VannTro Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Kan lese litt her: http://www.kystverket.no/PageFiles/7784/Utkast%20til%20forskrift.pdf Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
emilskj Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Hei, Fru Jacobsen Jeg tror svaret på hvorfor dine oppkall forble ubesvarte, er relativt enkelt. Vi fritidsbåtfolk er ikke vant til å bruke VHF. Jeg slenger en påstand ut i luften her, men JEG tror, at de fleste som har VHF, aldri har opplevd å bli kalt opp. Jeg har mange timer i styrhuset på stor fritidsbåt langs hele kysten og rundt nordsjøbassenget, og kan telle på en hånd de gangene jeg har opplevd å bli kalt opp. Dette til tross for at vår båt ser ut som et yrkesfartøy og oppkall fra nyttetrafikk dermed iallfall ikke er mer uvanlig enn for andre fritidsbåter. Første gang jeg som ansvarlig i styrhuset ble kalt opp av nyttetrafikk for å avtale hvilken side det var hensiktsmessig å passere på, må jeg innrømme at jeg ble ganske paff. Jeg lurte selvsagt på om det faktisk var meg han forsøkte å kalle opp, men pga godt VHF-kurs og mange timer sammen med mer erfarne fører, gjorde at jeg hadde åndsnærværelse nok til å gripe radioen, identifisere meg og etablere kontakt. Det må nok også innrømmes at erfaringer med yrkesfartøy og VHF, da spesielt rutegående fartøy, nok påvirker noen, deriblant meg. Det er veldig ofte man ikke får svar om man kaller opp et rutegående fartøy. Det er lett å tolke stilheten som en beskjed om å "holde seg unna vårt område", selv om det kanskje ikke er sånn det er ment. Dette gjør uansett årsak terskelen for å bruke VHF'en høyere, og dermed erfaringsgrunnlaget mindre. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Kan lese litt her: http://www.kystverke...l forskrift.pdf Og når det gjelder seilas i og omkring separasjonssone så kan Sjøveisreglene, Regel 10 være til god hjelp. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Da har jeg på en måte forholdt meg korrekt ved å holde med unna da Et fartøy som ikke bruker et trafikkseparasjonssystem skal unngå det med så stor margin som praktisk mulig. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 28.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2012 For ordens skyld - er du helt sikker på at din VHF virker? Får du svar når du kaller opp Tjøme Radio? Ja jeg er helt sikker på at jeg gikk ut på radioen for Stena Saga svarte meg, han gjorde forøvrig også endel forsøk på å oppnå kontakt med seilbåtene Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 (redigert) Dersom seilebåtene var med i en regatta, kanskje de kun lyttet på en avtalt regattakanal uten å ha satt på dobbel lyttevakt slik at de også kunne få med seg oppkall på K16? Det er vel for dem viktigere enn å overholde konsesjonsplikten om lyttevakt på K16 (som selvfølgelig også gjelder under regattaseiling)! Lars H. Redigert 28.August.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Tidspunktet antyder at dette var båter som var på vei til Son i forkant av regattaen (den var på lørdag og snaut 300 båter deltok). Det er sjelden at VHF brukes aktivt på denne typen regattaer (dessverre), og jeg tror at de som har VHF i tilfelle ville hatt på dobbel lyttevakt. Så forklaringen er nok at de enten ikke hadde VHF ombord eller at de ikke lyttet (mest trolig fordi de fleste har radioen nede ved kartbordet). Selv fikk jeg montert ny VHF i cockpit til denne sesongen, og det er en stor forbedring av muligheten til å få brukt den. Men det er ingen spøk å få til en god montering av VHF i en regattabåt, det er aktiv jobbing og mye tauverk som gjør at en lett kan skade utstyret. Rart at ikke flere seilbåtprodusenter legger bedre til rette for montering av slikt utstyr ute. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Men det går da ikke an å fraskrive seg lyttevakten iht. konsesjonen med floskler om at det er en regattabåt og skylde på produsenten av båten? Som tidligere nevnt er det ingen problemer med å ordne seg slik at en både kan høre og snakke i en mikrofofontut fra der en sitter og styrer en hvilken som helst båt!! Det får da være måte på unnskyldninger! Kan en ikke oppfylle kravene for konsesjonen, får en heller droppe VHF og gi avkall på dette unike nødnettet og satse på en skarve mobil med flatt batteri og dårlig dekning når den kanskje fungerer. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Det var KNS som var arrangør. Send dem en epost og si at både du og danskebåten gjentatte ganger forsøkte å få tak på flåten som seilte i separasjonsonen. Jeg tror de tar tak i det. Slikt liker de dårlig. Regattaer skal også meldes til VTS. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Lars H: Nå vet ikke jeg om noen av disse har skyldt på produsenten av båten, jeg prøvde bare å si at det er forskjell på båter, og at det faktisk ikke er så lett å få montert en VHF ute i mange seilbåter. At det å ikke overholde lytteplikten er uakseptabelt er vi helt enige i. Jeg er derimot ikke enig i at det er bedre at disse plukker ut VHFen av båten. Her er det snakk om å gå for motor i relativt tett trafikkert farvann, og om man seiler lengre ut vil nok andelen som lytter være mye større vil jeg anta. Mulligan: Hollenderseilasen var på lørdag, og jeg tviler vel på at KNS ønsker å ta noe ansvar for at det kan ha vært båter på vei ut Drøbaksundet en fredag kveld. Meg bekjent er arrangørene av slike regattaer flinke til å varsle VTS, og jeg antar de gjorde dette nå i forbindelse med Hollenderen denne gangen. Jeg synes seilforeningene burde vært mye flinkere til å bruke VHF som kommunikasjonsform. Det ville fremme bruken av VHF i seilbåtflåten. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Noe ansvar har de rent formelt ikke, men jeg tror at en mail vil ha en viss effekt. Seilbåtene har ikkeno i TSS å gjøre. Løpskartet viser at de krysser TSS to steder. På tvers. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 (redigert) Framtia: Det er ikke noe problem å få vhf ute, da det eneste som trengs er en liten bar flekk til å skru fast festet på. Trådløst håndsett til hovedapparatet tar ikke særlig mye plass, samt at det ikke er en enste ledning i veien. F.eks. Garmin 200 i ais. Redigert 28.August.2012 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Vel, jeg har hatt tre seilbåter, og på ingen av disse har dette vært spesielt enkelt. Problemet er jo ikke å få skrudd fast en brakett, men å finne et sted som ikke 4-6 overivrige testosteronklumper tråkker, sparker i stykker, eller hvor skjøter og fall snurrer seg rundt leamikken og river det løst. Akkurat dette var enklere da jeg hadde motorbåt og man satt i en god stol bak et instrumentpanel og kjørte båt fra A til B. Redigert: ser nå at du skrev trådløst håndsett: ja, det er sikkert bedre, men var vel knapt på markedet da jeg orienterte meg sist. Jeg har derfor tidligere hatt kun VHF nede, pluss en liten håndholdt ICOM oppe. Nå har jeg tre fullstendig uavhengige VHFer ombord, det får holde. Under er et bilde som viser hvordan jeg løste problemet på min båt, men også her må jeg være påpasselig slik at ikke storseilskjøtet fester seg ved en jibb og sliter både kartplotter og VHF overbord Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Et håndholdt sett er fremdeles en god ide. Ja, rekkevidden er kortere, men det er ikke noe problem i Drøbaksundet eller liknende steder. Lett å legge slike i en post i nærheten av rorplass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Et håndholdt sett er fremdeles en god ide. Ja, rekkevidden er kortere, men det er ikke noe problem i Drøbaksundet eller liknende steder. Lett å legge slike i en post i nærheten av rorplass. Jeg kjøpte en vanlig håndholdt vhf, men den var stusselig syns jeg. Virket mye kortere enn jeg hadde forestilt meg. Mitt trådløse håndsett som er linket opp mot vhf radioen inne, virker da like bra som en stasjonær radio.Bruker den håndholdte som jolleradio/bryggeradio/reserveradio. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Jeg kjøpte en vanlig håndholdt vhf, men den var stusselig syns jeg. Virket mye kortere enn jeg hadde forestilt meg. Mitt trådløse håndsett som er linket opp mot vhf radioen inne, virker da like bra som en stasjonær radio.Bruker den håndholdte som jolleradio/bryggeradio/reserveradio. Hm. Får se nærmere på en slik løsning. Noen som kjenner muligheter for løsninger på eksisterende VHF (har en Simrad R87). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 (redigert) Seilbåtfolket har noe å lære av oss Motorbåtfolk. Vi er dyktige på det meste av sikkerhet. Vi har to stasjonære VHFer ombord. Den med DSC står med avslått styrke men med mulighet til å bli betjent på et øyeblikk med nødoppkall via distressknappen eller å motta fra andre distressmeldinger. Den daglige bruk går over en Sailor hvor halvbølgeantennen står i mastetoppen. I tillegg har vi en håndholdt som betjener den stadjonæremed distressknapp som vi bruker fra soldekket. Dette håndapparatet kan betjenes inntil ca 100 meter fra båten. I tillegg finnes et vanlig håndapparat hvis vi må gå i flåten. Sikker overkill for noen men funger godt ombord da prosedyrer følges iht regler for betjening av maritim radio. Distressapparatet slår vi kun av natterstid. Redigert 28.August.2012 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
shaukaas Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Alle Simrad system radioer, RS8x, kan utstyret med trådløs kontroll WR20. Høyttalerfunksjonen på WR20 er imidlertid ikke noe å snakke om; så en bør inn med en ekstern/utvendig høyttaler i tillegg! Men til å betjene radioen (basic funksjoner) samt å snakke i fungerer det greit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shaukaas Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 (redigert) Seilbåtfolket har noe å lære av oss Motorbåtfolk. Vi er dyktige på det meste av sikkerhet. Det betviler jeg ikke, samtidig som vi "seilbåtfolk" må gjennom 20 sider med regelverk mtp sikkerhetsutstyr for å få båten "godkjent" før regattastart på de litt større arrangementene. Litt sengelektyre: http://hanseklubben....egler&Itemid=33 EDIT: I samme slengen kan jeg jo slenge inn at jeg har vært mannskap på diverse regattabåter siden 2003, men aldri opplevd at VHF har vært aktivt i bruk. Med -1- ETT unntak! Ett skremmende eksempel var en lokal regatta for noen år siden; hvor startbåten ga melding om motsatt løp både med flagg, melding på VHF og SMS. Til og med ikke da fikk alle dette med seg; og seilte "feil" løp. I de fleste regattaarrangement legges det opp til bruk av mobil - noe jeg synes rett og slett er tragisk. På sjøen er det én ting som gjelder: VHF. Vanntett sådan. Mobil hører hjemme på land og i bil. Redigert 29.August.2012 av shaukaas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Et håndholdt sett er fremdeles en god ide. Ja, rekkevidden er kortere Mer enn godt nok. En sånn brukes vanligvis til å kommunisere med trafikk i nærheten, så da holder 5W lenge. Har min stukket inn under bøylen til sprayhooden eller i et av "hanskerommene". Men den bør være at god kvalitet. Altså, god AF. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Og for dere seilere med all verdens fancy klær, har dere sikkert en lomme til en håndholdt VHF som ikke er opptatt av noe annet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 (redigert) Burde vel være greit å ha bærbar VHF`n i lomma og headset med en kjevemic.Brukes vel slik også f.eks i RIB`er under arbeid. Redigert 29.August.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 29.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2012 Og for dere seilere med all verdens fancy klær, har dere sikkert en lomme til en håndholdt VHF som ikke er opptatt av noe annet. Hehe Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
shaukaas Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Og for dere seilere med all verdens fancy klær, har dere sikkert en lomme til en håndholdt VHF som ikke er opptatt av noe annet. Vil helst ikke legge kostbart radioutstyr i saltlommene! Et sted må jo hendene konserveres.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AOG Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Svaret på trådemnet "Hvor mange fritidsbåter har egentlig VHF?" finnes i Båtlivsundersøkelsen 2012 http://norboat.no/index.php?page_id=65&article_id=1218. Der står det at 50,8% av seilbåtene har VHF, mens 32,3% av "Motorbåt m/overnatting" har det. Når det gjelder om førerne av disse har VHF sertfikat er tallene hhv 28,6% og 17,7%. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.