Jump to content

2 takt vs 4 takt påhengsmotorer. Dødt løp ?


Bearded Beast

Recommended Posts

Tror det er hipp som happ nå. Forskjellene er små.

 

2-takterne skal etter sigende ha bedre dreiemoment enn 4-taktere (youtube-klipp E-tec 115 hk / Yamaha F115), men ut fra mine erfaringer med f.eks. 15 hestere og 25 hestere betyr motorvolum mer enn antall takter. Synes f.eks. Yamaha 25 hk 4 t virker "mektigere" enn vår E-tec 25 hk når det gjelder kraft ved akselerasjon, særlig hvis en har en tyngre båt.

Link to post
Share on other sites

Det er mye som sies men ord er billige. Denne videoen viser nå et bra eksempel fra dagliglivet om hvordan det arter seg for de fleste. I denne størrelsesklassen er det bare 4 takt som gjelder nytt idag. Og denne søken etter noe brukt fra 2 takts fronten til overpris kansje bare er å avlyse. Iallefall om en er i markedet for en Suzuki.

Link to post
Share on other sites

Og denne søken etter noe brukt fra 2 takts fronten til overpris kansje bare er å avlyse. Iallefall om en er i markedet for en Suzuki.

Eneste må være enkelheten på en 2 takt. Hvor mange bevegelige deler er det i en 2 takts, 4-10HK? 12 stykk elns?

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Lydfrekvens og total opplevelse er bedre på en 4T enn en 2t. Jeg har hatt 2t i mange år og er mye mer fornøyd med 4t jeg har nå, selv om jeg i utgangspunktet var skeptisk til Mercury, da jeg favoriserer Honda Suzuki og Yamaha! I praksis er det like enkelt vedlikehold på en 4t som en 2 t.. i en moderne 2t er det nok omtrent like mye elektronikk og teknologi som i en 4t, selv om den mangler ventiler. Nå er jo små kompakte motorer med små kammer og ventiler veldig utprøvd både hos Yamaha Suzuki og Honda..Det lille ekstra enkle mekaniske tillegget tror jeg neppe det har vært noen problemer med.. Fortrinnet med en 2 takter er jo at den har vært mekanisk ukomplisert og omtrent uten elektronikk.. Dette gjelder jo ikke lengre.. For veldig små båter har kansje 2t en vektfordel.. Jeg var på en båtmesse og det var en som kikka på en båt.. han ville ikke ha Evinrude Etec fordi han likte ikke eksoslukta og syntes den hørtes ut som en moped.. Jeg syntes ikke lyden var så ille.. men om jeg skal ha påhenger på neste båt blir det garantert en 4t..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Lydfrekvens og total opplevelse er bedre på en 4T enn en 2t.

..

..

Jeg var på en båtmesse og det var en som kikka på en båt.. han ville ikke ha Evinrude Etec fordi han likte ikke eksoslukta og syntes den hørtes ut som en moped.. Jeg syntes ikke lyden var så ille.. men om jeg skal ha påhenger på neste båt blir det garantert en 4t..

 

Jeg synes omtrent alle småmotorer bråker når de blir kjørt på fullt, uansett om det er 2 el 4T. Er f.eks noen Suzuki F9.9 i havna, disse har gjerne en litt hard "knurrende" gange.

Og de aller minste, her får man velge mellom onder som moped eller gressklipper :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Suzuki F9,9'en er definitivt ikke stillegående. Synes den lager forbausende mye lyd til å være så liten. Heldigvis så bruker jeg den laaaaaaaangt sjeldnere enn DF250'en. Den er nemlig ganske så stille for størrelsen :lol:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Skal en først være miljøbevist, så er kanskje det viktigste kriteriet hvor lenge motoren holder og det finnes det vel ikke erfaringsgrunnlag på enda.

 

Honda har bare produsert 4t påhengsmotorer. Etter det jeg vet har ikke dem noe korttere levetid enn 2 taktere.. Det viktigste kriteriet for at en motor skal holde er vedlikehold. Det må man utføre enten det eren 2t eller 4t. Jeg undres over dem som påstår at levealder for en 4t er bare 10-15 år.. hva er det som tilsier at en 4t er så mye dårligere enn en 2t i båt?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg undres over dem som påstår at levealder for en 4t er bare 10-15 år.. hva er det som tilsier at en 4t er så mye dårligere enn en 2t i båt?

 

Noen har fått tæringsskader på sine 4T. Men nå heretter burde det begynne å bli en god del 4T motorer i omløp som er 10-15 år gamle, for meg virker det som at dette problemet ikke er så stort som enkelte vil ha det til.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har ikke registrert andre enn Mercury (60hk?) som har slitt med dette. Og Mercury's famøse oppkjøp og bruk av Yamaha undervannshus uten å sjekke at de respektive legeringene var innbyrdes kompatible, ville slått uheldig ut uavhengig av motorenes antall arbeidstakter.

 

Jeg er ikke i stand til å trekke andre konklusjoner ut av dette enn at Mercury bruker dårligere legering enn Yamaha, og at hele problemet ville vært en ikkesak om Mercury-eierne sjekket anodene sine innimellom... For motormaterialet tæres ikke før anoden er borte, eller ikke lenger har kontakt med det den skal beskytte. Og da har tydeligvis Mercurymotor blitt anode for Yamaha-drev.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

tæringsskader har over hodde ingen ting med at det er 4takt eller 2 takt! det er Mercury som har tatt snarveier når det gjelder legering på enkelte motorer. dem har koblet sammen legeringer som ligger for langt unna hverandre i spenningsrekken..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg vet har ikke dem noe korttere levetid enn 2 taktere.. Det viktigste kriteriet for at en motor skal holde er vedlikehold.

 

Enig, bruk og vedlikehold er nok nøkkelen til lang og problemfri levetid på motorer generellt!

Produksjonsfeil etc. kommer fra alle levrandører... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes 4takt er best allround-motor så lenge de er store nok. 2 takt føles og er vel litt sprekere. Jeg har 2 takt nå og den er sprek, enkel og tørst. Savner 4 takt når jeg kjører på tomgang i sola og sånn kosekjøring, men sjelden ellers..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg og flere med meg kunne tenkt oss at jollemotorene på -6hk var 2taktere. Kun pga at de er lettere i vekt.

 

Som jeg har komentert i tidligere tråder er vektforskjellen blitt veldig liten. Om du sammenligner en mercury 5hk 2t er den 22 kilo, en honda 5hk 4t er 27.5, Ikke mange kiloene det altså!

 

kilde:

http://www.defender.com/inflatables/outboard_project/mercury/mercury_2/merc_5.html

http://www.outboard-engine.com/enginespecs.php?recordID=89

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...