Jump to content

Jeg slår et slag for Oscarsborg!


KongKing

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Så kom jeg meg omsider tilbake til Oscarsborg, første gang siden militærtjeneste i 1990. Var en tur i Oslo tidligere i uka, og fikk oss en fin tur om bord på Baronen (eller var det Baronessen) fra Aker Brygge til Oscarsborg. Forrige gang vi var i Oslo tok vi oss en tur med en av turistbåtene fra Aker Brygge, synes det er godt å komme ut av bygryta og få sett litt av alle flotte muligheter som finnes også på sjøen rundt hovedstaden. Ikke minst når det var så varmt som denne uka! :sweat:

 

Tjenestegjorde på Forsvarets Hundeskole oppe ved Sejersten Skanse, men vi bodde ute på Oscarsborg. Så var artig å vandre rundt og friske opp hukommelsen.

Har blitt en flott plass for båtfolket. :thumbsup:bilde

 

Etter rundtur ute på borgen, innom museet, is ved gjestebrygga bar det inn til Drøbak med den lille militære ferja. Moro å bese seg her og, men merket at det var mer fokus på trehus og fine hager nå enn da jeg var yngre ja :giggle::cool: Etter tur nedom gjestehavna, bar det opp til Skipperstuen for en god hamburger og et par kalde :cheers: . Vil anbefale denne rundturen for båtfolket som er båtløse turister i Oslo (tok buss tilbake, men godt med en middagslur...)

 

bilde

Redigert av Søringen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært flere ganger på Borgen nå i sommer:) (indre Oslofjord ferie m guttungen) vakta (er det Berit hun heter? ) fortalte at de har fått ny kontrakt :) 20 år og lov til å oppgradere! Så til høsten skulle de bygge dusjer/sanitæranlegg og oppgraderinger på strømmen på bryggene!

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Hva er din definisjon av mat? Det er ikke noen matbutikker der, men det er cafe/restaurant (Noe midt i mellom, veldig god mat da) og det er en kiosk der man kan kjøpe is og kake hvis jeg ikke tar feil, litt lenger bort/halveis fra cafeen til museumet.

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post
Share on other sites

Hotellet ligger i de gamle offiserskasernene?

 

Hadde nok brukt lengre tid på gamle stier hvis var alene, men hadde med madammen med hennes datter, og datterens "svigers". Var vel litt mindre interessant for de, båtinteressen også mindre :nonod:

 

Mener å huske at det var et kjøkken ved siden av der museet er nå, der vi kunne kjøpe pizza etc. Ellers hadde vi frokost og middag i en sal som jeg mener lå over hovedinngangen til borga.

 

Jeg var der ved 50 års markeringen av senkningen av Blucher, med Kongen tilstede. Vi vernepliktige serverte krigsveteraner mat i matsalen vi brukte denne dagen.

 

Merkelig hvor fort en glemmer, etter "bare" 24 år...

Link to post
Share on other sites

Var noe skilt på døra (kniv/gaffel? ) p døra inn til gml offiser messa. Men var I hvert fall stengt forrige fredag og onsdag/torsdag denne uka. Kan vel tyde på at det ikke er noe der nå. De har jo også innstillt tunell vandringer (ikke økonomisk forsvarlig/vanskelig å få guider) Vakta pratet For øvrig oxo om at det planlegges å bygge hinder/klatre park på nord

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Jeg var på guttetur med tre jobbkolleger denne helga. Fantastisk vellykket! Vi kjørte til Håøya, og var innom Dragsund og Tåjebukta før vi fant ut at det beste var å finne oss en plass for oss selv. Vi var tross alt på guttetur, og skipperen begynte å bli tørst etter å ha bivånet trioen i aktersofaen som bøtta nedpå den ene boksen etter den andre etter avgang fra Honnørbrygga... Vi fant derfor ut at siden vi hadde tenkt å fortsette med å prate, grille og kose oss, så var det ikke ideelt å ligge tett innpå andre båter, så vi fant oss et perfekt sted å legge til med baugfortøyning og hekkanker. Så fikk jeg prøvd ut det også!

 

Lørdag morgen tøffet vi videre inn til Oscarsborg, la til ved den ytterste flytebrygga, tok oss en rundtur og spiste en skikkelig frokost på Havnekroa (egg, bacon, pølser, tomatbønner, agurk, tomat, brød, smør, vann, juice og kaffe til bare 119,-), det smakte himmelsk!

 

Mandag ettermiddag kommer jeg nok innom igjen hvis det er ledige plasser, da er ungene og jeg på en liten båtferie!

 

bilde

To ferske lettmatroser hjalp til med fortøyningen!

 

bilde

Med båten vel fortøyd var det også skipperens tur til å få seg litt drikke...

 

bilde

 

bilde

Forrige gang jeg var på Oscarsborg, i oktober, la jeg meg til på omtrent samme sted. Sjekket webkameraet før vi satte kursen hit.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi fikk plass - ligger på utsiden av den nordre brygga (den som går nord-sør fra do-bygget). Kunne sikkert lagt oss lenger inn, men orket ikke lete så mye etter 9 timers seilas i mye vind. Flytter kanskje inn i morgen hvis det blir mye vugging i natt.

 

Edit: Vi er en av 3 stk Dufour 385 i havna nå. Tror aldri jeg har sett så mange av den modellen samlet på ett sted tidligere. :-)

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Der var han på webcam også ja :wink: : http://213.52.49.131/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?cmd=snapPicture2&usr=webcam&pwd=webcam

Ser det ligger en Swift der også....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...