Jump to content

Prosjekt oppussing av Wiking 26 ac, 1982 mod.


Zitt

Recommended Posts

Det er ikke all verdens jeg har fått til de siste to ukene. Jeg fikk jo som nevnt en smell i kneet, og venter på time til røntken. I mellomtiden hinker jeg rundt.

Men bordet er montert med et litt originalt støtteben. Lukene under der gjorde det vanskelig med de ferdiglagete støttebenene.

bilde

 

Så har nye benkeplate kommet på plass.

bilde

 

Sengene er så godt som ferdig, så nå går det an å ta seg en cowboy-strekk.

bilde

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg vært hjemme og tygget smertestillende tabletter, og da måtte jeg lage en telefonholder.

Materialkostnader kr 47.00 + 1 times arbeid. Pris hos Biltema kr 99.90. Jeg har med andre ord tjent kr 52.90 på 1 times arbeid(s?abo op?acanych(polsk) = dårlig betalt). Men moro var det, og det kan ikke måles i penger!

Som dere ser har jeg skrådd den i fremkant slik at telefonen detter fremover og blir lettere å få tak i. I tillegg er den åpen i bunnen, slik at den kan stå på lading når den er i holderen. Teknisk avdeling tenker nå på alt, og nå gjenstår bare lakkeringsavdelingen. Der har de noen skuffe- og skapfronter i arbeid med lakking allerede.

bilde

Redigert av Wiking26AC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har det endelig blitt enighet i heimen om hva båten skal hete. Det har vært en lang prosess, og saken gikk nesten til høyesterett.

Valget falt på ZITHA.......oppkalt etter en italiensk helgen som levde på 1200-tallet. Saint Zita blir gjerne kallet på for å hjelpe til med å finne igjen tapte nøkler.

Navnet kan også en relateres til ordet zitella som betyr jente eller ugift kvinne.

Bokstavene er skåret ut i massiv teak, og er 12cm høy. Det skal selvfølgelig skjæres ut hull i A'en, men drillen ligger i båten. Så skal det pussing, oljing og lakking til.

Den offisielle dåpen blir til våren etter at båten har fått en "shape up" på utsiden. Noen som har nummeret til dronning Sonja?

zitha_1.jpg

Link to post
Share on other sites

Var nede i båten for å se hvor bokstavene kunne passe, men synes ikke at bak på hekken var rette plassen. Det er så mye andre greier der bak, så lurer på om navnet må stå på sidene. Det betyr at jeg må lage ett sett til med bokstaver, og fordelen med det er jo at da har jeg noe å gjøre på. :giggle:

Som nevnt tidligere skal jeg til med en økt med oppussing ute til våren. Hvis jeg allikevel limer bokstavene på nå, hvilken "limemasse" skal jeg da bruke som gjør det lett å få bokstavene av igjen?

Jada, jeg vet det.......type utålmodig! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Skal de kunne fjernes igjen bør du bruke dobbeltsidig tape av den typen som er litt tykk(bygger ca 1mm) med høy klebeevne.

Etter fjerning kan du fjerne taperestene med sitrusrens.

 

Eller borrelås :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg gjort et prøveoppsett på skiltene. Nyoppusset Wiking-skilt er montert på samme plass som det stod.

Bilde 1

bilde

 

Jeg bør antagelig dra disse bokstavene litt fra hverandre.

Bilde 2

bilde

 

Skiltet med registreringsnummer har sett bedre dager, og bør fornyes. Er det noe jeg kan bestille eller kan jeg likså godt lage det selv, eller er det noen krav til utforming av det? Tenkte jeg skulle montere det over det bakerste vinduet som dere ser her.

Bilde 3

bilde

Link to post
Share on other sites

På baksiden av Wiking-skiltet, som tydeligvis er stanset ut i en form, er det lagt en masse som har tørket veldig ut, og nå oppfører seg nærmest som flatbrød.

Bilde 1

bilde

 

Den er veldig sprø, og jeg kan plukke den vekk med neglen. Den slipper lett fra både skiltet og underlaget(plasten), og det er nesten utrolig at jeg har to komplette sett etter alle disse årene.

Bilde 2

bilde

 

Jeg regner med at på de over 30 årene siden skiltet ble montert, så har det skjedd ett og annet på limfronten.

Det jeg imidlertid kunne tenkt meg var å montere skiltet på en teakplate, slik at teakplaten blir ca 7mm bredere enn skiltet hele veien rundt, og avrundet rundt emblemene/symbolene i endene.

Jeg har riktig nok tatt meg en Whiskey i kveld, men er jeg helt ute av kurs nå? :confused:

Bilde 3

bilde

Link to post
Share on other sites

Enig med fruen. En annen ting er at: Jo mere teak, jo mere vedlikehold.

Ellers synes jeg du har en beundringsverdig fremdrift :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er nok ikke rette saken å nedlegge veto i, VannTro!

Men av forskjellige grunner har det vært lite båtturer i høst, så jeg holder jo på å gå på veggene her, og må ha noe å gjøre på! Så sier fruen; - Du kan skifte kjøkken, pusse opp badet, skifte ytterdør, utvide terrassen, lage altan utenfor soverommet, lage bod under terrassen og gjøre ferdig en skillevegg i trappeoppgangen! Har du hørt noe så dumt? :lol:

Da gikk jeg ned i reste/kappkassen og fant noe jeg kunne lage krydderhylle av! :giggle:

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ja, du har nok rett i det med skiltet, eriklepe!

Ja, jeg har bare limt delene i hyllen. Det er så mange gode limer at det går sikkert greit. Jeg har litt allergi mot synlige skruer o.l., dessuten er det nok ikke allverdens belastning den blir utsatt for. Det enkleste er selvfølgelig å løpe og kjøpe, men det er litt gøy å være litt original også, og så står man helt fritt med hensyn til formater.

Link to post
Share on other sites

Hva er det de har funnet på med teakplatene nå?

Som dere ser på endene av disse platene er bygget opp på forskjellig vis. Den typen som er nærmest er den jeg har brukt til nå, men siste gang jeg kjøpte plater viste det seg at overflaten var helt annerledes, og nå ser jeg at de er annerledes inni også.

bilde

 

Som dere ser her er det vidt forskjellige sjatteringer i trevirket. For ordens skyld, det er den nye til høyre.

Jeg tok dette opp med Maritim, og spurte om de hadde skiftet leverandør siden platene var så annerledes, men det kunne de avkrefte. Jeg tror ikke de så noen forskjell heller.

Har dere andre en forklaring?

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...