mr.bayliner Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Har snakka med en lokal motorkyndig kamerat å han sa det skulle være sånn:). Da blir det å montere sammen å fortsette på motor-servicen:) Sent from my iPad using Tapatalk Link to post
glalaks Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Mr-bayliner? Er du fornøyd med din 652 med merc? Sikler på sånn selv. Fin båt, men skeptisk på motoren.. Funker det Å sove i den? Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Innovator Svart 6.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 Hei Glalaks Har en 652 med merc,1,7 2007 mod. og er meget godt fornøyd med den. Bred, tar sjøene godt og behagelig plass ombord. Sover flott 2 voksne ombord med den plassen som er i "lugar". Motoren skal ettersees og passes på som alt annet mekaninsk så ikke noe problem det. Ikke sluker den diesel heller. Løp å kjøp :-) Link to post
glalaks Svart 6.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 innovator.. TAkk for det. Ser du bor i Trondheim. Ligger båten din på sjøen? kunne vært gøy å sett den live sett bare bilder så langt.. Vurderer flere båter, men 652 er en av favorittene sammen med askeladden beetle... Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Innovator Svart 6.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 (redigert) Den ligger lagret innendørs i byen så du kan jo få se hvis du vil. Redigert 6.Januar.2013 av Innovator (see edit history) Link to post
glalaks Svart 6.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2013 Åja.. Gjerne det:) det er ingen hast.. Blir nok ikke noe kjøp før til våren om det blir noe.. Du kan jo sende en im om du skal innom i vinter så kan jeg se om det passer:) Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
mr.bayliner Svart 10.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Ja er bra fornøyd med denne båten, kjøpte den i sommer så har ikke brukt den mere enn 50timer i sommer, går nok greit å sove 2stk der framme men da burde dere ikke være så mye over 180cm før man må begynne å krølle seg sammen, er man påpasselig med regreim.dyser.wastegate.turbotrykk.eksostemp så er jeg ganske sikkker på du har båt lenge. Jeg har montert turbotrykksmåler å det blir å montere eksostemperaturmåler før den kommer på sjøen igjen:) Link to post
mr.bayliner Svart 11.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 Skal opp på biltema å handle meg motorolje til denne motoren. Har en dunk med semi-syntetisk 10w-40 art. 36-924 stående. Kan denne brukes eller må jeg handle en ny olje? Evt hva slags olje? Håper på raskt svar:) Sent from my iPad using Tapatalk Link to post
mr.bayliner Svart 13.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Er det ingen som har peiling på olje her som kan fortelle meg om den oljen jeg har funker? Sent from my iPad using Tapatalk Link to post
jkn Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 10/40 blir for tynn. Motoren skal ha 15/40 mineralsk. Link to post
mr.bayliner Svart 14.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Okay:) har den en olje på biltema som kan brukes? Link to post
mr.bayliner Svart 14.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Okay:) har dem en olje på biltema som kan brukes? Link to post
innaskjærs Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Disse motorene utsettes for ganske tung belastning. Det anbefales på det sterkeste å ikke tulle med oljekvaliteten. Bruk orginaloljen som er ment for 1,7tdi og ingenting annet.... Sjøsyk Link to post
VannTro Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 (redigert) Du kan lese litt om oljekrav og anbefaling her(sakset fra servicemanualen): Requirement: To help obtain optimum engine performance and to provide maximum protection, the enginerequires engine oil with a rating of HD-SAE-API CG-4, CH-4. RecommendedMercury MerCruiser strongly recommends the use of:• Mercury Diesel Engine OilThis oil is specially blended 15W-40 oil with Marine Additives, for all temperature operation.It exceeds requirements for API CH-4, CF-4, CG-4 and CF-2 oils.Other all temperature operation 15W-40 oils approved by Mercury Marine and MarinePower Europe.• Shell Myrina• Texaco Ursa Super TD• Veedol Turbostar• Mopar• Wintershall Multi-Rekord• Wintershall Viva 1 De skriver altså her at sin egen Mercruiser brandede olje har tilsetningsstoffer som gjør at den overgår kravene i API CH-4, CF-4, CG-4 samt CF-2, men de lister også opp en del oljer med samme kvalitet. Slik sett er man ikke nødt til å kjøpe olje med Mercruiser logo på kanna. Kanskje greit å få med seg dette også i forbindelse med olje/filter-skift: After oil change, pre-lubricate turbocharger and engine. To do this, hold the STOPswitch engaged while you simultaneously turn the key switch to the START position for15 seconds. Doing this together turns the engine without starting it. Repeat the processas needed. Pre-lubrication is complete when oil pressure is shown by instruments. Redigert 14.Januar.2013 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
G-sabb Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Du kan fint bruke Biltema sin 15w-40 olje,eller andre merker som tilsvarer kravene.Grunnen til at de på det sterkeste anbefaler sin egen olje er selvfølgelig for å tjene penger på sin sikkert overpriste olje. Link to post
Windy37GM Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Og det vil du risikere en motor til over 100.0000 kroner på? Jeg kan ikke skjønne slike råd, med mindre man har designet sakene selv, eller kjenner helle designet ned til minste detalj. Olje skift koster sikkert litt, 1 vraka motor koster en formue. mvh Bavaria32sport Kun originalolje bruker Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
VannTro Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Du kan fint bruke Biltema sin 15w-40 olje,eller andre merker som tilsvarer kravene.Grunnen til at de på det sterkeste anbefaler sin egen olje er selvfølgelig for å tjene penger på sin sikkert overpriste olje. Som du kan lese av anbefalingen så er det listet opp en rekke andre oljer som ikke har Mercruiser logo. Slik sett kan man finne alternativer. Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
DieselDahl Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Og det vil du risikere en motor til over 100.0000 kroner på?Jeg kan ikke skjønne slike råd, med mindre man har designet sakene selv, eller kjenner helle designet ned til minste detalj. Olje skift koster sikkert litt, 1 vraka motor koster en formue. mvh Bavaria32sport Kun originalolje bruker Det finnes ikke noe som heter "original olje". Motorprodusentene har kommersielle avtaler med underleverandører av olje og annet for å ha lavest mulig kostnader, derfor anbefaler de olje fra visse merker. SAE og API er samarbeidsorganisasjoner for bilbransjen som bl.a. lager standarder for oljer slik at du kan kjøpe en hvilken som helst olje som oppfyller spesifikasjonene som står i brukermanualen. SAE 10W/40 har en mer tynntflytende baseolje enn SAE15W/40 (lavere viskositet) noe som gir bedre kaldstartegenskaper men den kan være for tynn for visse motorer. Dette kan bety f.eks. høyere oljeforbruk noe som igjen skader visse motorer, eller svakere oljefilm som gir økt slitasje. Endel motorer bør ha singelgrade olje selv om multigrade oppfyller kravene. API spec'en må også oppfylles og da er altså CH-4 en strengere spec enn CG-4. Iblandt kan motorprodusenten ha ulike skiftinterval avhengig av oljekvalitet og svovelinnhold i drivstoffet. Kjøp gjerne olje på biltema, felleskjøpet, OBS!, eller bilextra så lenge de holder riktig viskositet og kvalitet. Link to post
VannTro Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Er dette da blank løgn ? • Mercury Diesel Engine OilThis oil is specially blended 15W-40 oil with Marine Additives, for all temperature operation.It exceeds requirements for API CH-4, CF-4, CG-4 and CF-2 oils. Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
DieselDahl Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Ja, det er blank løgn. Mobil Delvac f.eks. er førsteklasses olje som spesifiseres til nøyaktig samme bruk på konkurrerende motormerker. Det finnes mange eksempler på at motorproblemer forsvinner ved bytte fra "original-olje" til olje med samme spec fra en av de store anerkjente oljeprodusentene. Link to post
VannTro Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Ok, da får man tro på det da..... Jeg trodde noen oljer hadde tilsats i forhold til bruk i maritimt miljø og at noen motorkonstruksjoner hadde god bruk for det, men verden vil bedras, jeg vet det. Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
DieselDahl Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Tillsetningsstoffer (additiver) finnes i alle oljer, både motoroljer og giroljer. Volvo Penta f.eks. har sin egen olje de også (som de ikke lager selv) men de spesifiserer ikke noe særskilt oljemerke. Ei heller noen "maritime tilsetninger", men helt alminnelig motorolje til høyt belastede dieselmotorer. Link to post
mr.bayliner Svart 14.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Da ble det kjøpt 15w40 turbodieselolje på biltema:) Sent from my iPad using Tapatalk Link to post
mr.bayliner Svart 16.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Når man nevner ordet "motorolje" så blir det alltid en helsikast lang krangel/diskusjon. Er det noen her som med handa på hjertet si at motoren har gått til helsikast på grunn av at han har brukt biltema sin olje? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn