mr.bayliner Startet 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2012 Tenkte å starte denne tråden som omhandler disse berømte motorene, vet mange har havvarert å at mange har vært uheldige. Er helt sikker på at mange er veldig fornøyd med disse motorene også. Det jeg har lest meg fram til er at turboen henger seg opp å at dysene kan ha problemer med spruten. Jeg sjekka turboen min å den begynte å bli ganske treg å jeg demonterte den å smurte den opp igjen, spraya til slutt på kopper-spray. Dysene skal sjekkes til høsten når båten kommer på land. Driver å monterer turbotrykksmålen nå men finner ikke noe godt sted å mo tere slangen. Håper folk kan komme med tips og triks for å forebygge ar disse motorene går til dundas. Jeg har kjørt min snart 20timer etter jeg kjøpte den. Den hadde gått 200timer av forrige eier. Link to post
Mox1 Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 (redigert) Det er en plugg du kan skru ut på innsuget med std 1/8" NPT gjenger, der du setter nippelen som ofte følger med turbotrykksmålere. Jeg har max trykk på 1.2 bar, og ca 0.9-1.0 bar i marsjfart, 3600-4000 rpm Redigert 2.Juli.2012 av Mox1 (see edit history) Link to post
mr.bayliner Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Takk for svar. Fulgte bare med en T-kontakt med min, å så er jo slangen for kort, tips til hvor jeg får tak i lengre slange? Må være ca 4meter lang :) Link to post
mr.bayliner Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Har fått bestilt slange og nippel på ebay. Så et annet spm. Av å til så er det litt lyder fra motor/drev når båten går på tomgang mens den står i gir, er dette normalt?? Link to post
mr.bayliner Svart 14.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 da er måleren på plass, testa en tur å den viste 1.4bar på full gass, VART SKRÆMT NO JA. tok med meg måleren på jobben min å testa den der, der fant jeg ut at den viser 0.2bar for masse, så da er trykket bra ihvertfall :) skulle hatt lik måler som dem andre instrumentene i båten, men finner ikke turbotrykksmåler som er lik de andre instrumentene mine, bayliner652 2007mod. Link to post
Explorer Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 (redigert) Har en slik motor stående i garasjen nå som jeg holder på å fixe opp, motoren har stått i en båt som har ligget ute i over to år uten tilsyn eller vedlikehold. Siden jeg ikke har montert eller startet motoren ennå så har jeg ikke så mye erfaringer med denne modellen, men det jeg har oppdaget mens jeg har demontert er at wastegaten var irret/rustet fast og dysene har blitt ødelagte av å stå så lenge. De er nå sendt avgårde til overhaling. Har også oppdaget at det lønner seg å sjekke priser litt rundt omkring før man bestiller, feks ny dynamo koster 11000 hos mercruiser, jeg kjøpte en på Ebay for 2000 inkl frakt og moms. En uke levering fra USA, rett på døren med fedex. Tenkte også å montere turbotrykk måler før jeg monterer motoren i båten og tar den i bruk, hvor kjøpte du måleren din? Hva er best av elektronisk eller ren mekanisk måler med slange? Skulle gjerne også ha lånt meg ett instrumentpanel slik at jeg kan starte motoren før montering, så hvis det er noen i Vestfold området som vil låne ut ett så hadde jeg blitt glad:) Redigert 15.Juli.2012 av Explorer (see edit history) Link to post
Explorer Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 (redigert) Slettet Redigert 15.Juli.2012 av Explorer (see edit history) Link to post
mr.bayliner Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Jeg fant en på ebay til 60kroner, men den viser 0.2bar for mye på max. Det er med slange til giveren. Slangen fant jeg også på ebay. Kjøp 5-56 og kobberpasta på biltema. Den tåler varmen fra turboen:) Link to post
mr.bayliner Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Hvor får du overhalt dysene? Å hvor mye koster det? Link to post
Explorer Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Tok først dysene med til Vestfold elektrodiesel, men de hadde ikke utstyr til å overhale disse siden de visstnok er dobbelvirkende.( to åpningstrykk) så de ble videresendt til Sørensen & balchen i Oslo . Fikk oppgitt en pris på mellom 1000 og 1500 pr stk. Link to post
Espedal7 Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Noen som har vært ute for å ikke få mer enn 3900rpm? Har tidligere hatt 4300. Wastegate virker OK. Link to post
civicexe Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Hei Nokon som har hatt problem med at turtelleren viser sitt eiget liv? Viser for lite/masse, eller hopa litt opp og tilbake, av og til virka den fint. Turtallet på motor er heilt fint. Er på jakt etter tips til kva som er problemet. båten er ein Uttern D55 2005model Link to post
mr.bayliner Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Min Også tuller litt av å til. Enkleste er e leve med det. Link to post
mr.bayliner Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Ang turtallet så mistenker jeg dieselfilteret. Bruker å droppe litt på turtallet når det kommer nok drit inni det :) Link to post
Espedal7 Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Takk for svar.. Kan det også være justering på dieselpumpe? Noen som har vært borti det? Link to post
mr.bayliner Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Skal ikke være nødvendig å justere noe på pumpa. Bytt dieselfiltere så tenker jeg det kommer seg ;) fint om du gir til tilbakemelding på hvordan det gikk :) Link to post
Espedal7 Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Feil funnet :-) Kjøpte båten sen høst i fjor, og fikk ikke noe info fra tidligere eier om at han hadde montert et filter til mellom tank og motor. Dette lå montert ved tanken under endel plater, så det hele kunne vært løst mye lettere om jeg visste om dette. Her var det også nok en vannutskiller, og så heldig som jeg er så var denne full av dieseldyr. Blir nok rensing av tank, men etter bytte av 3(!) filter idag, fikk jeg helt annet turtall :-) Takk for alle innspill! Link to post
Innovator Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Jeg har en merkelig plystrealarm under fart på min Mercruiser 1,7 MS. Har sjekket alt av nivåer på div. plasser og alt er ok. Alle parameter på instrumenter er ok. Men "plystrer" gjør den. Test alarm ved oppstart er en helt annen tone . Alarmen kommer fra "buzzeren" så den får et signal til denne. Ved tomgang og gasspådrag i "fri" er det ingen alarm. Noen som kan hjelpe? Innovator Link to post
Ibiza 1 Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Alarmen ved oppstart er ikke test - men alarm for lavt oljetrykk. Om det er en annen tone så er det nok den andre buzzeren som gir lyd - for temperatur. Link to post
Innovator Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Så du mener det er kjøletemp som er for høy eller oljetemp? Link to post
Ibiza 1 Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Er vel temperaturen på kjølevæsken som måles tror jeg men det spiller vel mindre rolle. Alarmen går når motoren er for varm. Hvor står nåla på temperaturmåleren ved styreplass når alarmen går? Link to post
Innovator Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 kjølevanns temp ligger på ca 90 grader etter ei stunds kjøring, men den alarmen kommer før den tid Link to post
mr.bayliner Svart 20.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Lite olje, lavt oljetrykk, lite vann, dårlig siekulasjon på vannet, dårlig kontakt på en eller annen føler, Link to post
Innovator Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Som jeg nevner i begynnelsen så er alle "parameter" dvs trykk og temp og nivå på div. ok. Det jeg vil vite er om noen har hatt samme type "alarm". og evt årsak Link to post
Jens_P Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 (redigert) Du finner el.skjema her for bl.a. 1.7 her: http://cmdmarine.com...ing/3970674.pdf Ser at du har amerikansk-produsert båt. Min motor er levert gjennom norsk båtbygger. Min instrumentering er som beskrevet under. På side 2 finner du motoren og side 13 standard instrumentering. Det er montert 2 "hylere". En for høy kjølevannstemperatur. Den andre - den du hører når motoren startes - er for lavt oljetrykk og lavt nivå på drev-olje. Hvis du ikke får full lyd på alarmen tyder det på at du har fått en feil i det elektriske anlegget. Mest sansynlig dårlig kontakt i en av de mange sammenkoblingene. Edit: Ser at det er annet instrumentpanel på side 5 og 6 med bare en "hyler". Her kan også en mulig feil ligge i diodepakken. Det kan også være at en av giverne ikke bryter helt ved normal drift. Ville sett på dett først. Redigert 20.Juli.2012 av Jens_P (see edit history) Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn