Jump to content

Prosjekt oppussing av Wiking 26 ac, 1982 mod.


Zitt

Recommended Posts

Platene har jeg kjøpt hos Maritim Båtutstyr i Bergen. Det imponerer meg hvor nøyaktig de er f.eks. i tykkelse. Noe varierer de selvfølgelig i mønster, men det er jo ikke annet enn sjarmerende.

Lister har jeg kjøpt både hos Maritim og Biltema. Der må man være litt mer nøye med hva man plukker ut, fordi der kan du finne litt feil.

Link to post
Share on other sites

Kvaliteten hos Maritim er bra den og det er som du sier med Biltema. Har jobbet med trelast og edeltre i mange år. Jeg synes du gjør en flott jobb!

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger!

Ja, teak og andre naturprodukter er flott og moro å arbeide med.

Jeg er i utgangspunktet utdannet stålgravør, men har i voksen alder jobbet med stein som også er moro å jobbe med. Tenk dere aluminiumsheller på terrassen! :giggle:

MR Swe; Jeg har bare brukt D1, ikke beis før og ikke lakk(D2). Din finerplate ser nesten ut som om den er sandblåst. Mine plater er helt tett, ingen antydning til dypere furer, sprekker eller ujevnheter(eller veldig lite).

torbi; Jeg har tenkte jeg skulle nøye meg med olje i denne omgang. Hvis det ikke holder seg i lengden tenkte jeg å gå på med Owatrol D2.

Redigert av Wiking26AC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk gjort en liten økt i dag også!

Skapdør er kommet på plass.

Bilde 1

bilde

 

 

Bilde 2

bilde

 

Skapdøren har også en bakside. Med de hengslene jeg valgte kan døren bare åpnes ca 100 grader, men det får holde det. Man kan sikkert venne seg til alt. Den er jo litt utsatt nå hvis det skulle komme en tsunami. :giggle:

Bilde 3

bilde

 

Dør ned til forcabinen er også på plass. Jeg valgte samme hengsler som på skapdøren, og kastekrok(i samme materiale) for å holde den på plass.

Der må jeg lage en stopper i bakkant. Jeg var på forhånd litt i stuss på hvor nøyaktig jeg klarte å lage døren med det maskineriet jeg har, men døren gled rett inn til terningskast 6,5! :wink:

Bilde 4

bilde

 

En liten dørdetalj.

Bilde 5

bilde

 

Også døren har en bakside, og der kan det hende at jeg monterer 2 speil. Fruen trenger speil hvis hun trenger å sparkles og males om vi forviller oss inn til sivilisasjonen! :giggle: Og der dukket det en kastekrok til nede på døren!

Bilde 6

bilde

 

Denne kastekrok sjenerer vel ingen...eller var det litt dumt?

Bilde 7

bilde

 

Fruen sin fotskammel er også kommet på plass. Jeg har foreslått at det er plass til strikketøy her, men hun har ennå ikke hørt om forslaget om å kle den med isopor på innsiden. Jeg er redd den blir full av hvitvin da, og det kan vi jo ikke ha noe av! :nonod::lol:

Bilde 8

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg tenkte jeg måtte trø til litt igjen i dag.

Jeg har laget denne saken som skal bli en dobbelstol på førersiden. Meningen er å sy to puter til den i målene 80x50 i setet og 80x40 i ryggen. Jeg gikk på Jysk for å kjøpe skumgummi, men det gikk ikke, De hadde bare ferdige madrasser men trekk rundt, og han påstod at det ikke var mulig å få tak i metervis. Den gikk jeg ikke på, og gikk igjen, men mannen hadde rett. Jeg har ringt og besøkt møbelforretninger, møbeltapetserere og skumplassleverandører, men det ser vanskelig ut.....ingen vil eller kan selge. Da blir det tilbake til Jysk og kjøpe ferdige madrasser og klippe til.

Bilde 1

bilde

 

Jeg skulle jo sy likevel, og da kunne jeg like godt kjøpe med meg gardiner til kabinen. Blå på ene siden og lys på andre siden, dekor på begge sider.

Bilde 2

bilde

 

Tråden var tredd og alt var klart i produksjonen, men da sa det pang og røyken steg til værs.

Den brune plastaktige dingsen som henger ned på høyre side under stikkontakten er koblet til denne(stikkontakten altså) og til på/av-bryteren(svart) er smeltet. Er dette rett og slett en sikring? Hva er skylden til at det skjer, og vil det skje igjen med en ny jeg setter inn, mon tro?

Manskinen(Bernette) er noen år gammel, men så godt som ubrukt.

Akkurat nå står en salmaker høyt i kurs. Forbannet for jeg gledet meg!

Bilde 3

bilde

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er klar over den butikken, snekko880, men det virker som om både den og alt annet er nedlagt! Det er en produsent av skumplast i Ålesund som leverer over hele landet, til andre produsenter av f.eks. møbler, men ikke til utsalg. De fleste sier jeg må gå til Jysk og lignende. Skumplast med trekk på er visst tingen, og så hive trekket! :confused:

Link to post
Share on other sites

Flott tråd. Får lyst på et prosjekt selv når jeg leser dette. Trearbeidet ser profft ut. Slik hadde Wiking 26 sett ut om den ble produsert i dag. Fortsett med oppdateringer :smiley:

 

Planer for dørken og?

Beklager, 4-Stroke, jeg så ikke ditt innlegg før nå! Takk skal du ha! Jeg har tenkt å legge teppe på dørken, men jeg har noen ideer rundt det som jeg må tenke ut(to be continued)!!! :giggle:

Er det ingen som kan gi meg et tips om den idiotiske symaskinen, er det søppel eller håp???

Link to post
Share on other sites

Hei tror den sprengte komponenten er en kondensator, synes å huske å ha sett store kondensatorer med plast rundt, loddet over 230 v inntaket.Men har vel aldri vert med på at de har vert feil med eller sagt takk for seg.( jobbet som service elektroniker i 12 år før omskolering til automatiker) Men når det er sagt så er det ett ordtak som går igjen"elektronikkens veier er uransaklig" :wink:

bilde

 

 

Er det noe sånt som var loddet fast i 230v inntaket?, trudde jeg hadde en komplett men var kun plastikken igjen. Uansett så er det en keramisk kondensator type stor. Men har du prøvd å koble til spenning og se om det er liv i maskinen?

 

Du kan prøve SR Kalesjeservice på Randaberg, han holder på med litt av hvert. Tror og han har skumgummi.

Redigert av myhreoe (see edit history)

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, den "sneglen" din er så godt som lik "sneglen" min, og "følehornene" er koblet 230V inntaket! Maskinen er hel død nå! Hva er det en kondensator utretter egentlig, og er det bare å skifte ut så er alt greit, eller er det en bakenforliggende grunn for at kondensatoren tar "kvelden"?

Har kommet til at jeg får putene sydd hos en proff, iallfall inntil jeg eventuelt får fart i symaskinen. Hvis det tar tid går den rett på dynga!!!

Redigert av Wiking26AC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg byttet skum i benkeputene ned i salongen, kappet jeg opp diverse overskytende og standard overmadrasser som jeg hadde liggende. Har du overmadrasser eller skummadrasser hjemme som kanskje kunne vært byttet til bedre kvalitet, så er det jo en gylden mulighet til å gjøre det nå. De gamle vil fungere utmerket i mange mange år i en båt. Du skal jo bare sitte på dem.

Kanskje noen du kjenner/ slektning som har madrasser/ overmadrasser de gjerne vil bli kvitt. en hundrelapp her og en hundrelapp der spart... så blir det fort mange tusenlapper av det. oppussingsprosjekt koster.

Erfaringsmessig kan det være smart å trekke skumplasten først med ett lag passende tekstil, stramt, for så å montere yttertrekket. Det gir en "fastere" pute og du får muligens et penere resultat da yttertrekket vil legge seg penere.

Det er vel Porolon du tenker på, angående produsent her i Ålesund.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...