Jump to content

Jeg slår et slag for Oscarsborg!


KongKing

Recommended Posts

Lars H; hovedsikringen i Holmsbu står i et skap ved siden av betalingsautomaten. Skapet er låst, men det er som oftest noen som får åpnet det (trekantnøkkel). Jeg har opplevd det flere ganger, særlig tidlig om våren og sent på høsten. Det er nok alle vifteovnene som forårsaker det.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Nå har vi hatt en herlig dag her på Oscarsborg. Riktignok var det kjølig og regn i formiddag, men uten strøm, gjorde Eber'n jobben med å få det trivelig om bord. Men så kom solen og 20gr. pluss samtidig med at landstrømmen kom tilbake slik at vi fikk fyllt opp batteriene. Men nå, klokken 2130 kommer imidlertid folk tilbake fra kroen til kalde båter og fyrer opp vifteovnene sine, så dermed forsvant strømmen igjen! At ikke folk kan forstå at max 600W belastning betyr 600W forstår ikke jeg. En trenger da ikke å ha fagbrev innen elektro for å forstå/godta dette?

 

Fagbrev har ikke jeg heller, men det er det kanskje noen andre her som har? Jeg var nå bortom sikringdkapet og der var det en sikring, 3-fase som hadde slått ut. Den var på 63A og dekket begge flytebryggene med tilsammen 48 uttak. Kan noen eksperter da regne ut hvor mye det er tilgjengelig pr. uttak? Blir det 63 ganger 3 delt på 48 som gir 4A som igjen gir ca.900W? Det stemmer i hvert fall med at skiltene angir max 600W pr. uttak.

 

Ellers er havnen stapp full. Da vi kom inn her på torsdag hadde vi omtrent bryggen for oss selv, men nå er fenderne gode å ha.

 

borgen_aug_2013a.jpg

 

borgen_aug_2013b.jpg

 

borgen_aug_2013c.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er det vindstille og vi har nettopp sett og hørt et flott fyrverkeri. Det har vært bryllupsfeiring på kroa. Kommer du hit til høsten, så får du si fra når du kommer. Vi kommer nok til å dra til Oscarsborg mange helger frem mot november. Kanskje vi kan treffes igjen her? Og det er ikke langt unna der vi bor, på Skjetten ved Lillestrøm. Du er hjertelig velkommen om det skulle passe med et besøk.

 

Lars H.

webcam fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Neste helg blir mange plasser reservert til både Storebroklubben og Trawlerklubben. Vil tippe at rundt førti - femti plasser faller bort. Vi gleder oss til denne helgen. De første trawlerne ankommer allerede torsdag.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvilke brygger er reservert til helgen?

Tom

 

Etter hva Berit sa, så er bryggene ved kølabuen reservert for Trawlerne og longsideplassene på den lange flytebryggen for Strorebrogutta. Hun beklaget virkelig at det var blitt reservert for to grupper samme helg. Det hadde vært noe komunikasjonsglipp mellom henne og faren om reservasjonene. Nå har jeg imidlertid hørt rykter om at Storebroklubben skulle ha treffet i Åsgårdstrand. Det var i hvert fall det Bendix i Sætre fortalte meg da jeg var innom der og fyllet opp for 2500 kroner i diesel i dag. Men vi får vel mer info når helgen nærmer seg. Da blir det "guttetur" for meg og skipshunden. Og kommer jeg på torsdagen, får jeg nok plass i området på kortbryggen der jeg pleier å ligge når jeg er på Borgen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen som så hvilken vei det store lasteskipet tok etter passering forbi Borgen nordgående på lørdagskvelden? Det kom fra området rundt Sætre, (Mulig Dyno?) rundet sydøstsiden av Håøya og fortsatte forbi i sundet ved gjestehavna. Vi lå på Bergholmen, og så ikke at skipet fortsatte sørover senere. Er dette vanlig seilingsrute for store skip som skal til og fra vest for Håøya? Hvis det skulle mot Oslo, burde det vel være enklere å seile nordvest for Håøya?

Link to post
Share on other sites

Og så var vi på vei til Oscarsborgg igjen, skipshunden Max og jeg! Trude jobber denne helgen, men hun fikk en bukett roser før vi dro.

 

Lars H.

webkam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor jeg går på vestsiden, ja si det, slik er det blitt etter hvert. Hjem går jeg vanligvis på østsden. Nå er det sønnavind, 2m/s, men blåser det andre retninger, kan valget bli noe annet. Nå nærmer foresten Color Fantasy seg, så jeg får holde litt utkikk og passe på når bølgene kommer. Vel, utkikk har jeg hele tiden via kameraet når jeg er under dekk og knoter på PC'n.

 

Lars H.

webkameraet mitt

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, her på Borgen var det ikke akkurat overfylt av båter, vi er nå 4 båter her. Herlig å ha en hel brygge for seg selv. Men med det fine været vi har nå (solen skinner, det er omtrent vindstille og 20gr. i luften og 19gr. i sjøen) blir det nok flere som kommer til helgen. Da har dessuten Trawlerklubben og Storebroklubben reservert plaser for treff.

Nei, nå har jeg hatt meg ankerpilsen og får vel ta en liten tur i land med skipshunden Max. Han har fått middag og trenger nok å løfte litt på bakfoten eller sette seg litt ned.

Lars H.
webcam fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, her på Borgen var det ikke akkurat overfylt av båter, vi er nå 4 båter her. Herlig å ha en hel brygge for seg selv. Men med det fine været vi har nå (solen skinner, det er omtrent vindstille og 20gr. i luften og 19gr. i sjøen) blir det nok flere som kommer til helgen. Da har dessuten Trawlerklubben og Storebroklubben reservert plaser for treff.

 

Nei, nå har jeg hatt meg ankerpilsen og får vel ta en liten tur i land med skipshunden Max. Han har fått middag og trenger nok å løfte litt på bakfoten eller sette seg litt ned.

 

Lars H.

webcam fra båten

Boken har kommit och är i posten. Borde vara hos dig framåt måndag/tisdag nästa vecka
Link to post
Share on other sites

Det som er reservert er helt nord ved Kølbuen for Trawlerne. Storebro har reservert kailangs på den lange flytebryggen. Og så er det noen få seilere som har reservert ytterst på innsiden av den lange flytebryggen. dette er hva jeg fikk opplyst fra havneverten Berit forrige helg. Etter det har jeg hørt rykter om at Storebro-folket skulle til Åsgårdstrand. Men det er jo bare å ta kontakt med havneverten her dersom dere lurer på dette.

Lars H.
webcam fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi er 21 trawlere og flere store enn tidligere. Fra 32 til 53 fot. Vi har reservert flytebrygga og bryggene i nord rundt Kølaskuret samt der Kaholmen lå og plassene inn mot kroa. Er klar over at det ligger en båt der men det er klarert så den kan bare bli liggende.

 

Den første trawleren, en Grand Banks 36 er allerede på plass. Flere kommer fra i morgen formiddag. Vi har et spennende program for lørdagen. Vi gleder oss tilå møte folket.

Ellers er alle hjertelig velkomne til å beskue trawlere.

 

Vi ankommer Borgen i morgen ettermiddag.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...