Jump to content

Jeg slår et slag for Oscarsborg!


KongKing

Recommended Posts

Helt innerst i bukta, ved stranda i nederkant av bildet er det for grunt. Der hvor de to veldig hvite båtene ligger på bildet og videre inn i bukta. Det skulle bli helt nord på kartet.

 

Du kommer heller ikke inn på de innerste 5-6 plassene på flytebrygga nærmest havnekroa, på den siden som vender mot havnekroa. Det er nok vann, men det går en wire unde vann mellom de innerste bøyene.

 

På flytebrygga helt til høyre på bildet (vest/nordvest på kartet) må du også være litt forsiktig på utsiden, men bare på den ene plassen aller nærmest landgangen. Der ville jeg ikke ligget med rumpa mot nord fordi det går en liten grunne ut fra land ved siden av landgangen.

 

Utover det skal det være dypt nok over alt, så en kjapp hoderegning gir at under 10 av ca 110 plasser kanskje er utilgjengelige. Skulle du nærme deg en plass hvor du er i tvil så spør en av de som ligger i nærheten on de vet om det er dypt nok.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje de to vestre plassene du mener, ikke de to østre plassene? Hvis jeg ikke husker helt feil, så har det aldri stått to kanoner på de to vestre plassene. De to kanonen som avfyrte hvert sitt skudd, Moses og Aron, står på de to østre plassene.

 

Jeg har alltid tenkt at de to vestre plassene ikke trenger kanoner fordi jeteen sørger for at det ikke kommer båter opp langs vestsiden av Oslofjorden.

Så klart "vest". Surra fælt der:-) Men det ser jo ut til at det har stått to stk der...

Link to post
Share on other sites

Så klart "vest". Surra fælt der:-) Men det ser jo ut til at det har stått to stk der...

Det er mange fundamenter bortover, men det har aldri stått mer enn 3 kanoner av samme type som Moses, Aron og Josva på Oscarsborg. Det kan ha stått mindre kanoner på de siste plassene, der hvor det i dag enten er tomt eller står en luftvernkanon(?) på utstilling.

 

I Wikipedia finner jeg dette, som forklarer hva som skjedde:

 

"Det ble i 1875 startet arbeid med å forhøye og utbedre festningsvollen foran det gamle hovedfortet, for å lage plass til det nye hovedbatteriet med seks kanonstillinger. Disse var tenkt oppsatt med seks 30,5 cm Krupp bakladningskanoner, modell 1877, men det ble bare levert én innen 1879. Den ble plassert til venstre i vestre del. Krangel om midler og disponeringer førte til at resten ikke ble bestilt og levert. De to andre stillingene på den vestre delen ble midlertidig oppsatt med to foreldede 26,5 cm Armstrong munnladningskanoner, mens de tre østre kanonstillingene ble stående tomme. Da man skulle fylle de tre tomme plassene i hovedbatteriet, fant man at neste generasjons kanoner var blitt såpass dyre at man ikke lenger hadde råd til samme kaliber som var anskaffet tidligere. Det ble derfor bare kjøpt tre 28 cm-kanoner, også disse produsert av Krupp. De første delene ankom med dampskip fra Tyskland i februar 1892, men alle de tre kanonene var etter en serie uheldige omstendigheter først på plass i mai 1893."

 

Ergo kun 3 kanoner, plassert i de østre posisjonene. Hva som skjedde med den ene, største kanonen finner jeg ikke noe info om.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk en bra opplevelse idag. Seminar med jobben på Oscarsborg. Ble hentet av en kollega fra Sætre og la til i gjestehavna. Nydelig vær og etter seminar fikk vi en skikkelig guida tur på borgen.Herunder med tur i borgen og ned til torpedorommet og omvisning av kommandørkapteinen. 2 timer med mye ny læring. Fikk også spist lunsj på forpleiningen, og det var bra greier. En flott jobbdag.......bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hadde en flott opplevelse om morgenen torsdag 21 juli. Satt å spiste frokost på kroa mens jeg og en kamerat speidet utover speilblank sjø. Med ett kom det en havørn stupende ned i fra Håøya rett inn i en flokk med måker. Gjett om det ble rabalder. Ørna tok sikte på en måkunge som den jaget lenge med ett kobbel med måker på slep. Til slutt gikk det så mange måker til angrep at ørnen måtte gi seg. Synd, men en flott opplevelse. Ørner er store og mektige fugler. Første gang jeg har sett en så nære.

Link to post
Share on other sites

Hadde en flott opplevelse om morgenen torsdag 21 juli. Satt å spiste frokost på kroa mens jeg og en kamerat speidet utover speilblank sjø. Med ett kom det en havørn stupende ned i fra Håøya rett inn i en flokk med måker. Gjett om det ble rabalder. Ørna tok sikte på en måkunge som den jaget lenge med ett kobbel med måker på slep. Til slutt gikk det så mange måker til angrep at ørnen måtte gi seg. Synd, men en flott opplevelse. Ørner er store og mektige fugler. Første gang jeg har sett en så nære.

Ørnene hekker på østsiden av Håøya. Det er ikke sjelden man kan se dem sirkle over øya, men dette er første gang jeg hører om noen som har sett dem gå etter mat på kloss hold.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ser ut som om det begynner å fylles opp på Borgen. Jeg er selvsagt forsinket og kommer meg neppe avgårde før rundt 18-18.30, så jeg vil ankomme sent, rundt 21 tenker jeg. Får håpe at det er plasser der da, hvis ikke får jeg finne på noe annet. Siden jeg drar avgårde så sent så kommer jeg til å overnatte før jeg drar videre til Drammen tidlig lørdag. Skal besøke eldstejenta som går på skole der. Kunne selvsagt ha ventet til i morgen, men jo lenger jeg kommer i dag, jo tidligere kommer jeg fram i morgen...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og så var Bergtatt loset inn på en av kremplassene på Borgen. Nå ligger vi faktisk 5 BP-båter på rekke og rad her!

 

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...