Jump to content

Hvor mange fritidsbåter har egentlig VHF?


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Jeg tror de færreste er aktive VHF-lyttere når de er underveis. Selv har jeg ingen sjans til å høre radioen i marsfart, som igjen betyr at den er avslått.

Om jeg treneger hjelp er det alltid noen som lytter alikevel, nemlig Tjøme Radio, eller Rednings skøytene.

Når det gjelder VHF navigering, så er det noe jeg aldri bedriver:)

Nå er det vel sannsynligvis også fler båter uten VHF enn med ville jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Ja, dette er virkelig skremmende!

VHF'en er i min terminologi "et verdensomspennende sikkerhetsnett", men for at dette skal fungere må alle med VHF gjøre som de er pålagt: lytte på K16 når båten er underveis.

 

Alt for ofte møter vi den logikken som også forekommer i tråden her: "Jeg har VHF, men bruker den ikke. Jeg har den bare for å kunne kalle på hjelp hvis jeg selv kommer i nød." Dette er med å skam å si den mest egoistiske holdningen som finnes - for hvem skal komme til hjelp hvis alle tenker som deg og gir blaffen i lytteplikten?

 

Argumentet med støy kjøper jeg heller ikke uten videre. For hvis støyen er så sterk at man ikke hører sin egen VHF, da er støyen helsefarlig. Da er ikke løsningen å slå av VHF'en, men å gjøre noe med støyen!

 

Men tilbake til utgangspunktet: jeg begriper heller ikke hvorfor det er så populært å gå med tent ankerlanterne i tillegg til de vanlige lanternene - alt for ofte ser det ut som slepebåter som kommer imot . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg skummet litt hva som vurderes i henhold til VHF. Klippet er fra denne siden: http://www.sjofartsd...lavopploest.pdf

 

Arbeidsgruppen anbefaler at regjeringen vurderer å innføre krav til VHF med DSC i

fritidsbåter som leies ut. En forutsetning for arbeidsgruppens forslag er at det gis dispensasjon

fra sertifikatplikten for bruk i utleiebåter.

 

Hvorfor i all verden kan man ikke foreslå å innføre krav til VHF i fritidsbåt som ikke leies ut også......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Arbeidsgruppen anbefaler at regjeringen vurderer å innføre krav til VHF med DSC i

fritidsbåter som leies ut. En forutsetning for arbeidsgruppens forslag er at det gis dispensasjon

fra sertifikatplikten for bruk i utleiebåter.

 

 

Høres merkelig ut dette.

Leier jeg en fritidsbåt har jeg lov å bruke VHF uten sertifikat.

Når jeg bruker min egen båt er jeg ikke lengre kvalifisert til det samme?

(Har ikke lest linken )

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden kan man ikke foreslå å innføre krav til VHF i fritidsbåt som ikke leies ut også......

 

Sannsynligvis fordi utleiebåter er mye mer ulykkesutsatt enn båter som ikke leies ut, de brukes av folk som ikke er lokalkjent og i mange tilfeller heller ikke båtvant.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mye kreativ lanterneføring blant "oss" seilbåtskippere; det har jeg selv sett ved flere anledninger. Jeg tror mange rett og slett ikke vet bedre - og tenker at "more is better."

 

Deler samtidig synspunktet til mange her; at VHF'en er vanskelig å høre når man er underveis. Ofte er det også dårlig lydkvalitet/dårlig språk - så det kreves ofte litt ekstra konsentrasjon for å få med seg innholdet.

Overhørte en samtale på K12 her om dagen, mellom "Sunseeker130" (AIS navn) og Stavanger havnevakt; det var så mye dårlig språk/dårlig engelsk - at det var neimen ikke lett å skjønne seg på hva som ble sagt.

 

Samtidig må den som kaller opp regne med 2-3 oppkall; spesielt dersom man ikke har kallenavnet på den man kaller opp. (AIS er jo også et kjekt hjelpemiddel i denne sammenheng....)

Link to post
Share on other sites

Det er mye kreativ lanterneføring blant "oss" seilbåtskippere; det har jeg selv sett ved flere anledninger. Jeg tror mange rett og slett ikke vet bedre - og tenker at "more is better."

 

Tror mange seilere er nedenom i skumringen og trykker inn de de har av lanternebrytere. En del større seilbåter har også en lanternespek både som seilere og som gående for motor. Blir fargerikt på sjøen, da.

Link to post
Share on other sites

Det er mye kreativ lanterneføring blant "oss" seilbåtskippere; det har jeg selv sett ved flere anledninger. Jeg tror mange rett og slett ikke vet bedre - og tenker at "more is better."

Tror kanskje ikke det er spesiellt seilbåtskippere Poseidon tenker på.

 

Ang ulykker og utleiebåter.

Er nødpeilesender et dårligere alternativ enn VHF eller er det sertifikatflikt på slike også?

Link to post
Share on other sites

En nødpeilesender vil vel ofte være overkill, for ved en utløst EPIRB mobiliseres jo hele redningsapparatet. Båtføreren har jo ingen mulighet til å forklare detaljene omkring problemet. Ved en motorstopp f.eks. kan jo VHF brukes til å kalle opp utleier og rekvirere tauing.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt logikken i dette, Vestkystseiler.

Kommer man ut for en ulykke er det greit at hele apparatet kobles inn.

Har man bruk for assistanse så er VHF klart riktig å bruke.

Men for å sette det på spissen,

hvorfor skal en tysk fisketurist ha lov å bruke VHF i utleiebåt da jeg i egen båt ikke har lov å gjøre det samme?

 

Tror også man blir god nok VHF bruker med mindre omfattende teori enn det det er i dag.

Jeg tok sertifikatet for 30-40 år siden.

Kravet for å stå var å kunne nødprosedyren.

Link to post
Share on other sites

Har ikke tatt sertifikatet, så jeg burde egentlig ikke svare.

 

Men jeg har bistått ved motorproblemer og berging et par ganger, etter å ha hørt oppkall og skjønt at jeg var nærmest. Nevner aldri at jeg har hørt det på lufta, blir bare tull av det.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Høres merkelig ut dette.

Leier jeg en fritidsbåt har jeg lov å bruke VHF uten sertifikat.

Når jeg bruker min egen båt er jeg ikke lengre kvalifisert til det samme?

(Har ikke lest linken )

Det er bare et forslag. Det er ikke sjøfartsdirektoratet som foreslår det, men en arbeidsgruppe nedsatt av direktoratet. De instansene som er ansvarlig for VHF-lisenser og sertifikater er ikke representert. Så får vi se hva departementet mener. Skal det dispenseres, må også Post- og Teletilsynet og samferdselsdepartementet høres. Men det er likevel interessant at forslaget kommer. De instansene som har ansvar for sikkerhet på sjøen er godt representert, og de er visst ikke så begeistret for dagens system.

Link to post
Share on other sites

Dersom man har en VHF som man ikke kan høre, så har man ingen VHF i praksis, og hvis dette er vanlig for seilbåter som går for motor, så er vel Fru Jacobsens spørsmål besvart. Legg til kommentaren om at ikke alle vet hvor Spro og Elle er (har aldri hørt om Elle, men vet hvor Spro er), samt at ikke alle har VHF, så tror jeg forklaringen ligger der.....

 

Tror i dag at ALLE VHF'er har uttak for ekstra høyttaler, det burde være veldig enkelt å koble en slik opp til der hvor man befinner seg.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ja jeg tror også forklaringen ligger her, noen hører ikke radioen og andre visste kanskje ikke hvor Elle var. Elle lykt er brukt som meldepunkt gjennom alle tider ved allment anrop på vei til Oslo før VTS'n kom.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

 

Tror i dag at ALLE VHF'er har uttak for ekstra høyttaler, det burde være veldig enkelt å koble en slik opp til der hvor man befinner seg.

 

Min VHF er fra 1987 og fungerer bra enda, og det kan godt hende at det er mulig å sette på en ekstra høytaler.

Nå har det seg slik at mine båtpenger ikke strekker til når det gjelder oppgraderinger jeg gjerne skulle utført. Ny VHF og/eller en håndholdt sådan, står på ønskerlisten, men det er andre ting som er blitt prioritert foran så langt.

Det er vel enda et par ting til som skal på plass før det blir noen ny VHF på meg er jeg redd.

Kompass til Autopiloten feks. Har jeg den i orden, er det ikke noe problem å gå ned og høre hva som blir sagt på VHFn.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem som nevnt her. VHF i salongen hørte jeg i praksis ikke opp i cocpit selv når jeg seilte. Fikk ordnet meg høytaler (liten enkel sak uten forsterker) som jeg koblet til og hang under sprayhood. Da hørte jeg klart og tydelig hva som ble sagt, selv ved motorkjøring. :thumbsup:

 

Men da oppdaget jeg neste problem : Jeg opplevde noen ganger å bli oppkalt, men pga trange farvann eller regattaliknende situasjoner kom jeg ikke fra for å gå nedenunder for å svare, selv om jeg hadde autopilot på. :thumbsdown:

 

Nå har den gamle VHF'en kubba, og jeg skal ha ny, og da ønsker jeg meg en der jeg både kan ta ut ekstra høytaler, men også en lang mic ledning, evt en forlenger/kontakt ute, slik at jeg både kan lytte OG svare derfra, uten å måtte 'gå av vakt' for å svare. Det er jo tross alt først og fremst underveis man bruker VHF, og da er jeg stort sett i Cocpit.

 

Er det noen som har ett VHF apparat med slike egenskaper å anbefale,eller har noen god patent på dette å dele med seg ?

 

Hvor lang er en vanlig Mic kabel egentlig ? Det står ikke oppført i spekken på noen av dem,

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har en Simrad RS82 med et WR20 håndsett - da har jeg 100m rekkevidde på "VHF håndsett" vha Bluetooth klasse II, samt en ekstern høyttaler ute i cockpit. I tillegg en Icom M-72 bærbar, men som har litt dårlig rekkevidde jamført ned antenne 15 meter over havet...

 

Det finnes altså mange fiffige løsninger på markedet, til tross for at Sailor menigheten helt sikkert har sine bestemte meninger om akkurat dette (!) :giggle:

Link to post
Share on other sites

Der sier du noe framtia, kanskje fler som ble litt usikre på hvor jeg mente

Spro er nord for Fagerstrand og Elle syd for Drøbak :smiley:

 

Du er selvfølgelig helt sikker på at du går ut, at det ikke er et problem med din VHF?

Ellers kan jeg jo nevne at vi i Drøbak har et sted som heter Sprostranda. Mulid det har skapt forvirring?

Link to post
Share on other sites

Du er selvfølgelig helt sikker på at du går ut, at det ikke er et problem med din VHF?

 

Tjenesten "Meld fra hvor du drar" til Maritim radio, kan være nyttig å benytte fra tid til annen. Da får man både en sjekk på at man når ut og tatt et ekstra knepp på sikkerheten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...