Jump to content

Mercruiser 1.7d tråden


mr.bayliner

Recommended Posts

Tenkte å starte denne tråden som omhandler disse berømte motorene, vet mange har havvarert å at mange har vært uheldige. Er helt sikker på at mange er veldig fornøyd med disse motorene også. Det jeg har lest meg fram til er at turboen henger seg opp å at dysene kan ha problemer med spruten. Jeg sjekka turboen min å den begynte å bli ganske treg å jeg demonterte den å smurte den opp igjen, spraya til slutt på kopper-spray. Dysene skal sjekkes til høsten når båten kommer på land. Driver å monterer turbotrykksmålen nå men finner ikke noe godt sted å mo tere slangen. Håper folk kan komme med tips og triks for å forebygge ar disse motorene går til dundas. Jeg har kjørt min snart 20timer etter jeg kjøpte den. Den hadde gått 200timer av forrige eier.

Link to post
Share on other sites

da er måleren på plass, testa en tur å den viste 1.4bar på full gass, VART SKRÆMT NO JA. tok med meg måleren på jobben min å testa den der, der fant jeg ut at den viser 0.2bar for masse, så da er trykket bra ihvertfall :)

skulle hatt lik måler som dem andre instrumentene i båten, men finner ikke turbotrykksmåler som er lik de andre instrumentene mine, bayliner652 2007mod.

Link to post
Share on other sites

Har en slik motor stående i garasjen nå som jeg holder på å fixe opp, motoren har stått i en båt som har ligget ute i over to år uten tilsyn eller vedlikehold.

Siden jeg ikke har montert eller startet motoren ennå så har jeg ikke så mye erfaringer med denne modellen, men det jeg har oppdaget mens jeg har demontert er at wastegaten var irret/rustet fast og dysene har blitt ødelagte av å stå så lenge. De er nå sendt avgårde til overhaling.

Har også oppdaget at det lønner seg å sjekke priser litt rundt omkring før man bestiller, feks ny dynamo koster 11000 hos mercruiser, jeg kjøpte en på Ebay for 2000 inkl frakt og moms. En uke levering fra USA, rett på døren med fedex.

Tenkte også å montere turbotrykk måler før jeg monterer motoren i båten og tar den i bruk, hvor kjøpte du måleren din? Hva er best av elektronisk eller ren mekanisk måler med slange?

Skulle gjerne også ha lånt meg ett instrumentpanel slik at jeg kan starte motoren før montering, så hvis det er noen i Vestfold området som vil låne ut ett så hadde jeg blitt glad:)

Redigert av Explorer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tok først dysene med til Vestfold elektrodiesel, men de hadde ikke utstyr til å overhale disse siden de visstnok er dobbelvirkende.( to åpningstrykk) så de ble videresendt til Sørensen & balchen i Oslo . Fikk oppgitt en pris på mellom 1000 og 1500 pr stk.

Link to post
Share on other sites

Hei

Nokon som har hatt problem med at turtelleren viser sitt eiget liv? Viser for lite/masse, eller hopa litt opp og tilbake, av og til virka den fint.

Turtallet på motor er heilt fint.

Er på jakt etter tips til kva som er problemet. båten er ein Uttern D55 2005model

Link to post
Share on other sites

Feil funnet :-)

 

Kjøpte båten sen høst i fjor, og fikk ikke noe info fra tidligere eier om at han hadde montert et filter til mellom tank og motor.

Dette lå montert ved tanken under endel plater, så det hele kunne vært løst mye lettere om jeg visste om dette.

Her var det også nok en vannutskiller, og så heldig som jeg er så var denne full av dieseldyr.

Blir nok rensing av tank, men etter bytte av 3(!) filter idag, fikk jeg helt annet turtall :-)

 

Takk for alle innspill!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en merkelig plystrealarm under fart på min Mercruiser 1,7 MS. Har sjekket alt av nivåer på div. plasser og alt er ok. Alle parameter på instrumenter er ok. Men "plystrer" gjør den. Test alarm ved oppstart er en helt annen tone . Alarmen kommer fra "buzzeren" så den får et signal til denne. Ved tomgang og gasspådrag i "fri" er det ingen alarm.

Noen som kan hjelpe?

Innovator

Link to post
Share on other sites

Du finner el.skjema her for bl.a. 1.7 her: http://cmdmarine.com...ing/3970674.pdf

 

Ser at du har amerikansk-produsert båt. Min motor er levert gjennom norsk båtbygger.

Min instrumentering er som beskrevet under.

 

På side 2 finner du motoren og side 13 standard instrumentering.

 

Det er montert 2 "hylere". En for høy kjølevannstemperatur. Den andre - den du hører når motoren startes - er for lavt oljetrykk og lavt nivå på drev-olje.

 

Hvis du ikke får full lyd på alarmen tyder det på at du har fått en feil i det elektriske anlegget. Mest sansynlig dårlig kontakt i en av de mange sammenkoblingene.

 

 

Edit: Ser at det er annet instrumentpanel på side 5 og 6 med bare en "hyler". Her kan også en mulig feil ligge i diodepakken.

Det kan også være at en av giverne ikke bryter helt ved normal drift. Ville sett på dett først.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...