Bearded Beast Startet 30.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2012 Er nå virkelig 2 takteren så overlegen som ryktet skal ha det til http://www.youtube.com/watch?v=RXy91ESBkj0 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 utviklingen går rette veien iallefall Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Tror det er hipp som happ nå. Forskjellene er små. 2-takterne skal etter sigende ha bedre dreiemoment enn 4-taktere (youtube-klipp E-tec 115 hk / Yamaha F115), men ut fra mine erfaringer med f.eks. 15 hestere og 25 hestere betyr motorvolum mer enn antall takter. Synes f.eks. Yamaha 25 hk 4 t virker "mektigere" enn vår E-tec 25 hk når det gjelder kraft ved akselerasjon, særlig hvis en har en tyngre båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 4-takteren smører med olje. 2-takteren brenner olje. Man er ikke særlig miljøbevisst om man kjører to-takter, vel? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 31.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Det er mye som sies men ord er billige. Denne videoen viser nå et bra eksempel fra dagliglivet om hvordan det arter seg for de fleste. I denne størrelsesklassen er det bare 4 takt som gjelder nytt idag. Og denne søken etter noe brukt fra 2 takts fronten til overpris kansje bare er å avlyse. Iallefall om en er i markedet for en Suzuki. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Og denne søken etter noe brukt fra 2 takts fronten til overpris kansje bare er å avlyse. Iallefall om en er i markedet for en Suzuki. Eneste må være enkelheten på en 2 takt. Hvor mange bevegelige deler er det i en 2 takts, 4-10HK? 12 stykk elns? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Jeg synes Lydfrekvens og total opplevelse er bedre på en 4T enn en 2t. Jeg har hatt 2t i mange år og er mye mer fornøyd med 4t jeg har nå, selv om jeg i utgangspunktet var skeptisk til Mercury, da jeg favoriserer Honda Suzuki og Yamaha! I praksis er det like enkelt vedlikehold på en 4t som en 2 t.. i en moderne 2t er det nok omtrent like mye elektronikk og teknologi som i en 4t, selv om den mangler ventiler. Nå er jo små kompakte motorer med små kammer og ventiler veldig utprøvd både hos Yamaha Suzuki og Honda..Det lille ekstra enkle mekaniske tillegget tror jeg neppe det har vært noen problemer med.. Fortrinnet med en 2 takter er jo at den har vært mekanisk ukomplisert og omtrent uten elektronikk.. Dette gjelder jo ikke lengre.. For veldig små båter har kansje 2t en vektfordel.. Jeg var på en båtmesse og det var en som kikka på en båt.. han ville ikke ha Evinrude Etec fordi han likte ikke eksoslukta og syntes den hørtes ut som en moped.. Jeg syntes ikke lyden var så ille.. men om jeg skal ha påhenger på neste båt blir det garantert en 4t.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Man ser på finn at markedet vil ha 4T. Og det har jeg full forståelse for. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Jeg synes Lydfrekvens og total opplevelse er bedre på en 4T enn en 2t. .. .. Jeg var på en båtmesse og det var en som kikka på en båt.. han ville ikke ha Evinrude Etec fordi han likte ikke eksoslukta og syntes den hørtes ut som en moped.. Jeg syntes ikke lyden var så ille.. men om jeg skal ha påhenger på neste båt blir det garantert en 4t.. Jeg synes omtrent alle småmotorer bråker når de blir kjørt på fullt, uansett om det er 2 el 4T. Er f.eks noen Suzuki F9.9 i havna, disse har gjerne en litt hard "knurrende" gange. Og de aller minste, her får man velge mellom onder som moped eller gressklipper Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Skal en først være miljøbevist, så er kanskje det viktigste kriteriet hvor lenge motoren holder og det finnes det vel ikke erfaringsgrunnlag på enda. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Suzuki F9,9'en er definitivt ikke stillegående. Synes den lager forbausende mye lyd til å være så liten. Heldigvis så bruker jeg den laaaaaaaangt sjeldnere enn DF250'en. Den er nemlig ganske så stille for størrelsen Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Skal en først være miljøbevist, så er kanskje det viktigste kriteriet hvor lenge motoren holder og det finnes det vel ikke erfaringsgrunnlag på enda. Honda har bare produsert 4t påhengsmotorer. Etter det jeg vet har ikke dem noe korttere levetid enn 2 taktere.. Det viktigste kriteriet for at en motor skal holde er vedlikehold. Det må man utføre enten det eren 2t eller 4t. Jeg undres over dem som påstår at levealder for en 4t er bare 10-15 år.. hva er det som tilsier at en 4t er så mye dårligere enn en 2t i båt? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Dette har jeg ingen formening om, men synes kanskje det er litt tidlig å konkludere. Tror nok at Honda motorer generelt er over gjennomsnittet når det gjelder kvalitet, så det er kanskje litt feil og bruke de som referanse. Den som lever får se. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Jeg undres over dem som påstår at levealder for en 4t er bare 10-15 år.. hva er det som tilsier at en 4t er så mye dårligere enn en 2t i båt? Noen har fått tæringsskader på sine 4T. Men nå heretter burde det begynne å bli en god del 4T motorer i omløp som er 10-15 år gamle, for meg virker det som at dette problemet ikke er så stort som enkelte vil ha det til. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Har ikke registrert andre enn Mercury (60hk?) som har slitt med dette. Og Mercury's famøse oppkjøp og bruk av Yamaha undervannshus uten å sjekke at de respektive legeringene var innbyrdes kompatible, ville slått uheldig ut uavhengig av motorenes antall arbeidstakter. Jeg er ikke i stand til å trekke andre konklusjoner ut av dette enn at Mercury bruker dårligere legering enn Yamaha, og at hele problemet ville vært en ikkesak om Mercury-eierne sjekket anodene sine innimellom... For motormaterialet tæres ikke før anoden er borte, eller ikke lenger har kontakt med det den skal beskytte. Og da har tydeligvis Mercurymotor blitt anode for Yamaha-drev. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 tæringsskader har over hodde ingen ting med at det er 4takt eller 2 takt! det er Mercury som har tatt snarveier når det gjelder legering på enkelte motorer. dem har koblet sammen legeringer som ligger for langt unna hverandre i spenningsrekken.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Etter det jeg vet har ikke dem noe korttere levetid enn 2 taktere.. Det viktigste kriteriet for at en motor skal holde er vedlikehold. Enig, bruk og vedlikehold er nok nøkkelen til lang og problemfri levetid på motorer generellt! Produksjonsfeil etc. kommer fra alle levrandører... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Det jeg mener å ha fått med meg er at Mercury sine topper skulle pares med Yamaha sine bunner. Men adapteret imellom disse var ikke rustfritt i hele tatt og har skylda for de problemene som oppstod. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Jeg og flere med meg kunne tenkt oss at jollemotorene på -6hk var 2taktere. Kun pga at de er lettere i vekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Eller kanskje Wankel? http://www.caranddriver.com/features/how-audi-hybrids-could-keep-the-wankel-rotary-alive-feature Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Jeg synes 4takt er best allround-motor så lenge de er store nok. 2 takt føles og er vel litt sprekere. Jeg har 2 takt nå og den er sprek, enkel og tørst. Savner 4 takt når jeg kjører på tomgang i sola og sånn kosekjøring, men sjelden ellers.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 2 takt føles og er vel litt sprekere. Har tenkt det samme, men ifølge videoen øverst i tråden ser det ut som den tiden er forbi... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Apropo wankel- Mazda RX7 har wankel motor. Ikke helt tett i konstruksjonen som gjør at den bruker litt olje. Men en sinnsyk bra turtallsmotor, dog er dreiemomentet ikke særlig høyt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Jeg og flere med meg kunne tenkt oss at jollemotorene på -6hk var 2taktere. Kun pga at de er lettere i vekt. Som jeg har komentert i tidligere tråder er vektforskjellen blitt veldig liten. Om du sammenligner en mercury 5hk 2t er den 22 kilo, en honda 5hk 4t er 27.5, Ikke mange kiloene det altså! kilde: http://www.defender.com/inflatables/outboard_project/mercury/mercury_2/merc_5.html http://www.outboard-engine.com/enginespecs.php?recordID=89 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Det er faktisk 25% forskjell da... Eller 11 bokser med øl, som kanskje er lettere for folket her inne å forholde seg til... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.