Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

TSF har bøyer på Tautra, men der er de fornuftig nok til å la de brukes av alle.. og ligger fint 3 og fire båter på de.. Forøvrig ikke noe triks å ankre rundt de bøyene, da det ligger jernbaneskinner på kryss og tvers som moring...: :smiley:

 

Ja, er et ti-talls bøyer ved seiler-hytta på Tautra men det er da mer som privat fortøyning i forbindelse med hytta enn som uthavn å regne. Har liksom ikke lyst å ligge på svai med gammel halvplaner rett utenfor ei seilerhytte, er noe med at like barn leker best :giggle:

Link to post
Share on other sites

De som er eldre enn oss er stort sett pensjonister, og trenger ikke å oppta gode ankringsplasser i helgene. De har nok av tid i ukedagene. Ferie har de også hele året, og kan holde seg i Spania e.l. i juli.

 

Tenkte jeg det ikke. Restriksjoner i lange baner :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Den generelle oppfatningen i denne tråden er i min verden ikke det samme som å kunne si at men representerer en rekke medlemmer. Dette har jeg selvfølgelig også opplyst om i mailen jeg sendte.

 

Ut fra stemningen i poll-tråden, så man vel nå kunne trekke den konklusjonen at Vanntro representerer "en rekke" medlemmer på BP... i skrivende stund 118 mot bøyene og 18 for.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Vanntro representerer ingen andre enn seg selv

 

Det er jo selvfølgelig riktig i juridisk forstand. Men hvis vi vil være så nøye på det kan man vel si det slik:

 

"Vanntroens ytringer angående OF sine bøyer er representativ for holdningene til en rekke av båtplassens medlemmer." :wink:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hehe, og hvis du vil være litt politiker kunne du sagt "128 av 40000 medlemmer" mens Vanntro ville sagt "128 av ca 160 som deltok i undersøkelsen". Det er lite som skal til for å gi "sannheten" en liten dreining. Men nå blir jeg veldig off-topic...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

all reklame er god reklame... en skal vel ikke se bort ifra at både den ene og andre foreningen får et oppsving i medlemmer etter denne gratisreklamen. Blir det en mediesak i østlandssendingen om det blir en sak på dep. nivå, agurktider, så kommer nok nye medlemmer til å stå i kø.

Link to post
Share on other sites

I etterpåklokskapens ånd ser jeg at det sikkert burde stått svart på hvitt at dett overhode ikke hadde noen paralleller til private faste fortøyninger.

Legalt sett ser det ut til at eneste overtrampet her er at noen har trampet på ømme tær. Det er interessant når den selvoppnevnte talsmannen synes det er greit med private bøyer i uthavner, men ikke offentlig tilgjengelige bøyer

 

Er det dette utsagnet du sikter til Bitteliten ? I så fall håper jeg du ser forskjellen på private faste fortøyninger og bøyer i uthavner. Ellers må jeg få beklage at jeg ikke benyttet "teskje" når jeg formulerte meg.

 

@BlissX

Du har helt rett i at jeg kun representerer meg selv. Det jeg gjorde var å henvise til at min oppfatning av disse bøyene, så ut til å representere majoriteten på BP sin oppfatning. Eller som jeg skrev ordrett, "en rekke", så får du selv avgjøre hvor mange en rekke består av......

Jeg synes det hittil ser ut til at pollen i den andre tråden understreker at det var rett oppfatning.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Eller 85% hvis man antar at de som har svart er ett representativt utvalg av totalen.

Det er vel hevet over tvil om at BlissX tilhører mindretallet i denner saken ihvertfall :lol:

 

For meg er det totalt uten interesse hvem som er i midretall eller om medlemmer ønsker å sende epost'er til norske myndigheter o.l.

---

Det jeg misliker sterkt er at man sender epost'er der man nærmest gir intrykk av at man representerer medlemmene på baatplassen.

 

Kobler man utsagnet "representerer en rekke medlemmer" i sammenheng med setningen "Båtplassen.no er Norges største forum for fritidsbåt eiere og har i dag over 40.000 medlemmer og langt flere lesere av forumet." m.m, kan det tolkes som at vi snakker om tusenvis av medlemmer.

 

VannTro's epost kan også gi det feilaktige inntrykket at dette er baatplassen,no's offisielle syn.

 

Vi har desverre hatt flere tilfeller der enkeltmedlemmer har blitt oppfattet av utenforstående som at vedkommende representerte baatplassen.no. Slike henvendelser setter oss i et dårlig lys og skaffer oss ektra arbeid.

Link to post
Share on other sites

Om dette skulle missforståes av Miljødepartementet i den retning av at dette er Båtplassen.no sin oppfatting så skal jeg være den første til å dementere det.

Da vil jeg gjerne ha en orientering om det fra den som måtte få en slik henvendelse.

Det hersker ingen tvil om at BP et uavhengig privat eid forum som ikke tar standpunkt til noe som helst.

 

Nå er jeg for øvrig ikke alene om å ha sendt en epost dit, så det å stemplet som "talsmann" synes jeg blir som å skyte pianisten.

Jeg fremmer mitt syn, og gjør oppmerksom på at jeg ikke er alene om det synet.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på hvorfor enkelte som tydeligvis ikke liker omtalen av disse bøyene gjør hva de kan for å sabotere tråden? Spesielt en som har alle rettigheter her på forumet burde holde seg for god til denslags, etter min mening.

Og hvorfor blir ikke tråden med pollen om bøyene slått sammen med denne her? De henger jo tett sammen, og DA pleier admin å passe på å slå sammen tråder ellers. Eller er det fordi admin ikke er enig i saken, at den treneres?

Link to post
Share on other sites

10 sider med poster om denne saken viser at McFog har kommentert et viktig spørsmål. Cred! Jeg forstår nå (godt) hvorfor så mange irriterer seg over en delprivatisering av uthavner - selv om det sannsynligvis er juridisk holdbart. Ikke minst synes jeg det er bra med de som har skrevet til Miljøverndepartementet og institusjoner med ansvar for disse bøyene (OF) - slike henvendelser har jo faktisk mulighet til å påvirke utviklingen i gunstig retning.

Det jeg ikke synes noe om er de som ikke kan respektere at verden er som den er foreløpig. At medlemmer av OF og HFK (?) har førsterett til bøyene og svarer med å bli liggende på trass eller dårlig skjulte trusler om å kutte bøyefestene. I min verden er det selvtekt og en måte å oppføre seg på som gjør at man synker ned på samme lavmål som brautende "jeg-har-retten-på-min-side" medlemmer av OF tydeligvis har gjort.

Jeg finner lite i McFog sine innlegg som tyder på at han er interessert i en mer konstruktiv tilnærming til problemet (annet enn å kjefte på medlemmer av OF som hevder sin rett), men jeg ønsker lykke til for de av dere som gjør ærlige forsøk på å endre systemet bak.

Uansett en morsom tråd å følge - gøy med litt temperament!

Link to post
Share on other sites

Ser ikke problemet med denne tråden. Det jeg synes er forunderlig er at OFF såvidt jeg har fått med meg ikke har kommet med noen kommentar enda. Regner med at de er varslet om tråden, og aktiviteten viser med all tydelighet at dette er noe som engasjerer båtfolket. Synes det er bra med en diskusjon om saken og håper problematikken med bøyene blir godt belyst før hele kysten blir privatisert. Jeg synes det er helt greit med bøyene så lenge de blir flyttet til uegnede ankringsplasser. I gode ankringsplasser bør de fjernes helt. Mulig jeg tom er villig til å betale noen kr i avgift for å støtte de dersom de blir flyttet til mer fornuftige steder og ikke forsurner ankringsforholdene for alle oss andre som ikke fikk plass på bøya eller hadde papirene i orden

Link to post
Share on other sites

Ser ikke problemet med denne tråden. Det jeg synes er forunderlig er at OFF såvidt jeg har fått med meg ikke har kommet med noen kommentar enda. Regner med at de er varslet om tråden, og aktiviteten viser med all tydelighet at dette er noe som engasjerer båtfolket.

 

Ansvarlig for bøyene til OF er varslet for 2 dager siden og har fått link til tråden.

Jeg savner også innspill da jeg hadde håpet at båtfolkets tanker om praksisen kanskje kunne utløst en reaksjon fra dem.

Jeg har en positiv oppfatning av alle friluftsrådene rundt om i landet, men bøyepraksisen på Østlandet er ikke i tråd med hva de selv forfekter i henhold til at naturen skal være tilgjengelig for alle på lik basis !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg stiller noen enkle spørsmål, jeg Bitteliten. Det må være lov. Har du moderatorrettigheter, så kan vel du slå sammen trådene? Ellers så er det vel greit å holde seg til tema, og ikke beskylde andre for å se mye rart på dagtid.

Hvilke konspirasjonsteorier er det du mener jeg har, forresten?

Link to post
Share on other sites

Jeg refererer bare til tråden og ser at det er en rekke innlegg som er i mot praksisen til OF. Derav er det slett ingen løgn.

 

Jeg skriver gjerne under, og deler din oppfatning så langt i tråden, at du har mange med deg. Ja til allemannsretten!!

Link to post
Share on other sites

Dersom Skiforeningen hadde hatt et regelverk som sa at deres betalende medlemmer hadde fortrinnsrett i løypene, kunne deres medlemmer med full rett brøle "løype!!" og faktisk ha rett til å forvente at andre som bruker løypene flytter seg av veien for dem. Som ivrig skiløper med barn er jeg jammen glad det ikke er slik!

 

Jeg bruker ikke bøyene, ville ikke vært komfortabel der verken med eller uten vimpel. Har ikke behov heller. Men hva med den dagen det blir samme med bolter, ilandstigningsbrygger eller hele uthavner?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...