Jump to content

Prosjekt oppussing av Wiking 26 ac, 1982 mod.


Zitt

Recommended Posts

Tusen takk! Kjekt at dere er fornøyd, det liker jeg! :smiley:

Jeg har ikke bestemt meg for olje/lakk. Er det helt meningsløst å bare olje, eller er det som så mye annet, fordeler og ulemper med begge deler? Er det slik at hvis man oljer så kan man lakke side, men hvis men lakker så kan man ikke olje siden?

Litt artig med de u-listene som jeg har montert rundt åpningen til komfyren. Da jeg skar ut åpningen så laget jeg den skar de skrå kantene på siden helt tilfeldig. Det viste seg i ettertid at de var nøyaktig 120 grader.

Redigert av Wiking26AC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her har vi et par bilder til.

Nå begynner det å ta form. Jeg har foreløpig bare kappet til delene, og limer dem sammen i løpet av påsken.

Hvis dere ser på bilde 2, så er jeg litt i stuss på om jeg er vel dristig med treverk så nær åpen flamme. Det begynner vel ikke å brenne med det første, og blir det litt brunsvidd med tiden får jeg vel bare skifte det ut, eller finne en annen løsning. Enig?

Platen under stolen kommer til å dekke hele åpningen til komfyren, og lokket til rommet bak komfyren kan heller ikke åpnes når stolen er nede.

 

Bilde 1

img347.jpg

 

Bilde 2

img343.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, god ide! Som du ser på bildet bak komfyren har jeg noen lister som hører til, og de kan jeg selvfølgelig bruke! Hadde helt glemt dem, selvom jeg har tatt i dem flere ganger når jeg har holdt på! Hjernen er tydeligvis opptatt av bare en ting om gangen!

img352.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå har det vært byggestopp et par dager, og det er på tide å slå til igjen! Men så er det jo langfredag i morgen, og da er spørsmålet om jeg får tilgivelse om jeg tar noen kutt på kappesagen og slissesagen. Jeg mener man må kunne prioritere de viktige tingene.

Setet jeg skal montere på en plate over komfyren fikk jeg ikke skruer til da jeg kjøpte det, men Maritim Båtutstyr skulle lete om de fant noen over påske. Jeg har selv prøvd å finne passende skruer, men nei! Jeg lurer på om jeg rett og slett skal lime stolen til platen. Den skal vel ikke av igjen før om 20 år, tenker jeg, og da spiller det vel ingen rolle, for da er vel båten mest sannsynlig på båtkirkegården.

 

img347.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er stolen på plass!

img376.jpg

 

img379.jpg

 

Vi får litt plass til ting og tang bak stolen!

img377.jpg

Litt detaljer!

img378.jpg

 

Som dere ser er ikke denne stolen sammenleggbar og da mister vi benkeplass der, men nå har jeg forlenget benken på venstre siden. så vi får noe igjen der.

img380.jpg

 

Jeg ville ikke ha noe håndtak på lokket til dette rommet, så jeg skar ut i det ene hjørnet slik at vi kan stikke fingeren nedi for å løfte det opp.

img381.jpg

 

Litt småting gjenstår enda, som f.eks. aluminiumslister(vinkel-lister) rundt komfyren.

Der ser dere også hullet i lokket til det rommet bak komfyren.

Det er selvfølgelig ikke etter boken å bruke overfallshengsler her, men det var noen hengsler jeg fikk feil hos Maritim, og da fant jeg ut at jeg like godt kunne bruke dem her. Blank og fin er de, jeg tror de er laget av gull! :giggle:

img382.jpg

Link to post
Share on other sites

Det neste på programmet må være å få til noe bedre enn denne døren. Jeg har lyst å lage en ny i ett stykke, altså ikke delt. Jeg ser dører ofte er laget delt, er det noe spesiell grunn til det?

Jeg mener den gamle er ca 20mm tykk, og får jeg tak i plater med slik tykkelsen?

Hvis ikke lurte jeg på om jeg kunne lime sammen to stk 12mm plater, og montere en list i endene. Jeg har imidlertid sett på en plate jeg har stående at den har slått seg litt. Den har stått tørt og ved jevn temperatur hele tiden, så den har nok vært slik da jeg kjøpte den. Om jeg limer sammen to slike plate på ca 55cm x 100cm, og legger dem i press, vil jeg da få en bein og fin dør?

sam_0940.jpg

Redigert av Wiking26AC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Funker sannsyneligvis bra med tec 7. Har du noe epoksy for hånden funker det nok enda bedre.presser du de bein før liming,så blir de bein etter liming.

Flott arbeid du gjør i båten,blir så fint atte! Men nå må du få båten utpå så du får brukt den og!

Link to post
Share on other sites

Nydelig arbeid :thumbsup:

Trenger du lage døra av dobbel plate? Om du bruker 12mm plate, og så legger "ramme" rundt den i passe tykkelse med heiltre, så sparer du vekt + at ramma rundt stiver av ?

Mange har dørene delt og hengslet med piano midt på for at ikkje døra skal ta så stor plass i åpen tilstand trur eg.

Litt seint ute, men anngående det eg kalte for vinkelhengsler, så kom det tips rett etterpå ser eg, med riktig navn

:overfallshangsler :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for ekspertuttalelse om kvaliteten på arbeidet! :smiley:

Hvis du ser på nærbildet av komfyren på bildet i #90, så har jeg brukt noen heltre lister på en plateskjøt til venstre for komfyren. Jeg kan kanskje bruke noen slike. Jeg tror jeg kjøpte de listene hos Biltema.

Nå må jeg sette meg ned å tenke igjen, jeg! :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg var litt bekymret for at varmen fra monfyren skulle kunne skade treverket rundt.

Flyrikk(BP-medlem) kom da med ideen om å kle treverket med metall-lister rundt komfyren, og det minnet meg om at jeg faktisk hadde noen aluminium vinkellister liggende........kan det bli bedre?

425.jpg

 

Det ble en av de tøffeste detaljene til nå!

424.jpg

 

Har også lagt ned en plate foran stolen til co-piloten. Den skal ligge løst og under blir det et rom til ting og tang, Planen er å slisse opp noen små lister til å montere rundt. Jeg må antagelig lage en liten fotskammel som også, som også kan romme enda flere ting og tang.

426.jpg

Link to post
Share on other sites

Blir virkelig fin den pentryn din. Veldig kjekt å kunne ha ett sete der også.

Jeg kjente det stakk i kroppen da jeg så den fine bestikkskuffen din her tidligere. Det har jeg glemt å lage i min. Pokker.

Jeg fant tilslutt en grei løsning på skapdør forresten. Fjærlås på maritim.

Kan få lagt ut bilde av det. Har du tenkt mer på det?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...