Jump to content

2 takt vs 4 takt påhengsmotorer. Dødt løp ?


Bearded Beast

Recommended Posts

 

En stempelring som ikke har sylinderporter den kan hekte i, kan forventes å vare lengre. Når ring og ringspor slites, vil stempelringene før eller siden vinkles med stempelretning og først kunne avgrade, deretter hekte. Og da smeller det. 4T har ikke sylinderporter. 2T har.

 

Dette er feil. Motorer med sylinderporter har montert en pinne i ringsporene som forhindrer ringene å komme ut av stilling.

Link to post
Share on other sites

Dreiemomentet på wankel er forresten ikke så dårlig. Mazdas 13B har 1,3 liter, 211Nm@5500rpm og 232hk@8200rpm max 9200rpm

BMW 320 med 2,2l rekkeseks har til sammenligning 170hk@6100 og 210Nm@3500 og max på 6500rpm

Honda 2,4 har i båtmotorutgave 150hk@5500. I bil: 185hk@6400rpm og 245Nm@3900rpm max 6000rpm

Evinrude E-TEC 150 er på 2,6 liter og har omtrent de samme ytelsene.

http://www.marineenginedigest.com/specialreports/2versus4stroke.htm

Link to post
Share on other sites

En Verado 225hk har 635NM i dreiemoment ved 3500 rpm. Det er fra 2.6l motor med kompressor og intercooler.

 

http://www.veradoclub.com/smf/index.php?topic=1029.0

 

Legg forøvrig merke til diskusjonen nederst i linken som går på hvordan dette er målt. På aksel etter gir på båt, mens direkte før aksel på bil. Så sammenligning med bilmotorer som i DieselDahl sitt innlegg må kanskje justeres for å få riktig forholdstall?

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja med overlading får du selvfølgelig mere dreiemoment dersom det er ønskelig. Det gjelder enten du har totakt, firetakt eller Wankel. Motorene jeg pusler med på fritiden er på to liter og må puste gjennom en 34mm restriktor og har typisk 900Nm@3600 og 350hp@5500

Merk at Wankelmotoren i sammenligningen over har nesten 50% mere turtall dvs. at ved nedgiring til samme propellerturtall får du tilsvarende økt moment.

Link to post
Share on other sites

Slitesterk, driftsikker, høyt dreiemoment, billig drivstoff.. Ikke uvanlig i dag med f.eks 1,9 liters motorer med over 140 hk.

Billig drivstoff er riktig men resten er feil. Andre kostnader enn drivstoffet gjør dieselmotoren mindre aktuell i de fleste fritidsbåter. 1,9 liter og 140 hester er pga overlading. Bensinmotorer har selvfølgelig høyere litereffekt ift. ladetrykk. Forøvrig lagde Georg Apfelbeck motorer med over 100 hester per liter allerede på tjuetallet og da var det ikke noe turbo inne i bildet.

Link to post
Share on other sites

Derfor alle foretrekker bensin innenbords altså??

Nå er de norske drivstoffprisene noe for seg selv, de fleste steder i verden er diesel dyrere per liter enn bensin og da er valget mellom en dyr diesel med lite hester og dyrt vedlikehold og en sprek rimelig bensinmotor som bruker ~30% mere drivstoff som er 5% billigere et enkelt valg.

Link to post
Share on other sites

Nå er de norske drivstoffprisene noe for seg selv, de fleste steder i verden er diesel dyrere per liter enn bensin og da er valget mellom en dyr diesel med lite hester og dyrt vedlikehold og en sprek rimelig bensinmotor som bruker ~30% mere drivstoff som er 5% billigere et enkelt valg.

veeeelll, ifølge denne nettsiden http://www.fuel-prices-europe.info/ så er hvertfall dieselen billigst i de fleste europeiske land. I tillegg så er det vel sånn at de fleste dieselmotorer er hakket billigere i drift enn tilsvarende bensin.

Link to post
Share on other sites

Nå er det strengt tatt flest bensinmotorer i fritidsbåter på verdensbasis med god margin. Diesel i slikt er noe vi driver med her på berget. At gamle dieselmotorer var slitesterke og rimelig problemfrie er forsåvidt korrekt men de er de gamle som veier altfor mykje enn godt er. Moderne lettbygde dieselmotorer i fritidsbåt som ikkje brukes daglig elns er det minst driftssikre en kan få. samt latterlig dyrt å vedlikeholde.

Det er bare at ryktet om dieselmotorens problemfrie tilværelse består sjøl om en moderne dieselmotor har intet til felles med de som har lagt grunnlaget for dette.

For den som er såpass tett å ikkje ser forskjellen på bananer og epler og tror at en lettbygd diesel varer noe lenger enn en bensinmotor uten å legge ut store summer jevnlig må virkelig ta seg ei pære. Og kan evt begynne med å ta seg en tur på et bilverksted å spørre om hvilke motorer de skrur mest på. De færreste har i det heile tatt tatt i en bensinmotor i seinere år mens dieseltrøbbel-kundene står i kø med alskens problemer.

Link to post
Share on other sites

Nå er det strengt tatt flest bensinmotorer i fritidsbåter på verdensbasis med god margin. Diesel i slikt er noe vi driver med her på berget. At gamle dieselmotorer var slitesterke og rimelig problemfrie er forsåvidt korrekt men de er de gamle som veier altfor mykje enn godt er. Moderne lettbygde dieselmotorer i fritidsbåt som ikkje brukes daglig elns er det minst driftssikre en kan få. samt latterlig dyrt å vedlikeholde.

Det er bare at ryktet om dieselmotorens problemfrie tilværelse består sjøl om en moderne dieselmotor har intet til felles med de som har lagt grunnlaget for dette.

For den som er såpass tett å ikkje ser forskjellen på bananer og epler og tror at en lettbygd diesel varer noe lenger enn en bensinmotor uten å legge ut store summer jevnlig må virkelig ta seg ei pære. Og kan evt begynne med å ta seg en tur på et bilverksted å spørre om hvilke motorer de skrur mest på. De færreste har i det heile tatt tatt i en bensinmotor i seinere år mens dieseltrøbbel-kundene står i kø med alskens problemer.

 

Men Wankel er et bra, slitesterk og drivstoff gjerrig alternativ er det ingen tvil om? Tror det er flere her som må ta seg ei pære her.

Link to post
Share on other sites

Det er vel heller ikke slik lenger at en diesel har lite hester. Audi har jo f.eks vunnet Le mans med diesel.

De har vunnet fordi de kan ha færre pitstop (diesel har mere energi per liter) og fordi restriktorreglene favoriserer dieselmotorer. Jeg sier ikke at audi's dieselmotorer er dårlige men energibehovet for å drive en raserbil rundt le Mans i vinnertempo er det samme enten den går på diesel, bensin, sprit, knott eller rapsolje. Audien har flere turboer, tilsvarende bensinmotorer må enten ha maks to liter slagvolum og mindre restriktor eller samme volum og ingen turbo så sammenligningen blir ikke veldig relevant.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ingen som har hevdet. Det er du som gnager om dieselmyter i feil debatt. Dette var en tråd om to-taktens fall i småmotormarkedet

 

Trodde det var 2-takt vs 4-takt...

Som du skrev: Er nå virkelig 2 takteren så overlegen som ryktet skal ha det til.

Men det ble mer og mer Wankel som jeg mener og tror ikke er egnet til båt bruk - Hvertfall ikke i dag..

Den bør først bli bedre egnet til bil før den blir egnet til å bruke på havet. Hvis de forskjellige motorprodusentene hadde ment at den var godt egnet så hadde de brukt den.

Godt mulig diesel heller ikke er egnet, men litt morsomt må man jo ha det på en tidlig lørdagskveld ;-)

For øvrig, hva som er myter og fakta om diesel er det vel delte meninger om :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...