cosmic Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Det er vektforskjell på de norske og.Mener det var etter 86 de ble endel lettere.(tynnere) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Aha, det høres ut som en mulig forklaring. Jeg aner ikke hvor tung båten min er. Men den ble oppgitt til 5 tonn av forrige eier. Det er en 85 modell Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Power by Yanmar Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Jeg byttet gjenomføring. Da målte jeg ca 2 cm i bunnen av båten. Så det er ikke rart den er tung. Min er en 84 mod med LYA-STP og veier ca 6 tonn med en del ting i. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Er det noen som vet hva slags tanklokk som passer til Nw 900. Klarte selvfølgelig å miste vannlokket... Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
cosmic Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Vet ikke hva som skal passe,men en nødløsning er en sånn gummipropp som du skrur til en vingemutter på slik at den utvider seg i hullet. biltema eller maritim. Grei å ha liggende uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Ikke dumt... Spørs om det blir første løsning. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Nor_west Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Det er tyngte heltreinnredn.i de svenske cosmic det er nok den noske som er tyngst,den ble støpt på gamlemåten og er mye tykkere. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Ja,de første Norske er nok tyngst. Sitér dette innlegget Link to post
SveinEgil Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Tenkte jeg kunne dele denne erfaringen med dere Etter at jeg kjøpte min Nord West 900 i juni 2012, så jeg fort at skulle vi reise på båtferie denne sommeren så måtte aktercabin og midtcabin fornyes. Så da var det bare å hoppe i det. Jeg kjøpte skottkledning av type skai med lukkede celler fra Tøgersen i Haugesund. 150,- kr pr meter.(140cm bred) Totalt gikk det ca 17 meter. Da trekte jeg også om takplatene, samt trappegangen. De anbefalte gulvbelegglim til formålet. Jeg fjærnet alt teddyen, skrapte og børstet alt gammelt lim og skumgummi bort med stålbørste og grovrengjører. Det var ikke den enkleste oppgaven å få skaien til å passe, samt bli liggende på blass i alle bøyer og kanter. Noen plasser slapp det taket i bøyene. Men men... Hjørnet babord akter var ikke lett. Skal kjøre inn noe akryltetting her. Alle madrassene i båten ble byttet. Disse kom på ca 4000,- inklusiv madrasstrekk. Til høsten tar jer resten av båten også. Toalett og forcabin er allerede trekt om. Før: Under: [/img] Etter: Alle bildene kan sees i dette webalbumet: https://picasaweb.google.com/111039608503338694557/OppussingAvNordWest900FB89Modell?authuser=0&authkey=Gv1sRgCJSM8peR6qWCDw&feat=directlink Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Det der er en jobb som virkelig løfter tilstand på båten. Blir veldig bra nå. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
cosmic Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 kjempeflott resultat.Jeg burde absolutt gjøre det samme,men finner stadig gode grunner til å utsette det.. Sitér dette innlegget Link to post
SveinEgil Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Ja det hjelper på komforten å få ut den gamle ulla... Med ny båt har iallefall jeg pågangsmot. Den forsvinner nok ettergvert ;) Og resultatet ble helt greit. Det lukter iallefall nytt nede i barneavdelingen nå ;) Jeg har ingen planer om å få båten "ny", men målet er at alt skal være helt og iorden. Neste på lista er takpanelene i hovedkabinen. Jeg vil også legge inn led spoter i midtplaten. Senere skal også resten av båten trekkes om. Eneste jeg ser mørkt på der er vinduslistene som må demonteres. Det var antydning til korrosjon mellom aluminiumen og skruene på de andre vinduene... Jeg har et spørsmål: Nederst på bryterpanelet er det tre brytere som jeg ikke vet hva er til. En som er grønn, en rød og en med en vifte på. Det skjer ingenting når jeg trykker på disse... Nå ser det jo ut til at alle nw har foskjellige løsninger, men allikevel.... Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 (redigert) har selv noen "vet ikke hva" brytere. Må nok bare måle og lete.Tror ikke her er noe standard såvidt jeg har forstått.Hos meg er den grønne med vifte trykkvannspume.Har en helt rød knapp også,og det er en lensepumpe under aksling. Redigert 19.Juli.2012 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 20.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Jeg har og en del brytere som jeg ikke aner hva er.. Står på gjøre liste... Bytte alle til carlingbrytere .. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
SveinEgil Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Da var alle septikslangene byttet Min båt har ettermontert rustfri septiktank fra ca 1993. Slangene som dengang var benyttet var 38mm armerte avløpslanger. De luktet død og fordervelse !!! Kjøpte 5 meter septikslange fra Biltema til 899,- Denne holdt akkurat. Skal bli godt å bli kvitt den snikende "båtlukta" Til slutt et spørsmål: Avløpspumpa fra dusjen på badet fungerer ikke. Det er en sort pushbryter på veggen som jeg går utifra skal styre denne. Kan ikke finne noen sikring til denne. Jeg kommer heller ikke til bunnen av badet. Så da lurer jeg på om pumpa sitter under dusjsluken, eller hvor den eventuelt sitter? Hadde vært flott å fått kunne benyttet dusjen (fruens krav) Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Jeg har og dusjpumpe i min NW,og der er det en oppsamlingstank med nivåbryter under toalettrommet,eller heller i bunnen av båten,under toalettrommet. Tilgang til denne har jeg ved å fjerne bunnen i hengeskapet ved siden av trappen fremme i båten.Den ligger løs hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
SveinEgil Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Takker :) Da skal jeg sjekke om jeg finner oppsamlingstsnken hos meg også. Sitér dette innlegget Link to post
SveinEgil Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Cosmic, som du beskrev har jeg tilgang til pumpen via hengeskapet. Jeg hadde ikke løs bunn, men ei lita luke ned til en bunnventil. Fikk iallefall en arm ned til pumpa. Ingen oppsamlingskum der. Og det klikket svakt i pumpa når jeg trykket på bryteren på badet. Pumpa var av den rimelige sorten, og den er nok grodd fast... Men, nå kan jeg iallefall få byttet pumpa :) Takker for tips ! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 På min båt stopper av og til knopmåler. Etter ei stund begynner det å bli litt bevegelse. Så kommer den for fullt.. Hva bruker dere å gjøre for å holde dette i gang? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
SveinEgil Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Min logg funker ikke i det hele tatt. Men så var hjulet (giveren) under båten veldig treg når jeg var på slip. Så du har vel kanskje en halvgrodd giver? Jeg går med plotter, så jeg bryr meg egentlig ikke så mye om loggen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 1.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Finner ikke helt ut av hvordan jeg kan lese antall nm på plotteren. Derfor er loggen kjekk. Får under å se da... :-) sitter ikke den langt bak på sryrbord side Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
SveinEgil Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Hos meg mener jeg å huske at den sitter på babord side på linje med bakkant av motor. Rett innenfor luka... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 5.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Har funnet en grei måte å kvitte meg med kalesja på, bretter sidene helt oppå. så legger jeg bakvinduene oppå. og flytter stengene helt frem til bakveggen og støtter mot masten. dermed er den helt borte fra Akterdekket. Samtidig som den ikke stenger hverken for adgang til kabin eller badeplattform. Den er og veldig snar å ta frem i tilfelle regnet kommer brått på. Skal prøve å ta noen bilder neste gang jeg er i båten. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 ser på bildet her at jeg bretter opp hele siden på kalesja gjentar samme prosess på andre siden, og legger de helt flatt oppå kalesjetaket. så er det bare å brette opp bakvinduene då ligger alt flatt oppå slik. ehh, skulle hvertfall vært helt flatt. Litt dårlig håndarbeid her... så legges kalesja frem mot bakvegg og løftes opp. dermed er akterdekket fritt til å nyte sene solnedganger i godt vær Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
SveinEgil Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Har gjort det på samme måten, bortsett fra at jeg ikke la sidene opp. Det skal jeg gjøre heretter :) Jeg har litt konflikt med stigen til fly'en, men det går sånn noenlunde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.