Jump to content

Mercruiser 1.7d tråden


mr.bayliner

Recommended Posts

Jeg har ikke hørt om noen som har hatt problemer med BT olje .Med regelmessige oljeskift får du nok ikke problem med motor pga.oljens merke/navn så lenge den tilsvarer produsentens krav.Det finnes nok bedre olje å få tak i enn feks.Biltema sin,men det går mer på oljens levetid/nedbrytningstid,att man kan kjøre med lengre intervaller.?

Link to post
Share on other sites

Sitter å grubler på om jeg skal ta ut dysene å få dem trykktestet. Motoren dr dn 2006/2007mod cummins. Hva ville DU gjort? Er litt styr p få ut dysene, skal jo montere eksostemperarur-måler også så lurer på om det er nok mtp for høy temperatur/sprekk i stempel?

Link to post
Share on other sites

Sitter å grubler på om jeg skal ta ut dysene å få dem trykktestet. Motoren er en 2006/2007mod cummins. Hva ville DU gjort? Er litt styr å få ut dysene, skal jo montere eksostemperarur-måler også så lurer på om det er nok mtp for høy temperatur/sprekk i stempel?

Er det et typisk problem på denne modellen at dysene sprer dårlig? Eller er det den tidligere utgaven som var dårlig?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Det anbefales å sjekke dysene, samt sjekke tenningstidspunkt. Søker du på denne motoren her på BP, ser du at vi er mange som har hatt dyrkjøpte erfaringer med denne motoren. Så vidt jeg vet, er det stemplene som er bedre på nyere motorer. Vanskelige motorer dette, og vanskelig å finne flinke folk som kan dem. Ebbestad Racing er nok trygg å anbefale. Bosch elektrodiesel også, vil jeg tro. De finnes jo flere steder i landet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det stemplet ser helt identisk ut med mitt defekte stempel etter 200 timer på telleren...Produksjonsfeil? Jeg byttet like godt alle 4 stempler, dyser, pakninger for å være sikker. 63 laken kostet det. Mercruiser gidder ikke en gang svare på hendvendelsene.

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Båten ble sjøsatt i dag, å ser at venntemperaturen er litt høyere i år enn den var i fjor, før jeg satte den inn i fjorhøst så kjørte jeg frostveske/vann fra drevet, lurer på om den er noe drit inni kjøleren? Å hvordan kan jeg rense denne på enklet måte?

Er det på saltvanns eller ferskvannsiden det bruker å være problem? Å hvordan demonterer jeg, en god veilledning på jobben hadde vært knall:)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei

 

Merket at det kommer olje eller diesel fra eksos på motoren. Det minker litt når motoren blir varm, men forsvinner aldri helt. Det har bestandig vært en liten film i overflaten ved start/stopp, men ikke merket det når motoren går. Hva kan dette skyldes?

 

2005 mod. motor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Tar opp igjen denne tråden.

 

 

Jeg har to spørsmål om min motor. Har ikke manual foran meg så klarer ikke og finne ut av hva denne kabelen er til. Er det noe tilkobling til utstyr?

 

 

Og når jeg tok en rask kikk på drevet igår, la jeg merke til en hull bak på drev, litt over propell.

Ved første øyekast så det ut som det var saget et snitt. Se bilder

 

 

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35461/1487601550.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35461/1487601527.jpg

Link to post
Share on other sites

Hullet er inntaket for trykkloggen.

 

Kablene er for gløding som ikke er montert.

"Glow plug control relay" skal kobles til de to pluggene.

 

Skjema i pdf finner du her for bl.a. 1.7:

https://mercurymarine-gsdesign1.netdna-ssl.com/media/filer_public/75/b2/75b22f2e-c95a-4639-8835-478d6647d019/wiringdiagrammercruiserinboard12l28l42l_2003.pdf

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gløding er ikke montert. Mangler glødeplugger, kontrollrelé og kabling samt en føler for vanntemperatur.

Det jeg har lest meg til så ble gløding kun levert på motorer beregnet for strak aksel. 

Gløding kan ettermonteres. Finnes ferdig sett som koster ca. 7.000 kr.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...

Har demontert mitt alpha one gen 2 drev, men jeg glemte sette den I gir, forover. Jeg skal bytte impeller, belger og lager, bør jeg montere drevet igjen, og sette den I gir, eller går det uten? 

Har lest rundtom at den bør settes I gir før demontering, men det fikk jeg med meg etter jeg hadde demontert ?

Link to post
Share on other sites

Ingen fare. Sett gearet i forover nå. På selve drevet ser du en "spak" i bakkant der bla koblingen til trykkloggen kobles av. Denne spaken styres av gearwirer/hendelsen. Pass på at spaken peker rett fremover (båtens fartsretning). Da sklir alt rett på plass når du monterer drevet igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...