Jump to content

Kobling av startmotor (enkel skisse) c",)med bilde


M/S Bastard

Recommended Posts

Dette ser unektlig ut som en "piratutgave" av BOSCH 4hp. BNG starter

med forskyvbart anker. En meget forseggjort startmotor. CAV hadde også en lignende sak. Den store klemma er nok +inngangen og den lille er nok kl.50 (innslagsklemma).

<{POST_SNAPBACK}>

Men hvordan skal dette kobles sammen da!

Regner med at det er Batteri + til den store terminalen!

Blir den da bare jordet i motor uten batteri -

Og hvordan skal resten kobles, den lille terminalen?

Link to post

Men hvordan skal dette kobles sammen da!

Regner med at det er Batteri + til den store terminalen!

Blir den da bare jordet i motor uten batteri -

Og hvordan skal resten kobles, den lille terminalen?

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde lignende kobbling på en starter som jeg skiftet på en Yanmar i fjor. Jordinga fra batteriet ble via kabler koblet til starteren via en av skruene som den blir skrudd fast til. Den store terminalen til + og den lille var "styrestrømmen" fra tenningsnøkkelen.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Hadde lignende kobbling på en starter som jeg skiftet på en Yanmar i fjor. Jordinga fra batteriet ble via kabler koblet til starteren via en av skruene som den blir skrudd fast til. Den store terminalen til + og den lille var "styrestrømmen" fra tenningsnøkkelen.

<{POST_SNAPBACK}>

Da er vi et stykke på vei, men man trenger vel en kabel til i tillegg til styrestrøm for og starte?

Hvis jeg går utenom rele´ene og direkte til tennings låsen evt. startknapp!

Link to post

Koble som følger

1. Jord. Som regel jordes det direkte i motorblokka, med de fordeler og ulemper det medfører

2. +. Som du selv er inne på, er dette den STORE terminalen.

3. Innslag. Dette er den lille terminalen. Her setter du spenning på ( + ) , for at starteren skal "slå inn" og begynne å svive rundt.

Noen har startknapp, noen har nøkkel, og noen har andre løsninger.

 

Felles for alle, er at før eller seinere slutter de å virke. Da er det kjekt å vite hvor "innslaget" sitter, for å kunne spenningssette dette direkte. En skrutrekker eller skiftenøkkel er kjekk, fordrer dog at man veit hva man driver med.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Har du minus på blokka og pluss på den store klemma, er det bare å lage et plussignal inn på den lille klemmen så slår starteren inn. Det plussignalet som skal inn på den lille klemma, kan du jo lage over tenningsnøkkel, hornknapp e.l., men husk at den må ha en fjerende retur slik at det ikke blir liggende pluss på den lille klemma etter motoren har startet. Da vil starteren bare gå og gå til den brenner.

 

Dersom duvil prøve starteren før du monterer den, tar du bare startkabler fra batteriets minuspol og til gods på starteren og en fra batteriets plusspol og inn på den store klemma på starteren. Så lager du en bru(feks, med en tynn leding) mellom den store klemma og den lille klemma. Da skal starteren fly som bare det.

 

Lykke til !

 

:flag:

 

SORRY! så ikke at Suzuki rakk å legge inn et bra svar før meg.

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

Ja, selvsagt!

Vet jeg er treig på dette området, men spør og graver til jeg er hundre prosent sikker :yesnod:

Hadde jeg tenkt litt til så hadde det vel sunket inn, men uansett takker for all hjelp!

 

Hva skal jeg gjøre med rele´ene da!

Rive det vekk og gå utenom?

 

Gløding går også innom disse rele´ene!

For det går vel like greit og bruke egen knapp til dette formål også regner jeg med?

 

Jo mindre mikkmakk dess bedre syns jeg da :smiley:

Link to post

Glødingen bør nok gå igjennom et rele, da jeg er redd belastningen vil bli for stor for en stakkars bryter. Det eneste du vil oppleve er at bryteren brenner og ikke vil virke mer.

Et standard biltema rele på 30A burde gjøre jobben ville jeg tro.

 

Der rakk jeg å svare før deg, Suzuki ...... :lol::wink:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

Du har to valg :

 

1) Kjøpe annen og trolig dyrere startmotor.

 

2) Flytte oljefilteret ved hjelp av et adapter som i all enkelhet består

    av to flenser med to rør eller slanger i mellom. Kanskje der attpåtil

    finnes noe i handelen beregnet for nettop dette.

<{POST_SNAPBACK}>

1) Tror ikke det kommer på tale :nonod:

 

2) Dette var noe jeg håpet jeg kunne få til!

Jeg ser av bilder på andre (marine) 4.108 og der er oljefilteret mye mindre i diameter, det er da ikke innsatsfilter heller!

Skal ta en telefon til økonomideler i morgen

Link to post

Beklager B3K, ser dårlig ut. Finner masse henvisninger til dette på Google, men referanser til produsenter er det dårlig med så langt.

 

Har du forresten noe bedre bilder av åssen den filterholderen din ser ut ? Du klarer deg ikke med noen rør/ slangebiter fra Tess da ? ( flytte / skjøte den du har ? )

 

Gir meg dog ikke veldig lett..

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post

Beklager B3K, ser dårlig ut. Finner masse henvisninger til dette på Google, men referanser til produsenter er det dårlig med så langt.

 

Gir meg dog ikke veldig lett..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Takker for all hjelp jeg!

Men orginalt (sett på bilde) så er filteret mye mindre i omkrets kanskje noe lengre!

Det står da opp forbi dieselpumpa!

Skal se om jeg finner igjen bilde!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...