M/S Bastard Svart 18.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Følger i med i den tråden ja Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 22.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 Jeg måtte låne penger for og hente ut starter ellers hadde den gått i retur! Vel her er´n, og da er spørsmålet på hvordan jeg kobler denna da! Den har bare 2 terminaler! Fulgte ikke med noen anvisning heller! Får ikke montert før jeg har lagd meg nye batteri kabler heller Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 22.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 ......Den har bare 2 terminaler!Og ingen merking på terminalene heller? Bilde av terminalene? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 22.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 Og ingen merking på terminalene heller? Bilde av terminalene? <{POST_SNAPBACK}> Ingen merking nå håper jeg bare at starteren ikke for lang slik at jeg ikke får på oljefilteret igjen Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 22.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 Dette ser unektlig ut som en "piratutgave" av BOSCH 4hp. BNG starter med forskyvbart anker. En meget forseggjort startmotor. CAV hadde også en lignende sak. Den store klemma er nok +inngangen og den lille er nok kl.50 (innslagsklemma). Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 22.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 Dette ser unektlig ut som en "piratutgave" av BOSCH 4hp. BNG starter med forskyvbart anker. En meget forseggjort startmotor. CAV hadde også en lignende sak. Den store klemma er nok +inngangen og den lille er nok kl.50 (innslagsklemma). <{POST_SNAPBACK}> Men hvordan skal dette kobles sammen da! Regner med at det er Batteri + til den store terminalen! Blir den da bare jordet i motor uten batteri - Og hvordan skal resten kobles, den lille terminalen? Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 22.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 Men hvordan skal dette kobles sammen da! Regner med at det er Batteri + til den store terminalen! Blir den da bare jordet i motor uten batteri - Og hvordan skal resten kobles, den lille terminalen? <{POST_SNAPBACK}> Hadde lignende kobbling på en starter som jeg skiftet på en Yanmar i fjor. Jordinga fra batteriet ble via kabler koblet til starteren via en av skruene som den blir skrudd fast til. Den store terminalen til + og den lille var "styrestrømmen" fra tenningsnøkkelen. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
M/S Bastard Svart 22.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 Hadde lignende kobbling på en starter som jeg skiftet på en Yanmar i fjor. Jordinga fra batteriet ble via kabler koblet til starteren via en av skruene som den blir skrudd fast til. Den store terminalen til + og den lille var "styrestrømmen" fra tenningsnøkkelen. <{POST_SNAPBACK}> Da er vi et stykke på vei, men man trenger vel en kabel til i tillegg til styrestrøm for og starte? Hvis jeg går utenom rele´ene og direkte til tennings låsen evt. startknapp! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 22.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 Koble som følger 1. Jord. Som regel jordes det direkte i motorblokka, med de fordeler og ulemper det medfører 2. +. Som du selv er inne på, er dette den STORE terminalen. 3. Innslag. Dette er den lille terminalen. Her setter du spenning på ( + ) , for at starteren skal "slå inn" og begynne å svive rundt. Noen har startknapp, noen har nøkkel, og noen har andre løsninger. Felles for alle, er at før eller seinere slutter de å virke. Da er det kjekt å vite hvor "innslaget" sitter, for å kunne spenningssette dette direkte. En skrutrekker eller skiftenøkkel er kjekk, fordrer dog at man veit hva man driver med. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
fernanda Svart 22.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 (redigert) Har du minus på blokka og pluss på den store klemma, er det bare å lage et plussignal inn på den lille klemmen så slår starteren inn. Det plussignalet som skal inn på den lille klemma, kan du jo lage over tenningsnøkkel, hornknapp e.l., men husk at den må ha en fjerende retur slik at det ikke blir liggende pluss på den lille klemma etter motoren har startet. Da vil starteren bare gå og gå til den brenner. Dersom duvil prøve starteren før du monterer den, tar du bare startkabler fra batteriets minuspol og til gods på starteren og en fra batteriets plusspol og inn på den store klemma på starteren. Så lager du en bru(feks, med en tynn leding) mellom den store klemma og den lille klemma. Da skal starteren fly som bare det. Lykke til ! SORRY! så ikke at Suzuki rakk å legge inn et bra svar før meg. Redigert 22.Februar.2005 av fernanda (see edit history) Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
M/S Bastard Svart 22.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 Ja, selvsagt! Vet jeg er treig på dette området, men spør og graver til jeg er hundre prosent sikker Hadde jeg tenkt litt til så hadde det vel sunket inn, men uansett takker for all hjelp! Hva skal jeg gjøre med rele´ene da! Rive det vekk og gå utenom? Gløding går også innom disse rele´ene! For det går vel like greit og bruke egen knapp til dette formål også regner jeg med? Jo mindre mikkmakk dess bedre syns jeg da Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 22.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 (redigert) Glødingen bør nok gå igjennom et rele, da jeg er redd belastningen vil bli for stor for en stakkars bryter. Det eneste du vil oppleve er at bryteren brenner og ikke vil virke mer. Et standard biltema rele på 30A burde gjøre jobben ville jeg tro. Der rakk jeg å svare før deg, Suzuki ...... Redigert 22.Februar.2005 av fernanda (see edit history) Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Suzuki Svart 22.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 Der rakk jeg å svare før deg, Suzuki ...... Hah - småen vår raser rundt og river ned ting, så jeg leder fortsatt..... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
TMe Svart 22.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 Jeg bekrefter at Suzuki's oppkobling er korrekt. Det kan være lurt å avlaste tenningslåsen med et rele da innslagsstrømmen ofte går opp i en del amp. Send en IM om du ønsker koblingsskjema. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 Problemer med montering selvfølgelig f..aens møkk Starteren er 2 cm for lang Kunne jeg bare ha montert den her i steden men går det an og snu rotasjonen på starteren? Like før jeg kaster Perkinsen nå....... Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 "Bastard", Jag har ju också en Perkins 4.108 men med en Lucas M45G startmotor. Ser lite annolunda ut på min, kolla bilden: https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2705/Startmotor.jpg Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 "Bastard", Jag har ju också en Perkins 4.108 men med en Lucas M45G startmotor. Ser lite annolunda ut på min, kolla bilden: https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2705/Startmotor.jpg <{POST_SNAPBACK}> Ja, jeg ser din sitter montert på motsatt side! Kunne jeg gjort det hadde jeg hatt god plass! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 Du har to valg : 1) Kjøpe annen og trolig dyrere startmotor. 2) Flytte oljefilteret ved hjelp av et adapter som i all enkelhet består av to flenser med to rør eller slanger i mellom. Kanskje der attpåtil finnes noe i handelen beregnet for nettop dette. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 Du har to valg : 1) Kjøpe annen og trolig dyrere startmotor. 2) Flytte oljefilteret ved hjelp av et adapter som i all enkelhet består av to flenser med to rør eller slanger i mellom. Kanskje der attpåtil finnes noe i handelen beregnet for nettop dette. <{POST_SNAPBACK}> 1) Tror ikke det kommer på tale 2) Dette var noe jeg håpet jeg kunne få til! Jeg ser av bilder på andre (marine) 4.108 og der er oljefilteret mye mindre i diameter, det er da ikke innsatsfilter heller! Skal ta en telefon til økonomideler i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 Skal ta en telefon til økonomideler i morgen <{POST_SNAPBACK}> Ta nå en telefon til Universal Diesel også. Kan godt være at de har vært ute for tilsvarende tilfeller tidligere ? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 (redigert) Dette filteradapteret VET jeg finnes. Skal vri de små grå i kveld. Kan høre med LEKANG FILTER på Hølen ved Vestby. De er spesialister på filtre av ulike slag.. Suzuki Redigert 28.Februar.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
M/S Bastard Svart 28.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 Dette filteradapteret VET jeg finnes. Skal vri de små grå i kveld. Kan høre med LEKANG FILTER på Hølen ved Vestby. De er spesialister på filtre av ulike slag.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Nydelig Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 (redigert) Beklager B3K, ser dårlig ut. Finner masse henvisninger til dette på Google, men referanser til produsenter er det dårlig med så langt. Har du forresten noe bedre bilder av åssen den filterholderen din ser ut ? Du klarer deg ikke med noen rør/ slangebiter fra Tess da ? ( flytte / skjøte den du har ? ) Gir meg dog ikke veldig lett.. Suzuki Redigert 28.Februar.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
M/S Bastard Svart 28.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 Beklager B3K, ser dårlig ut. Finner masse henvisninger til dette på Google, men referanser til produsenter er det dårlig med så langt. Gir meg dog ikke veldig lett.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Takker for all hjelp jeg! Men orginalt (sett på bilde) så er filteret mye mindre i omkrets kanskje noe lengre! Det står da opp forbi dieselpumpa! Skal se om jeg finner igjen bilde! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 For den nevenyttige er det ikke noe problem å lage et passende adapter i "jønn", men krever noe planlegging og fintenking. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.