Jump to content

Jeg slår et slag for Oscarsborg!


KongKing

Recommended Posts

Hva betalte der i havneleie på Oscarsborg nå? Skal ha utsett på torsdag og hjemmehavne har like mye is som på Nordpolen. Tenkte å gå til Oscarsborg, og starte med en hyggelig helg der, før jeg sannsynligvis må legge igjen båten, og ta bilen hjem. Håper at isen går slik at jeg kan hente båten på onsdag.

Redigert av Ludde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

245 kroner for havneplass ei natt, og så er det f**n ikke dusj der??! Etter en flott dagsetappe for seil fra Engelsviken (120 kroner inkl dusj) så ville vi gjerne få vaska oss litt. Det ble med hybeldusj på dassen. Skuffa!!! Satser de kun på de store båtene med varmtvann og dusj ombord kanskje?

 

-Nei, hotellet var stengt. Ellers hadde vi vel også bitt i det sure eplet og betalt ytterligere 100 kroner for å få oss en dusj. Men med et så stort servicebygg burde det være både enkelt og selvsagt at det nå var kommet på plass dusj der også. Beklager, men vi kommer ikke tilbake før det skjer.

 

Noen som kjenner "rette person" å formidle dette til? Jeg kjenner kommandanten på Oscarsborg, men han har jo ikke noe med gjestehavna å gjøre vil jeg tro.

Redigert av H-35 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel trolig kombinasjon militært område og privat gjestehavn som gjør det vanskelig.

Fleste av oss har dusjfasiliteter ombord. Også vi med eldre båter. ( min 39 år glm)

Vi tenker lite på dette. Ellers er Borgen vårt favorittsted vår og øst når vi trenger strøm. Ser at fler og fler bruker nettopp denne havna.

Link to post
Share on other sites

Det er vel trolig kombinasjon militært område og privat gjestehavn som gjør det vanskelig.

 

Man har klart å drive hotell i mange år ... kan umulig være annet en manglende initiativ til hinder for dusjer i havna. Er nok av bygninger som kunne brukes ....

Link to post
Share on other sites

Det er vel trolig kombinasjon militært område og privat gjestehavn som gjør det vanskelig.

 

 

 

Hva er problemet? Plassen finnes. De har sikkert en langsiktig leieavtale, så et par dusjavlukker burde enkelt la seg finansiere, avskrevet på leieperioden og betalt med tiere på automat.

 

 

Det er vel trolig kombinasjon militært område og privat gjestehavn som gjør det vanskelig.

Fleste av oss har dusjfasiliteter ombord. Også vi med eldre båter. ( min 39 år glm)

Vi tenker lite på dette. Ellers er Borgen vårt favorittsted vår og øst når vi trenger strøm. Ser at fler og fler bruker nettopp denne havna.

 

"Oss"?? Javel!! He he!! Jeg tror du må seg deg litt om i havna neste gang. Riktig nok pleier jeg å ha minste båten der (35 ft), men snart dukker det vel opp en og annen Maxi 77 og lignende, når det bare blir litt sommerlig. Det er ikke mange båter under 35 fot av eldre årgang som faktisk har dusjrom under dekk. Om noe så har kanskje eierne fått ettermontert varmtvannsbereder, og dusjslange i cockpit eller på akterdekk.

Link to post
Share on other sites

Selv om det kan virke enkelt å "slenge" inn et service anlegg der, er det dessverre ikke det. Byggene er fortsatt eiet av Forsvarsbygg og vernet. Selv små endringer er en utfordring...

Nå har det også vært flere forskjellige driftere der uten særlig kontinuitet, så la de få en sjanse... :smiley:

Link to post
Share on other sites

"Oss"?? Javel!! He he!! Jeg tror du må seg deg litt om i havna neste gang. Riktig nok pleier jeg å ha minste båten der (35 ft), men snart dukker det vel opp en og annen Maxi 77 og lignende, når det bare blir litt sommerlig. Det er ikke mange båter under 35 fot av eldre årgang som faktisk har dusjrom under dekk. Om noe så har kanskje eierne fått ettermontert varmtvannsbereder, og dusjslange i cockpit eller på akterdekk.

Nå skal ikke dette bli en lang diskusjon vedr dusj eller ikke ombord. Jeg har kun hatt eldre båter under 30 fot før vi kjøpte vår 36 foter. Alle med dusj fra fabrikk. Nok om det. Det er som JulieIII skriver at Forsvarsbygg og vernet området er trolig flaskehalsen.

 

Snakket akkurat med eieren av gjestehavna på Borgen. Han forteller at i disse dager er 5knops skiltene som skal plasseres i sundet utenfor gjestehavna, formelt godkjent av alle instanser. Han regner med at disse ville komme opp før sommerferien.

Link to post
Share on other sites

Lett å bygge noe nytt på Oscarsborg?? Jeg har vært der mye og utført rehabiliteringsarbeider på de gamle bygningene, blant annet på og ved Borgen og på Seiersten Skanse på Drøbaksiden, som også er en del av festningsverket til Oscarsborg. Jeg kan love at det er ikke enkelt. For eksempel skal stablemurer som har sklidd ut må fotograferes før arbeidene, hver stein må merkes når muren plukkes ned, og skal inn på samme plass når muren legges opp igjen. Teglsteiner som renses for øs og gammel puss må ikke få skader av noen art, selv om gammel puss må fjernes og ny gammeldags kalkpuss skal legges utenpå, slik at steinene ikke synes. Antikvarene står i kø for å verne for at det gamle bevares og at ingenting, hverken hus eller natur endres. Det har de gjort i laaang tid. Kanskje derfor så mange er så glad i disse stedene med alt som er å se og utforske der.

 

Jeg betaler kr 340,- når jeg ligger på Oscarsborg. Går jeg til Son koster det 400,-, der er det dusj. I Tønsberg koster det kr 540,-. De to første stedene er noen av de billigste stedene jeg har ligget. På de større stedene på svenskekysten er det omtrent like dyrt etter min opplevelse. Dyreste stedet jeg har ligget er vel Aker Brygge, har ikke vært der i år, men jeg antar jeg må ut med over kr 600,- i år.

 

Ellers gjør jeg som Astor, dusjer om bord, dusjanlegg på land eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke snakk om å bygge noe nytt eller restaurere noe av den verneverdige bygningsmassen? Jeg kjenner ikke vernestatusen på de forskjellige byggene, men ville det nødvendigvis være så vanskelig å etablere dusj f.eks. inni noen av brakkene som ligger nede ved vannet syd for gjestehavna?

 

@Astor - ser absolutt poenget ditt - det er vel slik at statlig eierskap og verneverdig bygningsmasse medfører byråkrati som igjen er gjensidig utelukkende med initiativ og agility...

Link to post
Share on other sites

Nå er det et par timer til vi drar til båten, ligger over i hjemmehavnen Son og drar til Borgen i morgen tidlig. Så det blir 17.mai feiring der. Hvor lenge vi blir der før vi forflytter oss, får vi se været an. Trude skal ikke på jobb før neste fredag. Så alt ligger an til en ukes vårferie i båten.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke snakk om å bygge noe nytt eller restaurere noe av den verneverdige bygningsmassen? Jeg kjenner ikke vernestatusen på de forskjellige byggene, men ville det nødvendigvis være så vanskelig å etablere dusj f.eks. inni noen av brakkene som ligger nede ved vannet syd for gjestehavna?

 

Veldig mye er vanskelig å gjennomføre der. Du må søke om det meste man skal utføre. Og det gjelder de fleste bygg selv om det finnes unntak.

Eksempler på dette er alt fra å borre et hull i vegg eller henge opp uorginale lamper til større arbeid. Samme prosess... :smiley:

Det har vært snakket om å bygge opp tårnet i fortet igjen, men et av problemene er at våre kjære konger har signert på stein som tilhører dette tårnet og da er ikke alt orginalt... Så det er ikke bare, bare :smiley:

Når det gjelder hotelldelen, er det ikke foretatt så store endringer. Det meste av hotell- og konferansefasiliteter var allerede eksisterende fra befalskolen, og mye i nyere bygninger som ikke er berørt av det verneverdige.

Synes det er flott at det blir overvåket, slik at det ikke blir tivoli der ute... ;)

 

Nå har det også vært litt frem og tilbake i kulissene til gjestehavnen, men nå ser det ut til at brikkene har falt på plass noe som sikkert vil gagne alle båtfolk, og kanskje det kommer mer rundt gjestehavnen nå :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...