largo Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Er ikke drøfting av hvordan det engelske ordet "trawler" uttales en aldri så liten avsporing dersom formålet med denne tråden er å diskutere bruk av VHF i fritidsbåter? For å spore oss tilbake tillater jeg meg å erklære at jeg har en bærbar VHF som er påslått på kanal 16 så lenge båten er i fart. Jeg gikk glipp av et mayday-oppkall i sommer fordi jeg hadde glemt å ha den på, så det skal jeg ikke glemme flere ganger. (Båten som var i nød fikk raskt hjelp.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Beklager avsporingen. Det er absolutt en uting. Fint at du tar lytteplikten alvorlig. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Nå ble det mye rart her, men jeg lurer på: Har trådstarter fått svar på spørsmålet sitt, og i tilfelle hva er svaret? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 15.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Svaret er nok sammensatt; mange har ikke, mange har men bruker den ikke, mange har men vet ikke hvordan de skal bruke den og mange har og bruker den Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
largo Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Trådstarter stilte et umulig spørsmål, og har vel fått svar derefter. Men underveis har et par interessante relaterte tema blitt tatt opp, for eksempel kan man saktens spørre seg hvordan man skal stile et oppkall til en båt slik at man faktisk kan forvente å få svar. Men jeg synes det opprinnelige spørsmålet åpner for en debatt om VHF'ens videre eksistens. Selv kjøpte jeg VHF på ren ryggmargsrefleks da jeg anskaffet meg båt, men jeg har hatt den påslått i godt over 100 timer uten å ha hørt noe som helst i den annet enn en og annen melding fra Bodø Radio. Mobiltelefonen er det alltid dekning på der jeg ferdes, og den eneste gangen jeg virkelig har hatt bruk for VHF'en var under et slep. Men selv da viste den tydelige svakheter - folk nå til dags er vant til å kunne snakke i munnen på hverandre i mobil, og når en person glemmer seg og holder en lengre tale over VHF mens den andre parten blir hvitere og hvitere i ansiktet, hadde man nok vært langt bedre tjent med å bruke mobil og handsfree. Nå har jeg lyst på en fastmontert VHF med AIS og DSC, men jeg blir mer og mer usikker på om det er verdt å bruke over fire tusen kroner på et instrument som i større og større grad synes å bare stå og samle støv? Med gode nok rutiner for lytting er det kanskje tilstrekkelig med en vanntett og håndholdt sak? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 15.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Du postet i feil tråd largo, prøv å finn tråden "båtfolk eller folk i båt" Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Du postet i feil tråd largo, prøv å finn tråden "båtfolk eller folk i båt" He, he. Ufint, men artig finte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nero II Svart 16.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2012 Jeg er en av dem som har VHF og som bare lytter, fordi jeg ikke har sertifikat. Jeg vil beholde den, ikke minst pga det jeg så sør av Tananger ifjor sommer: En Saga 27 hadde fått motorstopp, og ropte opp Rogaland Radio som fikk sendt los fra Tananger til å slepe. Den type hjelp, som pga nærheten til land måtte gå ganske raskt, viste meg at her er noe som er verdt å være del i. Så sertifikatet kommer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 16.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2012 Og hadde ikke losen vært så nær, kunne kanskje du vært den som reddet ham fra forlis dersom du var nær nok. Bra at du tar "lappen" og registrerer VHF'n. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 16.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2012 Så sertifikatet kommer... Hatten av for dem? Det må da være flere tusen innlegg på BP mellom hver slik selvinnsikt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.