Jump to content

Mercruiser 1.7d tråden


mr.bayliner

Recommended Posts

Har samme motor, men aner ikke hvor langt inn spline går i demperhjul.

Får du ikke spline inn, så får du ikke skrudd drevet til bellhouse.

Gimball lager og spline er på linje, så ingen mulighet for at drivknute kan slå krøll på seg samtidig som aksel entrer spline.

Link to post
Share on other sites

Okay da får jeg tro det gikk greit, hehe jeg slet med og få det inn siste cm, så juksa vel litt med at jeg skrudde det inn, da jeg dro til de 6 muttern, kanskje dumt det da.. 

 

Men vart litt forbauset at oringen ikke var lenger inne, kjenner tydelig spor at den skal entre i hjulet på motor 

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Jeg har et par spørsmål angående denne motoren.  Skal bytte olje og filter på motoren før kommende sesong.  

 

Hvor mye olje rommer denne motoren? Greit mtp utpumping og påfyll av ny olje. Byttes filter etter oljen er pumpet ut før påfylling og er dette en enkel prosess? 

 

Jeg har hørt at wastegate har vært problematisk på denne motoren og ønsker smøre/besiktige dette før problemer oppstår. Tips? ;)

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei. Mercruiser 1.7som brått nekter å starte. Wastegate var veldig treg så eg opna motoren og rekna med å finne havari. Men alt ser bra ut. Turbo ser også ut til å være i orden. 

Så har noen ett forslag til kvifor den ikkje starter? Kan det være dysene,noen som veit en god plass å få dei sjekka? Resten av diesel tilførsel er ok. Båten gikk fint på 3000 omdr. Temp og trykk var i orden,men så stoppa den brått. Umulig å få start etterpå. Såg det var littkjølevæskesom mangla. Motor går rundt, men ikkje antydning til å starte. Lurer også på kva denne delen på bildet er, og skal det være olje i den? 

20190623_183430.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg lurer på dette med denne wastegaten. Når motoren er stoppet er wastegaten åpen eller lukket? Hvilken vei skal staget mellom "klokka" og ventilen virke. (skyve eller trekke). Er det vakuum eller trykk som får klokka til å bevege på staget?

Har prøvd å skru løs klokka for å kunne bevege på ventil-armen, men merker jeg at det er en del fjærkrefter som dytter den bort fra festet. Turte ikke å skru den løs for jeg var redd der skulle si spjoing! 

IMG_20200614_213711.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tok mot til meg å skrudde løs klokka og det sa ikke spjoing. Tok ut den underste skruen først slik at jeg hadde best kontroll når den løsna. Det gikk fint, men wastegaten sitter dønn. Tok en tur til mercruicer verksted og de kom med samme konklusjon. 

Klokka får forresten trykk fra ladesiden av turboen. Når fjærkreftene overvinnes dytter dette trykket på staget og åpner wastegate ventilen litt. Da slippes litt av eksosen ut og turboen går litt seinere rundt og trykket faller. 

Konklusjon for nå er å installere en turbotrykksmåler, kjøre forsiktig og spraye på litt ws40 etter hver tur etter at turboen har kjølt seg med litt. Og dunke litt på wastegate armen for å hjelpe wd40en å trenge inn. Mulig jeg tar ut turboen til høsten og overhaler/bytter den. 

Redigert av buestad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ser linken til delekatalogen ikke virker. Giver for turtall er tegnet på deler for Cylinder Block.

Dette inneholder elektronikk, så kan være at det ikke tåler feil polaritet på 12V. Finner ikke detaljerte tegninger på elektronikken i sensor eller forsterker-modulen, så det blir bare gjetting på hva som kan være defekt.

Finner ingenting i manualer om hvordan teste dette, bare at sensor er en "magnetic pickup".

 

ev_COMMON-12182.png

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei!
Tips til hvordan vinterkonservere disse motorene? Tenkte selvsagt å bytte drevolje, spyle igjennom kjølesystemet (vann) med vann. Men hva så? Noen slanger/system som bør fylles med frostvæske (blå fra biltema)? Skal og "clogge" motoren, spraye litt marinspray på utsatte steder for å forhindre rust. Anoder etc tar jeg til våren.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Her er nyeste servicemanual fra 2009

http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/4/enen/mercruiser/2009/gasoline/inboard/865237r60.pdf

 

For vinterkonservering kobler dere muffe på drevet med ferskvann og lar det ture å gå en stund. Deretter tømmer dere systemet ved å løsne pluggene. Deretter løsner dere anoden på varmeveksleren og fyller på med kjølevæske og fyller saltvannsdelen, antar dette renner ned i drevet og impeller og beskytter der og. Voila

 

 

vinterlagring.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har gjort det.
En lettstartet motor ble enda mer lettstarttet. 

Røyk ved oppstart ble ikke mindre.

Grei jobb å montere hvis du kommer til.

Hos meg er baksiden av motoren nærmest utilgjengelig, så slet med å få frem kabler som ligger klare og å montere temperaturføler for gløderele.

Alle kabler ligger klare, må bare ta ut gummiplugger av der multi-plugg der skjøte-kabel for rele kobles til 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har kjøpt ein Uttern C68 2006 mod med ein 1.7 dti i. Forrige eigar hadde liten peiling på båt og historikk og hadde kun hatt båten i knappt eitt år.  Oljetrykksmåler står på maks trykk heile tida etter oppstart, så givar er nok kaputt, så den er grei, men oljenivået iflg. peilepinnen er langt over maks streken. Forrige eigar hevda service var tatt på serviceverksted og det burde vel være gode kunnskaper der for kor myke olje som skal på ein slik ordinær motor som dette.

Bør eg her tappe av olje for å komme meg innom maksstreken på peilepinnen? Eller er det slik at peilepinnenivået viser for lite i forhold til anbefalte oljemengd på disse motorane?

Link to post
Share on other sites

To ting jeg tenker på her

1) lukt på oljen. Lukter den diesel så lekker det på dieselpumpen inn i oljen. Da øker oljemengden på motoren

2) peilepinnen er fasiten. Jeg har aldri maks på mine motorer.  Midr på pinnen har jeg. 
 

sjekk staget på waste gate ventilen. Henger denne så raser motoren

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min motor er det vrient å peile oljen. Har inntrykk av oljen dras oppover i røret for peilepinnen når den trekkes opp og kan gi inntrykk av at det er vesentlig mer olje på motoren enn det er. Har fenomenet også rett etter at jeg har byttet olje når jeg vet med sikkerhet at det ikke er for mye olje på motoren. Peilepinnen gjør en sving langt nede som gjør at olje dras oppover i røret ved gjentatt peilinger og at olje ikke renner ned der peilepinne ligger an mot røret.

 

Ene trikset er å kikke på begge sider av peilepinnen og der det er lavest er korrekt oljenivå.

 

Andre trikset er å trekke ut peilepinnen og la den ligge ved siden av motoren over natten når den står. Stikk peilepinne helt ned i røret, vent ca. 5 sekunder og se på nivå når den trekkes opp første gang. Da får jeg etter min erfaring riktig nivå.

Om du peiler flere ganger etter hverandre nå vil oljenivået tilsynelatende stige i motoren, mens virkeligheten er at du drar olje oppover i peilerøret som fester seg på pinnen.

 

Om du tømmer motoren for olje vil du neppe få ut mer enn det som skal være på den. Normalt får jeg ikke ut mer enn 3,8 liter av de foreskrevende 4,5 ved oljeskift med varm motor, nærmere 4 liter når motor har stått noen timer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...