Jump to content

Prosjekt oppussing av Wiking 26 ac, 1982 mod.


Zitt

Recommended Posts

Ja, det er ikke mangel på planer! Har i utgangspunktet tenkt å ta rubbel og bit, men over langs. Skal jo kjøre båt også i fineværet(om det kommer). Neste akutte behov er ny dør ned til forcabinen og teppe på dørken. Nei, jeg kan ikke begynne å ramse opp, da blir jeg sittende her....lenge! En ting er sikkert, det blir ikke tid til å gå på bingo eller mate fuglene i parken! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det har vært litt rolig arbeidsfronten en tid en stund nå. Har vært en tur i Amsterdam, men nå er det på tide å komme i gang igjen. Det dumme nå når våren har kommet er at jeg kanskje må tenke på å gjøre noe inntektsbringende arbeid også.

Bilde 1: Her har jeg laget en fotskammel til fruen.

bilde

Bilde 2: Profilene passer ikke helt sammen her, men jeg regner med at jeg kan pusse det litt finere.

bilde

Bilde 3: Jeg har laget noen distansestykker i bakkant slik at det blir avstant inn til veggen. Der skal Allers, VG eller Havneguiden være.

bilde

Bilde 4: Oppi skammelen er det plass strikketøy og ullteppe. Knottene under lokket holder forhåpentligvis lokket på plass.

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt i villrede, Møkkalasset, når det gjelder det spørsmålet, men i utgangspunktet hadde jeg tenkt olje. Jeg vet ikke sikkert hvorfor, men jeg synes vel at fargespillet og sjatteringer i treverket kommer fint frem med olje, og at lakket treverk virker litt for blankt og skinnende. Men bevares det er flott også med lakk.

Link to post
Share on other sites

Jeg var ikke klar over at jeg kunne lakke oppå en olje flate. Trodde ikke lakk ville binde til underlaget da, men når dere sier det så går jo det. Kanskje det ikke er så om å gjøre å lakke nå i første omgang, men vente til høsten?

Jeg har lest noen tråder om lakking/oljing, men blir like forvirret hver gang. Meningene og metodene er så mange, og det virker som om de fleste er fornøyd både med produktet og måten de har gjort det på.

Spørsmålet i første omgang er om det kanskje er det beste å bruke helt klar olje, uten pigmentering? Er det ikke slik at treverk vil mørkne over tid, og at det kan være dumt å fremskynde den prosessen?

Må forresten ut å handle mer byggematerialer i dag, hvis det skal bli gjort noe i helgen!

God helg til dere!

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg, SoBo!

Det blir en fantastisk dybde og liv i treverket, spesielt på platene. Det jeg imidlertid lurer på, og har erfart, er hvorfor deler av kantlistene blir så mørke? I utgangspunktet kan de se lyse ut, men blir veldig mørke(nesten svart) når de oljes. Ikke at det gjør så mye, for det blir fint uansett når naturen får bestemme.

bilde

Link to post
Share on other sites

 

Grunnen til fargeforskjell er at det skjæres mer på tvers av cellstrukturen og at man dermed får endeved fram. Cellstrukturen i treverket er langstrakt og hulrommet i disse blottstilles når skjæreretning endres.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det høres helt riktig og forståelig ut, Erikda! Takk for god forklaring!

 

Jeg var en tur i båten i dag og monterte dørkarmer og

bilde

 

dørstokk.

bilde

 

Jeg laget de av disse listene, og da jeg var ferdig satt jeg igjen med fire flotte hjørnelister som jeg helt sikkert får plassert et sted......bonus!

Nå er det tid for å tenke på dørbladet, og der er jeg litt usikker på om det utstyret/maskineriet jeg har er nøyaktig nok. Men jeg skal gi det et forsøk!

Det er litt lettere å få ting beint når emnet ligger i ro og sagbladet går enn omvendt, slik det blir med en slissesag.

bilde

Link to post
Share on other sites

Så var dørbladet ferdig! Jeg valgte å lage døren i ett stykke, med målene 98,5cm x 53cm. Mønsteret ble ikke 100% på midten, men det var ikke råd å få det bedre med de platene jeg hadde. Ikke si det til noen! :giggle:

Håper jeg får sjanse til å montere litt i morgen, og olje det som allerede er montert. Skal bli kjekt å se det på plass.

Må kansje en tur til Biltema å kjøpe noen hengsler.

bilde

Redigert av Wiking26AC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...