Jump to content

Mercruiser 1.7d tråden


mr.bayliner

Recommended Posts

Hei Glalaks

 

Har en 652 med merc,1,7 2007 mod. og er meget godt fornøyd med den. Bred, tar sjøene godt og behagelig plass ombord. Sover flott 2 voksne ombord med den plassen som er i "lugar". Motoren skal ettersees og passes på som alt annet mekaninsk så ikke noe problem det. Ikke sluker den diesel heller. Løp å kjøp :-)

Link to post
Share on other sites

innovator.. TAkk for det. Ser du bor i Trondheim. Ligger båten din på sjøen? kunne vært gøy å sett den live :yesnod: sett bare bilder så langt..

 

Vurderer flere båter, men 652 er en av favorittene sammen med askeladden beetle...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Åja.. Gjerne det:) det er ingen hast.. Blir nok ikke noe kjøp før til våren om det blir noe.. Du kan jo sende en im om du skal innom i vinter så kan jeg se om det passer:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja er bra fornøyd med denne båten, kjøpte den i sommer så har ikke brukt den mere enn 50timer i sommer, går nok greit å sove 2stk der framme men da burde dere ikke være så mye over 180cm før man må begynne å krølle seg sammen, er man påpasselig med regreim.dyser.wastegate.turbotrykk.eksostemp så er jeg ganske sikkker på du har båt lenge. Jeg har montert turbotrykksmåler å det blir å montere eksostemperaturmåler før den kommer på sjøen igjen:)

Link to post
Share on other sites

Skal opp på biltema å handle meg motorolje til denne motoren. Har en dunk med semi-syntetisk 10w-40 art. 36-924 stående. Kan denne brukes eller må jeg handle en ny olje? Evt hva slags olje? Håper på raskt svar:)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Du kan lese litt om oljekrav og anbefaling her(sakset fra servicemanualen):

Requirement:

To help obtain optimum engine performance and to provide maximum protection, the engine
requires engine oil with a rating of HD-SAE-API CG-4, CH-4.

Recommended
Mercury MerCruiser strongly recommends the use of:
• Mercury Diesel Engine Oil
This oil is specially blended 15W-40 oil with Marine Additives, for all temperature operation.
It exceeds requirements for API CH-4, CF-4, CG-4 and CF-2 oils.
Other all temperature operation 15W-40 oils approved by Mercury Marine and Marine
Power Europe.
• Shell Myrina
• Texaco Ursa Super TD
• Veedol Turbostar
• Mopar
• Wintershall Multi-Rekord
• Wintershall Viva 1

 

De skriver altså her at sin egen Mercruiser brandede olje har tilsetningsstoffer som gjør at den overgår kravene i API CH-4, CF-4, CG-4 samt CF-2, men de lister også opp en del oljer med samme kvalitet. Slik sett er man ikke nødt til å kjøpe olje med Mercruiser logo på kanna.

 

Kanskje greit å få med seg dette også i forbindelse med olje/filter-skift:

After oil change, pre-lubricate turbocharger and engine. To do this, hold the STOP
switch engaged while you simultaneously turn the key switch to the START position for
15 seconds. Doing this together turns the engine without starting it. Repeat the process
as needed. Pre-lubrication is complete when oil pressure is shown by instruments.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Og det vil du risikere en motor til over 100.0000 kroner på?

Jeg kan ikke skjønne slike råd, med mindre man har designet sakene selv, eller kjenner helle designet ned til minste detalj. Olje skift koster sikkert litt, 1 vraka motor koster en formue.

 

mvh

Bavaria32sport

Kun originalolje bruker

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Du kan fint bruke Biltema sin 15w-40 olje,eller andre merker som tilsvarer kravene.Grunnen til at de på det sterkeste anbefaler sin egen olje er selvfølgelig for å tjene penger på sin sikkert overpriste olje.

Som du kan lese av anbefalingen så er det listet opp en rekke andre oljer som ikke har Mercruiser logo. Slik sett kan man finne alternativer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Og det vil du risikere en motor til over 100.0000 kroner på?

Jeg kan ikke skjønne slike råd, med mindre man har designet sakene selv, eller kjenner helle designet ned til minste detalj. Olje skift koster sikkert litt, 1 vraka motor koster en formue.

 

mvh

Bavaria32sport

Kun originalolje bruker

Det finnes ikke noe som heter "original olje". Motorprodusentene har kommersielle avtaler med underleverandører av olje og annet for å ha lavest mulig kostnader, derfor anbefaler de olje fra visse merker. SAE og API er samarbeidsorganisasjoner for bilbransjen som bl.a. lager standarder for oljer slik at du kan kjøpe en hvilken som helst olje som oppfyller spesifikasjonene som står i brukermanualen. SAE 10W/40 har en mer tynntflytende baseolje enn SAE15W/40 (lavere viskositet) noe som gir bedre kaldstartegenskaper men den kan være for tynn for visse motorer. Dette kan bety f.eks. høyere oljeforbruk noe som igjen skader visse motorer, eller svakere oljefilm som gir økt slitasje. Endel motorer bør ha singelgrade olje selv om multigrade oppfyller kravene. API spec'en må også oppfylles og da er altså CH-4 en strengere spec enn CG-4. Iblandt kan motorprodusenten ha ulike skiftinterval avhengig av oljekvalitet og svovelinnhold i drivstoffet.

Kjøp gjerne olje på biltema, felleskjøpet, OBS!, eller bilextra så lenge de holder riktig viskositet og kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Er dette da blank løgn ?

• Mercury Diesel Engine Oil
This oil is specially blended 15W-40 oil with Marine Additives, for all temperature operation.
It exceeds requirements for API CH-4, CF-4, CG-4 and CF-2 oils.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er blank løgn. Mobil Delvac f.eks. er førsteklasses olje som spesifiseres til nøyaktig samme bruk på konkurrerende motormerker. Det finnes mange eksempler på at motorproblemer forsvinner ved bytte fra "original-olje" til olje med samme spec fra en av de store anerkjente oljeprodusentene.

Link to post
Share on other sites

Ok, da får man tro på det da.....

Jeg trodde noen oljer hadde tilsats i forhold til bruk i maritimt miljø og at noen motorkonstruksjoner hadde god bruk for det, men verden vil bedras, jeg vet det.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tillsetningsstoffer (additiver) finnes i alle oljer, både motoroljer og giroljer. Volvo Penta f.eks. har sin egen olje de også (som de ikke lager selv) men de spesifiserer ikke noe særskilt oljemerke. Ei heller noen "maritime tilsetninger", men helt alminnelig motorolje til høyt belastede dieselmotorer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...