Jump to content

vikeplikt ved innhenting av båt foran


is_620

Recommended Posts

I regel nr. 13 om innhenting, står vel alt helt klart?

..

(b) Et fartøy skal regnes som et innhentende fartøy når det haler inn på et annet fartøy, såfremt det kommer opp fra en retning som er mer enn 22,5 grader aktenfor tvers i forhold til det andre fartøy, det vil si at det om natten vil være i stand til å se bare akterlanternen til det andre fartøyet, men ingen av dets sidelanterner.

..

(d) En hvilken som helst senere peilingsendring mellom de to fartøyene skal ikke gjøre det innhentende fartøyet til et fartøy med kurs som skjærer det andre fartøyets kurs, slik dette er å forstå i reglene, eller frita det for plikten til å holde seg klar av det innhentede fartøyet før dette er endelig passert og klaret.

 

 

Hva skjer hvis det fartøyet som innhentes endrer kursen slik at det andre fartøyet kommer inn fra styrbord med en retning mindre enn 22,5 grader aktenfor tvers?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg ble innhentet og forbikjørt "på inner'n" akkurat i det jeg skulle svinge ca 70 grader mot styrbord inn mot "min" rekke av båtplasser i hjemmehavnen.

Det var et "hav" av plass på andre siden (70 meter på min babord- vs ca 5 meters klaring mellom meg og bryggene på min styrbord side). Da jeg hadde stø kurs skrått inn mot bryggene synes jeg det må ha vært helt åpenbart at jeg var på vei inn mot en av rekkene med båtplasser og derfor snart måtte legge om kursen mot styrbord.

Slik jeg ser det tilsier all logikk at innhentende båt i en slik situasjon passerer meg på babord side lengst vekk fra bryggene.

Fikk dog inntrykk av at fyren med overlegg la seg på innsiden og ikke ga noen tegn til å vike. Fikk tom et surt blikk da jeg måtte sette båten i revers og stoppe helt opp slik at han kunne passere meg rett før jeg svingte inn mot min båtplass.

Link to post
Share on other sites

Hva skjer hvis det fartøyet som innhentes endrer kursen slik at det andre fartøyet kommer inn fra styrbord med en retning mindre enn 22,5 grader aktenfor tvers?

Da har du etter reglene helt klart vikeplikt. Det står ingenting i reglene om at den andre båten skal være kjent i farvannet, vite at din hjemmehavn er inn til styrbord og kunne gjette/anta at du plutselig skulle endre kurs inn dit.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den andre båten kan holdt samme kurs og fart i lang tid, og annsett TS(trådstarter) som kryssende, og TS skulle viket slik han gjorde. Å spekulere i en halv grad til eller fra blir tull. Man viker fra høyre. Med så lave hastigheter snakker vi ikkje om noe innhentende båt, men at de to båtene nådde eit punkt der kursene skjærer kvarandre. Og da sitter vi igjenn med regel om å vike for trafikk fra høyre.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Å spekulere i en halv grad til eller fra blir tull. Man viker fra høyre. Med så lave hastigheter snakker vi ikkje om noe innhentende båt, men at de to båtene nådde eit punkt der kursene skjærer kvarandre. Og da sitter vi igjenn med regel om å vike for trafikk fra høyre.

 

Med all respekt, dette er renheklet tull. Det står detaljerrt beskrevet i regelverket hvordan man skal forholde seg i situsjoner som den trådstarter opplevde, og det er ingen grunn til å komme trekkende med sine egne tolkninger.av regelverket. Mye av problemene ute på vannet (og diskusjonene her på BP) skyldes folk som har sin egen, helt private, tolking av sjøveisreglene. Dersom du ikke greier å se forskjell på 45 grader og 22.5 grader anbefales innkjøp av peilekompass, eventuelt at du overlater navigeringen til noen andre.

 

Slik jeg kan se det, gjorde TS det helt riktige. Han holdt kurs og fart hellt til dett var klart at den andre båten ikke ville vike, føfrst da vek TS. Helt etter reglene.

Link to post
Share on other sites

Sæbø har et godt poeng.

 

Kommer en i, fortutsetter settingen og endrer kurs til babord er intet problem. Endrer trådstarter kurs til styrbord kan en naturligvis diskutere antall grader aktenfor tvers. Slik jeg ser det burde dette ikke være et problem overhodet og er igjen tilbake på noldus planet for for folk i båt fremfor båtfolk.

 

Lurer sågar på en ting.

 

Hva i himmelens navn får en kar til å kjøre på autopilot ut forbi ostøya eller i leden der trafikken tidvis er større på motorveg mellom Sandvika og Oslo ? :lol:

 

Folk i båt eller båtfolk :giggle:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Endrer trådstarter kurs til styrbord kan en naturligvis diskutere antall grader aktenfor tvers.

Endrer trådstarter kurs i denne situasjonen (før det blir klart at den andre båten ikke har til hensikt å vike) bryter han sjøveisreglene.

Hva i himmelens navn får en kar til å kjøre på autopilot ut forbi ostøya eller i leden der trafikken tidvis er større på motorveg mellom Sandvika og Oslo ? :lol:

 

Jeg vet ikke hvor trafikkert det er forbi Ostøya, men jeg går ofte på autopilot i svært traffikerte områder. Det er ofte dersom jeg er alene i båten og trenger begge hendene fri til et eller annet. Men jeg holder selvsagt utkikk og er klar til å gripe inn på mindre enn ett sekunds varsel ved behov.

Link to post
Share on other sites

Hva i himmelens navn får en kar til å kjøre på autopilot ut forbi ostøya eller i leden der trafikken tidvis er større på motorveg mellom Sandvika og Oslo ? :lol:

 

Folk i båt eller båtfolk :giggle:

Kjenner ikke til dette område, men er vel ikke SÅ trangt inni der?

Går alltid med automatrosen på vakt.

Slår den vanligvis av når jeg passerer havnemoloen i mot havn.

Det tar meg ca. 0.5 sekund å slå av automatrosen og over på manuell.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Du må gjerne gå på auto fra Solvik ut mot middagsbukta Mariell . :giggle:

 

Motorbåter er stort sett det minste problemet, hovedproblemet er pinnebåter som skal krysse gjennom sund på 200 m bredde :yesnod: Forstår du ikke er kjent og gir deg derfor litt kredit som sandfjording :giggle:

 

Generelt med store båter, vi behøver ikke vike det går automatisk :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

 

En annen sak er at alle har plikt til å gjøre alt som er mulig for unngå sammenstøt.

 

Og det gjør du når du krysser bak, selv om denne innhentende båten skulle være i sin fulle rett og trådstarter har feilvurdert vinkelen så er det da ikke så vanskelig og vri litt på roret slik at han krysser bak ???

Link to post
Share on other sites

Makan til prat ;) Et gammelt råd: Behold kurs og fart når du retten på din side. Skjønner du at det kan smelle, stopp opp, ligg helt i ro. Kjører han på deg da, bank han grundig opp dersom han er mindre enn deg. Er han større, slå han hardt i hodet med bosshaken. Ha alltid en solid bosshak ombord.

Link to post
Share on other sites

Makan til prat ;) Et gammelt råd: Behold kurs og fart når du retten på din side. Skjønner du at det kan smelle, stopp opp, ligg helt i ro. Kjører han på deg da, bank han grundig opp dersom han er mindre enn deg. Er han større, slå han hardt i hodet med bosshaken. Ha alltid en solid bosshak ombord.

 

Ville nok bli en del slossing på fjorden da...

 

Link to post
Share on other sites

Makan til prat ;) Et gammelt råd: Behold kurs og fart når du retten på din side. Skjønner du at det kan smelle, stopp opp, ligg helt i ro. Kjører han på deg da, bank han grundig opp dersom han er mindre enn deg. Er han større, slå han hardt i hodet med bosshaken. Ha alltid en solid bosshak ombord.

 

:lol: Gir heller slipp på retten og viser litt smidighet :wink:

Link to post
Share on other sites

Hva skjer hvis det fartøyet som innhentes endrer kursen slik at det andre fartøyet kommer inn fra styrbord med en retning mindre enn 22,5 grader aktenfor tvers?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg ble innhentet og forbikjørt "på inner'n" akkurat i det jeg skulle svinge ca 70 grader mot styrbord inn mot "min" rekke av båtplasser i hjemmehavnen.

 

Vikepliktsituasjonen er grei, den har du som endrer kurs. Men jeg oppfatter at du her har gitt tydelig intensjon ved å legge deg nær bryggene, og da bør innhentende båt forstå situasjonen og passere på den andre siden. Regel 13 d) som du spør om kommer ikke til anvdendelse, fordi den handler om endring av peiling, ikke av kurs. For å gi et eksempel, et innhentende fartøy vil nødvendigvis på et eller annet tidspunkt befinne seg på tvers av det fartøy som innhentes. Men situasjonen går ikke plutselig over til å bli en babord/styrbord situasjon for det, innhentende fartøy er det, helt til situasjonen er fullstendig avklart.

 

Den andre båten kan holdt samme kurs og fart i lang tid, og annsett TS(trådstarter) som kryssende, og TS skulle viket slik han gjorde. Å spekulere i en halv grad til eller fra blir tull. Man viker fra høyre. Med så lave hastigheter snakker vi ikkje om noe innhentende båt, men at de to båtene nådde eit punkt der kursene skjærer kvarandre. Og da sitter vi igjenn med regel om å vike for trafikk fra høyre.

 

Hva er egentlig galt med dette forumet? Selv etter at relevant regel i Sjøveisreglene er sitert kommer det kverulanter med sine private tolkninger. Trådstarter beskriver en situasjon som utvetydlig er innhentende. Innhentende båt skal da vike, hastighet har da ikke noe med saken å gjøre.

 

Til de som faktisk bryr seg om Sjøveisreglene her inne, kan det også være nyttig å minne om regel 34 Manøver- og varselssignaler. Her står det bl.a.:

(d) Når to fartøy i sikte av hverandre nærmer seg hverandre og av en eller annen grunn ett av dem ikke kan forstå det andre fartøyets manøver eller hva det akter å gjøre eller er i tvil om det andre tar tilstrekkelige forholdsregler til å unngå sammenstøt, skal det fartøyet som er i tvil, øyeblikkelig tilkjennegi slik tvil ved å gi minst fem korte støt med fløyten raskt etter hverandre. Et slikt signal kan suppleres med et lyssignal som består av minst fem korte blink raskt etter hverandre,

som jo trådstarter kunne benyttet seg av.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Det var ikkje tolking av regler eg oppfordret til. :diving:

Om du kjører rett nord, og en innhentende båt kommer inn fra styrbord, så er det ikkje så lett å anslå på øyet om den har kurs på 292,5 grader som gir deg vikeplikt fra styrbord, eller om han har 315 grader som gjer han innhentende.

Så derfor meinte eg å oppfordre til smidighet og ikkje spekulere i grader, der det er mulighet for tvil.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

 

Regel 13 d) som du spør om kommer ikke til anvdendelse, fordi den handler om endring av peiling, ikke av kurs. For å gi et eksempel, et innhentende fartøy vil nødvendigvis på et eller annet tidspunkt befinne seg på tvers av det fartøy som innhentes. Men situasjonen går ikke plutselig over til å bli en babord/styrbord situasjon for det, innhentende fartøy er det, helt til situasjonen er fullstendig avklart.

 

 

Tusen takk for nyttig avklaring!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...