Jump to content

Hvor mange fritidsbåter har egentlig VHF?


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei, Fru Jacobsen

 

Jeg tror svaret på hvorfor dine oppkall forble ubesvarte, er relativt enkelt. Vi fritidsbåtfolk er ikke vant til å bruke VHF. Jeg slenger en påstand ut i luften her, men JEG tror, at de fleste som har VHF, aldri har opplevd å bli kalt opp. Jeg har mange timer i styrhuset på stor fritidsbåt langs hele kysten og rundt nordsjøbassenget, og kan telle på en hånd de gangene jeg har opplevd å bli kalt opp. Dette til tross for at vår båt ser ut som et yrkesfartøy og oppkall fra nyttetrafikk dermed iallfall ikke er mer uvanlig enn for andre fritidsbåter.

 

Første gang jeg som ansvarlig i styrhuset ble kalt opp av nyttetrafikk for å avtale hvilken side det var hensiktsmessig å passere på, må jeg innrømme at jeg ble ganske paff. Jeg lurte selvsagt på om det faktisk var meg han forsøkte å kalle opp, men pga godt VHF-kurs og mange timer sammen med mer erfarne fører, gjorde at jeg hadde åndsnærværelse nok til å gripe radioen, identifisere meg og etablere kontakt.

 

Det må nok også innrømmes at erfaringer med yrkesfartøy og VHF, da spesielt rutegående fartøy, nok påvirker noen, deriblant meg. Det er veldig ofte man ikke får svar om man kaller opp et rutegående fartøy. Det er lett å tolke stilheten som en beskjed om å "holde seg unna vårt område", selv om det kanskje ikke er sånn det er ment. Dette gjør uansett årsak terskelen for å bruke VHF'en høyere, og dermed erfaringsgrunnlaget mindre.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Da har jeg på en måte forholdt meg korrekt ved å holde med unna da :saint:

 

Et fartøy som ikke bruker et trafikkseparasjonssystem skal unngå det med så stor margin som praktisk mulig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld - er du helt sikker på at din VHF virker? Får du svar når du kaller opp Tjøme Radio?

Ja jeg er helt sikker på at jeg gikk ut på radioen for Stena Saga svarte meg, han gjorde forøvrig også endel forsøk på å oppnå kontakt med seilbåtene


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Dersom seilebåtene var med i en regatta, kanskje de kun lyttet på en avtalt regattakanal uten å ha satt på dobbel lyttevakt slik at de også kunne få med seg oppkall på K16? Det er vel for dem viktigere enn å overholde konsesjonsplikten om lyttevakt på K16 (som selvfølgelig også gjelder under regattaseiling)!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tidspunktet antyder at dette var båter som var på vei til Son i forkant av regattaen (den var på lørdag og snaut 300 båter deltok). Det er sjelden at VHF brukes aktivt på denne typen regattaer (dessverre), og jeg tror at de som har VHF i tilfelle ville hatt på dobbel lyttevakt. Så forklaringen er nok at de enten ikke hadde VHF ombord eller at de ikke lyttet (mest trolig fordi de fleste har radioen nede ved kartbordet).

 

Selv fikk jeg montert ny VHF i cockpit til denne sesongen, og det er en stor forbedring av muligheten til å få brukt den. Men det er ingen spøk å få til en god montering av VHF i en regattabåt, det er aktiv jobbing og mye tauverk som gjør at en lett kan skade utstyret. Rart at ikke flere seilbåtprodusenter legger bedre til rette for montering av slikt utstyr ute.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Men det går da ikke an å fraskrive seg lyttevakten iht. konsesjonen med floskler om at det er en regattabåt og skylde på produsenten av båten? Som tidligere nevnt er det ingen problemer med å ordne seg slik at en både kan høre og snakke i en mikrofofontut fra der en sitter og styrer en hvilken som helst båt!! Det får da være måte på unnskyldninger! Kan en ikke oppfylle kravene for konsesjonen, får en heller droppe VHF og gi avkall på dette unike nødnettet og satse på en skarve mobil med flatt batteri og dårlig dekning når den kanskje fungerer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H: Nå vet ikke jeg om noen av disse har skyldt på produsenten av båten, jeg prøvde bare å si at det er forskjell på båter, og at det faktisk ikke er så lett å få montert en VHF ute i mange seilbåter. At det å ikke overholde lytteplikten er uakseptabelt er vi helt enige i. Jeg er derimot ikke enig i at det er bedre at disse plukker ut VHFen av båten. Her er det snakk om å gå for motor i relativt tett trafikkert farvann, og om man seiler lengre ut vil nok andelen som lytter være mye større vil jeg anta.

 

Mulligan: Hollenderseilasen var på lørdag, og jeg tviler vel på at KNS ønsker å ta noe ansvar for at det kan ha vært båter på vei ut Drøbaksundet en fredag kveld. Meg bekjent er arrangørene av slike regattaer flinke til å varsle VTS, og jeg antar de gjorde dette nå i forbindelse med Hollenderen denne gangen.

 

Jeg synes seilforeningene burde vært mye flinkere til å bruke VHF som kommunikasjonsform. Det ville fremme bruken av VHF i seilbåtflåten.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har hatt tre seilbåter, og på ingen av disse har dette vært spesielt enkelt. Problemet er jo ikke å få skrudd fast en brakett, men å finne et sted som ikke 4-6 overivrige testosteronklumper tråkker, sparker i stykker, eller hvor skjøter og fall snurrer seg rundt leamikken og river det løst. Akkurat dette var enklere da jeg hadde motorbåt og man satt i en god stol bak et instrumentpanel og kjørte båt fra A til B.

 

Redigert: ser nå at du skrev trådløst håndsett: ja, det er sikkert bedre, men var vel knapt på markedet da jeg orienterte meg sist. Jeg har derfor tidligere hatt kun VHF nede, pluss en liten håndholdt ICOM oppe. Nå har jeg tre fullstendig uavhengige VHFer ombord, det får holde.

 

Under er et bilde som viser hvordan jeg løste problemet på min båt, men også her må jeg være påpasselig slik at ikke storseilskjøtet fester seg ved en jibb og sliter både kartplotter og VHF overbord

 

pidestall_framtia.jpg

 

pidestall2_framtia.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Et håndholdt sett er fremdeles en god ide. Ja, rekkevidden er kortere, men det er ikke noe problem i Drøbaksundet eller liknende steder. Lett å legge slike i en post i nærheten av rorplass.

Jeg kjøpte en vanlig håndholdt vhf, men den var stusselig syns jeg. Virket mye kortere enn jeg hadde forestilt meg. Mitt trådløse håndsett som er linket opp mot vhf radioen inne, virker da like bra som en stasjonær radio.Bruker den håndholdte som jolleradio/bryggeradio/reserveradio.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg kjøpte en vanlig håndholdt vhf, men den var stusselig syns jeg. Virket mye kortere enn jeg hadde forestilt meg. Mitt trådløse håndsett som er linket opp mot vhf radioen inne, virker da like bra som en stasjonær radio.Bruker den håndholdte som jolleradio/bryggeradio/reserveradio.

 

Hm. Får se nærmere på en slik løsning. Noen som kjenner muligheter for løsninger på eksisterende VHF (har en Simrad R87).

Link to post
Share on other sites

Seilbåtfolket har noe å lære av oss Motorbåtfolk. Vi er dyktige på det meste av sikkerhet.

Vi har to stasjonære VHFer ombord. Den med DSC står med avslått styrke men med mulighet til å bli betjent på et øyeblikk med nødoppkall via distressknappen eller å motta fra andre distressmeldinger. Den daglige bruk går over en Sailor hvor halvbølgeantennen står i mastetoppen. I tillegg har vi en håndholdt som betjener den stadjonæremed distressknapp som vi bruker fra soldekket. Dette håndapparatet kan betjenes inntil ca 100 meter fra båten. I tillegg finnes et vanlig håndapparat hvis vi må gå i flåten.

Sikker overkill for noen men funger godt ombord da prosedyrer følges iht regler for betjening av maritim radio.

Distressapparatet slår vi kun av natterstid.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Alle Simrad system radioer, RS8x, kan utstyret med trådløs kontroll WR20.

 

Høyttalerfunksjonen på WR20 er imidlertid ikke noe å snakke om; så en bør inn med en ekstern/utvendig høyttaler i tillegg! Men til å betjene radioen (basic funksjoner) samt å snakke i fungerer det greit.

Link to post
Share on other sites

Seilbåtfolket har noe å lære av oss Motorbåtfolk. Vi er dyktige på det meste av sikkerhet.

 

Det betviler jeg ikke, samtidig som vi "seilbåtfolk" må gjennom 20 sider med regelverk mtp sikkerhetsutstyr for å få båten "godkjent" før regattastart på de litt større arrangementene.

Litt sengelektyre: http://hanseklubben....egler&Itemid=33

 

 

EDIT: I samme slengen kan jeg jo slenge inn at jeg har vært mannskap på diverse regattabåter siden 2003, men aldri opplevd at VHF har vært aktivt i bruk. Med -1- ETT unntak!

 

Ett skremmende eksempel var en lokal regatta for noen år siden; hvor startbåten ga melding om motsatt løp både med flagg, melding på VHF og SMS.

Til og med ikke da fikk alle dette med seg; og seilte "feil" løp. I de fleste regattaarrangement legges det opp til bruk av mobil - noe jeg synes rett og slett er tragisk.

 

På sjøen er det én ting som gjelder: VHF. Vanntett sådan. Mobil hører hjemme på land og i bil. :yesnod:

Redigert av shaukaas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et håndholdt sett er fremdeles en god ide. Ja, rekkevidden er kortere

Mer enn godt nok. En sånn brukes vanligvis til å kommunisere med trafikk i nærheten, så da holder 5W lenge. Har min stukket inn under bøylen til sprayhooden eller i et av "hanskerommene". Men den bør være at god kvalitet. Altså, god AF.

Link to post
Share on other sites

Og for dere seilere med all verdens fancy klær, har dere sikkert en lomme til en håndholdt VHF som ikke er opptatt av noe annet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...