Lady B Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Det er riktig som 4 Vinder sier: Enkelte MÅ kverulere når relevante regler er avklart.Det er dette som lager advokatmat i samfunnet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lett match Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Gir heller slipp på retten og viser litt smidighet Du har ikke rett til å beholde kurs og fart dersom du er fartøy som ikke skal vike, men du har plikt til det. Etter mitt skjønn er det ikke smidig å endre kurs eller fart dersom du er på kollisjonskurs med en annen båt og dennne skal holde av veien. Det er først når du skjønner at den andre båten ikke oppfyller sine plikter at du selv plikter å gjøre noe. Dette kan forveksles med smidighet. Jeg tror mange tar med seg trafikkreglene for bil når de drar på sjøen, på land har du rettigheter, på sjøen har du bare plikter. Kan det være fordi man ikke har satt seg inn i sjøveisreglene ( Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen)??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Dersom kravet til plikt skal tolkes dithen som Lett match legger til grunn, blir det tomt for båter på sjøen. Hvermansen på sjøen er ikke i nærheten av slik detaljinnsikt i Sjøveisreglene. Jeg viker heller om nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
is_620 Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 ser at det i denne tråden blandes inn mye tåkeprat vedr bruk av autopilot. Etter at jeg fikk ombord min beste venn - Simrad , går jeg 80% av tiden med autopilot. Jeg har sågar montert en extra kontroll unit akterut på min lille båt, når jeg dorger på orntli og ikke troller på nett. Påstår at jeg holder bedre utkikk når jeg slipper å sitte og styre. Tar meg ut et merke langt fremme og justerer kursen med 1 grads nøyaktighet, mens jeg sitter og observerer til begge sider, inkl flittig bruk av kikkert. Gikk i dag tidlig 06.00 i stupmørke ut Slependen renna mot Kalvøya i kraftig motvind. Simrad styrte perfekt, mens jeg kunne ha full oppmerksomhet gjennom vinduet på passasjer sete mot roforeningens idiotiske gule bøyer som er nesten umulige å se når det er skikkelig mørkt. -- for eksempel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lett match Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Dersom kravet til plikt skal tolkes dithen som Lett match legger til grunn, blir det tomt for båter på sjøen. Hvermansen på sjøen er ikke i nærheten av slik detaljinnsikt i Sjøveisreglene. Jeg viker heller om nødvendig. Kansje det var noe av grunnen til at det ble obligatoriskt med båtførerbevis for alle født etter 1980? Jeg skulle ønske at flere kunne sjøveisreglene bedre. Men inntil alle kan reglene, gjør som deg. Når jeg skjønner at den andre båtføreren ikke har til hensikt å følge reglene, viker jeg. Tanken er vel at du ved å beholde kurs og fart gjør det lettere for den andre båten vite hvor stor kurs/farts endringer som må til for å unngå sammenstøt. Tenk deg at du er på kolisjonskurs med en annen båt, du har plikt til å holde av veien og velger å legge om kursen slik at du går bak den andre båten. Så endrer den andre båten kurs slik at dere på nytt er på kollisjons kurs, muligens fordi den skal være "snill" å gå bak deg (den har ikke sett at du endrer kurs) Du er fortsatt båt som skal holde av veien og velger nå å øke farten samt endre kurs slik at du går forran den andre båten. Så endrer den andre båten på nytt kurs og fart slik at dere på på nytt er på kollisjonskurs. Slik kan dere holde på inntil sammenstøt ikke er til å unngå. Hver båt dekker sin egen skade. Begge blir sure og sier at det må være noe feil med forsikringsselskapene eller system. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Du har ikke rett til å beholde kurs og fart dersom du er fartøy som ikke skal vike, men du har plikt til det. Etter mitt skjønn er det ikke smidig å endre kurs eller fart dersom du er på kollisjonskurs med en annen båt og dennne skal holde av veien. Det er først når du skjønner at den andre båten ikke oppfyller sine plikter at du selv plikter å gjøre noe. Dette kan forveksles med smidighet. Jeg tror mange tar med seg trafikkreglene for bil når de drar på sjøen, på land har du rettigheter, på sjøen har du bare plikter. Kan det være fordi man ikke har satt seg inn i sjøveisreglene ( Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen)??? Helt enig, båt er ikke bil og havet er ikke E6. Derfor mitt innlegg om å sette ned, evnt stoppe helt opp, dersom en situasjonen alt er oppstått. En skal i siste instans gjøre alt for å unngå en kollisjon og det har ingen ting med "smidighet" å gjøre. Så var det autopiloten: Jeg vil fraråde å gå på autopilot i sterkt trafikkert farvann. Det kan være snakk om reaksjonstid og det er også være snakk om "tegngiving" dvs. du gir signal ved ett tydelig f.eks. s/b utslag til et møtende fartøy på linje mot deg at du ønsker en b/b passering, Havets "tegnspråk" mistes i stor grad med autopilot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Autopilot bør naturligvis kun brukes utaskjærs Meningsløst å bruke dette i indre leder i Oslofjorden med mindre en har seilbåt under seil. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 ........ - kunne skrevet 3-4 innlegg etter hver eneste båt tur. i dag skjedde følgende jeg gikk på snorrett kurs med autopilot i 5,5 knop i 45 gr vinkel bakfra på styrbord side kom en større båt som holdt ca 6-7 knop det var masse plass men han skulle selfølgelig krysse rett foran meg slik at jeg måtte stoppe helt opp. Som du ser, så har ekspertisen unnlatt å blande seg inn i denne tråden. Så vi får pjatte videre vi andre. Eg synest det mangler respons på mine innlegg om hvorvidt situasjonen utelukkende er riktig opfattet og beskrevet. Nå vil eg ha svar på hvordan dere peiler kurs på andre båter, slik som i dette tilfelle. Direkte spørsmål til TS. Fulgte du den andre båten på AIS og fikk kurs, ? peilet du på radar i forhold til egen kurs og regnet ut vinkelen og farten? Var du i tvil om hans hensikt, så burde du brukt vhf kanskje? Var denne større båten en yrkesbåt? Var den båten kanskje utstyrt annerledes, slik at han fikk andre beregninger? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 (redigert) Dette går naturligvis over til pjatt men artig nok hehe Ingen bruker da AIS der hvor denne "nesten kollisjonen" forekom ? Basert på det du legger opp til her Sæbø blir nesten som om det er 2 skip vi prater om som skal ut Drøbak sundet der den ene kommer aktenfor tvers og skal forbi, sågar foran kun for å markere M.a.o 2 Kapteiner med markeringsbehov Redigert 9.Oktober.2012 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Trengs da ikke store skip til Tror vel flere her hadde vært mer enige om ting hvis man hadde vært i situasjonen selv,,,Utrolig hvor uenige man kan bli på et forum .... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Hvor vanskelig kan det være ? Vi har et sett regler og de som ikke kan de reglene, ønsker å lage egne eller ikke forstår reglene de har et problem og bør vurdere å holde seg borte fra trafikkerte steder der det er vann i nærheten. Innhentende båt som Lars H korrekt siterer regelen om har vikeplikt, båten som blir innhentet har altså ikke vikeplikt for innhentende båt, ferdig med den saken. Er det tvil spør båten foran deg eller den som innhenter ved å gi signal. Om denne som blir innhentet plutselig endrer kurs og setter seg selv i vikeplikt når båtene er så nære at det kan bli farlig da, vel det er kanskje lurt å lese litt på reglene igjen da eller ? Det korrekte for innhentede er å holde stødig fart og kurs til situasjonen er avklart, kommer det en tulling bakfra som ikke kan reglene sine og det hele ser ut til å klusse seg til da gjelder det å huske at alle sjøveisreglers mor overtar #7 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Amen! Og den som er innhentende båt som TS beskriver kan/bør feie all tvil tilside ved å krysse bak slik at det aldrig kommer til det punkt hvor fare for sammenstøt oppstår, mener nå jeg,,, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Basert på det du legger opp til her Sæbø blir nesten som om det er 2 skip vi prater om som skal ut Drøbak sundet der den ene kommer aktenfor tvers og skal forbi, sågar foran kun for å markere M.a.o 2 Kapteiner med markeringsbehov Eller kanskje eit (1) skip? Vi har jo ingen informasjon om den andre båten trur eg. Vi har kun en side av saken. Vi har ingen informasjon om peileutstyr. Og TS kjører en båt på 6meter som er avhengig av rimelig rolig sjø for å ikkje vri seg litt i bølger. Slik påvirker peiling. Så kanskje dette er litt meir nyansert. MEN REGLENE ER VI ENIGE OM. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Tror vel flere her hadde vært mer enige om ting hvis man hadde vært i situasjonen selv,,,Utrolig hvor uenige man kan bli på et forum .... Eller dårlig forklaring Uansett så skal det ikke mye til å bli uenige her, stikkord er, flere kapteiner flere problemer og de fleste her er nok skipper på egen skute og lever etter 2 paragrafer. 1. Skipper har alltid rett, 2. Om skipper tar feil gjelder paragraf 1. Det blir diskusjoner av slikt må vite Etter å ha lest denne tråden og hatt båt i snart 50 år er jeg jaggu blitt usikker på om jeg bør ha båt overhodet. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 MEN REGLENE ER VI ENIGE OM. Det er vi Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Autopilot bør naturligvis kun brukes utaskjærs Meningsløst å bruke dette i indre leder i Oslofjorden med mindre en har seilbåt under seil. Hvorfor det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Autopilot bør være greit, men baugthruster synes jeg burde være forbudt innenfor Færder fyr.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Vi har et solid sett av regler som styrer forholdet mellom alle skip, av alle typer og over hele verden. Dette er akseptert og ansett som en nødvendig og stort sett godt fungerende bruksanvisning for ferdsel på sjøen. Det betinger selvfølgelig at alle brukere må lære seg og forstå reglene, og akseptere at alle må følge samme regelsett om ferdsel skal gå godt. I bil, på land er dette både en selvfølge og et krav. Hvorfor skal dette være så vanskelig på sjøen og for enkelte medlemmer her på BP ? Hvis det er så komplisert med flere regler, så kan det allikevel gå bra hvis en ihvertfall lærer og forstår EN enkelt regel: Regel 2. Ansvar a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi. b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Er selvfølgelig enig med sistnevnte taler ;) Men begrepet alminnelig sjømannsskikk er nok ikke et selvfølge i dag at alle skal forstå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
egilwh Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Autopilot bør naturligvis kun brukes utaskjærs Meningsløst å bruke dette i indre leder i Oslofjorden med mindre en har seilbåt under seil. Nå tror jeg det blandes litt her. Autopilot, som i styrt automatisk etter et plott på kartplotteren, så er jeg tilbøyelig til å være enig. Men dersom man bruker autopiloten som en ren kursholder, slik at man faktisk har bedre mulighet for å holde utkikk, så er det veeeldig praktisk å bruke i trange og trafikkerte farvann. Og det er det sistnevnte som trådstarter refererer til. Forøvrig er jeg usikker på hvorfor det skulle være greit for seilbåter i de samme trange farvann? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Har begrunnet tidligere hvorfor jeg mener bruk av autopilot er uheldig i sterkt trafikkert farvann. Kan en ikke holde utkikk samtidig som en styrer båten er det noe fundamentalt galt med båten. Motorfartøy må ta spesielle hensyn til seilfartøy, les sjøfarts.regl. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.