Jump to content

Mercruiser 1.7d tråden


mr.bayliner

Recommended Posts

Bitteliten skrev for 23 timer siden:

To ting jeg tenker på her

1) lukt på oljen. Lukter den diesel så lekker det på dieselpumpen inn i oljen. Da øker oljemengden på motoren

2) peilepinnen er fasiten. Jeg har aldri maks på mine motorer.  Midr på pinnen har jeg. 
 

sjekk staget på waste gate ventilen. Henger denne så raser motoren

Olje og lukta er heilt normal, så er nok i meste laget med olje på motor..  Det tryggeste er vel å pumpe/tappe tom motor og fylle på nytt.. Då veit eg mengda sjølv..  Kva er forresten normal driftstemperatur. ved marsjfart på disse motorane? Når eg cruiser på 18-19 knop på ca 3600 o/min ligg tempen på 95° - 99° og dette er lovlig nær kokepunktet! Men har og lest at det er høg driftstemp. på disse normalt. Men kva er normalt? Syns dette er litt vel høgt, men alt verka normalt ellers på motor og drev..

Link to post
Share on other sites

Disse har høy temp. 

Fra servicemanual:

Coolant temp: 90–104° C (194–219° F)

Thermostat water: 82–95° C (180–203° F)

Thermostst oil: 140° C (284° F)

 

Selv kjørte jeg på med systemrens før opplag og impellerrn ble skiftet i fjor. Ser enkelte skifter termostat i tillegg i håp om å få ned temp.

 

Bilde av varmeveksler

20201015_122952.jpg

20201015_122954.jpg

Redigert av Bigdrago (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bigdrago skrev On 22.11.2020 at 9.43:

Disse har høy temp. 

Fra servicemanual:

Coolant temp: 90–104° C (194–219° F)

Thermostat water: 82–95° C (180–203° F)

Thermostst oil: 140° C (284° F)

 

Selv kjørte jeg på med systemrens før opplag og impellerrn ble skiftet i fjor. Ser enkelte skifter termostat i tillegg i håp om å få ned temp.

 

Bilde av varmeveksler

20201015_122952.jpg

20201015_122954.jpg

Sjå der, ja! Kor mange timar hadde motor der, Bigdrago? Går ut ifrå at denne rensinga må gjerast på land.. Greit å få ut/inn varmevekslar? Kva slags discleaner brukte du? Har hørt alt frå oppvaskmiddel, sitron/eddiksyre til kjøpte spesialiserte kjemikaliar til denne jobben, men tek gjerne i mot andre tips..

Link to post
Share on other sites

340 timer. Vet ikke om forrige eier har gjort noen rens.

Båten står på land. Kjørte igjennom med ferskvann først.

Så åpnet jeg anoden i front og tømte i rens. Det begynner å renne ut av propellen når d blir fullt. Skulle kanskje ha koblet av slangene og laget et lukket system slik at hele systemet kunne blitt fylt. Lot det stå i 2 døgn før jeg skylte med ferskvann. Tømte ut ferskvannet og fylte på med kjølevæske.

Har ikke åpnet for å se om rensen gjorde nytte.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har fått et tilbud om å kjøpe en nidelv med en overhalt Mercruiser 1,7. Er det noen som har erfaringer med overalte motorer av denne typen? Har de fortsatt samme probleme som tidligere, eller gjør en overhaling slutt på problemene? Er dette noe å gå for, eller er det bare å styre unna? Tusen takk for all hjelp!

Link to post
Share on other sites

Nypåbåt skrev for 3 timer siden:

Har fått et tilbud om å kjøpe en nidelv med en overhalt Mercruiser 1,7. Er det noen som har erfaringer med overalte motorer av denne typen? Har de fortsatt samme probleme som tidligere, eller gjør en overhaling slutt på problemene? Er dette noe å gå for, eller er det bare å styre unna? Tusen takk for all hjelp!

 

Du må nesten spørre hva som er utskiftet. Er det til de nye stemplene osv?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

En liten oppdatering på min wastegate problematikk. Jeg konkluderte i fjor sommer var at den var rustet fast. I vinter fikk jeg en mekaniker til skru frahverandre noen deler på turboen slik at vi kunne komme til både innsiden og utsiden av akslingen til wastegate ventilen. Han koblet også av staget fra trykk-klokka. Mekanieren instruerte meg i hvordan spraye på noe som liknet på wd40 på innsiden og utsiden av wastegateakslingen. Jeg fikk også beskjed om å banke litt forsiktig på akslingen og armen med en hammer i alle retninger. Jeg smørte og banket en til to ganger i uka i nesten to måneder da den en dag løsnet og jeg kunne begynne å bevege på armen med hånden. Mekanieren kom da tilbake å skrudde sammen alt igjen. Etter sjøsetting i vår måtte jeg kjøre litt forsiktig med motorrommet åpent siden turboen var marinert i wd40. Det røyk en del og jeg var litt redd at det skulle ta fyr 😯. Etter hvert sluttet det å ryke og jeg kunne teste med å dra på litt hardt. Jeg så nå at turbotrykket ikke gikk like høyt som i fjor. Ser ut til at det virker! 

Redigert av buestad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KarmaZ skrev for 13 timer siden:

Tok en sjekk på wastegate igår, ser at e-clipsen som fester armen er borte. Jeg har ikke merket noe på trykket (har turbotrykk måler), noen som vet hvor dette kan kjøpes? Bor på bygda, så må bestille på nett :p

 

Hør med Ravns garage eller eurofritid 👌

Link to post
Share on other sites

Har hørt med disse og begge sier denne klipsen ikke kan kjøpes separert. Må altså kjøpe ny komplett turbo, siden disse ikke lages lenger. 

 

Dette vil isåfall bli verdens dyreste e-clips, av nette 20 000 kr. 

 

Utfra bilder jeg finner på nettet, ser det for meg ut som vanlig e-clips. Håper noen som har samme motor her kan gi meg info på hva som låser denne armen. Trolig er det en skive her også? 

Link to post
Share on other sites

Har hatt fra hverandre leddet en gang for lenge siden.

Så vidt jeg husker er dette en standard e-låseskive, mulig den er litt tykkere enn normalt.

Husker ikke dimensjonen.

Legger ved et par bilder jeg tok av dette.

 

Biltema har sett med e-ring'er https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/festeelementer/sortimentsett/e-ring-300-stk-2000033225

Regner med at maskinforretninger også har det.

 

DSCF0252_r.jpg.878d71a466ee84d5ab939f944630c341.jpgDSCF0253_r.jpg.0f6cd3acf7a5207014630cd8dee93ad1.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg bekreftet dette at det er en e-ring som jeg var temmelig sikker på ikke skulle være noe spesielt for akkurat denne turboen. Må virkelig si at både Ravnsgarage og Eurofritid er svært lite behjelpelig så lenge de ikke skal selge en vare!

 

Enda en grunn til at jeg handler fra utlandet.

Takk skal du ha, du er en engel :)

Redigert av KarmaZ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
KarmaZ skrev On 1.6.2021 at 15.53:

Da fikk jeg bekreftet dette at det er en e-ring som jeg var temmelig sikker på ikke skulle være noe spesielt for akkurat denne turboen. Må virkelig si at både Ravnsgarage og Eurofritid er svært lite behjelpelig så lenge de ikke skal selge en vare!

 

Enda en grunn til at jeg handler fra utlandet.

Tak

Clipsen på min turbo var veldig rusten, så mekanikeren satte på ny vår. Så ikke spesiell ut i det hele tatt. Har også hatt den av i sommer for å smøre opp litt inni selve trykk-klokka.

Synes fortsatt trykket var litt høyt.

 

Har senere observert at når jeg har kjørt en stund på marsjfart (3400 rpm) Så går trykket høyt om jeg drar på. Regner med at det er fordi wastegate henger når turboen er varm. Burde nok bytta turbo, men så lenge jeg følger med på trykket er jeg nok trygg.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...