Jump to content

Hvor mange fritidsbåter har egentlig VHF?


Fru Jacobsen

Recommended Posts

"Alle" på BP skryter at de har VHF ombord og alle lytter selvfølgelig på K-16.

Men hvor mange er det egentlig?

Vi gikk inn mot Oslo fredagskvelden og møtte en enorm mengde seilbåter fra Son og innover, veldig mange av disse gikk med en topplanterne og en ankerlanterne - sikkert greit for dem men jeg forsøkte å kalle opp flere ti-talls av dem da de fleste kom på feil side av separasjonslinjen og med denne merkelige lanterneføringen.

INGEN svarte! Jeg kalte opp jevnlig fra Elle lykt til Spro for å få avklart en del situasjoner, men det var altså ingen respons!

Er ikke dette en tankevekker?

Særlig med tanke på alt snakket her inne om "godt sjømannskap" og bla bla bla uansett hva noen har sagt eller gjort


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Da lurer jeg på hvordan du kallte opp disse seilbåtene, om det er flere ti-talls seilbåter rundt meg og noen kaller opp "sørgående seilbåt vest av Son" er det ikke noen selvfølge at jeg skjønner det er meg du vil ha tak i. Forøvrig er min favoritt en banan-båt, eller hva det nå var, som kalte opp "pleasure-craft to the left" i tett tåke i innseglingen til Gøteborg. Vi hørte en voksen diesel der inne i tåka ett sted, så vi valgte å svare, men etter å opplyst om vår posissjon viste det seg å ikke være oss han ville ha tak .

Link to post
Share on other sites

Hvis kriteriene for ikke å svare er at det "gjelder sikkert ikke meg", forstår jeg jo noe mer. Men hvis jeg kaller opp sydgående seilbåt rett vest for Elle, eller 2 kabler nord for nordgående fartøy i nordgående sep.sone øst av småskjæra for eksempel så bør jo noen svare. De lå ikke SÅ tett.

Jeg skrev vel heller ikke at det lå et ti-talls seilbåter oppå hverandre men at jeg forsøkte å kalle opp et ti-talls seilbåter fra Elle til Spro

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Og nå spørs det jo litt om hvordan oppkallet ditt var. Var det noe slik som: "Du med seilbåt som ligger feil i separasjonsområdet", er du garantert ikke å få svar.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev Lars; "Sydgående seilbåt rett vest av Elle", det burde være et helt greit oppkall. Men jeg forstår at dette var et sårbart tema så allerede nå kan vi konkludere med at hvis jeg ikke anroper med at spesifikt båtnavn eller på noen som helst måte kan virke uhøflig så kan jeg ikke forvente å få svar. Er det dette dere lærer på VHF-kursene?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Seilere er opptatt av å seile.......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da båtplassens mest høylytte buksevannkandidater utelukkende består av kverulanter flisespikkere og bedrevitere så er spesifikt og korrekt navn et minimum for å få svar. Du bør aller helst ha oppkallsnummeret og posisjon med 50 ,meter feilmargin.

Og siden dette også er de som hevder at papirkart er det eneste som duger åkke som så vet de heller mest trolig ikke hvor de er slik de aner ikkje hvem du roper på

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har håndholdt VHF med DSC i daycruiseren, med lisens, men har ikke sertifikat eller tatt kurs. Har bare ikke orket da jeg selv ikke synes det er nødvendig, da jeg kun holder meg i nærområdet, og ikke bruker VHF'en. Jeg lytter kun på kanal 16 og har DSC hvis uhellet skulle være ute. (Vet at jeg egentlig er pålagt å ta kurs/sertifikat)

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post
Share on other sites

Det er nok veldig mange seilbåter som har VHFen nede ved kartbordet, og som derfor ikke hører på trafikken. Man kan jo håpe at de har den på slik at i hvertfall distressalarmen høres. Når det er sagt så har jeg hatt båtplass ved Storsand i 6 sesonger uten å ha lært meg hvor Elle lykt eller Spro er :smiley:

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hvor ble det av lytteplikten på k16? Er ikke regelen den, har du montert VHF ombord og er sjøfarende da plikter du å lytte på k16.

Det hjelper lite å lytte om du ikke svarer også

 

:thumbsup: Helt riktig. For å kunne svare må du lytte. En svarer om en blir anropt. Dette er elementært. Hvis en ikke gidder å svare bør en vel heller ikke ha VHF.

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en håndholdt og en fastmontert som står på så fort jeg er i båten,jeg lytter på k-16 men problemet mitt er at så fort jeg beveger meg over 10knop så hører jeg ikke en døyt av hva som blir sagt,det støyer for mye i båten til det...men hører jeg aktivitet der så slår jeg som regel av farten og lytter til jeg får med meg hva det er.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har på VHF når jeg er ute med båten, men siden jeg mer eller mindre bor i båten, tillater jeg meg å skru den av om natten når jeg ligger i hjemmehavn.

Underveis, står den på, men jeg har ikke høytaler ute og hører derfor ikke en dritt unverveis om jeg kjører motor over 2000RPM. Under seil, skal det litt til for at jeg ikke skal høre at et eller annet blir sagt nede i salongen, men siden jeg ikke har autopilot, skal det være god plass rundt meg, før jeg går ned for å høre på neste melding.

 

Ellers, vet jeg om mange som mener at man da ikke trenger skru den på før man er i nød..... Jeg har hatt MANGE diskusjoner med disse og vet at de feste av dem faktisk har begynt å ha den på.

(Hvem skal redde deg og bare de i nød har den på?)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Underveis, står den på, men jeg har ikke høytaler ute og hører derfor ikke en dritt unverveis om jeg kjører motor over 2000RPM

Jeg har også VHF'n i salongen, men har montert ekstra høyttaler ved styreposisjonen, så dermed får jeg med meg det som blir sagt selv med fullt motorpådrag.

 

Lars H.

pt. Holmsbu

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har også problemer med å høre vhf underveis med mindre vi luffer i 8-10 knop. Drar vi opp i 16-19 knop blir meldingene bare sus. Vurderer bærbar vhf som suplement til bruk på fly og i jolla. Feks biltema sin.

Angående de seilbåtene, var de norske? Kanskje en gjeng svensker som ikkje ...?

Eg har også opplevd anrop som eg har var i tvil om var til meg eller ikkje, og då svarte eg ikkje, i påvente av nytt annrop dersom det var viktig.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...