Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Glimrende Captain1911, det frister veldig når jeg ser det flotte panelet du får.. Og er helt enig i den vurderingen om lys kun i bryter når den er på. Hva koster dette med alle bryterene?

Det kom på den nette sum av 1370 kr. for 15 brytere og panelmodulene til bryterne og et verktøy for å ta ut bryterne. Handlet hos Best marin i Lillestrøm. Men mener at det er noen kroner

rimligere hos "nettbåt". Men da tilkommer frakt osv. Frister ikke med el anlegg i båten om kveldene nå, så jeg utsetter montering til det blir mildere. Driver på litt hjemme,å planlegger et

skap under førerstolen + et overskap over benken.

Fant forresten et båtmagasin med test av NW 900 ( gamle båten til Erik Brauner) og NW 1100 i kjelleren. Godt å tygge på i kalde vinterkvelder. :lol:

Link to post
Share on other sites

Så det var slik en nedtrekksgardin for å velge forskjelleige typer brytere, og om du valgte den enkleste, så sto det fortsatt 39, valgte du av på og mulig 3 funksjon så kom det tilleg på kr 10.. eller mer. Nettbåt er bare 30 min herfra.. så det frister.. Liker ikke når dere legger ut så fristende bilder.. det kribler så fælt da.. :thumbsup: Bare fortsett :yesnod:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

De bryterne ble flotte!

Apropos skap. Så en annonse på en 900 med en skap i trappa ned til akterlugaren. Det så ikke så dumt ut, blir vel aldri nok skap.

 

Se det, ja. Det har jeg ikke tenkt på. Begynner med det under fører setet. Da behovet er størst der. Har jo to gode skap der du har byssa. Har du fått sjekket mer rundt battreiene dine. Sjekket hos meg i helgen. Da viste voltmeteret 14V uten landstrøm. Start batteriet viste 12v.

Har kun på lading/strøm når jeg er tilstede. Så ellers en artikkel om om en NW 1100. Der hadde de samme pentry løsning som deg. Veldig strøkent. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Se det, ja. Det har jeg ikke tenkt på. Begynner med det under fører setet. Da behovet er størst der. Har jo to gode skap der du har byssa. Har du fått sjekket mer rundt battreiene dine. Sjekket hos meg i helgen. Da viste voltmeteret 14V uten landstrøm. Start batteriet viste 12v.

Har kun på lading/strøm når jeg er tilstede. Så ellers en artikkel om om en NW 1100. Der hadde de samme pentry løsning som deg. Veldig strøkent. :yesnod:

Siden byssa på min båt er flytta der du har skap og en ekstra to-seter er satt inn i stedet, er det generelt lite skapplass. Under førersetet er det kjøleskap. Må ta noen mål i trappa og se om skap her er hensiktsmessig.

Ellers vet jeg ikke helt hva dommen over batteriene er. Etter å ha lada et par døgn faller spenningen fort ned til rundt 12,3V, uten at det skal være noe som trekker. Et par andre jeg har spurt sier det samme som deg, at det ikke nødvendigvis er noe galt. Så jeg tror vi får prøve de i praksis til våren. Learning by failing. :sweat:

Redigert av duffy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes de batteriene burde holde rundt 12.5 - 12.8 ei litt lenger stund så lenge de er ubelastet. Hvis du starter kjøleskap, og lar det gå et par dager, så ser du hvor mye du klarer å måle i løpet av de to dagene. Blir spenningen mye under 11,5 i hvilespenning da, ville jeg vurdert å bytte. Har du et tangamperemeter så du kan måle hvor mye strøm som går ut, er det en veldig fordel.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

20121117_164947_(480x640).jpg

Teak plate som tilpasses og lakkes.

 

20121115_213253_(640x480).jpg

Her er Bruter rammene prøvemontert.

 

20121126_231420_(480x640).jpg

Bryterne satt inn plastrammer.

Noen nye bilder fra bryterpanelet. Tar tid, bla fordi Captain kløna det til under lakering av teakplata. Skulle bare forsegle baksiden med fortynnet lakk.

Det ble fine sig på forsiden, så det var bare å slipe ned og starte på nytt... :giggle:

Godt vinteren er lang!!

 

20121205_220253_(600x800).jpg

 

Da er det omsider ferdig lakkert, borede hull, montert rammer og brytere.

Så når kulda slipper taket gleder jeg meg til å montere det i båten.

Alle ledningene er montert med kabelsko som ikke har isolasjon. De vil jeg

bytte ut de med en type som er isolert helt ut.

Link to post
Share on other sites

captain 1911

 

interessant å følge med det du holder på med elektris og bryteren, eg tror eg begynner å forstår litt bedre no, elektrisk er min svake side :diving: ,

 

ser du har perkins 185 hk, eg tror vi har lik maskiner men eg har turbo og du uten, stemmer det.?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

captain 1911

 

interessant å følge med det du holder på med elektris og bryteren, eg tror eg begynner å forstår litt bedre no, elektrisk er min svake side :diving: ,

 

ser du har perkins 185 hk, eg tror vi har lik maskiner men eg har turbo og du uten, stemmer det.?

Takk for det Torbi. Har fulgt med på prosjektet ditt. Vi har nok samme motoren. Det er turbo her og. :yesnod:
Link to post
Share on other sites

[

20121209_140712_(600x800).jpg

 

En kald tur i båten i helga. Fikk tilpasset panelet ved å sage ut litt i plasten. Har kjøpt inn nye hel isolerte flatstift hylser.

Så nå gjenstår det å bytte disse og koble fra gamle til nye brytere, før panelet skrues fast.

Redigert av Captain1911 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I dag ble det en fin dag i båten. Laget først koblingene for minus til diodene. Loddet alle,før de ble påsatt isolerte kabelsko.

På bildet er det en minus tilførsel på panelet I båten var det tre, så jeg endret til det på panelet også. ( en til hver rekke)

 

011_minus_til_diode_(800x600).jpg

 

Ikke helt båtvær, men med litt varme så ble det litt lunk etterhvert. -8,5 ute og +15,5 inne. :wink:

012__ikke_akurat_baatvaer_(800x600).jpg

 

Her er første + inn og +ut koblet. klippet bort gamle kontakter, loddet og satte på nye med isolasjon helt ut.

014_omkobling_(600x800).jpg

 

Og her nærmer vi oss. Kjekt med koblingsskjema som viser + ut fargen. ( på noen er det rød

både på inn og ut. Der merket jeg +ut med en tape bit rundt ledningen for å skille).

015_omkobling_(600x800).jpg

 

Her er alle bryterne koblet over. Allerede nå, mer oversiktlig da +til Pærene i bryterne ikke

lenger er nødvendig. Disse ble fjærnet. da dioden aktiveres når bryteren skrues på.

.017_alt_omkoblet__(600x800).jpg

 

Så litt håndarbeide, så alt blir sydd pent sammen,

018_ferdig_(800x600).jpg

 

 

Da var det bare å sette det nye panelet på plass. Har litt mere tjafs som skal vekk så panelet er ikke skrudd fast enda.

Men har testet bryterne og det var herlig å skru av og på uten heng. Så i en annen tråd her i BF at det var benyttet samme type switch med hell.

I min båt var noen av bryterne umerket og ikke i bruk. Autopiloten var koblet slik at den kom på når hovedstrømmen ble slått på.

Den har nå fått egen bryter. lyset hadde to kurser. en for salong, bad og baug og en for kabinene . Koblet de over på en da

det blir led lamper over det hele og strømforbruket blir deretter. Behøves naturligvis ikke om det er kurser nok.

Så, Bjørn. da er det bare å starte. :thumbsup:

 

020_ferdig_(800x600).jpg

Link to post
Share on other sites

Utrolig bra Captain1911.. Det ble bare vakkert.. Og som du sier, mer oversiktlig og. Dette bryterpanelet burde jo du masseprodusere og sende rundt til oss andre som ikke er i nærheten av å drømme om noe slikt engang. Men skulle e noen gang komme dithen.. så er dette malen :thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har endelig blitt eier av en NW 900. Jeg har lest igjennom NW-tråden her, og her er mye interessant! Jeg har en del jeg skal gjøre og har gjort i vinter. Innvendig skal jeg legge litt ny skai, beise/lakke litt. I tillegg skal jeg sette inn ny komfyr, og vannvarmer (Eber). Litt småelektrisk skal også oppgraderes, som bryterpaneler, VHF og litt lys.

 

Utvendig er jeg godt i gang. Jeg synes den brune lakken var blitt veldig falmet, og valgte derfor å lakke den, og valgte en lysere farge. Samtidig synes jeg det er litt vanskelig adkomst til badeplattform fra akterdekket. Derfor ville jeg lage hekkport. I tillegg ønsket jeg større badeplattform, så jeg har bestilt ny. Denne vil jeg montere litt høyere enn orginalen.

 

Jeg legger ved litt bilder av arbeidet jeg har gjort så langt utvendig. Flere bilder kommer nok etterhvert som arbeidet skrider fremmover.img_0436.jpg30092012374.jpg30092012375.jpg30092012376.jpg30092012377.jpg01102012378.jpg07102012380.jpg09102012382.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei, T&G Gratulerer med ny flott båt!!! Ble veldig lekkert med den lyse fargen. Helt sikkert mindre varmt inne på sommeren også. Tror det er den første jeg har sett med akter port. Gleder meg til flere bilder ettrhvert som prosjektet skrider frem.

 

Redigert av Captain1911 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er veldig god lagringsplass under hele senga, som du ser på det ene bildet er der en skapdør, det er også en skapdør til høyre under senga. slik at det meste kan nåes på en grei måte. Har desverre ikke klart å fylle den plassen helt opp enda.. Men det kommer nok etter en stund til med båten :giggle:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...