G-sabb Svart 16.Januar.2013 Del på Facebook Svart 16.Januar.2013 Jeg har ikke hørt om noen som har hatt problemer med BT olje .Med regelmessige oljeskift får du nok ikke problem med motor pga.oljens merke/navn så lenge den tilsvarer produsentens krav.Det finnes nok bedre olje å få tak i enn feks.Biltema sin,men det går mer på oljens levetid/nedbrytningstid,att man kan kjøre med lengre intervaller.? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.bayliner Svart 16.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2013 Akkurat tatt av gamle registerreima. Jeg har strammer med ei fjør med bøyd ende. Skal denne settes på å så stramme skruen? Strammer jeg skruen så vil ikke fjæra ha noe misjon, trenger kjapt svar:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.bayliner Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Sitter å grubler på om jeg skal ta ut dysene å få dem trykktestet. Motoren dr dn 2006/2007mod cummins. Hva ville DU gjort? Er litt styr p få ut dysene, skal jo montere eksostemperarur-måler også så lurer på om det er nok mtp for høy temperatur/sprekk i stempel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.bayliner Svart 23.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 Sitter å grubler på om jeg skal ta ut dysene å få dem trykktestet. Motoren er en 2006/2007mod cummins. Hva ville DU gjort? Er litt styr å få ut dysene, skal jo montere eksostemperarur-måler også så lurer på om det er nok mtp for høy temperatur/sprekk i stempel? Er det et typisk problem på denne modellen at dysene sprer dårlig? Eller er det den tidligere utgaven som var dårlig? Sent from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.bayliner Svart 2.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2013 Hvor får jeg kjøpt pakningen mellom turbo og eksosbend? Link? Sent from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.bayliner Svart 19.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 Pakningen ble kjøpt hos ravns garage. 190.- inkl rask frakt, god service:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gjeldfri Svart 19.Mars.2013 Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 Det anbefales å sjekke dysene, samt sjekke tenningstidspunkt. Søker du på denne motoren her på BP, ser du at vi er mange som har hatt dyrkjøpte erfaringer med denne motoren. Så vidt jeg vet, er det stemplene som er bedre på nyere motorer. Vanskelige motorer dette, og vanskelig å finne flinke folk som kan dem. Ebbestad Racing er nok trygg å anbefale. Bosch elektrodiesel også, vil jeg tro. De finnes jo flere steder i landet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Petter Olsen Svart 27.April.2013 Del på Facebook Svart 27.April.2013 (redigert) Slik så et stempel ut da jeg demonterte https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39406/stempel.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39406/dscn1314.jpg Redigert 27.April.2013 av Petter Olsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 27.April.2013 Del på Facebook Svart 27.April.2013 Det stemplet ser helt identisk ut med mitt defekte stempel etter 200 timer på telleren...Produksjonsfeil? Jeg byttet like godt alle 4 stempler, dyser, pakninger for å være sikker. 63 laken kostet det. Mercruiser gidder ikke en gang svare på hendvendelsene. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.bayliner Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Båten ble sjøsatt i dag, å ser at venntemperaturen er litt høyere i år enn den var i fjor, før jeg satte den inn i fjorhøst så kjørte jeg frostveske/vann fra drevet, lurer på om den er noe drit inni kjøleren? Å hvordan kan jeg rense denne på enklet måte? Er det på saltvanns eller ferskvannsiden det bruker å være problem? Å hvordan demonterer jeg, en god veilledning på jobben hadde vært knall:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sven Erling Svart 17.Juli.2013 Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Hei Merket at det kommer olje eller diesel fra eksos på motoren. Det minker litt når motoren blir varm, men forsvinner aldri helt. Det har bestandig vært en liten film i overflaten ved start/stopp, men ikke merket det når motoren går. Hva kan dette skyldes? 2005 mod. motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mr.bayliner Svart 27.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2013 Om ikke du merker at der minsker på oljen i motoren så er det ikke så mye å bry seg om tror jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sven Erling Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Er det ikke fare for at stempel ryker om det er feil på en av dysene? Antar at det er diesel siden jeg ikke har lagt merke til noen reduksjon på hverken drevolje eller motorolje. Noen som har fått overhalt dyser og justert ventilene på motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Spitfire Svart 22.April.2014 Del på Facebook Svart 22.April.2014 HeiHar forsøkt å lete litt på nettet, men finner ikke det jeg søker etter.Kan noen fortelle meg spesifikasjoner på gir-olje og servo-olje på Mercruiser 1,7 tdi (2002 mod)?Finner ikke boka, og må etterfylle litt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 22.April.2014 Del på Facebook Svart 22.April.2014 Her er utklipp av håndbok fra 2006. Mulig det er avvik i volumer som går på fra 2002. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
KarmaZ Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Tar opp igjen denne tråden. Jeg har to spørsmål om min motor. Har ikke manual foran meg så klarer ikke og finne ut av hva denne kabelen er til. Er det noe tilkobling til utstyr? Og når jeg tok en rask kikk på drevet igår, la jeg merke til en hull bak på drev, litt over propell. Ved første øyekast så det ut som det var saget et snitt. Se bilder https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35461/1487601550.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35461/1487601527.jpg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Hullet er inntaket for trykkloggen. Kablene er for gløding som ikke er montert. "Glow plug control relay" skal kobles til de to pluggene. Skjema i pdf finner du her for bl.a. 1.7: https://mercurymarine-gsdesign1.netdna-ssl.com/media/filer_public/75/b2/75b22f2e-c95a-4639-8835-478d6647d019/wiringdiagrammercruiserinboard12l28l42l_2003.pdf Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
KarmaZ Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Ok. Jeg skjønte bare halvparten i det skjemaet. Men vil det si at glødingen ikke fungerer nå? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Gløding er ikke montert. Mangler glødeplugger, kontrollrelé og kabling samt en føler for vanntemperatur. Det jeg har lest meg til så ble gløding kun levert på motorer beregnet for strak aksel. Gløding kan ettermonteres. Finnes ferdig sett som koster ca. 7.000 kr. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
KarmaZ Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 OK. Da så. Men er ingen problem egentlig med start. Men jeg har en død trim instrument. Vil Faria trim instrument passe til Mercruiser? Eller vil ikke den vise samme som original? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KarmaZ Svart 23.April.2018 Del på Facebook Svart 23.April.2018 Noen som vet hvor mange mm hinge pin på alpha one gen 2 er? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KarmaZ Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Ingen som vet? Skulle hatt den i morgen, og må få tak i hos en jernvare, vanlig 12 kantet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KarmaZ Svart 15.Mai.2018 Del på Facebook Svart 15.Mai.2018 Har demontert mitt alpha one gen 2 drev, men jeg glemte sette den I gir, forover. Jeg skal bytte impeller, belger og lager, bør jeg montere drevet igjen, og sette den I gir, eller går det uten? Har lest rundtom at den bør settes I gir før demontering, men det fikk jeg med meg etter jeg hadde demontert ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
theppan07 Svart 15.Mai.2018 Del på Facebook Svart 15.Mai.2018 Ingen fare. Sett gearet i forover nå. På selve drevet ser du en "spak" i bakkant der bla koblingen til trykkloggen kobles av. Denne spaken styres av gearwirer/hendelsen. Pass på at spaken peker rett fremover (båtens fartsretning). Da sklir alt rett på plass når du monterer drevet igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KarmaZ Svart 15.Mai.2018 Del på Facebook Svart 15.Mai.2018 Aah, det var bra det ikke var verre. ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.