Jump to content

Hvor mange fritidsbåter har egentlig VHF?


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Seilbåtfolket har noe å lære av oss Motorbåtfolk. Vi er dyktige på det meste av sikkerhet.

Der står det at 50,8% av seilbåtene har VHF, mens 32,3% av "Motorbåt m/overnatting" har det. Når det gjelder om førerne av disse har VHF sertfikat er tallene hhv 28,6% og 17,7%.

Det er også mitt inntrykk at Vhf er vanlig ombord i seilbåt og kanskje ikke fullt så vanlig i motorbåt.

Mens vi i seilbåt sliter med at vhf er inne og vi ute, så tror jeg endel motorbåter har tilsvarende utfordringer med støy.

Og en vhf man i praksis ikke hører eller betjener er vel strengt tatt ikke en del av det sikkerhetsnettet det skulle vært ?

 

Jeg har fått svar fra Seatronic. Man kan ikke forlenge ledningen til den ordinære mic, men må kjøpe den ekstra micen til 1200,- i tillegg. Er det noen som allerede har erfaring på om den nye Vhf med innebygget gps motar signaler godt nok under dekk i en seilbåt?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått svar fra Seatronic. Man kan ikke forlenge ledningen til den ordinære mic, men må kjøpe den ekstra micen til 1200,- i tillegg.

Surprise, surprise...

 

Det er klart man kan forlenge en mikrofonkabel, så lenge man gjør det ordentlig. Problemet er vel at man risikerer å miste garantien på den.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ja, man kan klippe og hjemmesnekkre, men den originale er ikke avtagbar, og kan dermed ikke forlenges med kabelen jeg liket til tidligere i tråden.

 

Jeg tror nok jeg går for den med innebygget GPS + det ekstra håndsettet via forlenger, men da nærmer jeg meg fort 4000,- for ny VHF :worry:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

I siste nummer av Practical Boat Owner har de testet 10 rimelige VHFer. Min Garmin100i kom ikke spesielt godt ut av testen. Den hadde dårlig evne til å plukke opp svake signaler, noe som stemmer med de erfaringer jeg har gjort. Men på gode dager har jeg fått in Lyngby radio fra omtrent Bolærne. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte nok en ICOM, selv om den jeg har tross alt fungerer rimelig greit.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har radioen ved siden av roret og må innrømme at det hender volumet blir skrudd ned pga sendinger som er sendt fra så lang avstand at de bare gir støy.. men prøver og huske å øke volumet igjen etterpå.Hører jeg en melding uten støy vet jeg at den kan komme fra "nærområdet" og skrur opp volumet igjen hvis jeg har glemt dette. Siden det her ble kalt opp gjentatte ganger mener jeg at jeg ville fått den med meg , har jo VHF fordi noen kan ha problemer nær meg og hvis jeg får problemer håper jeg noen er i nærheten og lytter !!!

Vil tro det er viktig å gjøre gjentatte oppkall ?

 

Fint med en slik påminnelse !! :clap:

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid lurt på hvorfor produsenter av seilbåter monterer VHF nede ved kartbordet?

 

Jeg har tenkt på det samme, og kommet til at det sannsynligvis har noe med eksponering for både vær og langfingrede individer.

 

Men det er jo uansett helt bak mål at man må forlate førerposisjon for å kunne identifisere seg eller be om assistanse, evt bytte kanal eller justere annet på enheten.

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel sånn at det ikke er en eneste "produsent" av seilbåter som monterer noen VHF. Det gjør eieren eller en forhandler. Og så er det vel også sånn at det er bare motorbåteiere som står og klamrer seg til rattet og gasshendelen hele tiden. Vi som har seilbåt beveger oss mer rundt i båten.

I min båt er hovedapparatet nede i bestikken, og biapparatet oppe i sittebrønnen. Enten bak bøylen til sprayhood eller i hanskerommet.

Link to post
Share on other sites

 

 

Det betviler jeg ikke, samtidig som vi "seilbåtfolk" må gjennom 20 sider med regelverk mtp sikkerhetsutstyr for å få båten "godkjent" før regattastart på de litt større arrangementene.

Litt sengelektyre: http://hanseklubben....egler&Itemid=33

 

 

EDIT: I samme slengen kan jeg jo slenge inn at jeg har vært mannskap på diverse regattabåter siden 2003, men aldri opplevd at VHF har vært aktivt i bruk. Med -1- ETT unntak!

 

Ett skremmende eksempel var en lokal regatta for noen år siden; hvor startbåten ga melding om motsatt løp både med flagg, melding på VHF og SMS.

Til og med ikke da fikk alle dette med seg; og seilte "feil" løp. I de fleste regattaarrangement legges det opp til bruk av mobil - noe jeg synes rett og slett er tragisk.

 

På sjøen er det én ting som gjelder: VHF. Vanntett sådan. Mobil hører hjemme på land og i bil. :yesnod:

 

Tviler ikke at regattafolket kan sikkerhet. Det er den store hopen av De som har kjøpt seg en seilbåt jeg tenker på.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har VHF ombord, jeg skrur den på når jeg kommer ombord å den er vel det siste jeg skrur av før jeg forlater båten. For moro skyld kikket jeg kjapt i kartet nå for å se etter Elle og Spro, jeg kan ikke si med sikkerhet at jeg hadde visst at jeg var utenfor Elle selv om jeg var nettopp der siden jeg ikke har vært innover der i egen skute, jeg antar at min plotter ville ha stått på et zoom nivå hvor muligens Venteberget ville ha dukket opp men jeg er neimen ikke sikker, fokus ville nok mest foregått ut i virkeligheten istedet for ned i plotteren i akkurat det området. For folk som er kjent i området er sikkert historien en annen.

 

Min utfordring er å huske å sette apparatet tilbake på tri watch etter en samtale, noe jeg synes er en svakhet med mitt apparat, etter en stund uten sending burde apparatet kunne gå i DW eller TriW av seg selv. Jeg plundrer og litt med støy når jeg kjører litt grisete, lurer på om det er dynamostøy som en liten dings på ledningen kan eliminere men det er mat for en annen tråd.

Link to post
Share on other sites

Her oppe på mine kanter er det vanligvis rolig på ch 16.

Noe nyttetraffikk, båter som kaller opp Kristiansund los osv osv.

Fritidsflåten er stort sett taus, men at de fleste av noe størrelse har VHF og lytter vil jeg anta/håpe.

 

Større lokale regatta som Halten Offshore, Høststormen, Smøla Doublehanded osv stiller bla krav til VHF, noe jeg tar som en selvfølge da VHF i mine øyne er sikkerhetssystem på lik linje med redningsvester.

 

For min egen del står VHF nede ved kartbordet med vanntett høyttaler under sprayhood.

I tillegg er det en håndholdt Icom ombord som vanligvis er innefor rekkevidde av rormann.

Det er aldri problemer å høre, og VHF er alltid på når jeg seiler eller går for motor, alltid!

 

At VHF er viktig har jeg ihvertfall to eksempler på fra i fjor.

Florø radio gikk ut på ch 16 med beskjed om at det var oppfattet noe som muligens var et may day i området Hustadvika, og ba båter i området melde fra, lytte og holde utkikk.

Samme ved et tilfelle hvor noen på land hadde ringt Florø om at det var sett folk i vannet ved en båt nord for innseilingen til Kristiansund.

I begge tilfellene var det umiddelbart båter inne og meldte fra at de var i området og kunne assistere om nødvendig.

Saken på Hustadvika ble avklart og ved Kristiansund viste det seg at det var dykkere i vannet.

Begge tilfellene viser imidlertid at når alarmen går, er det mange båter som lytter og som kan assistere.

 

Ad navigasjonslys/lanterner, så skulle det være en svært enkel sak for seilere å forholde seg til.

Enten seiler man eller så går en for motor, og begge krever forskjellig lanterneføring.

Å gå med feil lanterner skyldes enten uvitenhet eller latskap (eller kanskje det samme syndromet som enkelte bilførere har med nærlys, grøftelys/tåkelys og tåkebaklys på full guff selv på lyse dagen ?)

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja: har VHF, men den brukes kun for Brupasseringer og for å en sjelden gang anrope marina for gjesteplass etc. Dvs. den er lite i bruk. Lytter på K16 mens jeg er undervis, men som andre har nevnt er den nede under dekk ved kartbordet og det er ikke alltid lett å høre hva som skjer. Hadde tenkt på en høytalerrepeater ved styreposisjon, men har ikke fått det til ennå.

 

Siden mobiltelefonen har tatt over fra VHF for sosial kommunikasjon og værmelding får man jo heller ikke så mye trening i bruk av VHF, så den glir lenger og lenger unna bevisstheten. Kanskje båtplassen burde ha en jevnlig "VHF-chat" på en ledig kanal?

Link to post
Share on other sites

Fru Jabobsen?

For å snu på det, hvorfor svarer ikke ett nyttefartøy på oppkall, med navn?

Dette skjedde i sommer i dårlig sikt ved kryssing av Langesundsfjorden.

Så ett fartøy på plotter ved hjelp av AIS som var på vei ut fjorden.Prøvde å kalle opp ved hjelp av navn 3 ganger for og gi beskjed på mine hensikter,gå han imøte og krysse godt bak. Er sikker på at fartøyet så meg på radar da jeg har en stålbåt på 37 fot. Men ville bare gi meg til kjenne. Nyttefatøy har vell også lytteplikt på 16 selv om de muligens har kontakt med los,havnekontroll eller lignende? De har vel flere enn bare en VHF på brua. Dette var en stor tankbåt.

Men ombord hos meg er alltid VHF på under seilas. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...