Jump to content

på vg.no "Vil at redningsvest i fart skal bli påbudt"


ivar

Recommended Posts

 

Dette gjelder vel også forbud mot vannscooter? Har inntrykk av at enkelte her inne mener at det er et dustete forbud?

 

Klart det er et dustete forbud , kjøper du en 9-10 fot rib med vannjet og jockeysete så er den lovlig , tar man av gummibelgen rundt og bruker den så er den plutselig under betegnelsen vannscooter og dermed ulovlig...

Slikt henger ikke på et greip og dermed en dustete regel

 

Kjøper du og den jollen hvor du kjører vannscooteren inn i hekken og og bruker den til fremdrift er det lov , men tar du og kjører bare scooteren er det ulovligt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Norges lover er nå engang slik utformet at det er opp til hver enkelt å velge å følge dem.

Dette er fundamentalt gal oppfatning og bryter med et av grunnprinsippene for rettsstaten.

 

ref Wikipedia: Rettsstat

Legalitetsprinsippet

Et av de viktigste prinsipper i rettssystemet er det om legalitet. Det sier at den utøvende makt aldri kan gripe inn overfor eller dømme landets borgere uten å ha hjemmel til dette i de gjeldende rettsregler. Dette kalles «negativ avgrensning». Folket nyter derimot «positiv avgrensning», det vil si at det kan gjøre alt hva det måtte ønske, så lenge det ikke bryter med de gjeldende rettsregler.

(Min utheving.)

 

Det står ikke deg fritt å velge om du vil følge Norges lover og tilhørende forskrifter. Som borger av Norge er du pålagt følge våre lover og forskrifter og du kan straffes dersom du ikke gjør det.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er medlem av RS av to hovedgrunner:

1. De utfører masse godt informasjonsarbeid for oss som tilbringer mye (mest mulig) tid på sjøen. Blandt annet fremme bruk av vest, og viktigheten av dette.

2. Redningshjelp ved kritiske situasjoner vi kan havne i på sjøen.

Jeg mener RS har en nøkkelrolle i informasjonsarbeidet mht vestbruk pga sin nærhet til oss båtbrukere. En videreføring av dette og en eventuell forbedring om mulig er veien å gå, fremfor et forbud med uviss nytte som vil "ramme alle".

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ser ut som dette kan bli et faktum fra 1 juli.

 

http://www.vg.no/forbruker/solberg-regjeringen/kan-likevel-bli-redningsvest-paabud-allerede-i-sommer/a/23222484/

 

Som en skrev på VG:

"Snekka mi går 5,7 knop på full pinne. Ombord sitter jeg i 28' og steikende sol, kun iført speedo og en oransje redningsvest? Det blir som å gå med sykkelhjelm..."

Likte kommentaren :)

De legger tydeligvis ikke vekt på fart eller båttype (unntatt kajakk)

Link to post
Share on other sites

Meget bra tiltak, om dette skulle gå gjennom. Det vil være bra om fornuften seirer over

bilde

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Merk at det ifølge representantenes forslag kun skal gjelde UTENDØRS bruk:

"Ved utendørs bruk av fritidsbåt opptil 8 meter, herunder kajakk, skal slikt rednings- og flyteutstyr som nevnt i første ledd, jf. annet ledd, benyttes av alle personer om bord når båten er i fart. Kongen kan i forskrift gi utfyllende bestemmelser om påbudet, herunder gi unntak ved bruk av fritidsbåt i konkurranse- og idrettssammenheng."

Dvs de kan fortsatt ro for livet fra Stortingets talerstol, UTEN å bruke vest!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dvs de kan fortsatt ro for livet fra Stortingets talerstol, UTEN å bruke vest!

hehe, nå trenger de heldigvis ikke bruke hodet heller når de er "ombord" i denne farkosten ved navn Stortingets talerstol.. Det ville vært svært glissent der om det skulle bli et krav..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

SV er visst kritiske til det og kan velte hele forslaget:

 

"Jeg er skeptisk fordi jeg mener det går en grense hvor folk må ta ansvar for seg selv. Et sted må samfunnet si at folk må få ta sine egne valg. Jeg er ikke sikker på om vi har lyst på et samfunn hvor Staten kommer med mange påbud og går for langt i sin gjeterrolle fr å hindre folk i å gjøre ting som kan være skadelig for dem selv, sier Torger Knag Fylkesnes (SV)"

 

Jeg tror det er allerførste gang jeg må si meg enig med en SV representant. Kunne ikke sagt det bedre selv.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at Miljøpartiet De Grønne sitter på "vippen" og i den forbindelse ser jeg at lederen deres kan komme til å støtte forslaget om der ikke rammer han selv:

Sitat:

- Miljøpartiet De Grønne kan støtte dette forslaget hvis det presiseres til å gjelde motorisert ferdsel på sjøen. Det blir feil om politiet skal måtte arrestere meg for å padle, ro eller seile uten redningsvest på en stille dag på sjøen, sier Hansson, og presiserer:

- Vi ønsker et generelt påbud om å ha på redningsvest i motoriserte fartøy på sjøen, sier han

 

.Hva er dette for en fordømt fjompenisse ??? Han vil altså ha dette som lov for en stile seilas på sjøen om fartøyet innehar motor, men ikke om det drives frem av seil ???

Det bekrefter bare hvor total mangelen på vett er hos noen og hvor forbasket nær seg selv de er i samme åndedraget !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

På 70 tallet var det vel selfølge at det vart brukt redningsvester i mindre seilbåter,vart skjelden brukt i motorbåter.Som miljøforkjemper er det vel ikkje farilg å havne i havet fra ro eller seilbåt Kansje folk bør få ta ansvar sjøl for egen sikkerhet.det trengs ein holdningsendring,og det bruker å ta litt tid.Er sjølv bruker av vest

Link to post
Share on other sites

Hos oss blir hodet brukt, men ikke som flytevest om noen skulle få assosiasjoner til en "tre-skalle".

bilde

 

Her har vi akkurat kommet inn fra åpent hav og hadde det vært temperatur og masse sol hadde vesten gått av kona. Det er ikke så lett å forklare 5-åringen at han må ha på seg sin i 25 grader og knallsol. Alternativet er da at han ikke nærmer seg rekka og er under oppsyn hele tiden om han skal få ta den av.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

- Vi ønsker et generelt påbud om å ha på redningsvest i motoriserte fartøy på sjøen, sier han

Nydelig at han muligens stemmer for et vestpåbud så lenge det ikke påvirker hans egen båt/sjøbruk.

Oppfordrer de som synes det får være måte på å mele sin egen kake om å sende Rasmus en mail: rasmus.hansson@mdg.no

Link to post
Share on other sites

Fruen tar på seg vest når hun skal frem i baugen og selv bruker jeg også mye vest når jeg mener det er behov for det, men det er overraskende hvor mange her inne som er for et generelt påbud om vest. Å gjøre folk som soler seg på en solseng, mens båten er under fart, til lovbrytere er i mine øyne tullete. I skjergårdsjeepen min brukte jeg alltid vest under fart hvis jeg var alene, men var været flott og vi var flere i båten og holdt deplasementfart, så hendte det at vesten ble lagt vekk. Og om jeg sitter på førerplassen i min 42 foter på langtur og skal kjøre flere timer i strekk, så er det omtrent like fornuftig for meg å ha på vest som at kapteinen på danskebåten skal ha på seg vest når han står på broen. Men skal jeg bevege meg på utsiden av båten, så blir selvsagt saken en helt annen.

Link to post
Share on other sites

Fint at "stuntet" til "grinebiteren" og "fjompenissen" fra nord likevel ga resultater ;-)

 

Ser at enhver ønsker å frita seg selv for pålegget om vest.

Ønsker at ordlyden kunne endres til også å omfatte de som er "i farten" nær det våte element......

DA hadde det blitt mange å se i dette fargesprakende praktplagget......

Link to post
Share on other sites

Når skal folk skjønne at det først og fremst er alkohol og fart som dreper på sjøen?

 

Hvor mange drukningstilfeller har det vært der det har vært edru folk i en 30 fot plastsnekke som tøffer rundt på en rolig solskinnsdag i 5 knop?

 

Skal man få folk til å følge loven MÅ den bære preg av å være fornftig,gi heller politiet resurser til å stoppe båtfyll,og ta fartsyndere.Få en lav promillegrense til sjøs for hurtiggående båter.

 

 

Og endre lovverket slik at det gis en skikkelig straff som svir,slik som på veien.

 

Så skal vi nok se at drukningsulykkene avtar.

 

Fulle folk driter uansett i vestpåbud.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det, men en kan heller påby de å bruke vest... :yesnod:

 

Vær smart bruk vest :yesnod:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja vel,og hvor mange av disse antagelig god voksne mennene bryr seg om ett påbud?Hvorfor skal disse tilfellene gjøre at "alle" må ha på seg vest alltid?

 

 

Det må da være mulig å se forskjellen på risikoen ved at en person alene i en 14 for båt med regnbukse og støvler ramler overbord når han trekker garn,og 2-3 personer sitter stille og rolig i snekka og tøffer rundt i skjærgården?

 

Når vi tøffer ut eks. Eidangerfjorden sitter vi uten vest,hvis/når vi passerer Langesund fyr og entrer åpent farvann tar alle på seg vest.Dette fordi det er etter mitt syn en forskjell i risikoen ved å tøffe langs land fremfor åpen sjø.

 

Klart ulykker kan skje overalt,ingen plass er sikker,det tryggeste hadde vært å holdt seg på land.

 

Men jeg vil ha retten til å selv bestemme når jeg vil ha på vest,så vil jeg at politiet skal bestemme hvor fort jeg skal kjøre og hvor edru jeg skal være.

 

Dette fordi at fart og alkohol utgjør en fare for andre og derfor angår det offentligheten hvordan jeg ter meg.

 

Faller jeg overbord og drukner angår det meg,og da synes jeg at jeg skal få lov til å bestemme selv.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...