Jump to content

Jeg slår et slag for Oscarsborg!


KongKing

Recommended Posts

Skar seg litt for meg denne helga også... Hadde planlagt å ta en liten stopp på vei ned til Horten, men kom avgårde nesten tre timer senere enn planlagt, samt at jeg kjørte en litem omvei for å tanke opp, så da strenet jeg bare forbi på vei til Horten.

 

Returen gikk forsåvidt som planlagt, men valgte å droppe å stikke innom også denne gangen ettersom jeg ville hjem i rimelig tid fordi jeg skulle tidlig på jobb i dag. Gikk inn i leiligheten 22.15 søndag kveld, så det var vel en grei avgjørelse...

 

Men det er jo alltids neste helg! Da kan jeg jo ha Oscarsborg som mål for en dagstur! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Tar meg sannsynligvis en tur til Oscarsborg i morgen. Skal til Drøbak for å se en utstilling i Avistegnernes Hus før den stenger, og tenkte å slå to fluer i en smekk. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal legge til i Drøbak, men tror det blir Oscarsborg, så kan jeg ta ferga til DRøbak for kosens skyld, og ta meg en liten spasertur på Oscarsborg før jeg returnerer til Nesodden. Skal bli godt å komme meg ut på "langtur" igjen, og ikke bare bale innerst i Oslofjorden... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dere som er kjent på Oscarsborg har kanskje sett disse bildene før, men dere som ikke besøker "Borgen" så ofte....her er noen bilder som forteller en liten historie. Her er det ganger og tuneller dypt nede under bakkenivå. Dette er steder som er avlåst, men de lukker opp hvis man spør pent og de har god tid.

 

Her et strømaggregat nede i dypet, tilsynelatende i god stand. I naborommet til aggregatet er det et stort basseng med vann fra et naturlig oppkomme. Dette vannet ble brukt til å kjøle dieselmotoren.

 

bilde

 

 

Dette er et av de få stedene tunellene fikk skader i 1945. De store steinene er en nød reparasjon som ble gjort etter krigen.

 

bilde

 

I denne tunellen ble ammunisjonen til de store kanonene fraktet opp fra bakkenivå. I bunnen av tunellen er det en stor ståldør som munner ut omtrent der hvor RS mannskapene bor.

 

bilde

 

En tidligere kommandoplass, er det en fjernskriver vi ser....

 

bilde

 

 

Kommunikasjon...

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

Sistemann ut av døra i 1994. Ingen ryddet bordet, alt er som det var fra den gangen.

 

bilde

 

Dørene er fra sent 1800, fremdeles i god stand.

 

 

bilde

 

 

 

Ammunisjonsheis opp til de store kanonene. Treverk på veggen slik at granatene ikke skulle slå inn i muren.

 

 

bilde

 

 

I toppen av sjakten opp til de samme kanoner.

 

bilde

 

 

 

Museet har flere store magasiner med samlinger av forskjellige slags skyts.

 

bilde

 

bilde

 

 

Miner.

 

bilde

 

 

bilde

 

Et stort utvalg av tennsatser.

 

bilde

 

 

Granater...

bilde

 

 

 

Det finnes mange lange tuneller og ganger dypt under festningen, her er det lys, varme og tørt de fleste steder.

Her er en ammunisjonstralle fra Håøya.

bilde

 

Alt er tatt vare på, tørt og behagelig langt under bakkenivå.

 

bilde

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hva det er med meg og Oscarsborg...hver gang jeg planlegger å dra dit, skjer det noe som gjør at det ikke blir noe av...

Men denne gangen kan jeg vel bare skylde på meg selv!

 

Hadde nattvakt natt til i dag og dro derfor rett ned i båten og sov der for å spare tid. Tenkte det ville holde med rundt tre timer på øyet, så kunne jeg sove ut når jeg var tilbake, og snu døgnet på en effektiv måte.

 

Men jeg var nok trøttere enn jeg trodde, for jeg sov så lenge at da jeg våknet var det ingen mulighet for at jeg ville klare å komme meg til Drøbak og Oscarsborg før utstillingen jeg skulle på stengte... :sad:

 

Så da ble det bare med en tur til Ildjernet og Kavringen der jeg fylte opp tanken før jeg dro hjemover. Så ingen andre båter utpå - det var litt kjølig, men blikkstille sjø.

 

Jeg prøver igjen på tirsdag - for nå har jeg en ukes avspasering, og tirsdag er det meldt sol! Ingen utstilling da, siden denne søndagen var siste sjanse, men tur håper jeg det blir...

Link to post
Share on other sites

Dette var interessante bilder fra steder man ikke vanligvis slipper til, takker for titten Flid :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...