Jump to content

på vg.no "Vil at redningsvest i fart skal bli påbudt"


ivar

Recommended Posts

Om jeg frivillig skal bade fra åpen tresnekke, får jeg lov å ta av meg vesten da :pray:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Om jeg frivillig skal bade fra åpen tresnekke, får jeg lov å ta av meg vesten da :pray:

Eller om du i sjekta skal inn på toaletten, må en sitte med vest på da? For å følge norges " nye" lov.

Eller om en skal koke seg en kaffe, må dette også utføres med vest på seg, i fart vell og merke ?

 

larss

Link to post
Share on other sites

Fulgte en tråd her nylig med en disputt mellom de som liker å ta seg raskt frem til ei havn og de som liker å putre i vei i 7 knop.

Her kom det frem mange farlige situasjoner som oppstår også i godt vær.

På sjøen som andre steder går ting veldig fort når først ulykken er ute, og da er det vedlig greit å slippe å tenke på hvor vesten er.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

 

Ikke bra holdning. Mulig du har pårørende som ønsker at du går heden. Uansett blir det satt i gang et maskineri for å finne liket og ta vare på det. Det koster penger, og vi må alle være med å betale.

 

Det var vestpåbud på TV i dag. Forslaget var visst at påbudet skulle gjelde alle båter kortere enn åtte meter. Det er vel en eller annen statistikk som ligger til grunn.

Så nå har det gått fra å spare liv til å spare penger?

 

Jeg ser poenget ditt,men jeg vil ikke ha dette overformynderiet.

 

Hva blir neste?...skal vi forby basehopping,fjellklatring og fjellturer,mange som må reddes ned hvert år.

 

Skal det blir forbudt å gå på ski i påsken,utenom oppkjørte løyper?

 

Skal det bli obligatorisk med navigasjonskurs for å dra på sopptur,og påbudt med GPS-peiler.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Av og til lurer jeg på enkelte faktisk er så "dumme" som de gir seg ut for, når man leser slike ting som er sitert under :nonod: .(kommentaren er rettet på generelt grunnlag og ikke spesifikt på forfatteren av sitatet) .. Om du bader fra din åpne tresnekke når du er underveis, så skal du ha vesten på (det er de færreste som bader mens en er underveis i 4-5 knop eller mer).. om du derimot ligger i ro så slipper du selvsagt.. De som er litt beleste og har selvsagt lest arbeidsutvalget sin rapport vet hva som står i den kommer selvsagt ikke med slike tåpelige innspill som dette. Forlaget som fremmes er tuftet på denne rapporten som kom for ett par år siden eller så..

 

Om jeg frivillig skal bade fra åpen tresnekke, får jeg lov å ta av meg vesten da :pray:

 

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det må gå an å sette ting på spissen uten å bli idioterklært Sydvesten. For øvrig synes jeg denne belest-frasen din begynner å bli litt slitt i kantene nå...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Når vi seiler kaster vi ut ett tau bak båten. Hopper fra baugen og tar tak i tauet og drar oss ombord. Mener 4 knop går når en hopper fra baugen. Å slippe seg ut fra langs tauet går opp til 8 knop, men bare ut til hekkbølgen. Og badetøy forsvinner. Så en behøver ikke å ligge stille for å bade.

 

Helt tullete forslag.

Link to post
Share on other sites

Det her er bare til å bli helt totalt demotivert av.

 

Mange dødsårsaker er jo sjærgårdsjepper/ribber over 8m. Svart få er i snekker under 8m. Slik det ser ut nå gir en tiltak utslag helt motsatt sett opp i mot disse gruppene...

Demotivert? Er vel ikke så veldig farlig å ha en vest på skrotten når man er under fart. Ikke er de særlig store lengre heller.. H vis det er så utrolig plagsomt ville jeg bare hatt den tilgjenglig og holdt utkikk etter politi.. Men at der kommer et påbud er bare positivt selv om jeg sikkert kommer til å synde selv. Jeg hadde bare syntes at det å bruke vest overalt liksom blir normalen hadde vært positivt...

 

Flott tiltak!

Enig.

 

PS

Jeg vil ikke rammes av dette påbudet selv, men jeg synes synd på de som vil rammes av et så generelt påbud. 99% av de som får dette påbudet tredd nedover hodet representerer neppe noen fare for ulykker over hodet.

Rammes? Det er ikke svartedauen som skyller inn over land dette.. Loven vil også RAMME disse Tyske fiskerene som noen nevnte over og bare det vil redde en del liv..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg får egentlig lyst på en annen vinkling nå.

Hvorfor i all verden skal ikke dette påbudet gjelde meg i en båt med åpent dekk 4 meter over vannspeilet ????

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Den tverrfaglige rapporten som ligger til grunn er mere basert på synsing enn konkrete måleparemetere. Det har ikke ligget klare definisjoner i grunn for måleresultatet. Forskjellige etater har hatt sine statistikker etter egne kriterier osv. Vet om folk som i ettertid har blitt obdusert og har dødd av hjertesvikt ol men er funnet i vann er medregnet i drukning statistikken.

 

Drukningsulykker direkte relatert til båter under fart er forholdsvis liten og ethvert forbud/påbud vil ha begrenset effekt da tallet er såpass lavt. Om høst /vinter /vår må folk reddes innen noen titalls minutter ellers har ikke vesten annen effekt enn å holde kroppen flytende.

 

Bruker flytedrakt ( selv om det ikke er påbudt) på fiske vinterstid da jeg stort sett har like mye bruk for vest som en kvernestein rundt halsen når vannet holder under 5 grader.

Link to post
Share on other sites

Jeg får egentlig lyst på en annen vinkling nå.

Hvorfor i all verden skal ikke dette påbudet gjelde meg i en båt med åpent dekk 4 meter over vannspeilet ????

 

Regner med at du- som jeg har dødmannsknapp i kråkereieret som du ALLTID bruker? Er den der skal den brukes vet du :wink:

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har "nødstopp" ikke dødmannsbryter....

Tror man ville rammet for mange myndighetspersoner om man strakk denne grensen lengre enn til 8 meter og det kan de ikke for da går ikke forslaget gjennom. Blir som han i Miljøpartiet De Grønne som er livredd for å bli rammet selv. Han vil til og med ha fritak for kajakk hvor vel alle bruker vest !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skal vi se... av 4 tilfeldig valgte tragiske ulykker med dødlig utgang som har festet seg ville i to tilfeller bruk av vest reddet liv og i de 2 andre tilfelle ikke - om softdisken står meg bi.

 

Vest kunne rddet liv

Den ved Vrengen eller der omkring med ungommer som kjørte inn i en annen førtøyd båt. Nattestid, høy fart

Den med Burud litt lenger Sydvest! i Tønsbergfjorden. Nattestid, høy fart

 

Vest ville antagelig ikke gjort noen forskjell:

Den ved Sætre/Oscarsborg hvor båten dro over en grunne/ lav øy på nattestid, høy fart

Den ved Åroskastet?/Sætre som traff en bryggeekonstruksjon. Nattestid - høy fart.

 

Det var som sagt et tilfeldig utvalg av tragiske ulykker og det har sikkert vært fler siden men noen liv kunne sannsynligvis vært spart ved bruk av vest i disse tilfellene, påbud eller ikke.

 

I disse tilfellene er alle relativt små (Kanskje utenom Burud sin) åpne båter i høy fart.

 

Tror informasjon og motivasjon vil være mest effektivt.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vestpåbud ville altså gitt ett noe bedre utfall i en prosentandel av disse konkrete sakene, forutsatt at det ble fulgt da.

Forbud mot høy fart i mørket ville vel vært langt mer mer effektivt her, da hadde det ikke engang vært noen ulykker , fortsatt forutsatt at reglene faktisk ble etterlevet da...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

 

I de 2 nevnte ulykkene der vest kunne reddet liv mener jeg å huske at tilsammen 5 liv kunne vært spart.

 

Bruk av redningsvest hadde vært til bra i nevnte ulykker, ingen tvil om det. Men om et påbud hadde hjulpet...? Det finner vi ut av nå, fordi dette kommer dessverre til å skje igjen. Med det nye påbudet bør nå kunne forvente (jeg håper det), et drastisk fall i antall dødsulykker fra båt i årene fremover.

Redigert av Trykkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke det kommer noe påbud men kanskje det blir obligatorisk for alle å gjennomgå sikkehetskurs m/båtlapp for å få lov til å føre båt ;)

 

Denne kunne nok reddet noen andre liv og - de med krasj men det blir vel å gå litt langt.

Finnes i gult og. Men når jeg tenker etter er det jo manuell utløser på de oppblåsbare vestene så den kan jo og utløses ved krasj ... vel bare en tanke.

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte nye vester i fjor. Spinlock Deckvest. Tar den på før jeg knyter opp fortøyning, og av etter at jeg har fortøyd. Merker nesten ikke at den er på !

Hva andre gjør, får bli deres greie, men jeg står for min rutine og mitt valg !

(jeg ville ikke blitt rammet av et slik påbud uannsett)

 

bilde

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...