Jump to content

vikeplikt ved innhenting av båt foran


is_620

Recommended Posts

har båt innenfor øyene i bærum og opplever mye rar oppførsel

- kunne skrevet 3-4 innlegg etter hver eneste båt tur.

i dag skjedde følgende

jeg gikk på snorrett kurs med autopilot i 5,5 knop

i 45 gr vinkel bakfra på styrbord side kom en større båt som holdt ca 6-7 knop

det var masse plass men han skulle selfølgelig krysse rett foran meg slik at jeg måtte stoppe helt opp.

hva sier ekspertisen om dette - jeg tenker mest på mangelen på alminnelig folkeskikk

men hvordan er reglene.

Link to post
Share on other sites

Du sier du gikk med 5,5 knop, og anslår hans hastighet til ca 6 knop. I mine øyne går dere nærmest med samme fart. Dere har kryssende kurs, og du har han på din styrbord side. Du burde vike inn bak ham. Skal ikke påstå at du mangler folkeskikk, men..... :wink:

 

Vanskelig å være kategorisk når man bare har den enes versjon, men tenkte jeg bare skulle gi deg litt motstand... :lol:

 

I den hastigheten skulle dere begge ha god tid til å korrigere kurs leeeeenge før det ble nødvendig å stoppe opp. Men hvis begge går på autopilot....

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis han kom i såpass høyere fart at det er utenom tvil at han var innhentende fartøy, er jeg helt enig. Hvis begge går med samme hastighet (+/- 0,5 knop anser jeg for samme hastighet) så blir det vel mer snakk om vikeplikt for styrbord....

Nøkkelen er kanskje hastigheten på den andre båten, som vi ikke vet, den blir bare anslått siden båtene krysser i 45 graders vinkel.

Hva skal vinkelen være for at man går fra en ren "båt fra styrbord" posisjon til "innhentende"?

De fleste vil vel være enig om at man har vikeplikt for båt som kommer 90 grader fra styrbord, selv om denne holder 1-2 knop høyere hastighet.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så hvis båt fra styrbord går med samme hastighet som deg, og han kommer inn 1 grad akternfor tvers, så oppheves vikeplikten for styrbord?

Vi får satse på at en av de gamle sjøulkene med regelboka i årene melder seg på, for jeg er rett og slett litt usikker.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sett fra trådstarters sted kommer han inn bakfra. Sett fra den andre båten er det vel snakk om at du får en inn i 45 graders vinkel fra babord. Da hadde jeg normalt ikke viket....

Som sagt, båtene holder omtrent samme hastighet. Hvis jeg kommer i 25 knop inn i 45 graders vinkel på ei snekke som går i 5 knop, hadde jeg krysset bak. Men det er ikke helt settingen slik jeg ser det.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sett fra trådstarters sted kommer han inn bakfra. Sett fra den andre båten er det vel snakk om at du får en inn i 45 graders vinkel fra babord. Da hadde jeg normalt ikke viket....

 

Det burde du begynne med..

 

Uansett hvilken vinkel som er grensen for når et fartøy går fra å være innhentende fartøy til et fartøy du har vikeplikt for, vil det være tilfeller i grenseland.

Link to post
Share on other sites

Reglene er vel ganske klare her:Hvis båten kommer i en retning som er mer enn 22,5 grader aktenfor tvers i forhold til deg, så er det en innhentende båt, hvis ikke har du vikeplikt fordi du har en båt inn fra styrbord på kryssende kurs.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Tommelfingerregelen er vel at ser du lyset fra akterlanterna (eller ville ha sett det dersom lanterna var tent) er du innhentende og har vikeplikt. Dersom den andre båten kom 45 grader bakfra har han vikeplikt. Og dette påvirkes ikke av hastighetene til de involverte båtene.

 

En annen sak er at alle har plikt til å gjøre alt som er mulig for unngå sammenstøt.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tenk totalt mørke uten referansepunkter som gjør at du kan vurdere vinklene nøyaktig.

Da mener jeg fasit blir at ser du rød lanterne skal du vike, ser du grønn skal den andre vike.

For hvit lanterne viker du ettersom du ikke vet om det er en robåt, ankerligger eller bakenden på en båt du når igjen.

 

Han var i sonen hvor han får hvitt lys og du skal vike -i god tid og tydelig.

 

De fargede lanternene lyser forover og 112,5 grader til sidene.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

ville ha regnet båten som innhentende, innhenter du en båt så langt mot akter spiller fart osv ingenting, hvis ikke du kan vike aktenom er du bare sta (småkonge som det er mange av på sjøen) men der er og viktig å passe på så det ikke blir farlige situasjoner når slike sta personer farter rundt, må svelge noen kameler....

Link to post
Share on other sites

I regel nr. 13 om innhenting, står vel alt helt klart?

 

Regel 13. Innhenting

(a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.

(b) Et fartøy skal regnes som et innhentende fartøy når det haler inn på et annet fartøy, såfremt det kommer opp fra en retning som er mer enn 22,5 grader aktenfor tvers i forhold til det andre fartøy, det vil si at det om natten vil være i stand til å se bare akterlanternen til det andre fartøyet, men ingen av dets sidelanterner.

© Hvis et fartøy er i noen tvil om det innhenter et annet, skal det gå ut fra at dette er tilfelle og handle i samsvar hermed.

(d) En hvilken som helst senere peilingsendring mellom de to fartøyene skal ikke gjøre det innhentende fartøyet til et fartøy med kurs som skjærer det andre fartøyets kurs, slik dette er å forstå i reglene, eller frita det for plikten til å holde seg klar av det innhentede fartøyet før dette er endelig passert og klaret.

 

Her er det klart definert hva som menes med innhentende fartøy, både ut fra peiling og lanterner. Dessuten, - når en ser på punkt d, er det også klart at en ikke kan "skjære inn" foran det innhentede fartøyet før dette er endelig passert og klaret.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

fint med så mange svar

etter mitt syn var han innhentende

at jeg gikk med autopilot betyr bare at jeg lå på snor rett forutsigbar kurs.

Jeg så den andre båten på lang avstand og var klar over at vi kom til å møtes.

Hadde han hatt et fnugg av opdragelse og folkeskikk mener jeg at han skulle krysset bak meg,

da han ikke gjorde dette, slo jeg selvfølgelig stopp og vinket høflig .

Kan det ha noen betydning at det var en seiler for motor, og at det for disse

kan være en sport og oppsøke slike situasjoner ???

Link to post
Share on other sites

Du gjorde alt riktig etter mine begrep. Jeg har selv seilbåt og kan ikke svare deg på din antydning, men ingen fjord her i landet har så mange nolduser i båt som i Oslofjorden, basert på ren logikk. Det er hovedgrunnen til at jeg vil være skeptisk til å med autopilot på med hensyn til reaksjonstid.

Link to post
Share on other sites

Kan det ha noen betydning at det var en seiler for motor, og at det for disse

kan være en sport og oppsøke slike situasjoner ???

Hvorfor måtte også denne tilsynelatende nyttige og greie tråden putselig ende i sånt fjoll?

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Hadde han hatt et fnugg av opdragelse og folkeskikk mener jeg at han skulle krysset bak meg,

da han ikke gjorde dette, slo jeg selvfølgelig stopp og vinket høflig .

Kan det ha noen betydning at det var en seiler for motor, og at det for disse

kan være en sport og oppsøke slike situasjoner ???

 

Skjønner ikke at du blander inn "folkeskikk" og "oppdragelse" inn i denne diskusjonen. Dette handler om sjøveisloven og tolkningen av den. Hvis du ikke navigerer i henhold til sjøveisloven så mangler du ikke folkeskikk men derimot opplæring og forståelse for lovverket.

Du kan forøvrig spare deg for tåplige utsagn om at seilere "oppsøker" slike sitiasjoner, det blir rett og slett for dumt. Det sier veldig mye om dine kunnskaper og holdninger.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at du blander inn "folkeskikk" og "oppdragelse" inn i denne diskusjonen. Dette handler om sjøveisloven og tolkningen av den. Hvis du ikke navigerer i henhold til sjøveisloven så mangler du ikke folkeskikk men derimot opplæring og forståelse for lovverket......

Ovenstående tiltredes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...