Jump to content

Hvor mange fritidsbåter har egentlig VHF?


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Er ikke drøfting av hvordan det engelske ordet "trawler" uttales en aldri så liten avsporing dersom formålet med denne tråden er å diskutere bruk av VHF i fritidsbåter? For å spore oss tilbake tillater jeg meg å erklære at jeg har en bærbar VHF som er påslått på kanal 16 så lenge båten er i fart. Jeg gikk glipp av et mayday-oppkall i sommer fordi jeg hadde glemt å ha den på, så det skal jeg ikke glemme flere ganger. (Båten som var i nød fikk raskt hjelp.)

Link to post
Share on other sites

Trådstarter stilte et umulig spørsmål, og har vel fått svar derefter. Men underveis har et par interessante relaterte tema blitt tatt opp, for eksempel kan man saktens spørre seg hvordan man skal stile et oppkall til en båt slik at man faktisk kan forvente å få svar. Men jeg synes det opprinnelige spørsmålet åpner for en debatt om VHF'ens videre eksistens. Selv kjøpte jeg VHF på ren ryggmargsrefleks da jeg anskaffet meg båt, men jeg har hatt den påslått i godt over 100 timer uten å ha hørt noe som helst i den annet enn en og annen melding fra Bodø Radio. Mobiltelefonen er det alltid dekning på der jeg ferdes, og den eneste gangen jeg virkelig har hatt bruk for VHF'en var under et slep. Men selv da viste den tydelige svakheter - folk nå til dags er vant til å kunne snakke i munnen på hverandre i mobil, og når en person glemmer seg og holder en lengre tale over VHF mens den andre parten blir hvitere og hvitere i ansiktet, hadde man nok vært langt bedre tjent med å bruke mobil og handsfree.

Nå har jeg lyst på en fastmontert VHF med AIS og DSC, men jeg blir mer og mer usikker på om det er verdt å bruke over fire tusen kroner på et instrument som i større og større grad synes å bare stå og samle støv? Med gode nok rutiner for lytting er det kanskje tilstrekkelig med en vanntett og håndholdt sak?

Link to post
Share on other sites

Jeg er en av dem som har VHF og som bare lytter, fordi jeg ikke har sertifikat. Jeg vil beholde den, ikke minst pga det jeg så sør av Tananger ifjor sommer: En Saga 27 hadde fått motorstopp, og ropte opp Rogaland Radio som fikk sendt los fra Tananger til å slepe.

Den type hjelp, som pga nærheten til land måtte gå ganske raskt, viste meg at her er noe som er verdt å være del i.

Så sertifikatet kommer...

Link to post
Share on other sites

Og hadde ikke losen vært så nær, kunne kanskje du vært den som reddet ham fra forlis dersom du var nær nok. Bra at du tar "lappen" og registrerer VHF'n.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...