Jump to content

Hvor mange fritidsbåter har egentlig VHF?


Fru Jacobsen

Recommended Posts

noen hører ikke radioen

Nå er det jo også sånn at mange, eller de fleste, av alle disse billige VHFéne som flommer ut på markedet idag har tragisk dårlig AF. Det har vært debattert her før.

Sailor´n hører jeg håkke som. Og i tillegg har jeg en liten Jotron ute i sittebrønnen for å kunne oppholde meg der mens jeg preker.

Link to post
Share on other sites

Standard Horizon gx 2100 har mulighet for tilkpbling av biappsrat med full funksjonsalitet. Sestronic har denne for kr 3.895.

Er klar over den, men det er dyrt da,

Båten min er ikke større enn at jeg fra luka ser display på VHF hvis den henger på kartbordet, så en vanlig mic med ett par meter ledning gjør nytta. Bør ha kanalvelger på micen da, men det er det jo mange til halve denne prisen som har.

 

Kan man enkelt lage forlenger kabel til en slik mic, og koble den til ute ved behov (slik jeg allerede har gjort med høytaler).

 

Denne med innebygget GPS har jeg feks lyst på.

Kan jeg koble til ekstern høytaler, og strekke mic ut til cocpit på denne tro ?

 

Feks med en sånn :

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Men da oppdaget jeg neste problem : Jeg opplevde noen ganger å bli oppkalt, men pga trange farvann eller regattaliknende situasjoner kom jeg ikke fra for å gå nedenunder for å svare, selv om jeg hadde autopilot på. :thumbsdown:

 

Nå har den gamle VHF'en kubba, og jeg skal ha ny, og da ønsker jeg meg en der jeg både kan ta ut ekstra høytaler, men også en lang mic ledning, evt en forlenger/kontakt ute, slik at jeg både kan lytte OG svare derfra, uten å måtte 'gå av vakt' for å svare. Det er jo tross alt først og fremst underveis man bruker VHF, og da er jeg stort sett i Cocpit.

 

Er det noen som har ett VHF apparat med slike egenskaper å anbefale,eller har noen god patent på dette å dele med seg ?

 

Hvor lang er en vanlig Mic kabel egentlig ? Det står ikke oppført i spekken på noen av dem,

Jeg har en Garmin 200 i ais, og til den kan du kjøpe et håndholdt trådløst håndsett som ikke har kort rekkevidde, men som "spiller" med hovedapparatet.

Funker som bare det :thumbsup:

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

[...]40 seilbåter i løpet av halvannen time rundt Drøbak - hvor mange tror DU var hollendere eller tyskere?

tja, en 4-5 stykker? Men om du har kallt opp 40 båter uten å få svar så begynner jeg å mistenke att dette enten var Ynglinger og Optimistjoller, eller at du kalte opp "Hei, du seilbåtpakk, ha deg ut av skipsleia" [...]

Link to post
Share on other sites

Hvorfor tror du oppkallet mitt lød slik millisivert?

Var ikke det litt frekt sagt?

Noen med litt mer takhøyde vet kanskje om det var regatta eller et eller annet arrangement ut i fjorden i helgen? Og nei det var ikke joller, men mye flotte X-båter blant annet


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Å ja :-) så ikke den, ja da forstår jeg mengden båter. Men tror vel neppe 10-12 prosent av de er utlendinger. Men for å dempe enkelte så var det absolutt ikke meningen å rette noen skyts mot seilbåter, derfor skrev jeg også fritidsbåter i overskriften


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Men folk har vel ikke noe mer eller mindre lyttevakt på Hollenderseilasen enn til vanlig?

Mitt poeng er at det er nærmest utenkelig at 40 båter ikke har hørt ett oppkall, så da er gjenværende mulighet att de ikke vil svare. Hvorfor får vi nok aldri vite (om ikke alle 40 logger på her og svarer), men vil tro de fleste som hørte, men ikke svarte, enten er "skjønte ikke det var meg han mente å kalle" eller "han der vil jeg helst slippe å snakke med".

Link to post
Share on other sites

Hehe joda, men hvis noen hadde svart og jeg hadde fått vite hva de tenkte kunne jeg for eksempel gått over i sydgående løp da det var en rolig kveld.. Og vips! så hadde alle sluppet å stresse så fælt


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ja, litt oppklaring i hva separasjons sonen innebærer ville vært flott Fru Jacobsen. Selv prøver jeg å holde med unna den. Må jeg gå der har jeg en oppfatting om at det er der nyttetrafikk går.

Mulig jeg er helt på bærtur her....

 

For de som ikke vet det, Fru Jacobsen er skipper på diverse slepebåter av til dels stor størrelse som trafikkerer andedammen vår(inklusive Tor III, isbryteren i Drammen) !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hehe joda, men hvis noen hadde svart og jeg hadde fått vite hva de tenkte kunne jeg for eksempel gått over i sydgående løp da det var en rolig kveld.. Og vips! så hadde alle sluppet å stresse så fælt

For ordens skyld - er du helt sikker på at din VHF virker? Får du svar når du kaller opp Tjøme Radio?

Link to post
Share on other sites

Kikket lit på kystverkets internettside:

 

separasjonssone: et geografisk avgrenset område i sjøen som skiller trafikkløp

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er ikke poenget med separasjonslinjen rimelig greit forklart på sjøkartet? Hvis ikke har jeg misforstått.... Enkelt forklart trodde jeg dette var enkel "høyrekjøring", dvs inngående øst for og utgående vest for. Har ihvertfall praktisert dette, og aldri vært i klammeri med nyttetrafikk.....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...