Jump to content

Prosjekt oppussing av Wiking 26 ac, 1982 mod.


Zitt

Recommended Posts

Du har et selvfølgelig et poeng, Sæbø! Det hender det er småtasser ombord også, og de pleier jo å disse på dørene.

Det er grenser for hva man kan gardere seg mot, men det er greit å få fornuftige innspill.

Slik det er planen å konstruere dørene er kanskje ikke pianohengsler heller det rette, for jeg trenger vel overfallshengsler?!

Nå må jeg begynne å tenke igjen!

Håper det går bra med deg og prosjektet ditt!!!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei, og godt nyttår!

Her har det ikke skjedd så mye må jeg si.

Tiden har gått med til å pleie forkjølelse, influensa og lungebetennelse.

Formen begynner så smått å komme seg, men å stå ute å sage i ned mot -10 grader frister ikke så veldig.

Kanskje jeg ikke skal være så tøff i starten?

Kommer sterkt tilbake!!!

Link to post
Share on other sites

Godt nyttår til deg også. Vil jo selvsagt ønske deg god bedring. Enig i at å stå ute med sag sånn som vi har det her nå ikke er forlokkende for å si det forsiktig. Alle starter jo så det fosser om baugen men så blir det litt smalhans etterhvert. Prosjektet ditt er ikke verre enn at du blir ferdig i tide til sommer og forhåpentligvis sol og varme...... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

det kan jeg skrive under på!

lag deg en kalkyle på hva du tror det går av tid og penger..når du har gjort det så kan du gange det med tre.Da kan det være at du begunner og nærme deg noe :nonod:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt allergisk mot kalkyler og budsjetter. De er alltid like deprimerende. Det får koste og ta den tiden det trenger. Problemet her på Vestlandet er været. Ideellt jobbe vær er ikke regn, vind eller kulde, og når solen skinner ja da vil vi jo være på fjorden. For ordens skyld, båten ligger på sjøen!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen! Jeg har vært en tur ute av hiet, og syslet med noen småting. Formen er bare sånn noenlunde etter vinterens virusangrep, men nå klarte jeg ikke å holde meg lenger.

Som jeg tidligere har vist dere, bruker jeg de utskjærte delene av seksjonene til skuffefronter og skapdører. De blir naturlignok mindre enn åpningene, og derfor har jeg montert vinkellister rundt kantene. Da blir der en åpning mellom platene og listene, som dere ser på bildet.

(Fortsetter under bildet)

img268.jpg

 

 

Da hentet jeg frem slissesagen og laget noen tynne lister som jeg limte rundt kantene på baksiden. Ble ganske "nice" synes jeg......enig?

(Enda et bilde under)

img275.jpg

 

 

....og så har jeg laget en skuffe. Det viser seg at kappesagen min(helt ny) ikke er helt nøyaktig, men jeg fikk det bra til likevel.

Dette er den nederste skuffen i seksjonen, og den øverste må jeg vente med til jeg har fått montert vasken igjen. Den kan ikke ha full dybde på midten pga rørene til vasken, men det kan jeg ikke få målt enda. Planen er å montere stoppere under skuffebunnene fremme, slik at man må løfte skuffene opp når de skal inn og ut. Altså ingen låser! - Er jeg på rett spor med prosjektet???

img267.jpg

Link to post
Share on other sites

Fant ikke overnevnte tråd, men har tatt på land en del av disse Wiking båtene med flyndre.Viktig og være påpasselig med stropping/plassering. Vist de treffer for langt bak, bøyes disse rørene bak til roret veldig lett, og muligheter for lekasje opp ror feste kan da bli utfallet..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er det en som kan forklare meg hvordan dette henger sammen?

Under treplaten er der en mutter, så en rørstump og deretter stussen som slangen skal innpå. Er det gjenger inni rørstumpen som delene er skrudd til i. Det som dere ser tyter ut i endene av rørstumpen er stry.

Jeg skjønner ikke hvorfor blandebatteriet er montert på denne platen, og hadde lyst å fjerne den og montere batteriet direkte på benkeplaten.

Jeg har prøvd meg med to skiftenøkler å få det fra hverandre, men det sitter veldig godt. Er det bare å dra til eller gjør jeg noe galt, og vil jeg få trøbbel med å få det tett igjen?

 

img283.jpg

Link to post
Share on other sites

Sitter noe fast prøver jeg først med CRC for å se om det hjelper. Må stå og virke en stund.

Hjelper ikke det så må blåselampe til pers for å varme opp godset. Siden det er treverk inne i bildet ville jeg holdt meg utendørs, godt unna annet brennbart materiale.

Alternativet et nytt blandebatteri til kr. 199,-

Link to post
Share on other sites

Her er nok en hjemmelaget overgang. til venstre for å tr på en slange, så en union/fitings (husker ikke hvem som har gjengen inne /ute) så en overgang til blandebatteriet. Er nok tettet med stry du skal nok få delt dette ved å bruke fastnøkler, sitter nok godt fast. IKKE bruk skift nøkler de ødelegger bare mutrene.

Link to post
Share on other sites

Det gikk som en drøm! Når du vet at det bare er til å ta i litt, går det som regel greit. Problemet er ofte at det er litt lite med bare to hender.

 

Fikk forresten et nytt skudd for baugen for et par uker siden da påhengeren til gummibåten forsvant. Helt ny Mercury 6hk.........IKKE moro!!!

Link to post
Share on other sites

Forsvant? som i stjålet? Helt utrolig, alt som ikke er sveiset fast blir jo stjålet... Har selv blitt frastjelt både påhengs (ny Tohatsu 9.9) for noen år tilbake, og ene fiskebåten min (Askeladden 16" med tohatsu 25). Båten ble funne forlatt noen dager senere på hjellestad... Hadde fått hard medfart! Påhengsen kom aldri til rette igjen :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Ja, stjålet!!! Jeg kan jo leve i håpet om at noen bare har lånt den, hehe! Jeg skrev at motoren var helt ny, skulle stått to år gammel, men ubrukt. Den koster ca 10000, med litt aldresfratrekk og egenandel så fikk jeg igjen kr 3500. Fikk beskjed av Gjensidige at det ikke var nødvendig å melde det til Politiet, så alt ble ordnet pr tlf. Har for sikkerhet skyld hengt på en ny påhengs, 5 år gammel gått 10 timer.......fingers crossed!

Det er ikke de store summene det er snakk om, men det er forferdelig irriterende. Får håpe vi slipper unna i fremtiden, ashfirelate!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...