Jump to content

Jeg slår et slag for Oscarsborg!


KongKing

Recommended Posts

Var ved det gule bygget hvor mumitrollene holder til popeye70 med ei lita jente? Synd det var stengt, siden jeg hadde med meg to åtteåringer.

 

Reiste fra Borgen ved 1500 tiden i går, og satte kursen mot Sande. Syntes det sjøet en del inn fra siden da jeg rundet Tofte, så vi ble noe våt i håret i min 24 foter. Lukket kalasjen en liten stund. Var godt å komme i le ved Komersøya, men sikkert flotte forhold for seilerene vil jeg tro!

 

Sap_2000! Syntes disse jollene er farlig nær båten din med proppellene, men ser vel kanskje bare sånn ut i fra land, hvis det var du som lå innerst ved kaféen!

Link to post
Share on other sites

er ikke ofte på Oscarsborg. La til der i går og på vei inn for å betale avgiften blir jeg stoppet av en kar som lå longside i en svær motorbåt. Han lurte på om jeg ikke kunne stramme et fall som slo litt i masta mi. Joda, det er en selvfølge og ble gjort umiddelbart. Men måtte klø meg i skjegget da samme båt, godt etter leggetid, finner det for godt å vri opp stereoen med Supertramp for alle penga for å glede sine naboer. Vel, er kanskje slikt man må regne med om man ligger i gjestehavn.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Var ved det gule bygget hvor mumitrollene holder til popeye70 med ei lita jente? Synd det var stengt, siden jeg hadde med meg to åtteåringer.

Da var det meg, ja. Dere snakket om at mummiutstilingen var stengt, ikke sant? Femåringen og jeg hang litt etter mor og åtteåringen oppover bakken, og var som dere litt skuffet over at mummiutstillingen i gymsalen (og cafeen i underetasjen) var stengt. Vi har besøkt den de siste to årene, og jentene liker den godt.

 

Litt skummelt å bli gjenkjent "på gata". Håper jeg ikke var for bustete, og at skjegget lå pent. ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

er ikke ofte på Oscarsborg. La til der i går og på vei inn for å betale avgiften blir jeg stoppet av en kar som lå longside i en svær motorbåt. Han lurte på om jeg ikke kunne stramme et fall som slo litt i masta mi. Joda, det er en selvfølge og ble gjort umiddelbart. Men måtte klø meg i skjegget da samme båt, godt etter leggetid, finner det for godt å vri opp stereoen med Supertramp for alle penga for å glede sine naboer. Vel, er kanskje slikt man må regne med om man ligger i gjestehavn.

 

De hadde i hvert fall god musikk-smak da  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ser den Framtia, men sånn er det i gjestehavn noen ganger  :yesnod:  Spleise på noen gode spill til nettbrettet  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

De hadde i hvert fall god musikk-smak da :thumbsup:

Verre var det i Strömstad med en "partybåt" på hver side. ? Tror de hadde holdt på et par dager for de sluknet relativt tidlig. Var en annen båt med 8-10 stk på 50+. Der gikk "Pinne for landet" på repeat, som også ble akkompagnert av dens nabobåt som flere ganger startet opp sine V8 bensinmotorer for å ruse de litt. Det roet seg når Polis'en var innom. ?

 

En kveld som forventet der i gården altså.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer popeye70, det var oss. Så fram til en kaffe og vaffel der, men får prøve neste gang vi er der.

Jeg nevnte at jeg var gjenkjent til kona, og hun mente hun hadde snakket til deg ("Jeg tror det er stengt" eller noe sånt sa hun) hvis det var du som kjente på døra inn til gymsalen hvor utstillingen var i fjor.

 

Neste gang du gjenkjenner meg får du si hei. Jeg er alltid litt nysgjerrig på hvem andre her inne er ute i den virkelige verden. :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Bra SAP. Svært profft. (Ikke mange bryr seg om 5kn grensa ser jeg)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Den der kan du selge inn som reklamefilm for Oscarsborg SAP  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

"Gruer" meg litt til å skli inn i min litt slitne Scand 25 blant alle glisene:) men ble tatt godt imot kvelden den 3. Mai etter henting i Tønsberg selv om vi fikk den ene ledige plassen mellom 2 glis :) hjelp med å ta imot tau fikk vi også selv om uret viste over 23...sånn skal det være!!

Link to post
Share on other sites

Gøy med bilder og film fra lufta. Er det som er gøy med dette.

Å fly saken er egentlig like kjedelig og utfordrende som å se maling tørke. Litt som IPS på båt, Hehe.

Men det er litt å sette seg inn i først da den er relativt avansert med mange funksjoner. Radioveføring og selve Drona har noen fysiske begrensninger det er lurt å vite om og forstå.

 

Full GPS styrt flightkontroller med bla kompass, barometer, gyroer, aksellerometetre, sonar og optikk som ser bakken (og faktisk kan holde poss i lav høyde med dårlig/ uten GPS signal.

Rekkevidden er et par km og den kan fly hjem og lande av seg selv etter programmere parametre om man vil eller om signalet skulle bryte.

 

REM: noen bryter fartsgrensa ja, men heldigvis stort sett mindre båter som ikke lager mye sjø.

 

Framtia: bruker en iPad med egen app som er koblet til senderen. Får opp fulle telemetridata på skjermen samt kart eller satelittfoto med poss og slepestrek. Live bildet er overført i 720P. Bilder tas i 12MP og video opptil 4k (denne filmen er 1080p)

 

Slik ser det ut

bilde

 

Ang færdern så har jeg allerede tenkt tanken. Kunne blitt en fin film rundt Drøbak/ Borgen på en flott sommerkveld, med lavt lys og stille vann selv om seilerene sikkert ønsker seg mer action. Drona har spec på 10m/sek vind og tåler litt til men da jobber den fælt om det er turbulent.

 

Jori: Flott sang uten tvil. U2 er aldri feil og stemmen til Mary J Blige gjør det bare bedre :-)

Videoredigering er så kjedelig så legger lite i det, og som oftest ender jeg med å gå i musikklista mi sortert på låtlengde og finne noe greit med ca samme spilletid ;-)

 

VannTro: Hehe. Regner med de har sett den allerede, men de har spurt før om å bruke bilder på Facebook (er ikke der selv) og det er bare hyggelig

 

JanGul: ikke noe å grue seg for. Der som i alle andre havner er det båter fra 18-70 fot og det å ta imot tamper er det nesten kamp om :-)

 

Ble stående å prate med et hyggelig par som kom sent en kveld med en flott klassisk IF seilbåt på 26 fot. Det var lett å se hvor mye de koste seg ombord.

 

Under praten kom det frem at er hadde nylig kjøpt den for 5000 kroner. Holdt på å dette av stolen da dette måtte være verdt mye mer. Flott seilbåt i god stand med god rigg og greie seil. Har minner fra en slik båt som jeg og noen kompiser brukte mye når vi var litt yngre. Gud bedre så mye kos og moro vi hadde med den og som nok en gang beviser at et lykkelig båtliv ikke handler om størrelse eller pris.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Utrolig kult med video fra lufta SAP!

 

Det frister veldig med en sånn, eller en undervanns-ROV man kan sende ned på litt dyp og filme :)
Da jeg så det var fra den 15. håpet jeg å se meg selv, men videoen var tydeligvis før eller etter vår alt for korte sesongåpning på Oscarsborg.

 

Hadde bare et par-tre timer til å bade og ta en middag på kroa før vi måtte hjemover.

Roger H.

 

Fersk seilbåtkaptein :)

Link to post
Share on other sites

Er det en slik en du har SAP ? : http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=29958

 

Eller kanskje en Phantom 3...

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Denne http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=31355

Holdt på å kjøpe Inspire når den kom før jul men holdt igjen da jeg hadde nyss om at P3 skulle komme på nyåret med samme kamera (4k) og Lightbridge overføring.

 

Hovedfordelen med Inspire er at armene og beina forsvinner så kameraet kan styres 360 grader av en person nummer 2 med ekstra sender samt den er raskere og mindre påvirket av vind. Med P3 må man peke dit man vil filme og heller fly litt sideveis og diagonalt. Inspire er mer ment til proffmarkedet da den krever 2 pers om man skal utnytte mulighetene fullt ut.

Bakdelen med Inspire er pris og at den er større og dermed mer herk og ta med seg overalt. Jeg er heller ikke helt glad i mekanismen som svinger opp armene og synes den er meget sårbar (les dyrt om noe skjer).

 

P2/3 med alt utstyret passer i en liten formtilpasset veske ca i størelse som håndbagasje som man får på eBay til 5-600,-

P2v+'en min bodde i båten mye i fjor i denne veska. Venter på samme type til P3 nå.

0C96A06F-9A2A-4701-ABE9-0B27600B6366.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Verre var det i Strömstad med en "partybåt" på hver side. ? Tror de hadde holdt på et par dager for de sluknet relativt tidlig. Var en annen båt med 8-10 stk på 50+. Der gikk "Pinne for landet" på repeat, som også ble akkompagnert av dens nabobåt som flere ganger startet opp sine V8 bensinmotorer for å ruse de litt. Det roet seg når Polis'en var innom. ?

 

En kveld som forventet der i gården altså.

Hmmm! Hørte bare musikk fra Prämen og var det jo generelt lite båt i havna. Hvor lå du hen?
Link to post
Share on other sites

Hmmm! Hørte bare musikk fra Prämen og var det jo generelt lite båt i havna. Hvor lå du hen?

Dette var på himmelspretten... torsdag 14/5. Jeg fikk klemt meg inn på småbåtbrygga utenfor Skagerrak med utriggere som rakk midtskips. På ytterste gjestebryggene ved seilforeningen var det smekk fullt. På bryggene ut fra Pråmen lå båtene longside opptil fire stykk i bredden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...