sap_2000 Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Torpedobatteriet er helt intakt. Har vært inne der et par ganger samt under vann på utsiden der rørene kommer ut. For endel år siden, var ikke åpningen sperret for dykkere. Burde vært åpent for publikum, men mulig det har med bemanning å gjøre da det ligger litt for seg selv på nordre Kaholmen? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jawik Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Stengt for publikum. Ja muligens det er det beste. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Kaskazi Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Det er mulig å få omvisning i torpedobatteriet. Jeg traff på en gruppe på vei ut av torpedobatteriet en gang jeg gikk tur. Gikk motstrøms til jeg støtte på guiden som raskt oppfattet at jeg var godt interessert, så han ga meg en privat omvisning. Oscarsborg har mye å by på, Oslofjordens perle! Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 (redigert) Torpedobatteriet er i tilsynelatende god stand. Det er varme og avfuktere i drift. Spørsmålet er kanskje om noen kan operere dette i dag. Noen bilder... Redigert 11.April.2015 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ToreSB Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Torpedobatteriet var operativt til starten av nittitallet hvis jeg husker riktig. Så man finner nok noen som kan betjene det fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Fine bilder, Flid. Flott!! Jeg klarte ikke la være å bruke bildet av deg og palmen....beklager det Astor! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 (redigert) Har alltid likt palmer, Flid Redigert 11.April.2015 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
sap_2000 Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 (redigert) Så ble det stappfullt også denne fine kvelden på Borgen :-) Tok en time-lapse video av båter som ankommer. Skulle fått opp kameraet litt tidligere når de fleste ankom. Dette er bare noe jeg lastet opp på sparket fra GoProen via padda, så lav kvalitet og null musikk Redigert 13.Mai.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 (redigert) Flott film SAP ! Onsdag 20.5.2015 kl. 13.00 går vi i vannet ! 2 Måneder for sent grunnet en badeplattform du har sett, men da blir vi i det "våte element" så lenge vi slipper å fungere som isbryter ! Kos dere på Oscarsborg i lang-helgen, vi sees Redigert 14.Mai.2015 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Takk VannTro. Vi skal hvertfall gjøre et ærlig forsøk på å kose oss ;-) Gøy med time-lapse. Blir hvertfall litt mindre kjedelig enn å se maling tørke, hehe :-) Så bra :-) Blir godt og endelig få ut båten nå tenker jeg Håper vi sees en helg snart. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Camarque44 Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Skulle til Oscarsborg Vi også , men på grunn av dødsfall i familien ble det Trøndelag i stedet. Prøver neste helg, ikke lange turen da vi ligger til Sandspollen til vanlig. Fine bilder sap. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Ankommer Oscarsborg om ca 2 timer (rundt kl 1630). Er det allerede stappa, eller kan vi håpe på plass? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
VannTro Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Klokken 14.36 i dag Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Popeye70 Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Hmm. Ser ganske fullt ut. Vi prøver oss og ser, men kanskje det blir svai i Sandspollen hvis vi ikke kommer oss inn. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 (redigert) Vi sirklet rundt i drøye 45 minutter, og endte opp longside på flytebrygga på søndre Kaholmen, med én båt innenfor oss. Har vi ikke skremt dem og de andre på brygga vekk innen kl 1200 i morgen pga mye hyl og rabalder fra trassig åtteåring så vet ikke jeg. Det var ikke mye ro ombord før kl 2130, for å si det sånn... Jeg ser mange BP-båter på den lille brygga på nordre Kaholmen. Skulle nesten tro det var organisert samling der i helgen. Det var like før jeg satt ut jolla og rodde over for å tigge et par syrefaste skruer litt tidligere i dag, da det ene festet til kalesjestengene fant det for godt å slippe glassfiberen. Har mettet hullene med Tec7 og skrudd de ned igjen, så får jeg se i morgen om det holdt eller om jeg må investere i lengre skruer for å få hold. Redigert 14.Mai.2015 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
sap_2000 Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 det skulle du gjort Popeye. Har litt skruer med meg og kanskje noe som passer om vi har flaks :-) Populært sted dette. Spes på en langhelg med så godt vær som nå. Var litt utskifting tidlig i kveld og 2-3 plasser der vi ligger som var ledige i flere timer Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Popeye70 Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Takk for tilbudet, Sap. Jeg sjekker reparasjonen og ser hvordan den holder. Da vi kom fikk du en snekke ved siden av deg, med enda en ledig plass utenfor. Jeg fikk beskjed (av deg?) at jeg ville hekte kjølen pga et tau under vann hvis jeg gikk inn der, og resten av brygga var full der og da. Vi sirklet litt og fikk tips om at en seilbåt på søndre brygge skulle dra. Det kom flere andre båter som siktet på "nordre havn", så vi ventet til seilbåten på søndre brygge gikk og la oss longside der. Ok plass, men litt mer eksponert enn inne i nordre havn. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bonus Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Det var jeg som ropte, Popeye70 . Det går tau mellom pålene en del steder. Og der hadde dere hektet med kjølen. Godt mulig jeg har noen skruer ombord, har mest små dimensjoner. Bare å komme bortom Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 (redigert) Takk for advarselen, Bonus. Greit å ikke drite seg ut mens hele seniorseksjonen på BP står og ser på. ;-) Enn så lenge holder reparasjonen min, men jeg setter inn større skruer etterhvert. Stoler ikke helt på de som står i nå, men jeg stresser ikke. Det er ikke akkurat stor belastning andre retninger enn rett ned når taket er oppe, så det burde holde så lenge jeg er litt forsiktig. (Merk: Jeg mener "senior" som i erfaren, ikke som i steingammel. :-) ) Redigert 15.Mai.2015 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
sap_2000 Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 (redigert) Tror waieren mellom flytepålene er grunnest innerst. Når det er litt klart vann ser man de tydelig. Tok noen bilder med ny leke isted Fantastisk flott sted, Oscarsborg. Synes vi er heldige som har dette i nærområdet :-) Redigert 15.Mai.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
KongKing Svart 15.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 (redigert) Hadde vår første tur med båten i dag. Endelig! Etter å ha sett mange av dere her på BP og folk på face som har vært ute i lange tider var det perfekt å endelig tøffe ut fjorden med herlige Oscarsborg som destinasjon, i fantastisk vær! Vi ankom ca 12.30 og det var ingen ledige plasser, men etter noen minutter da vi tenkte å legge oss utpå en annen båt så forsvant det en sværing ut av havna, så da løste det seg Etter en runde på øya, tradisjonen tro gjennom tunnelene og en tur innom museet, så var det lunsj på havmekroa. Godt som alltid Det var veldig mange store båter i havna synes jeg. Veldig få på min beskjedne størrelse på 24 fot. Og jeg innrømmer det: jeg og mannskapet var kriminelle hele gjengen, hele veien til og fra Oscarsborg... (Les:brukte ikke vest) Her er noen bilder: På vei til (med vest når man ikke sitter i båten): Full havn og mange store båter! Flott å gå tur på Oscarsborg Redigert 15.Mai.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MYVIVERA Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Var en tur innom borgen jeg også i dag med sønnen min og en kamerat. Var vel inni alle hull og ganger på hele borgen tror jeg. Herlig sted det. Tror jeg møtte på popeye70 ruslende! Ha fortsatt en god helg borgere :-) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Popeye70 ruslet rundt på Kaholmene i dag, ja. Både med familien og uten, men definitivt uten solhatt (dessverre, er solbrent i panna og på toppen!). Hvor møtte du meg? Jeg husker jeg møtte flere mens jeg gikk opp til selve borgen og oppe ved kanonene. De som gikk ned mens jeg gikk opp var familier rundt 30-45 år med barn, mens de oppe ved kanonene stort sett var eldre. Og på flata rundt havnekroa er det jo alltid folk. :-) Omtrent hele BPs seniorgruppe ligger på den korte flytebrygga rett sør for havnekroa. Jeg er ikke verdig et besøk der, men andre er sikkert det. ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
sap_2000 Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Omtrent hele BPs seniorgruppe ligger på den korte flytebrygga rett sør for havnekroa. Jeg er ikke verdig et besøk der, men andre er sikkert det. ;-) Hva skal det bety Popeye? Jeg var ikke her går da du kom (endte opp t/r Tønsberg en tur) men har absolutt aldri registret at noen ikke er velkomne. Har kommet og gått et 20 talls båter fra brygga her i dag og som regel virker det som det er kamp om å få ta imot tamper samt personlige fenderasistenter på begge sider ved landing. Mulig jeg misstolker deg fullstendig, men reagerer på formuleringen din som jeg føler er negativt ladet om "BPs seniorgjeng" og "ikke verdig" da jeg definitivt er aktiv på BP OG ligger på denne brygga nå! Liker dårlig å bli omtalt på den måten, indirekte eller ikke. Du er hjertelig velkommen bort for en prat om du har noe på hjertet. Ang flytepålene her så har ikke hver enkelt påle egen moring, men er festet i vaiere som er spent opp som et nettverk på kryss og tvers under vannet. Noen steder som utenfor på N siden av flytebrygga samt kaia utenfor restauranten går disse for grunnt for noen seilbåter. Vannstanden samt hvor mange som drar i nettverket fra hvilke retninger påvirker også hvor høyt denne vaieren kommer. Alle pålene på rekka her er festet i samme vaier, samt forbundet med de utenfor den faste kaia i nord og over mot kølaskuret. Det som skjer om en seilbåt med dyp kjøl kommer med baugen inn kan vaieren smette under kjølen. Når man skal ut igjen hekter den seg i bakkant av kjølen og da er man fanget. Motsatt om man bakker inn. Har sett båter bli sendt som en katapult i motsatt retning om man har litt energi i båten. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Popeye70 Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Ta det med ro, Sap. Det var et elendig forsøk på humor, men det kom dårlig fram. Det var ikke relatert til at jeg ble tipset om undervannshindringen mellom bøyene. Poenget var at det er så mye aggregert båtliv og båtkunnskap samlet rundt nevnte brygge at en hobbybåtmann som meg kan føle seg mindreverdig. Det var ment i respekt, ikke noe annet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.