Jump to content

Jeg slår et slag for Oscarsborg!


KongKing

Recommended Posts

Nå har også jeg fått oppleve Oscarsborg; forrige helg i opptil 15 m/s og litt rufsevær på søndag, og denne helgen da jeg desverre måtte stikke på lørdag ettermiddag i sol og så godt som vindstille.

Forrige helg fikk jeg hilst på SAP og denne helgen traff jeg Zandra. Hyggelige bekjentskaper begge deler! :flag_bp:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Se der, ja! Da kan jeg legge til enda et BP-navn på lista over de jeg har hilst på. :flag_bp:

.... men jeg så ikke noe vimpel, Ben Sin? :rolleyes:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hmm, var jo i Oslofjorden på mandag, men da lå jeg på plassen min på Lakseberget.... :) Jeg var ute en tur på torsdagskvelden inn i Bundefjorden og fra fredag til lørdag kveld på Oscarsborg.

 

Men det er ihvertfall et par-tre andre nesten identiske båter i Oslofjorden, en som ligger på Dronningen, en som ligger i Bestumkilen, samt en som er litt mindre et sted på Nesodden.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hmm, var jo i Oslofjorden på mandag, men da lå jeg på plassen min på Lakseberget.... :) Jeg var ute en tur på torsdagskvelden inn i Bundefjorden og fra fredag til lørdag kveld på Oscarsborg.

 

Men det er ihvertfall et par-tre andre nesten identiske båter i Oslofjorden, en som ligger på Dronningen, en som ligger i Bestumkilen, samt en som er litt mindre et sted på Nesodden.

 

Da var det nok ikke deg jeg så nei :-)

Link to post
Share on other sites

Er dette den omtalte vennegjengen som har lagt seg longside på begge sider av bryggen? Får håpe det ikke blir fullt.

 

Vennegjeng eller ikke, men på bryggen fremst i bildet, mot fotografen, er det ikke bøyer og meningen er at de største båtene skal ligge longside der, i flere lag om nødvendig. At det ligger 4 båter longside, to og to på innsiden, er "mot normalt".

 

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så gikk strømmen på bryggen, - som vanlig! Anlegget er underdimensjonert med alt for liten hovedsikring. På alle "strømstolpene" står det at det kun er tilgjengelig 600W pr båt, men det gir tydeligvis folk blaffen i og setter i tillegg til varmtvannsbereder på vifteovner, vannkokere og ikke vet jeg hva. Kan det være så vanskelig å forstå at når det står max 600W, så er det maxverdi?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars,

 

Ja, longside på sørsiden og bøyer på nordsiden av bryggen. Det jeg reagerte på var longside på nordsiden. Når det er sagt står det "for båter over 45 fot" på longsideplassen, men det er det mange som ikke bryr seg om :-)

Jeg fant ut at 5 amp, litt i overkant av 1000 W var maks sist helg - og da var det sannsynligvis rekordmange i havnen, både pga. været, siste dag med opera og Sagatreffet som talte mange båter - minus en av de gode gamle ;-).

Link to post
Share on other sites

Et av problemene med sikringer som ryker, er at veldig mange har varmtvannsberedere på 1000W og oppover. Selv har vi en bereder på 600W, så vi har god samvittighet med å ha den på. Riktignok har vi også en lader, men med fulladete batterier trekker den i underkant av 100W (forsyner kjløeskap laptop og belysning som alt er med LED). Nå ble det så kjølig i båten at jeg har slått på Eber'n.

 

Så egentlig er det en skandale at hvert uttak er sikret med 10A men at en kun kan trekke ut 2,5A pr båt før hovedsikringen i land går. Jeg vet at båthavnen har forsøkt å gjøre noe med dette, men Forsvarsbygg som står bak er visst umulige å ha med å gjøre.

 

Lars H.

Webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Håper de får fikset sikringene i morgen og tar en runde og gir folk beskjed om å skru av strømkrevende utstyr. De fleste driter nok i det, men.....

Vi har jo fulle batterier fra ladingen tidligere, så vi greier oss fint :-)

 

Når det er sagt, så burde en så populær gjestehavn ha strømmen i orden i år 2013.

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det har jeg ikke opplevet i Holmsbu. Hvor er hovedsikringen der, er den tilgjengelig for oss båtfolk slik som her på Oscarsborg? Her har folk vandret frem og tilbake til skapet med hovedsikringer og slått inn sikringene, men de slår seg jo ut igjen etter noen minutter så lenge ikke storforbrukerne reduserer forbruket. Her ligger det flere nyere store båter som har alt, koking inkludert på 230V, og de må ha problemer her. Selv har vi batterikapasitet for mange dager selv med kjøleskap, lys vannpumper, PC, TV osv. Og til varme har vi Eber'n. Det dumme er at varmtvannet tar slutt etter en tid.

Ble litt paff da jeg ikke fikk startet laderen i Horten uten at sikringen på land koblet ut. Måtte kjøre generator en times tid for å få den på gli.
Den bruker vel rundt 8A når det er god plass på batteriene.


I Horten har de tatt konsekvensen av liten kapasitet og montert mindre sikringer for hvert uttak, og det er jo ærlig nok. Men mener du for ramme alvor at laderen din trekker 8A fra landstrømmen? Det tilsvarer jo over 150A inn på batteriene! Det var sannelig en saftig lader du har.

Lars H.
Webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jo, men uansett er det en heftig lader. Det tilsvarer jo en 150A lader for 12V, og det tror jeg ikke det er mange som har. Hvor stor 24V bank er det du har, og hvor tom er den når laderen fyrer med full guffe?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mener jeg har 340Ah/24.

Lader med full guffe fra ca 75% og nedover.

 

Når jeg lader med generator leser jeg av opp til 90 A inn på forbruksbanken pga at generatorens dynamo også kan dytte innpå opptil 25 A.

 

En time lading i døgnet holder vanligvis og da kombineres dette med middagslaging og vannvarming.

Lader da fra ca 60% til ca 80%.

Ellers på døgnet går alt 220V via inverter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...