreier seg om finnish og det får jeg kose meg med. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Endelig er jeg også Nord West 900-eier. :clap: Endte opp med en FB/AC-variant som har ligget på Finn en stund nå. Så langt veldig fornøyd og vi gleder oss til den treffer vannet i april/mai.

 

Til å være 27 år gammel er den i god stand. Spesielt eieren før han jeg kjøpte hos har gjort en del. Blant annet en flott Simrad CA40 radar/kartplotter/ekko fra 2000, som jeg er litt spent på om enda holder mål. Motoren er en Cummins 6BTA5.9 300HK fra 1992.

 

Ikke så mange bilder enda. De i annonsen var dårlige. Men her er et ihvertfall et eldre bilde:

4.jpg

 

Som vanlig har baatplassen spilt en viktig rolle i kjøpet. Uendelig med informasjon og ikke minst Astor og Bjørn Løvjomås som har delt mye om sine Nord West'er.

 

Er ikke så veldig mye som MÅ tas tak i, men en del småprosjekter er det, blant annet må ullen på veggene bort og flyen trenger nye seter. Skal prøve å dele med dere når/om jeg kommer så langt.

Redigert av duffy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt Duffy!! Den så da ganske strøken ut. Den var nok i min vurdering også for en tid tilbake men i og med at vår ligger i ferskvann og må fraktes med bil de gangene vi vil bruke tid i

fjorden så var jeg redd for høyden ved frakt og gikk for en cc. Håper du legger ut noen bilder etterhvert som prosjektene tar form. Ok kanskje Bjørn har rett med hensy til et 900 treff. :-)

Link to post
Share on other sites

Takk for gratulasjoner. Veldig hyggelig. Bra du ikke kjøpte den før meg Captain1911 :yesnod: Og gratulerer selv med CC'en.

 

Ellers har jeg vært ombord i helgen og prøvd å gjøre meg mer kjent. Det er en del å sette seg inn i. Men jeg gleder meg mer og mer til å dra på tur.

 

Når det gjelder prosjekter tenker jeg å begynne med noe overkommelig; Bytte til led-pærer. Inspirert av flere gode tråder på forumet. Men siden det er rundt 30 lyspunkter i båten må jeg være litt selektiv. Jeg tester med et par lamper over sittegruppen først.

 

Jeg har veldig lyst å bli kvitt plysjen på veggene. Men jeg vegrer meg litt når det er så sable mange paneler og lister som må fjernes.

 

Ellers håper jeg andre 900-eiere deler sine erfaringer. Jeg setter ihvertfall veldig pris på det og skal prøve å oppdatere tråden hvis jeg har noe å bidra med.

Link to post
Share on other sites

Min far har ein Nordwest 900 som eg har opp igjennom åra fått eindel erfaring med,

og no i sommer lånte eg denne båten på ein båtferie.

 

Meiner denne er ein 85mod som vart levert med 220hk Ford motor.

Denne vart seinare erstattet med ein Cummings 300hk motor.

 

Det var ein stor oppgradering når den nye motoren kom i båten.

Det tunge og tungdrevne skroget har godt av motor med ca 300hk.

Nysmurt får ein ca 26knop på full gass, men da begynner båten og ri på kjølen og båten er nervøs og søker litt side.

Vanlig marsfart ligger på 18knop med 2400rpm, dette er behaglig fart der båten går lett i sjøn og tar sjøen på ein meget god måte.

Husket tidligere før motorbytte på ferieturer med tung oppakning så låg vi på ca 14knop(om ej huska rett) og da låg båten tungt i sjøn og det var merkbart tyngre og styre båten.

 

Nå i sommer når vi tok turen oppover til Trondheim, reknet eg meg fram til eit dieselforbruk på ca 1.4l/nm med ein marsfart på ca 17-18knop.

Må seie at eg vart meget inponert av denne gamle båten på veg heim når ej måtte gå i krapp motsjø på kanskje 1-1 1/2m innefor Smøla på veg heim. Da merket ein godt ab både skrog og skrogvekt jobbet på lag.

 

På veg heim over hustadvika rett før Bud hørte ej noko skumle symtoner fra motoren. Det startet forsiktigt med at den dro sej ned 100-200rpm i eit lite sekund for så og gå fint igjen. Symtomene vart litt sterkere etter kvart og ej viste rimelig godt kva problemet var.

Alt av dieselfilter var skiftet før turen, og botnen av tanken var tildels nedtappet for vatn ut igjennom peileslangen før vi reiste.

Problemet var at båten hadde vore lite brukt dei siste årene så der hadde sikkert oppstått litt slimete grums nede på tanken.

 

Ut igjennom den peileslangen kan ein somregel få ut det meste av dette vatnet, men dieseltanken haller litt bakover og peileslanen som er tilkoblet på unersiden framover vil ikkje vere det absolutt laveste punkt.

 

Så når dieseltanken var ca halv og ein får litt slingring av tungbåre, i tillegg blir dieselen noko varma opp av den returdieselen fra dieselpumpa så vil dette slimet som ligger i tanken løyst opp og kan hamne i forfiltert.

Og når forfilteret blir fult vil selfølgelig motoren ikkje få det drivstoffet han trenger...

Heldigvis for min del så kom ej mej inn til havna på bud så ej fikk gjort dei nødvendige dieselfilter skifte før ej forsatte turen.

 

Neste tur skal dieseltanken meir nøye reingjerast.

På den store dieseltanken på Nordwesten erder mannluke oppå, men dette ligger selfølgelig inn under bakdekke så ein har kun 5-10cm glis mellom tanken og dekket.

Det kan vere mulig og få skrudd av lokket og få sugd ut alt slam/vatn med hjelp av pumpe og slangekamera, men eg lurer på om det er enklere og tømme tanken for så og tak den ut.

Er det noko som har erfaring med dette arbeidet?

Ein ting som irriterer meg noko voldsomt er desse gamle trykknappene framafor gass/gir på styrekonsollen.

Bryterene henger og nokre av dei er særdeles vansklig og bruke.

Dette er noko eg vil prøve og bygge om til neste ferietur.

Er det noko som har bilder Ideer om brytere oppsett ein bør bruke til dette?

Redigert av Terje338 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gratulasjoner. Veldig hyggelig. Bra du ikke kjøpte den før meg Captain1911 :yesnod: Og gratulerer selv med CC'en.

 

Ellers har jeg vært ombord i helgen og prøvd å gjøre meg mer kjent. Det er en del å sette seg inn i. Men jeg gleder meg mer og mer til å dra på tur.

 

Når det gjelder prosjekter tenker jeg å begynne med noe overkommelig; Bytte til led-pærer. Inspirert av flere gode tråder på forumet. Men siden det er rundt 30 lyspunkter i båten må jeg være litt selektiv. Jeg tester med et par lamper over sittegruppen først.

 

Jeg har veldig lyst å bli kvitt plysjen på veggene. Men jeg vegrer meg litt når det er så sable mange paneler og lister som må fjernes.

 

Ellers håper jeg andre 900-eiere deler sine erfaringer. Jeg setter ihvertfall veldig pris på det og skal prøve å oppdatere tråden hvis jeg har noe å bidra med.

Ser at det kan være utfordringer med "plysjèn". Hos meg er salongen og bugen tat. Noe er ikke helt bra og må rettes men det er småtterier. Har igjen stikk lugarene, og tenkte å følge innlegget i denne tråden på side 2. Ser veldig bra ut. Ellers fant jeg en artikkel i båtnytt 8 fra August 1994. Der limer de vertikale spiler av vannfast kryssfiner med sicabond 500 på skrogveggene, for så å skru liggende teak panel på. Kanskje en ide halveis opp ( som brystning) og avslute med en list i en overgang til skrogtrekk derfra og opp til taket. Skulle bli lyst og fint og med en aning trebåt under dekk....

Jeg har også kabler fra ankervinsjen som da kunne blitt skjult med en "kanal" under feks en smal hylle akter med plass til god boka og et par leselamper...

Link to post
Share on other sites

Min far har ein Nordwest 900 som eg har opp igjennom åra fått eindel erfaring med,

og no i sommer lånte eg denne båten på ein båtferie.

 

Meiner denne er ein 85mod som vart levert med 220hk Ford motor.

Denne vart seinare erstattet med ein Cummings 300hk motor.

 

Det var ein stor oppgradering når den nye motoren kom i båten.

Det tunge og tungdrevne skroget har godt av motor med ca 300hk.

Nysmurt får ein ca 26knop på full gass, men da begynner båten og ri på kjølen og båten er nervøs og søker litt side.

Vanlig marsfart ligger på 18knop med 2400rpm, dette er behaglig fart der båten går lett i sjøn og tar sjøen på ein meget god måte.

Husket tidligere før motorbytte på ferieturer med tung oppakning så låg vi på ca 14knop(om ej huska rett) og da låg båten tungt i sjøn og det var merkbart tyngre og styre båten.

 

Nå i sommer når vi tok turen oppover til Trondheim, reknet eg meg fram til eit dieselforbruk på ca 1.4l/nm med ein marsfart på ca 17-18knop.

Må seie at eg vart meget inponert av denne gamle båten på veg heim når ej måtte gå i krapp motsjø på kanskje 1-1 1/2m innefor Smøla på veg heim. Da merket ein godt ab både skrog og skrogvekt jobbet på lag.

 

På veg heim over hustadvika rett før Bud hørte ej noko skumle symtoner fra motoren. Det startet forsiktigt med at den dro sej ned 100-200rpm i eit lite sekund for så og gå fint igjen. Symtomene vart litt sterkere etter kvart og ej viste rimelig godt kva problemet var.

Alt av dieselfilter var skiftet før turen, og botnen av tanken var tildels nedtappet for vatn ut igjennom peileslangen før vi reiste.

Problemet var at båten hadde vore lite brukt dei siste årene så der hadde sikkert oppstått litt slimete grums nede på tanken.

 

Ut igjennom den peileslangen kan ein somregel få ut det meste av dette vatnet, men dieseltanken haller litt bakover og peileslanen som er tilkoblet på unersiden framover vil ikkje vere det absolutt laveste punkt.

 

Så når dieseltanken var ca halv og ein får litt slingring av tungbåre, i tillegg blir dieselen noko varma opp av den returdieselen fra dieselpumpa så vil dette slimet som ligger i tanken løyst opp og kan hamne i forfiltert.

Og når forfilteret blir fult vil selfølgelig motoren ikkje få det drivstoffet han trenger...

Heldigvis for min del så kom ej mej inn til havna på bud så ej fikk gjort dei nødvendige dieselfilter skifte før ej forsatte turen.

 

Neste tur skal dieseltanken meir nøye reingjerast.

På den store dieseltanken på Nordwesten erder mannluke oppå, men dette ligger selfølgelig inn under bakdekke så ein har kun 5-10cm glis mellom tanken og dekket.

Det kan vere mulig og få skrudd av lokket og få sugd ut alt slam/vatn med hjelp av pumpe og slangekamera, men eg lurer på om det er enklere og tømme tanken for så og tak den ut.

Er det noko som har erfaring med dette arbeidet?

Ein ting som irriterer meg noko voldsomt er desse gamle trykknappene framafor gass/gir på styrekonsollen.

Bryterene henger og nokre av dei er særdeles vansklig og bruke.

Dette er noko eg vil prøve og bygge om til neste ferietur.

Er det noko som har bilder Ideer om brytere oppsett ein bør bruke til dette?

Hei!!

Ser at dere har noen skikelige maskiner i båtene deres, Jeg har en beskjeden Perkins 185hk. I forrige båten hadde jeg 61hk og maks 8 knop, så for meg var det knall å kunne marsje på 14-16 knop

med 2200 rpm. Motoren er logget med 2400t så jeg satser på at den vil rusle endel timer enda.

Siden båten er fra 85, så skal jeg være obs på slim i tanken. Har også observert den beskjedne høyden over manlokket....

Ellers har jeg begynt med det elektriske. Har også mange brytere som henger, noe som kom til syne når vanntanken ble tømt. For å få stoppet trykkvanspumpa måtte jeg ta ut sikringen.

Bryteren hang og jeg greide ikke å få kontakt. I ettertid har jeg vært over med CRC spray og det funker. Men. Har kjøpt inn "superswitch" (fåes på nettbåt eller bestmarin mfl.) Der kan du sette sammen

holdere for brytere. Tenkte å montere de i tre rekker som orginalt men i en teakplate som monteres over hullet til de gamle bryterne.

Har nappet ut de orginale så de henger løst og meningen er at jeg skal flytte over kablene fra gammel til ny bryter, en etter en. Skal legge ut noen bilder her etterhvert. i tillegg til hjemmesiden.

Blir vel en del på hjemmesiden også. http://rgro.home.online.no :smiley:

Her er et bilde med bryterpanelet ute. ( det er bra slakk på kabel form)

20121112_214147.jpg

Link to post
Share on other sites

Har hatt ute bryterene mine og for litt smøring, for en ledningshaug på alle brytere.. Bør ha tunga rett i munnen når en begynner å plukke på dette. Foreløpig har jeg fått alle bryterene til å virke.. så da får de stå ett år til. Men det er mest for å se å lære av dere som gjør jobben i år. Stå på. Blir inspirert av å se bilder.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...