M/S Bastard Svart 25.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 Da er det bare det elektriske igjen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 25.Mars.2005 Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 Ser man det, ja - - men syns du holder oss på pinebenken lenge, nå...! Blir jo rene skjære påskekrimmen av slikt... Lykke til med å få liv i "dyret"! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 25.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 (redigert) Måtte teste og sette strøm på starteren, og ja den dro motoren rundt! Men jeg syntes liksom den sleit litt da, litt uvant lyd også! Nesten som om den skrapte borti noe, men er ikke sikker på dette! Nå skal det også nevnes at kablene ikke er de beste! Skal lage nye selvfølgelig men det blir ikke før butikkene åpner igjen! Vel, det er iallefall konstatert at det virker PS. kablene fikk en lunk også, det tyder vel på dårlige kabler eller for liten dimensjon! Denne starteren krever kanskje litt mere suppe enn den gamle? Redigert 25.Mars.2005 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 25.Mars.2005 Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 ....Men jeg syntes liksom den sleit litt da, litt uvant lyd også! Nesten som om den skrapte borti noe, men er ikke sikker på dette!Kan tenke meg at en 4-syl. dieselmotor som ikke har vært i bruk på over 3 år vil være nokså "tørr" - uten oljefilm - på alle glide- og rulleflater. Sikkert en stor utfordring for en startmotor?Hvordan ser oljen i motoren ut? Bare husk på, bastard30000, å ikke kjøre starteren for hardt og for lenge!! Legg i noen hvilepauser for å kjøle den ned, hvis du har lange kinneperioder. 10 sekunder maks belastning - så en hvile, osv. fikk jeg tipset av Fredrikstad Vikleverksted. Lykke til med å "vekke" dieseldyret! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 25.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 Kan tenke meg at en 4-syl. dieselmotor som ikke har vært i bruk på over 3 år vil være nokså "tørr" - uten oljefilm - på alle glide- og rulleflater. Sikkert en stor utfordring for en startmotor? Hvordan ser oljen i motoren ut? Bare husk på, bastard30000, å ikke kjøre starteren for hardt og for lenge!! Legg i noen hvilepauser for å kjøle den ned, hvis du har lange kinneperioder. 10 sekunder maks belastning - så en hvile, osv. fikk jeg tipset av Fredrikstad Vikleverksted. Lykke til med å "vekke" dieseldyret! <{POST_SNAPBACK}> Jeg kinna ikke så mye som 10 sek. en gang jeg! Tørte ikke det vet du. Ja, den er nok litt tørr ja. Olja er svart som bek! Startforsøk vil nok ikke skje før jeg har fått lagd meg skikkelige startkabler! Og bytte av olje og filter selvfølgelig! Jeg bare testet at starteren gikk i dag Men deilig er det etter mye strev, så i dag bevilger jeg meg ett visst antal ankerdrammer og en god sigar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 25.Mars.2005 Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 Men deilig er det etter mye strev, så i dag bevilger jeg meg ett visst antal ankerdrammer og en god sigar <{POST_SNAPBACK}> - så-så, rolig nå - husk at du må ha litt igjen til den STORE feiringen - etter at dieselrøyken ha lagt seg! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 25.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 Intet problem, madammen kommer hjem fra Danmark til uka med forsyninger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 25.Mars.2005 Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 Har motoren stått i 3 år ville jeg skiftet olje og filter før oppstart og i tillegg rigget meg opp med utstyr slik at jeg kunne få kjørt opp oljetrykket før oppstart. Oljen kan kjøres inn gjennom en passende nippel der hvor oljetrykksbryteren er montert. Dette for å unngå tørre lager i oppstartøyeblikket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 25.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 Har motoren stått i 3 år ville jeg skiftet olje og filter før oppstart og i tillegg rigget meg opp med utstyr slik at jeg kunne få kjørt opp oljetrykket før oppstart. Oljen kan kjøres inn gjennom en passende nippel der hvor oljetrykksbryteren er montert. Dette for å unngå tørre lager i oppstartøyeblikket. <{POST_SNAPBACK}> Hvilket utstyr trengs for dette da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 25.Mars.2005 Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 Det enkleste er en liten tank som fylles med olje. Uttak i bunnen på denne og slange til oljetrykksgiveren. Kjør trykkluft inn øverst i tanken. Tanken må selvsagt tåle trykket. En annen måte er en oljepumpe fra en bilopphugger, elektrisk drill og slange til oljetrykksbryteren. Pumpa settes ned i et spann med olje og drillen fyres opp. En tredje metode kan være et hydraulisk aggregat så som boggiløft eller hydraulisk lift på lastebil. En fjerde metode og kanskje den som krever minst mekking er en slange fra oljetrykksgiveren på bilen og bort til Perkinsen, men tøm da på noe ekstra olje på bilen først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 25.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 Det enkleste er en liten tank som fylles med olje. Uttak i bunnen på denne og slange til oljetrykksgiveren. Kjør trykkluft inn øverst i tanken. Tanken må selvsagt tåle trykket. En annen måte er en oljepumpe fra en bilopphugger, elektrisk drill og slange til oljetrykksbryteren. Pumpa settes ned i et spann med olje og drillen fyres opp. En tredje metode kan være et hydraulisk aggregat så som boggiløft eller hydraulisk lift på lastebil. En fjerde metode og kanskje den som krever minst mekking er en slange fra oljetrykksgiveren på bilen og bort til Perkinsen, men tøm da på noe ekstra olje på bilen først. <{POST_SNAPBACK}> Usj, er dette en nødvendighet og gjøre! Jeg kan ikke bare kinne på starteren da med 10 sek. av gangen! Det første alternativet kan vel la seg gjøre enkelt for meg tror jeg da.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 25.Mars.2005 Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 Hvor nødvendig det er å kjøre opp oljetrykket før start etter 3 års stillstand vil nok kunne diskutees. Kan vansklig tenke meg at det er særlig mye olje tilstede i lagrene nå og motoren vil nok gå flere hundre omdreininger før oljetrykket er oppe. Det er dog din motor og det er du som bestemmer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 25.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 Hvor nødvendig det er å kjøre opp oljetrykket før start etter 3 års stillstand vil nok kunne diskutees. Kan vansklig tenke meg at det er særlig mye olje tilstede i lagrene nå og motoren vil nok gå flere hundre omdreininger før oljetrykket er oppe. Det er dog din motor og det er du som bestemmer. <{POST_SNAPBACK}> Skjønner! Jeg prøver første metode! takk for tips Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 25.Mars.2005 Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 Tanken lager du av et passende rør med gjenger i ene enden. Den andre tettes med en innsveist stålplate. Sveis på en gjengemuffe eks. 1/4" Rgj for montering av slangesokkel. Andre enden tettes med en passende forskruning som der monteres en Hansen-nippel på. Plutslig har du et anvendlig "engine pre-lube tool". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 25.Mars.2005 Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 Når du kinner på starteren vil oljepumpa begynne å levere olje. Skru av oljepåfyllingslokket å ta en kikk ned her, hvis du er heldig vil du se olje som har blitt trykkt opp nå. Vil anta at du må kinne en del for å få luftet / startet denne motoren og da vil vel olja ha kommet rundt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 25.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 Når du kinner på starteren vil oljepumpa begynne å levere olje. Skru av oljepåfyllingslokket å ta en kikk ned her, hvis du er heldig vil du se olje som har blitt trykkt opp nå. Vil anta at du må kinne en del for å få luftet / startet denne motoren og da vil vel olja ha kommet rundt. <{POST_SNAPBACK}> Kan jeg ha en skvett med diesel oppi for og få litt lettere smøring! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 25.Mars.2005 Del på Facebook Svart 25.Mars.2005 Kan jeg ha en skvett med diesel oppi for og få litt lettere smøring! <{POST_SNAPBACK}> Ville heller forsøke å improvisere en form for motorvarmer. Type vifteovn som blåser på motoren/bunnpanne. Om du får hevet temperaturen til 25 grader vil oljen bli tynnere og sirkulere lettere. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 26.Mars.2005 Del på Facebook Svart 26.Mars.2005 Siden du nå skal ha på ny olje før du prøver på det vi alle venter på - går det ikke an å lunke litt på denne olja FØR du fyller den på, slik at den spres lettere rundt i systemet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 27.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2005 Takker for gode tips! Blir vel til at jeg lar olja stå i sola en stund for oppvarming! Vifteovn på motor kan jeg sette på som ekstra varme! Kommer til og kinne litt på starter i forsiktige intervaller for og se om trykket kommer opp! Jeg har desverre ikke noe og lage "prelube" tank av, men skal høre litt rundt med mekke gutta i byen for og høre om de har noe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Nå bastard, har du fått fart må motoren din??? Mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 29.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Nå bastard, har du fått fart må motoren din??? Mvh M/B Gamla <{POST_SNAPBACK}> Neida, venter på penger så jeg får kjøpt batteri kabel Og det er litt kjedelig og måtte vente på når det andre er klart! Men jeg har ryddet litt i båten, skal ut og rydde mere etterpå! Vurderer og ta av pressenninga også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 (redigert) Neida, venter på penger så jeg får kjøpt batteri kabel Og det er litt kjedelig og måtte vente på når det andre er klart! Men jeg har ryddet litt i båten, skal ut og rydde mere etterpå! Vurderer og ta av pressenninga også <{POST_SNAPBACK}> Ja, det skulle også gjerne vi gjort, men må nok vente til skroget vært er feidg oljet...! Dessverre... M/B Gamla Redigert 29.Mars.2005 av M/B Gamla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 29.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Nja, jeg skal ta vekk de to store tunge grønne og legge over en lettpresenning akter! Jeg skal olje panelen som er satt opp der! Får se hva det blir til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Hei Bastard. Da jeg har samme motor og omtrent samme starter så låner jeg tråden din. Min starter ser omtrent slik ut https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7660/starter.jpg. Den er nå demontert og inne til serviceverksted for testing i benk- har ikke fått dommen herifra ennå. Men uansett utfall så mener jeg at det skal være noe smøring på drevet som går inn på motorsiden v/gearet. Her er det helt tørt, og dette vil vel lage stor friksjon som bremser på starterens virkningsgrad ? Men samtidig så er det jo drev/tannhjul inni her som skal bevege(frikople) seg i lenderetning når motoren er startet ? Er det forresten denne funksjonen som kalles bendixdrev? Spørsmålet mitt er hva skal jeg smøre med på drevene (på starter og motorside), som sikrer smøring, men som samtidig ikke blir så klebrig at frikoplingsfunksjonen kommer i fare. Håper jeg har klart å forklare meg på en forståelig måte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Smøring som du nevner er fy på bil da det samler støv fra clutchen, her skal alt være tørt. På båt anbefales jevnlig smøring med tynn olje. På båt har man ingen clutch som lager støv og smøring er derfor OK. Olje hindrer også rustdannelse som ofte er problem på båt. Lag et hull strategisk i svinghjulshuset slik at smøring muliggjøres uten demontering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.