Fru Jacobsen Startet 26.August.2012 Del på Facebook Startet 26.August.2012 "Alle" på BP skryter at de har VHF ombord og alle lytter selvfølgelig på K-16. Men hvor mange er det egentlig? Vi gikk inn mot Oslo fredagskvelden og møtte en enorm mengde seilbåter fra Son og innover, veldig mange av disse gikk med en topplanterne og en ankerlanterne - sikkert greit for dem men jeg forsøkte å kalle opp flere ti-talls av dem da de fleste kom på feil side av separasjonslinjen og med denne merkelige lanterneføringen. INGEN svarte! Jeg kalte opp jevnlig fra Elle lykt til Spro for å få avklart en del situasjoner, men det var altså ingen respons! Er ikke dette en tankevekker? Særlig med tanke på alt snakket her inne om "godt sjømannskap" og bla bla bla uansett hva noen har sagt eller gjort Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Hadde vært morsomt med en "ærlig" poll om akkurat det. Hadde vært gøy med litt statistikk på det . Tipper det er mange som ikke lytter selv om de er under fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Da lurer jeg på hvordan du kallte opp disse seilbåtene, om det er flere ti-talls seilbåter rundt meg og noen kaller opp "sørgående seilbåt vest av Son" er det ikke noen selvfølge at jeg skjønner det er meg du vil ha tak i. Forøvrig er min favoritt en banan-båt, eller hva det nå var, som kalte opp "pleasure-craft to the left" i tett tåke i innseglingen til Gøteborg. Vi hørte en voksen diesel der inne i tåka ett sted, så vi valgte å svare, men etter å opplyst om vår posissjon viste det seg å ikke være oss han ville ha tak . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 (redigert) Hvis kriteriene for ikke å svare er at det "gjelder sikkert ikke meg", forstår jeg jo noe mer. Men hvis jeg kaller opp sydgående seilbåt rett vest for Elle, eller 2 kabler nord for nordgående fartøy i nordgående sep.sone øst av småskjæra for eksempel så bør jo noen svare. De lå ikke SÅ tett. Jeg skrev vel heller ikke at det lå et ti-talls seilbåter oppå hverandre men at jeg forsøkte å kalle opp et ti-talls seilbåter fra Elle til Spro Redigert 26.August.2012 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Og nå spørs det jo litt om hvordan oppkallet ditt var. Var det noe slik som: "Du med seilbåt som ligger feil i separasjonsområdet", er du garantert ikke å få svar. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 Som jeg skrev Lars; "Sydgående seilbåt rett vest av Elle", det burde være et helt greit oppkall. Men jeg forstår at dette var et sårbart tema så allerede nå kan vi konkludere med at hvis jeg ikke anroper med at spesifikt båtnavn eller på noen som helst måte kan virke uhøflig så kan jeg ikke forvente å få svar. Er det dette dere lærer på VHF-kursene? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Seilere er opptatt av å seile....... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 (redigert) Da båtplassens mest høylytte buksevannkandidater utelukkende består av kverulanter flisespikkere og bedrevitere så er spesifikt og korrekt navn et minimum for å få svar. Du bør aller helst ha oppkallsnummeret og posisjon med 50 ,meter feilmargin. Og siden dette også er de som hevder at papirkart er det eneste som duger åkke som så vet de heller mest trolig ikke hvor de er slik de aner ikkje hvem du roper på Redigert 26.August.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 Ikke de jeg møtte... Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 ... Er det dette dere lærer på VHF-kursene? Hvis du har sertifikatet, vet du vel sjøl... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 Haha jeg her er angrep det beste forsvar Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Sydgående seilbåt rett vest av Elle Greit oppkall. Burde fått respons. De jeg har litt problemer med er "Seilbåt på min babord side, xxxxxxx kaller" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Hvor ble det av lytteplikten på k16? Er ikke regelen den, har du montert VHF ombord og er sjøfarende da plikter du å lytte på k16. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brightbull Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Jeg har håndholdt VHF med DSC i daycruiseren, med lisens, men har ikke sertifikat eller tatt kurs. Har bare ikke orket da jeg selv ikke synes det er nødvendig, da jeg kun holder meg i nærområdet, og ikke bruker VHF'en. Jeg lytter kun på kanal 16 og har DSC hvis uhellet skulle være ute. (Vet at jeg egentlig er pålagt å ta kurs/sertifikat) Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 Det hjelper lite å lytte om du ikke svarer også Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Det er nok veldig mange seilbåter som har VHFen nede ved kartbordet, og som derfor ikke hører på trafikken. Man kan jo håpe at de har den på slik at i hvertfall distressalarmen høres. Når det er sagt så har jeg hatt båtplass ved Storsand i 6 sesonger uten å ha lært meg hvor Elle lykt eller Spro er Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 Der sier du noe framtia, kanskje fler som ble litt usikre på hvor jeg mente Spro er nord for Fagerstrand og Elle syd for Drøbak Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 (redigert) Hvor ble det av lytteplikten på k16? Er ikke regelen den, har du montert VHF ombord og er sjøfarende da plikter du å lytte på k16. Det hjelper lite å lytte om du ikke svarer også Helt riktig. For å kunne svare må du lytte. En svarer om en blir anropt. Dette er elementært. Hvis en ikke gidder å svare bør en vel heller ikke ha VHF. Redigert 26.August.2012 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MaSa Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Jeg har en håndholdt og en fastmontert som står på så fort jeg er i båten,jeg lytter på k-16 men problemet mitt er at så fort jeg beveger meg over 10knop så hører jeg ikke en døyt av hva som blir sagt,det støyer for mye i båten til det...men hører jeg aktivitet der så slår jeg som regel av farten og lytter til jeg får med meg hva det er. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 He, he, fru Jacobsen! Erfarer at det er vanskelig å høre VHF'n nede i båten, når jeg seiler. Har et biapparat liggende under sprayhood og det fungerer forbausende bra selv om rekkevidden selvfølgelig er kortere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Innmari ofte at stereoen overdøver VHFèn gitt! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Jeg har på VHF når jeg er ute med båten, men siden jeg mer eller mindre bor i båten, tillater jeg meg å skru den av om natten når jeg ligger i hjemmehavn. Underveis, står den på, men jeg har ikke høytaler ute og hører derfor ikke en dritt unverveis om jeg kjører motor over 2000RPM. Under seil, skal det litt til for at jeg ikke skal høre at et eller annet blir sagt nede i salongen, men siden jeg ikke har autopilot, skal det være god plass rundt meg, før jeg går ned for å høre på neste melding. Ellers, vet jeg om mange som mener at man da ikke trenger skru den på før man er i nød..... Jeg har hatt MANGE diskusjoner med disse og vet at de feste av dem faktisk har begynt å ha den på. (Hvem skal redde deg og bare de i nød har den på?) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Underveis, står den på, men jeg har ikke høytaler ute og hører derfor ikke en dritt unverveis om jeg kjører motor over 2000RPM Jeg har også VHF'n i salongen, men har montert ekstra høyttaler ved styreposisjonen, så dermed får jeg med meg det som blir sagt selv med fullt motorpådrag. Lars H. pt. Holmsbu mitt webcam Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Men vi vet fremdeles ikke hvorfor fru J. ikke fikk noe svar. Mulig folks manglende rutine på bruk av VHF gjør terskelen høy for å svare. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Har også problemer med å høre vhf underveis med mindre vi luffer i 8-10 knop. Drar vi opp i 16-19 knop blir meldingene bare sus. Vurderer bærbar vhf som suplement til bruk på fly og i jolla. Feks biltema sin. Angående de seilbåtene, var de norske? Kanskje en gjeng svensker som ikkje ...? Eg har også opplevd anrop som eg har var i tvil om var til meg eller ikkje, og då svarte eg ikkje, i påvente av nytt annrop dersom det var viktig. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.