Jump to content

på vg.no "Vil at redningsvest i fart skal bli påbudt"


ivar

Recommended Posts

Selvfølgelig skal en bruke vest. Mye enklere å finne en person som er omkommet og stort sett flyter. Nordsjøen så jo dette ganske raskt på begynnelsen av 70 tallet. Mannskap i "overlevelsesdrakt" var enklere og billigere å samle opp etter ulykker. Kroppene var stort sett hele og da sparte en ganske store summer på opprenskningen.

 

Noe kynisk - Bruk vest!

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Mannskap i "overlevelsesdrakt" var enklere og billigere å samle opp etter ulykker. Kroppene var stort sett hele og da sparte en ganske store summer på opprenskningen.

 

 

Er enig, men dessverre så er det ikke alle som evner å se dette, eller de driter rett og slett i dette... Det at de påfører samfunnet store ekstra kostnader, og setter både de frivillige og de profesjonelle i unødig fare ved at søket ofte blir unødig komplisert og dyrt.

 

Det at de etterlatte skal kunne ha en grav å gå til om de ikke overlever, bekymrer nok slike krabater svært lite, der tenker det på tre ting, dem selv, deretter dem selv, og til slutt dem selv (Det er vel det de mener med å tenke selv).. De driter i både kone (om de har), barn (om de har) og sine foreldre og eventuelle søsken om de er i livet..

 

Det jo da kona oppdager til det fulle at de er/var gift med en skikkelig treskalle..som helt og fullt stolte sin egen skalle og skallens tankekapasitet.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker bilbelte i bil, og hjelm på sykkel... Men jeg mener det ikke burde vært et påbud om dette. Det er en påtrenging på den private sfære som er unødvendig for individer over myndighetsalder.

 

Sydvesten, hva er mest treskalle:

- gå ut på sjøen en julidag med blikkstille vann i en 30 fots snekke og spise reker og nyte livet uten redningsvest

- gå ut på sjøen i stiv kuling i desember for jeg bare må hjem med full survivalsuit

 

Det er så sykt mange ting som kan gå galt og skulle vi hatt et påbud/forbud for alt så blir det litt mye. Hvor mange blir ikke invalide av fall fra stige hver år? Forbud mot løse stiger? Hvor mange skader seg ikke på kjøkkenet med kokende olje eller vann hvert år? Skal vi ha forbud her og?

 

Den ENESTE som har ansvaret for DIN sikkerhet er den personen som stirrer deg i hvitøyet når du ser deg i speilet. Og ja, ulykker skjer og de skjer gjerne oftere på grunn av complacency enn de gjør når folk har fokus på egen sikkerhet. Det sagt, skader ikke å tenke litt på andre sin sikkerhet også, men respekter deres vurdering av situasjonen og gjør dine egene forholdsregler for din sikkerhet.

Link to post
Share on other sites

Joda, men verden er nå engang slik at ikke alle evner å tenke på sin egen sikkerhet... Derfor ble det påbudt med hjelm på motorsykler, bilbelte i bil Fordi folket ikke var i stand til å tenke på egen sikkerhet...Jeg har ikke sett noe som tilsier at folket er i stand til å tenke på egen sikkerhet med tanke på bruke av vest..

 

Nå er jo ikke påbud om bruk av vest noe problem for de som tar egen sikkerhet på alvor og bruker vest... De vil jo ikke rammes av ett påbud siden de alt bruker vesten... Det er de som ikke ville brukt bilbelte, hjelm, og vest om det ikke var påbudt en må til livs.. Det er jo de som gnåler høyest mot påbud også,,

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så da er du mot påbud om feks motorsykkelhjelm og bilbelte også?

Vel, om hastigheten på de fleste av disse hadde vært 7 knop (13 km/t) en solblank sommerdag så ville jeg stilt meg undrende til et påbud. Men sånn er det ikke. :smash:

Og det skjer definitivt noe med risiko når hastighet øker og "føreforhold" ikke er optimalt!

 

Forøvrig har jeg hatt en fin dag i 7 knop på tilnærmet blankt vann. Uten redningsvesten på, men med den lett tilgjengelig.

Og det var langt mellom de som hadde det travelt på denne kanskje fineste sommerdagen i år (her i Oslofjorden)! :smiley:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så da er du mot påbud om feks motorsykkelhjelm og bilbelte også?

 

Om en ser på fjorårets statistikk i Vestfold kunne man de-facto reddet et antall mennesker om hjelm og sikkerhetsbelte hadde vært påbudt i hurtiggående/planende båter også.

 

Et påbudsregime uten en medhørende opplysnings-/holdningskampanje er fåfengt. Kjør på med bilder av drukningsofre a la lungebilder på sigarettpakker. Gjerne av oppblåste druknede (forhenværende) fulle menn med buksen ned på knærne.

Link to post
Share on other sites

......

Det jo da kona oppdager til det fulle at de er/var gift med en skikkelig treskalle..som helt og fullt stolte sin egen skalle og skallens tankekapasitet.

 

Du blir vist aldri lei av å prøve å drite ut oss som har andre meninger enn deg og ikke innehar din fantastiskt overlegne intelligens. Lederstilen din funker jo på ett vis, menigheten applauderer.

 

Samme det Sydvesten, jeg er glad i deg og.

Link to post
Share on other sites

Retorikken lever ser jeg ;)

 

Vest er fornuftig i mange tilfeller, men om jeg dupper rundt mellom øyene i indre oslofjord i andedamforhold i noen få knop i perfekte forhold mens jeg sitter trygt i stolen i cocpit ser jeg ærlig talt ikke behovet. Lang farligere å gå ned trappa hjemme, for ikke å snakke om å ta en dusj.

 

Uttaskjærs, stor fart, småbåt, dårlig vær etc., helt klart vest, men vil ikke ha (nok et) et påbud tredd nedover øra.

 

La folk velge selv. Snart skal vel ungene polstres med automatiske airbags også tilfelle de skule snuble...

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nå begynner jeg å like dere her! Faktisk mange som mener som jeg, at det er opp til skipperen å bestemme når det er behov for vest. Og alle kan ta på vest når de vil! Derfor forstår jeg ikke hvorfor det er så viktig å bestemme over alle andre.

 

Påbud om vest i fritidsbåt under fart blir altfor rigid. Når jeg kosekjører i snekka en fin sommerdag og vi er flere i båten, tillater jeg meg å nyte sola og tilværelsen uten vest ( og tar meg gjerne også en styrepils). Og for ikke å snakke om når jeg er på kanotur i stille vassdrag, tett ved land og sola skinner og vannet er varmt.

 

Men når det er sagt, tror jeg mange av oss trenger en påminnelse om at vest er viktig når forholdene tilsier det. Men la oss slippe flere påbud nå!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dette er den vanlige prosessen for å innføre mer styring og kontroll;

 

1. Aviser finner spektalurere bilder av båter på skjær, skumle historier om natte kjøring i fylla eller som i dette tilfelle en superrask rib på tur.

 

2. Avisene finner gjerne noe bedrevitere fra KNBF, Redningsselskspet, Norsk folkehjelp eller "5 på gaten" som bekrefter journaslistns hypotese om at dette er farlig å bør lovreguleres,

 

3. Etter noen avisoppslag lar man problemstilgn mørne hos leserne slik at vireklighetsoppfatningen blir at disse enkeltepisodene er representastiv for virkeligheten.

 

4. Tiden er så moden for at jouralistene konfronterer ansvarlige politikere og sjøfarftsdirektoratet om de vil ofre menneskeliv eller om de heller vil inføre nye forskifter.

 

5 Forskifter inføres og politiet starter nidkjær kontroll og bøtlegging i helt andre situasjoner enn de nevnt i punkt 1. Med andre ord vil vi fordi fyren i artikkelen med god grunn brukte vest i rib i stor fart kommer det til å bli masiv bøtlegging av bikinidamer på solsengen uten vest i 3 knop gjennom midagbukta en solskinnsdag i juli.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utfordringen Mouche er alle de andre som kjører som idioter - og som påvirker deg. Feks i går kom en rød Goldfish 32 gjennom Bevøsundet ved Jeløya i godt over 30 knop. Med masse småbåter i sakte fart i nydelig vær rundt. Sundet er på det smaleste ca 50 meter bredt, og det er blindsoner der man fra normale båter ikke ser rundt svingen.

 

Om man da blir rent i senk hjelper det ikke stort om man selv har tenkt gjennom egen sikkerhet

 

Det blir som ikke å bruke bilbelte fordi man selv kjører pent. Vel - det er ikke alltid det holder.

 

Spørsmålet om påbud eller ikke er en vanskelig avvining.

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje en typisk skandinavisk refleks at det som "alle" oppfatter som fornunftig skal påbys. (Og selvfølgelig omvendt: Det som oppfattes som ufornunftig skal forbys.) Denne holdningen står nok i motsettning til den mer liberale oppfattelsen at folk vet stortsett vet best selv.

 

Det er ofte ikke bare unødvendig med påbud/forbud men direkte skadelig siden man påtvinger folk ubekvemmligheter som etter en skjønnsmessig vurdering ville vært helt unødvendig.

 

Vi liberalere mener at slik symbolpolitikk vil ikke føre til at flere liv reddes men at kontroll og bøtevolum stiger og at myndighetene invaderer enda et område i våre liv.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

I går var det en utrolig nydelig dag på fjorden.

Sol, nesten helt vindstille og 22-23grader i vannet.

Se for deg en båt som prutrer avgårde i en fattig knop eller to. I båten sitter det en ufattelig stor treskalle i følge enkelte her, mens bak i et tau henger det to som lar seg trekke gjennom vannet. Disse har selvfølgelig ikke vest, men han gærningen som styrer båten sitter jaggu UTEN vest han også... huffamei...

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Ingenting er svart/hvit og selvfølgelig finnes det gode grunner for en del påbud/forbud. Men det er allerede påbudt å ha vest ombord. Det har skjedd masse holdningskapende arbeid - De fleste har vest på i alle situasjoner der man bør ha vest på. Der er noen som lærer aldri (med eller uten påbud). Når det er slik så mener jeg at et påbud har mer karakter av symbolpolitikk og er unådvendig.

 

Hvordan mitt standpunkt fører til at samfunnet ikke bør redde mennesker i nød ser jeg ikke helt. Klart samfunnet bør redde de som har forskyld eller uforskyld kommet i livsnød.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Se for deg en båt som prutrer avgårde i en fattig knop eller to. I båten sitter det en ufattelig stor treskalle i følge enkelte her, mens bak i et tau henger det to som lar seg trekke gjennom vannet. Disse har selvfølgelig ikke vest, men han gærningen som styrer båten sitter jaggu UTEN vest han også... huffamei...

 

Bare ikke regn med at noen kommer og redder deg dersom du snubler i dine egne ben og faller over bord og slår de to som henger i tauet bevisstløse, eller om det skulle komme noen i en Goldfish og kjøre deg ned i 70 knop eller mer.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare ikke regn med at noen kommer og redder deg dersom du snubler i dine egne ben og faller over bord og slår de to som henger i tauet bevisstløse, eller om det skulle komme noen i en Goldfish og kjøre deg ned i 70 knop eller mer.

Nei selvfølgelig ikke. De som hang bak, har jo ikke gjort noe galt, så de blir selvfølgelig reddet. Han som kjørte Goldfish'n også for han har sikkert vest. Treskallen som styrte snekka må svømme til land.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at det bør være skipperens ansvar å påby vest utfra de lokale forhold.

 

For å trekke en paralell til et beslektet tema, sykkelhjelm. I Sverige er det påbudt med sykkelhjelm, i Norge ikke.

I Norge er det allikevel flere barn som bruker hjelm en i Sverige. Hva forteller dette? Jo at det er holdningene som er viktige, ikke regler!.

 

Skulle gjerne sett en statistikk på under hvilke forhold drukningsulykker skjer. Er redd for at her får man et generelt påbud grunnet uvettig, fylle og råkjøring. Disse gruppene vil neppe rette seg etter et påbud heller. Så sitter alle vi andre som egentlig ikke trenger det med vester i 3 knop.

Link to post
Share on other sites

Falle i havet og drukne kan man gjøre under alle mulige forhold. Til og med fra bryggekanten i pent vær. Personlig så foretrekker jeg å ha på redningsvesten hele tiden i båten, og hvis været er litt ruskete så tar jeg den på før jeg i det hele tatt går ned leideren til flytebrygga. Better safe than sorry...

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

I så fall burde dette eventuelle påbudet også gjelde på brygger/ kaier,. Er du nærmere enn 5 meter fra bryggekanten kan du få bot.

Minst like farlig å dette i vannet fra en høy kai. Ta Aker Brygge f.eks hvor tusenvis vaser langs bryggekantene året rundt.

Det er fali det :sweat:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fint med mange syn på en slik sak.

 

Har man sette ulykker/deltatt i redningsarbeide vil man lett kunne mene at vest bør være påbudt.

Jeg forstår at mange mener at påbud om vest ikke er en god ide.

 

Jeg har opplevd ulykker på sjøen både på brygge og i båt og hos oss benyttes det vest bortsett fra når vi ligger stille.

 

Vi har også en regel om at når noen skal til og fra land skal det alltid være en som følger med slik at vi slipper å bruke vest når vi skal kaste søppel på utehavn.

 

En liten historie:

I sommer skulle mannen lufte hunden. Siden hunden var fersk i båt brukt den lille hunden vest. Madammen hadde lagt seg for å lese og forsvant fort inn i den dype søvn. Været var ikke all verden og mannen skled på en måsa dott og falt i vannet samtidig som han slo hodet i skutesiden og svimet av.

Flaks for han, at hunden han holdt i fast tak hadde vest. Det reddet denne mannens liv. Han kom til seg selv etter noen minutter flytende sammen med hunden langs skutesiden. Kona hørte ingen ting før mannen stod i båten gjennomvåt med hodepine og et stygt sår på det ene beinet.

 

Påbud eller ikke vesten er på selv når jeg utfører arbeid på båten ved brygga.

Ja, folk ser rart på meg, men igjen har du sett en ulykke blir du mer forsiktig.

 

-G-

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det bør innføres en generell lov hvor man blir pålagt å benytte redningsvest og CE godkjent hjelm fra man står opp til man legger seg, for å ikke snakke om å innføre et generelt påbud på såkalte sengegjerder slik at man ikke faller ut av sengen om natten.

Man vet lissom aldri når ulykken kan inntreffe, og en redningsvest kan være livreddende også når man sysler med annen vannsport, slik som å vaske klær eller å pusse tenner.

 

Ved å unnlate å bruke slik beskyttelse utsetter man samfunnet forøvrig for stor risiko og merkostnad, og straffen for overtredelser av loven for å unnlate å bruke slik sertifisert utstyr bør være på lik linje med andre alvorlige forbrytelser slik som drap, ran, voldtekt unndragelse av skatt og avgifter som også kvalifiserer til lovens lengste straffer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...