Zitt Svart 15.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2013 Det er ikke all verdens jeg har fått til de siste to ukene. Jeg fikk jo som nevnt en smell i kneet, og venter på time til røntken. I mellomtiden hinker jeg rundt. Men bordet er montert med et litt originalt støtteben. Lukene under der gjorde det vanskelig med de ferdiglagete støttebenene. Så har nye benkeplate kommet på plass. Sengene er så godt som ferdig, så nå går det an å ta seg en cowboy-strekk. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.September.2013 Del på Facebook Svart 15.September.2013 (redigert) Kjempe fint, bedre enn nytt (er jo nytt) . Håper du får "orden " på kneet snart Redigert 15.September.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 15.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2013 Regner med at det er menisken som har fått seg en trøkk. Bare jeg rekker Rio 2016, så er det ikke så galt! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 16.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2013 (redigert) I dag har jeg vært hjemme og tygget smertestillende tabletter, og da måtte jeg lage en telefonholder. Materialkostnader kr 47.00 + 1 times arbeid. Pris hos Biltema kr 99.90. Jeg har med andre ord tjent kr 52.90 på 1 times arbeid(s?abo op?acanych(polsk) = dårlig betalt). Men moro var det, og det kan ikke måles i penger! Som dere ser har jeg skrådd den i fremkant slik at telefonen detter fremover og blir lettere å få tak i. I tillegg er den åpen i bunnen, slik at den kan stå på lading når den er i holderen. Teknisk avdeling tenker nå på alt, og nå gjenstår bare lakkeringsavdelingen. Der har de noen skuffe- og skapfronter i arbeid med lakking allerede. Redigert 16.September.2013 av Wiking26AC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 16.September.2013 Del på Facebook Svart 16.September.2013 -også er det jo så kjekt å gjøre ting sjøl! Fin blei an og! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 18.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2013 Slik som dette kan det gå når "Avdelingen for eksperimentell forskning og utvikling" får fritt spillerom. Nå har de laget en altan til kikkerten, og gutta på "Lakken" river seg i håret. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 18.September.2013 Del på Facebook Svart 18.September.2013 Kjempefint Godt når kreativiteten får boltre seg. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 21.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2013 Kapteinen klarte å grine seg til en bladkurv over køyen! Her er det lagt utelukkende lagt vekt på det funksjonelle, og det er tvilsomt om juryen for designer-prisen lar seg forføre. Litt pussing og lakking gjenstår. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 24.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2013 Nå har det endelig blitt enighet i heimen om hva båten skal hete. Det har vært en lang prosess, og saken gikk nesten til høyesterett. Valget falt på ZITHA.......oppkalt etter en italiensk helgen som levde på 1200-tallet. Saint Zita blir gjerne kallet på for å hjelpe til med å finne igjen tapte nøkler. Navnet kan også en relateres til ordet zitella som betyr jente eller ugift kvinne. Bokstavene er skåret ut i massiv teak, og er 12cm høy. Det skal selvfølgelig skjæres ut hull i A'en, men drillen ligger i båten. Så skal det pussing, oljing og lakking til. Den offisielle dåpen blir til våren etter at båten har fått en "shape up" på utsiden. Noen som har nummeret til dronning Sonja? Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Ikke værst! Blir flott på hekken det der. Lykke til i dåpen;) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 25.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2013 Var nede i båten for å se hvor bokstavene kunne passe, men synes ikke at bak på hekken var rette plassen. Det er så mye andre greier der bak, så lurer på om navnet må stå på sidene. Det betyr at jeg må lage ett sett til med bokstaver, og fordelen med det er jo at da har jeg noe å gjøre på. Som nevnt tidligere skal jeg til med en økt med oppussing ute til våren. Hvis jeg allikevel limer bokstavene på nå, hvilken "limemasse" skal jeg da bruke som gjør det lett å få bokstavene av igjen? Jada, jeg vet det.......type utålmodig! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.September.2013 Del på Facebook Svart 26.September.2013 Skal de kunne fjernes igjen bør du bruke dobbeltsidig tape av den typen som er litt tykk(bygger ca 1mm) med høy klebeevne. Etter fjerning kan du fjerne taperestene med sitrusrens. Eller borrelås Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Zitt Svart 27.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2013 Da har jeg gjort et prøveoppsett på skiltene. Nyoppusset Wiking-skilt er montert på samme plass som det stod. Bilde 1 Jeg bør antagelig dra disse bokstavene litt fra hverandre. Bilde 2 Skiltet med registreringsnummer har sett bedre dager, og bør fornyes. Er det noe jeg kan bestille eller kan jeg likså godt lage det selv, eller er det noen krav til utforming av det? Tenkte jeg skulle montere det over det bakerste vinduet som dere ser her. Bilde 3 Sitér dette innlegget Link to post
abro Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 Bare å bestille hos Redningsselskapets småbåtregister, så får du nye reg skilt for noen få kroner. Veldig flott arbeid du gjør forresten! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 27.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2013 Takk for det ene og det andre, abro!! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 (redigert) Blir pent Redigert 27.September.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 27.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2013 På baksiden av Wiking-skiltet, som tydeligvis er stanset ut i en form, er det lagt en masse som har tørket veldig ut, og nå oppfører seg nærmest som flatbrød. Bilde 1 Den er veldig sprø, og jeg kan plukke den vekk med neglen. Den slipper lett fra både skiltet og underlaget(plasten), og det er nesten utrolig at jeg har to komplette sett etter alle disse årene. Bilde 2 Jeg regner med at på de over 30 årene siden skiltet ble montert, så har det skjedd ett og annet på limfronten. Det jeg imidlertid kunne tenkt meg var å montere skiltet på en teakplate, slik at teakplaten blir ca 7mm bredere enn skiltet hele veien rundt, og avrundet rundt emblemene/symbolene i endene. Jeg har riktig nok tatt meg en Whiskey i kveld, men er jeg helt ute av kurs nå? Bilde 3 Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 (redigert) Kanskje teakplatern ikke trenger å være rektangulær?Kanskje trapesformet kanskje,eller parallellogram? Vært i det brune jeg også.sk...l. Videreføre linjene fra vinduene muligens.Lett for at det får sånt"eplekasse"preg. Redigert 27.September.2013 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 29.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2013 Ja, det har jeg sans for, cosmic, å videreføre linjene fra vinduene, men nå har fruen her blandet seg inn i diskusjonen; - IKKE noe teakplate under skiltet! Den hvite bakgrunnen gir så fin kontrast til både blå- og rødfargen! Hun har et poeng, eller........? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.September.2013 Del på Facebook Svart 29.September.2013 Enig med fruen. En annen ting er at: Jo mere teak, jo mere vedlikehold. Ellers synes jeg du har en beundringsverdig fremdrift Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Zitt Svart 29.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2013 Nei, det er nok ikke rette saken å nedlegge veto i, VannTro! Men av forskjellige grunner har det vært lite båtturer i høst, så jeg holder jo på å gå på veggene her, og må ha noe å gjøre på! Så sier fruen; - Du kan skifte kjøkken, pusse opp badet, skifte ytterdør, utvide terrassen, lage altan utenfor soverommet, lage bod under terrassen og gjøre ferdig en skillevegg i trappeoppgangen! Har du hørt noe så dumt? Da gikk jeg ned i reste/kappkassen og fant noe jeg kunne lage krydderhylle av! Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 29.September.2013 Del på Facebook Svart 29.September.2013 Synes og at wiking skiltet bør plasseres rett på plasten! Krydderhyllen var ikke dum, har jo selv mye resteteak jeg kan lage slikt av. Er den bare limt? Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 29.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2013 Ja, du har nok rett i det med skiltet, eriklepe! Ja, jeg har bare limt delene i hyllen. Det er så mange gode limer at det går sikkert greit. Jeg har litt allergi mot synlige skruer o.l., dessuten er det nok ikke allverdens belastning den blir utsatt for. Det enkleste er selvfølgelig å løpe og kjøpe, men det er litt gøy å være litt original også, og så står man helt fritt med hensyn til formater. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 30.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2013 Hva er det de har funnet på med teakplatene nå? Som dere ser på endene av disse platene er bygget opp på forskjellig vis. Den typen som er nærmest er den jeg har brukt til nå, men siste gang jeg kjøpte plater viste det seg at overflaten var helt annerledes, og nå ser jeg at de er annerledes inni også. Som dere ser her er det vidt forskjellige sjatteringer i trevirket. For ordens skyld, det er den nye til høyre. Jeg tok dette opp med Maritim, og spurte om de hadde skiftet leverandør siden platene var så annerledes, men det kunne de avkrefte. Jeg tror ikke de så noen forskjell heller. Har dere andre en forklaring? Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 30.September.2013 Del på Facebook Svart 30.September.2013 ser for meg ut som en helt annen sortering er benyttet, litt trist med så store forskjeller.. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.