Jump to content

Jeg slår et slag for Oscarsborg!


KongKing

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Ikke så mange båter her idag, foreløpig er vi den eneste gjestebåten.

Se vårt webcam, trudelutt.com/cam   Saga'n på bildet er ikke vår båt.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Ikke så mange båter her idag, foreløpig er vi den eneste gjestebåten.

Se vårt webcam, trudelutt.com/cam   Saga'n på bildet er ikke vår båt.

 

 

Ser dere ligger ved siden av Sønnavind. Sevald kommer nok i dag. Sagaen innerst på brygga tilhører skipper Bjørn på Oscarsborgfergen.

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ser flott ut - var ikke klar over at den tok seg en tur utpå innimellom, trodde den stort sett lå pal ved kaia.

 

Endte utpå noen timer innerst i fjorden i går, men i dag har jeg vært flink gutt og har bare jobbet med trepussing om bord. 

 

Borgen må nok vente enda litt til på besøk fra meg (selv om jeg riktignok kjørte forbi på en tur i mars!)...

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 58 minutes ago:

KNM Alta kommer vel til Hurum Trebåtfestival i år, som de to siste årene...? Det er spennende å gå rundt på skuta og føle litt på historien.

 

Det er ikke mye spennende historie med KNM Alta, en plankehaug som vel var utdatert før den var levert.

Ja man skulle tro det er en førkrigsmodell, men husker jeg ikke feil er den er levert på slutten av 60 tallet.

Link to post
Share on other sites

Klovn1 skrev 19 minutes ago:

 

Det er ikke mye spennende historie med KNM Alta, en plankehaug som vel var utdatert før den var levert.

Ja man skulle tro det er en førkrigsmodell, men husker jeg ikke feil er den er levert på slutten av 60 tallet.

 

Bygd i 1953 i USA, tjenestegjorde i USA og Belgia, før den ble overtatt av den norske marinen i 1966.

Link to post
Share on other sites

Ja det er mulig at det er en magnetisk grunn til at den ble produsert, men det er muligens også en magnetisk grunn til at den ble kassert både i US og Belgia før den tilslutt havna i KNM i 66?

Bare 13 år etter produksjon hadde den havna her som ubrukelig plankehaug.

Far min tjenestegjorde 6 år på Fregatt fra 68 til 74, jeg tjenestegjorde 4 år på MTB på første halvdel av 90 tallet. Ingen av oss har sett den skuta opperativ, den lå stort sett til kai.

Nå kjenner jeg tilfeldigvis ett par av kara i fartøysvernforeninga og de gjør en formidabel jobb med å holde skuta flytende og skuta er fin den, men jeg mener grunnen til at denne taes vare på er at den er lagd av planker, ikke fordi den har noen spesiell historie å fortelle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...