Nøtterøy Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Jeg tror de færreste er aktive VHF-lyttere når de er underveis. Selv har jeg ingen sjans til å høre radioen i marsfart, som igjen betyr at den er avslått. Om jeg treneger hjelp er det alltid noen som lytter alikevel, nemlig Tjøme Radio, eller Rednings skøytene. Når det gjelder VHF navigering, så er det noe jeg aldri bedriver:) Nå er det vel sannsynligvis også fler båter uten VHF enn med ville jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Ja, dette er virkelig skremmende! VHF'en er i min terminologi "et verdensomspennende sikkerhetsnett", men for at dette skal fungere må alle med VHF gjøre som de er pålagt: lytte på K16 når båten er underveis. Alt for ofte møter vi den logikken som også forekommer i tråden her: "Jeg har VHF, men bruker den ikke. Jeg har den bare for å kunne kalle på hjelp hvis jeg selv kommer i nød." Dette er med å skam å si den mest egoistiske holdningen som finnes - for hvem skal komme til hjelp hvis alle tenker som deg og gir blaffen i lytteplikten? Argumentet med støy kjøper jeg heller ikke uten videre. For hvis støyen er så sterk at man ikke hører sin egen VHF, da er støyen helsefarlig. Da er ikke løsningen å slå av VHF'en, men å gjøre noe med støyen! Men tilbake til utgangspunktet: jeg begriper heller ikke hvorfor det er så populært å gå med tent ankerlanterne i tillegg til de vanlige lanternene - alt for ofte ser det ut som slepebåter som kommer imot . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Pettern1972 Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Mulig det høres ut som skryt, men vhf ombord hos er kun slått av når jeg sover eller ikke er ombord. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 (redigert) Jeg skummet litt hva som vurderes i henhold til VHF. Klippet er fra denne siden: http://www.sjofartsd...lavopploest.pdf Arbeidsgruppen anbefaler at regjeringen vurderer å innføre krav til VHF med DSC i fritidsbåter som leies ut. En forutsetning for arbeidsgruppens forslag er at det gis dispensasjon fra sertifikatplikten for bruk i utleiebåter. Hvorfor i all verden kan man ikke foreslå å innføre krav til VHF i fritidsbåt som ikke leies ut også...... Redigert 27.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
lnjk Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Arbeidsgruppen anbefaler at regjeringen vurderer å innføre krav til VHF med DSC i fritidsbåter som leies ut. En forutsetning for arbeidsgruppens forslag er at det gis dispensasjon fra sertifikatplikten for bruk i utleiebåter. Høres merkelig ut dette. Leier jeg en fritidsbåt har jeg lov å bruke VHF uten sertifikat. Når jeg bruker min egen båt er jeg ikke lengre kvalifisert til det samme? (Har ikke lest linken ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 (redigert) Hvorfor i all verden kan man ikke foreslå å innføre krav til VHF i fritidsbåt som ikke leies ut også...... Sannsynligvis fordi utleiebåter er mye mer ulykkesutsatt enn båter som ikke leies ut, de brukes av folk som ikke er lokalkjent og i mange tilfeller heller ikke båtvant. Redigert 27.August.2012 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Min kone kommenterte i går, at det var merkelig stille på K16, de timene vi lå ute på søndags ettermiddag/kveld... og jeg må si meg enig. "Burde" vært mer aktivitet.. på en måte :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shaukaas Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Det er mye kreativ lanterneføring blant "oss" seilbåtskippere; det har jeg selv sett ved flere anledninger. Jeg tror mange rett og slett ikke vet bedre - og tenker at "more is better." Deler samtidig synspunktet til mange her; at VHF'en er vanskelig å høre når man er underveis. Ofte er det også dårlig lydkvalitet/dårlig språk - så det kreves ofte litt ekstra konsentrasjon for å få med seg innholdet. Overhørte en samtale på K12 her om dagen, mellom "Sunseeker130" (AIS navn) og Stavanger havnevakt; det var så mye dårlig språk/dårlig engelsk - at det var neimen ikke lett å skjønne seg på hva som ble sagt. Samtidig må den som kaller opp regne med 2-3 oppkall; spesielt dersom man ikke har kallenavnet på den man kaller opp. (AIS er jo også et kjekt hjelpemiddel i denne sammenheng....) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Det er mye kreativ lanterneføring blant "oss" seilbåtskippere; det har jeg selv sett ved flere anledninger. Jeg tror mange rett og slett ikke vet bedre - og tenker at "more is better." Tror mange seilere er nedenom i skumringen og trykker inn de de har av lanternebrytere. En del større seilbåter har også en lanternespek både som seilere og som gående for motor. Blir fargerikt på sjøen, da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lnjk Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Det er mye kreativ lanterneføring blant "oss" seilbåtskippere; det har jeg selv sett ved flere anledninger. Jeg tror mange rett og slett ikke vet bedre - og tenker at "more is better." Tror kanskje ikke det er spesiellt seilbåtskippere Poseidon tenker på. Ang ulykker og utleiebåter. Er nødpeilesender et dårligere alternativ enn VHF eller er det sertifikatflikt på slike også? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 En nødpeilesender vil vel ofte være overkill, for ved en utløst EPIRB mobiliseres jo hele redningsapparatet. Båtføreren har jo ingen mulighet til å forklare detaljene omkring problemet. Ved en motorstopp f.eks. kan jo VHF brukes til å kalle opp utleier og rekvirere tauing. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Det er ikke noe problem å bli en dyktig bruker av VHF i løpet av en halv time dersom opplæringen er i praksis og bare begrenset i teori. Dette kan utsalgs- og utleiestedene få til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lnjk Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Ser ikke helt logikken i dette, Vestkystseiler. Kommer man ut for en ulykke er det greit at hele apparatet kobles inn. Har man bruk for assistanse så er VHF klart riktig å bruke. Men for å sette det på spissen, hvorfor skal en tysk fisketurist ha lov å bruke VHF i utleiebåt da jeg i egen båt ikke har lov å gjøre det samme? Tror også man blir god nok VHF bruker med mindre omfattende teori enn det det er i dag. Jeg tok sertifikatet for 30-40 år siden. Kravet for å stå var å kunne nødprosedyren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Er vi egentlig på feil tråd nå i forhold til trådstarters spørsmål? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Har ikke tatt sertifikatet, så jeg burde egentlig ikke svare. Men jeg har bistått ved motorproblemer og berging et par ganger, etter å ha hørt oppkall og skjønt at jeg var nærmest. Nevner aldri at jeg har hørt det på lufta, blir bare tull av det. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
jk Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Høres merkelig ut dette. Leier jeg en fritidsbåt har jeg lov å bruke VHF uten sertifikat. Når jeg bruker min egen båt er jeg ikke lengre kvalifisert til det samme? (Har ikke lest linken ) Det er bare et forslag. Det er ikke sjøfartsdirektoratet som foreslår det, men en arbeidsgruppe nedsatt av direktoratet. De instansene som er ansvarlig for VHF-lisenser og sertifikater er ikke representert. Så får vi se hva departementet mener. Skal det dispenseres, må også Post- og Teletilsynet og samferdselsdepartementet høres. Men det er likevel interessant at forslaget kommer. De instansene som har ansvar for sikkerhet på sjøen er godt representert, og de er visst ikke så begeistret for dagens system. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
egilwh Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Dersom man har en VHF som man ikke kan høre, så har man ingen VHF i praksis, og hvis dette er vanlig for seilbåter som går for motor, så er vel Fru Jacobsens spørsmål besvart. Legg til kommentaren om at ikke alle vet hvor Spro og Elle er (har aldri hørt om Elle, men vet hvor Spro er), samt at ikke alle har VHF, så tror jeg forklaringen ligger der..... Tror i dag at ALLE VHF'er har uttak for ekstra høyttaler, det burde være veldig enkelt å koble en slik opp til der hvor man befinner seg. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 Ja jeg tror også forklaringen ligger her, noen hører ikke radioen og andre visste kanskje ikke hvor Elle var. Elle lykt er brukt som meldepunkt gjennom alle tider ved allment anrop på vei til Oslo før VTS'n kom. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Tror i dag at ALLE VHF'er har uttak for ekstra høyttaler, det burde være veldig enkelt å koble en slik opp til der hvor man befinner seg. Min VHF er fra 1987 og fungerer bra enda, og det kan godt hende at det er mulig å sette på en ekstra høytaler. Nå har det seg slik at mine båtpenger ikke strekker til når det gjelder oppgraderinger jeg gjerne skulle utført. Ny VHF og/eller en håndholdt sådan, står på ønskerlisten, men det er andre ting som er blitt prioritert foran så langt. Det er vel enda et par ting til som skal på plass før det blir noen ny VHF på meg er jeg redd. Kompass til Autopiloten feks. Har jeg den i orden, er det ikke noe problem å gå ned og høre hva som blir sagt på VHFn. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 (redigert) Jeg hadde samme problem som nevnt her. VHF i salongen hørte jeg i praksis ikke opp i cocpit selv når jeg seilte. Fikk ordnet meg høytaler (liten enkel sak uten forsterker) som jeg koblet til og hang under sprayhood. Da hørte jeg klart og tydelig hva som ble sagt, selv ved motorkjøring. Men da oppdaget jeg neste problem : Jeg opplevde noen ganger å bli oppkalt, men pga trange farvann eller regattaliknende situasjoner kom jeg ikke fra for å gå nedenunder for å svare, selv om jeg hadde autopilot på. Nå har den gamle VHF'en kubba, og jeg skal ha ny, og da ønsker jeg meg en der jeg både kan ta ut ekstra høytaler, men også en lang mic ledning, evt en forlenger/kontakt ute, slik at jeg både kan lytte OG svare derfra, uten å måtte 'gå av vakt' for å svare. Det er jo tross alt først og fremst underveis man bruker VHF, og da er jeg stort sett i Cocpit. Er det noen som har ett VHF apparat med slike egenskaper å anbefale,eller har noen god patent på dette å dele med seg ? Hvor lang er en vanlig Mic kabel egentlig ? Det står ikke oppført i spekken på noen av dem, Redigert 27.August.2012 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Standard Horizon gx 2100 har mulighet for tilkpbling av biappsrat med full funksjonsalitet. Sestronic har denne for kr 3.895. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shaukaas Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Har en Simrad RS82 med et WR20 håndsett - da har jeg 100m rekkevidde på "VHF håndsett" vha Bluetooth klasse II, samt en ekstern høyttaler ute i cockpit. I tillegg en Icom M-72 bærbar, men som har litt dårlig rekkevidde jamført ned antenne 15 meter over havet... Det finnes altså mange fiffige løsninger på markedet, til tross for at Sailor menigheten helt sikkert har sine bestemte meninger om akkurat dette (!) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Der sier du noe framtia, kanskje fler som ble litt usikre på hvor jeg mente Spro er nord for Fagerstrand og Elle syd for Drøbak Du er selvfølgelig helt sikker på at du går ut, at det ikke er et problem med din VHF? Ellers kan jeg jo nevne at vi i Drøbak har et sted som heter Sprostranda. Mulid det har skapt forvirring? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Du er selvfølgelig helt sikker på at du går ut, at det ikke er et problem med din VHF? Tjenesten "Meld fra hvor du drar" til Maritim radio, kan være nyttig å benytte fra tid til annen. Da får man både en sjekk på at man når ut og tatt et ekstra knepp på sikkerheten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 Ja jeg er helt sikker på at jeg gikk ut på lufta, men skjønner at ikke alle vet hvor de forskjellige stedsnavnene hører hjemme. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.