Jump to content

Kobling av startmotor (enkel skisse) c",)med bilde


M/S Bastard

Recommended Posts

Måtte teste og sette strøm på starteren, og ja den dro motoren rundt!

Men jeg syntes liksom den sleit litt da, litt uvant lyd også!

Nesten som om den skrapte borti noe, men er ikke sikker på dette!

 

Nå skal det også nevnes at kablene ikke er de beste! Skal lage nye selvfølgelig men det blir ikke før butikkene åpner igjen! :sad:

 

Vel, det er iallefall konstatert at det virker :cheers:

 

PS. kablene fikk en lunk også, det tyder vel på dårlige kabler eller for liten dimensjon!

Denne starteren krever kanskje litt mere suppe enn den gamle?

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....Men jeg syntes liksom den sleit litt da, litt uvant lyd også! Nesten som om den skrapte borti noe, men er ikke sikker på dette!

Kan tenke meg at en 4-syl. dieselmotor som ikke har vært i bruk på over 3 år vil være nokså "tørr" - uten oljefilm - på alle glide- og rulleflater. Sikkert en stor utfordring for en startmotor?

Hvordan ser oljen i motoren ut? Bare husk på, bastard30000, å ikke kjøre starteren for hardt og for lenge!! Legg i noen hvilepauser for å kjøle den ned, hvis du har lange kinneperioder. 10 sekunder maks belastning - så en hvile, osv. fikk jeg tipset av Fredrikstad Vikleverksted.

 

Lykke til med å "vekke" dieseldyret!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kan tenke meg at en 4-syl. dieselmotor som ikke har vært i bruk på over 3 år vil være nokså "tørr" - uten oljefilm - på alle glide- og rulleflater. Sikkert en stor utfordring for en startmotor?

Hvordan ser oljen i motoren ut? Bare husk på, bastard30000, å ikke kjøre starteren for hardt og for lenge!! Legg i noen hvilepauser for å kjøle den ned, hvis du har lange kinneperioder. 10 sekunder maks belastning - så en hvile, osv. fikk jeg tipset av Fredrikstad Vikleverksted.

 

Lykke til med å "vekke" dieseldyret!

:seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kinna ikke så mye som 10 sek. en gang jeg! Tørte ikke det vet du.

Ja, den er nok litt tørr ja. Olja er svart som bek!

Startforsøk vil nok ikke skje før jeg har fått lagd meg skikkelige startkabler!

Og bytte av olje og filter selvfølgelig!

 

Jeg bare testet at starteren gikk i dag :yesnod:

 

Men deilig er det etter mye strev, så i dag bevilger jeg meg ett visst antal ankerdrammer og en god sigar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har motoren stått i 3 år ville jeg skiftet olje og filter før oppstart og i tillegg rigget meg opp med utstyr slik at jeg kunne få kjørt opp oljetrykket før oppstart. Oljen kan kjøres inn gjennom en passende nippel der hvor oljetrykksbryteren er montert. Dette for å unngå tørre lager i oppstartøyeblikket.

Link to post
Share on other sites

Har motoren stått i 3 år ville jeg skiftet olje og filter før oppstart og i tillegg rigget meg opp med utstyr slik at jeg kunne få kjørt opp oljetrykket før oppstart. Oljen kan kjøres inn gjennom en passende nippel der hvor oljetrykksbryteren er montert. Dette for å unngå tørre lager i oppstartøyeblikket.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilket utstyr trengs for dette da :confused:

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er en liten tank som fylles med olje. Uttak i bunnen på denne og slange til oljetrykksgiveren. Kjør trykkluft inn øverst i tanken. Tanken må selvsagt tåle trykket.

 

En annen måte er en oljepumpe fra en bilopphugger, elektrisk drill og slange til oljetrykksbryteren. Pumpa settes ned i et spann med olje og drillen fyres opp.

 

En tredje metode kan være et hydraulisk aggregat så som boggiløft eller hydraulisk lift på lastebil.

 

En fjerde metode og kanskje den som krever minst mekking er en slange fra oljetrykksgiveren på bilen og bort til Perkinsen, men tøm da på noe ekstra olje på bilen først.

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er en liten tank som fylles med olje. Uttak i bunnen på denne og slange til oljetrykksgiveren. Kjør trykkluft inn øverst i tanken. Tanken må selvsagt tåle trykket.

 

En annen måte er en oljepumpe fra en bilopphugger, elektrisk drill og slange til oljetrykksbryteren. Pumpa settes ned i et spann med olje og drillen fyres opp.

 

En tredje metode kan være et hydraulisk aggregat så som boggiløft eller hydraulisk lift på lastebil.

 

En fjerde metode og kanskje den som krever minst mekking er en slange fra oljetrykksgiveren på bilen og bort til Perkinsen, men tøm da på noe ekstra olje på bilen først.

<{POST_SNAPBACK}>

Usj, er dette en nødvendighet og gjøre!

Jeg kan ikke bare kinne på starteren da med 10 sek. av gangen!

Det første alternativet kan vel la seg gjøre enkelt for meg tror jeg da..

Link to post
Share on other sites

Hvor nødvendig det er å kjøre opp oljetrykket før start etter 3 års stillstand vil nok kunne diskutees. Kan vansklig tenke meg at det er særlig mye olje tilstede i lagrene nå og motoren vil nok gå flere hundre omdreininger før oljetrykket er oppe. Det er dog din motor og det er du som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Hvor nødvendig det er å kjøre opp oljetrykket før start etter 3 års stillstand vil nok kunne diskutees. Kan vansklig tenke meg at det er særlig mye olje tilstede i lagrene nå og motoren vil nok gå flere hundre omdreininger før oljetrykket er oppe. Det er dog din motor og det er du som bestemmer.

<{POST_SNAPBACK}>

Skjønner! Jeg prøver første metode!

 

takk for tips :cheers:

Link to post
Share on other sites

Tanken lager du av et passende rør med gjenger i ene enden. Den andre tettes med en innsveist stålplate. Sveis på en gjengemuffe eks. 1/4" Rgj for montering av slangesokkel. Andre enden tettes med en passende forskruning som der monteres en Hansen-nippel på. Plutslig har du et anvendlig "engine pre-lube tool".

Link to post
Share on other sites

Når du kinner på starteren vil oljepumpa begynne å levere olje. Skru av oljepåfyllingslokket å ta en kikk ned her, hvis du er heldig vil du se olje som har blitt trykkt opp nå. Vil anta at du må kinne en del for å få luftet / startet denne motoren og da vil vel olja ha kommet rundt.

Link to post
Share on other sites

Når du kinner på starteren vil oljepumpa begynne å levere olje. Skru av oljepåfyllingslokket å ta en kikk ned her, hvis du er heldig vil du se olje som har blitt trykkt opp nå. Vil anta at du må kinne en del for å få luftet / startet denne motoren og da vil vel olja ha kommet rundt.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan jeg ha en skvett med diesel oppi for og få litt lettere smøring!

Link to post
Share on other sites

Kan jeg ha en skvett med diesel oppi for og få litt lettere smøring!

<{POST_SNAPBACK}>

Ville heller forsøke å improvisere en form for motorvarmer. Type vifteovn som blåser på motoren/bunnpanne. Om du får hevet temperaturen til 25 grader vil oljen bli tynnere og sirkulere lettere.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker for gode tips!

Blir vel til at jeg lar olja stå i sola en stund for oppvarming!

Vifteovn på motor kan jeg sette på som ekstra varme!

 

Kommer til og kinne litt på starter i forsiktige intervaller for og se om trykket kommer opp!

 

Jeg har desverre ikke noe og lage "prelube" tank av, men skal høre litt rundt med mekke gutta i byen for og høre om de har noe

Link to post
Share on other sites

Neida, venter på penger så jeg får kjøpt batteri kabel :headbang:

Og det er litt kjedelig og måtte vente på når det andre er klart!

Men jeg har ryddet litt i båten, skal ut og rydde mere etterpå!

Vurderer og ta av pressenninga også

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det skulle også gjerne vi gjort, men må nok vente til skroget vært er feidg oljet...! Dessverre...

 

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei Bastard. Da jeg har samme motor og omtrent samme starter så låner jeg tråden din.

 

Min starter ser omtrent slik ut https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7660/starter.jpg.

Den er nå demontert og inne til serviceverksted for testing i benk- har ikke fått dommen herifra ennå. Men uansett utfall så mener jeg at det skal være noe smøring på drevet som går inn på motorsiden v/gearet. Her er det helt tørt, og dette vil vel lage stor friksjon som bremser på starterens virkningsgrad ?

Men samtidig så er det jo drev/tannhjul inni her som skal bevege(frikople) seg i lenderetning når motoren er startet ? Er det forresten denne funksjonen som kalles bendixdrev?

 

Spørsmålet mitt er hva skal jeg smøre med på drevene (på starter og motorside), som sikrer smøring, men som samtidig ikke blir så klebrig at frikoplingsfunksjonen kommer i fare. Håper jeg har klart å forklare meg på en forståelig måte. :wink:

Link to post
Share on other sites

Smøring som du nevner er fy på bil da det samler støv fra clutchen, her skal alt være tørt.

 

På båt anbefales jevnlig smøring med tynn olje. På båt har man ingen clutch som lager støv og smøring er derfor OK. Olje hindrer også rustdannelse som ofte er problem på båt. Lag et hull strategisk i svinghjulshuset slik at smøring muliggjøres uten demontering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...