Jump to content

Tråden for Nord West 900

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg kunne dele denne erfaringen med dere :smiley:

Etter at jeg kjøpte min Nord West 900 i juni 2012, så jeg fort at skulle vi reise på båtferie denne sommeren så måtte aktercabin og midtcabin fornyes.

Så da var det bare å hoppe i det. Jeg kjøpte skottkledning av type skai med lukkede celler fra Tøgersen i Haugesund. 150,- kr pr meter.(140cm bred) Totalt gikk det ca 17 meter. Da trekte jeg også om takplatene, samt trappegangen.

De anbefalte gulvbelegglim til formålet.

Jeg fjærnet alt teddyen, skrapte og børstet alt gammelt lim og skumgummi bort med stålbørste og grovrengjører.

Det var ikke den enkleste oppgaven å få skaien til å passe, samt bli liggende på blass i alle bøyer og kanter. Noen plasser slapp det taket i bøyene. Men men...

Hjørnet babord akter var ikke lett. Skal kjøre inn noe akryltetting her.

Alle madrassene i båten ble byttet. Disse kom på ca 4000,- inklusiv madrasstrekk.

Til høsten tar jer resten av båten også. Toalett og forcabin er allerede trekt om.

Før:

gammel_kabin_1.jpgbilde_1.jpg

Under:

img_2837.jpgimg_2840.jpgimg_2858.jpg[/img]

Etter:

img_2870.jpgimg_2892.jpg

Alle bildene kan sees i dette webalbumet: https://picasaweb.google.com/111039608503338694557/OppussingAvNordWest900FB89Modell?authuser=0&authkey=Gv1sRgCJSM8peR6qWCDw&feat=directlink

Ja det hjelper på komforten å få ut den gamle ulla... Med ny båt har iallefall jeg pågangsmot. Den forsvinner nok ettergvert ;)

Og resultatet ble helt greit. Det lukter iallefall nytt nede i barneavdelingen nå ;)

Jeg har ingen planer om å få båten "ny", men målet er at alt skal være helt og iorden.

Neste på lista er takpanelene i hovedkabinen. Jeg vil også legge inn led spoter i midtplaten.

Senere skal også resten av båten trekkes om. Eneste jeg ser mørkt på der er vinduslistene som må demonteres. Det var antydning til korrosjon mellom aluminiumen og skruene på de andre vinduene...

Jeg har et spørsmål:

Nederst på bryterpanelet er det tre brytere som jeg ikke vet hva er til. En som er grønn, en rød og en med en vifte på. Det skjer ingenting når jeg trykker på disse...

Nå ser det jo ut til at alle nw har foskjellige løsninger, men allikevel....

• 2 uker senere...

Da var alle septikslangene byttet :thumbsup:

Min båt har ettermontert rustfri septiktank fra ca 1993. Slangene som dengang var benyttet var 38mm armerte avløpslanger. De luktet død og fordervelse !!!

Kjøpte 5 meter septikslange fra Biltema til 899,- Denne holdt akkurat.

Skal bli godt å bli kvitt den snikende "båtlukta" :wink:

Til slutt et spørsmål:

Avløpspumpa fra dusjen på badet fungerer ikke. Det er en sort pushbryter på veggen som jeg går utifra skal styre denne.

Kan ikke finne noen sikring til denne. Jeg kommer heller ikke til bunnen av badet. Så da lurer jeg på om pumpa sitter under dusjsluken, eller hvor den eventuelt sitter?

Hadde vært flott å fått kunne benyttet dusjen (fruens krav) :diving:

Cosmic, som du beskrev har jeg tilgang til pumpen via hengeskapet. Jeg hadde ikke løs bunn, men ei lita luke ned til en bunnventil. Fikk iallefall en arm ned til pumpa. Ingen oppsamlingskum der. Og det klikket svakt i pumpa når jeg trykket på bryteren på badet. Pumpa var av den rimelige sorten, og den er nok grodd fast...

Men, nå kan jeg iallefall få byttet pumpa :)

Takker for tips !

Har funnet en grei måte å kvitte meg med kalesja på, bretter sidene helt oppå. så legger jeg bakvinduene oppå. og flytter stengene helt frem til bakveggen og støtter mot masten. dermed er den helt borte fra Akterdekket. Samtidig som den ikke stenger hverken for adgang til kabin eller badeplattform. Den er og veldig snar å ta frem i tilfelle regnet kommer brått på. Skal prøve å ta noen bilder neste gang jeg er i båten.

Endelig ble det Bobåt

• 2 uker senere...

ser på bildet her at jeg bretter opp hele siden på kalesja

047.jpg

gjentar samme prosess på andre siden, og legger de helt flatt oppå kalesjetaket.

045.jpg

så er det bare å brette opp bakvinduene

044.jpg

då ligger alt flatt oppå slik.

043.jpg

ehh, skulle hvertfall vært helt flatt. Litt dårlig håndarbeid her...

så legges kalesja frem mot bakvegg og løftes opp.011.jpg

dermed er akterdekket fritt til å nyte sene solnedganger i godt vær

022.jpg

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...